Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tis v. roepiller?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 10:41

Hej,

Vi er netop gået over til at bruge roepiller og salvimin grøn på en frederiksborghoppe (MEGET trivelig) og en knapstrupperunghest.

Derudover får de 8-10 kg wrap dagligt, 3 sprøjt B-vitamintilskud og hvidløg.

Hoppen er efter roepillerne begyndt at tisse helt utroligt meget.

Hun tissede 3 gange på 3 timer i går - plus at hendes boks er væsentligt vådere meget hurtigere end den plejer - hun står på spåner og selv de helt lyse spåner er våde.

Kan det skyldes roepillerne? De må jo nødvendigvis være mere vandholdige fordi de er udblødt i vand?

Jeg synes at have læst at for meget protein (mener jeg) kan give udslag i meget stor vandladning og at det kan være farligt.

Hendes tis lugter dog ikke synderligt mere end normalt, synes jeg.

Hvad tror I? Skal jeg slå koldt vand i blodet og vente lidt og se hvad der sker de næste dage?

Før fik hun ca 1,25 kg TM Kraft musliblanding dagligt - foruden wrappen - men vi er gået bort fra den pga melassen og hendes vægt.

På forhånd tak,

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

Gætter på at det er
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 12:24
en væskeophobning hun slipper fra hun fik korn. Korn giver tit væskeophobning (ikke nødvendigvis i benene) og når hun ikke får den stivelse, så tisser hun ekstra nogle dage - der er IKKE mulighed for proteinoverdosering med den roepillefodring og den mængde wrap og så ville der lugte tiltagende af ammoniak, hvis det var det.
Så jeg ville slå koldt vand i blodet og smide et målebånd om maven på damen et par gange om ugen. Hvis hun taber sig meget kvikt er det ikke fedt, men vand der ryger ud først.

Eva

Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.
Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder godt
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 12:56

Det lyder meget sandsynligt.

Der var korn i musliblandingen, omend ikke særligt meget.

Tak for svar - det er fantastisk at have HN og vidende brugere ved hånden

Anissi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider