|
|
| Er det helt umuligt??? |
|
|
I dag, da Milan fik sin årlige vaccination, fik Dr. Dyr og jeg også lige en snak om Milans huld. Han er jo noget tyk... hmm. Ikke livstruende, men han ligner ikke en 1½ års hingsteplag ;( Så tabe sig, det skal han. Men fordi han er en hest der spiser ALT (græs, halm, wrap, hø - alt) hvad han kommer i nærheden af, så ville hun ikke sætte ham ned i foder, men tage alt halmen fra ham. Altså sætte ham på spåner. Men her kommer mine kvaler så. Hele 3 stk. - For det første, så er jeg ikke sikker på at vi har råd til at sætte ham på spåner lige pt. Det er jo ikke det billigste. Jeg ved godt at nogle vil sige, det bedste for sin hest, og ja, men det er altså pludselig en stor ekstra udgift, oven i et par uventede dyrlægeregninger. Og så er det jo jul...
- For det andet, hvis vi havde råd, så havde vi ingen steder at opbevare det. Jeg vil jo ikke kun købe 2-4 sække af gangen. Jeg vil jo købe hjem til en eller flere mdr. af gangen.
Og spørge dem i stalden om de har mulighed for at have det stående, det har jeg det også skidt med. Tror heller ikke de har. Der er pænt fyldt op alle steder. -
For det tredje, så har herren jo prøvet at stå på spåner en gang. I en lille uge i forbindelse med sygdom. Tak skæbende... den gang sagde jeg ALDRIG MERE!!! Jeg har aldrig oplevet magen til svineri, selvom at der blev fjernet klatter dagligt (hvilket jeg jo ikke har mulighed for nu), og givet rene spåner. Ad siger jeg bare... det var så ulækkert da vi lod ham komme tilbage på halm fredag (han stod der kun fra mandag). Og vi fedtede ikke med spånerne. Alt var @!#$. Og han er ikke ligefrem den renligste hest når han står på halm, men der går det. Så... hvad gør jeg? Er der nogen der har en ide? Er der mulighed for at få ham ned i vægt, selvom at han bliver på halm? Af foder får han: Hel havre Kraftfoder (rigtig godt - ejeren af stalden arbejder med foder til dagligt) Salvimin Grøn Wrap ad Libitum Jeg mener at Milan får 1 kg. havre og kraftfodre 2 gange dagligt. Er det for meget? For lidt? Skal der skæres ned på wrap'en (det vil Milan hade - han elsker det)? Dr. Dyr sagde at det var godt foder til Milan (det er nu nr. 2 dyrlæge der uafhængigt af hinanden siger at det er det rette for Milan). Og Milan elsker det, så derfor er jeg bestemt ikke glad for at skifte foder. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke muligheden for at muge ud dagligt (jeg har en skadet skulder og går sygemeldt på ubestemt tid - og jeg må INTET), så derfor ved jeg af erfaring at spåner ikke er godt (min oplevelse med det siger at der skal fjernes klatter dagligt og gives rene spåner, for at det er godt). Jeg har heller ingen til at gøre det for mig. Trækker rigeligt på kæreste (muger ud en gang om ugen, og hjælper i ugens løb, hvis det er nødvendigt) og min søster (passer Milan, fordi jeg ikke må). Desuden kommer han på fold dagligt - dog med undtagelse af de dage hvor vejret er rigtig ugemytligt. Men på fold står han med mulen i græsset fra start til slut, eller står ved leddet og vil ind. Han bevæger sig stort set ikke. Og slet ikke i andet end skridt. Den eneste motion han får, er når jeg har ham på banene eller vi går tur. Og det er jo kraftigt begrænset, da jeg ikke selv må noget. Er det helt håbløst??? Har i egentlig fået fat i sagens kerne? Jeg er selv lidt lost... Jeg håber virkelig at der er en eller flere der kan komme med nogle gode ideer. Og i behøver ikke være alt for hårde. Jeg er nede nok i forvejen, fordi at jeg ikke kan gøre noget for Milan selv. Men han har det godt. Især efter at vi flyttede. Han er 100 % sund og rask (konstaterede idag). Han får godt foder, rigtig god halm og wrap. Han trives virkelig i bedste velgående  HJÆLP!!! Gggg... hvorfor kan man ikke lave mellemrum i sine indlæg??? Når man beder om vis, så smasker den det hele sammen i et... og jeg har prøvet at lave nye mellemrum igen og igen... INGENTING HJÆLPER!!! Gggg...
Mvh
Trine og Mr. Milan En pony er et barns drøm. En hest er den voksnes eventyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske skulle du få |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
12-12-2006 12:29 |
|
Lavet en rigtig foderplan. For havd skal han med alt det havre og kraftfoder ??
Illum I ate British beef i the 90´ and your excuse for being a cow is ? Kan ikke oversættes, forståelse for sproget er påkrævet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| umiddelbart |
|
|
vil jeg mene at du skal fjerne havre og kraftfoder.. skifte wrappen ud med hø eller blande det sammen, så får han længere tyggetid og derfor ikke spist så meget.. giv evt. roepiller... salvminin grøn er jo et rent vitamin og mineral produkt og derfor bør det jo kunne dække ham ind.. få evt. lavet en foderplan, så du får de rette forhold.. så tror jeg nok han skal tabe sig lidt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Han har fået lavet foderplan. Jeg har overvejet at fjerne havren fra ham, og lade ham få ½ liter kraftfoder og 75 g Salvimin 2 gange dagligt. Wrapen har jeg ikke mulighed for at bytte ud med hø. Og han gider heller ikke rigtig spise høet. Roepiller er ikke en mulighed, da han ikke spiser det. Vil det være en mulighed at tage ham helt fra korn og kraftfoder, og kun lige give han en håndfuld pr måltid sammen med Salvimin Grøn (han spiser ikke S G bare sådan - har prøvet). Og så blive ved med at gove wrap ad libitum og halm? Tak for jeres svar.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
|
|
Jeg vil helt sikkert prøve med roepiller igen, og så bløde nogle grønpiller i for at forbedre smagen, desuden vil det også mætte ham mere, så han måske ikke går om bord i halmen. Hvis det var mig, ville jeg tage noget af havren fra, og så prøve med roepiller blandet med grønpiller.
Mvh Rikke Islænderbl. søger voksenrytter. se mere på præsentation, i 4200 området.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare lige til sammenligning... |
|
|
Vores 2 er jo næsten samme alder.. og Max får. 13-15 kilo hø. 500 gram roepiller 350 gram RC. og det er det.. Jeg ville kunne lade være med at give ham roepillerne men det er primært gør min skyld.. Så jeg ville også lade korn og muslie være. Lade ham æde hans wrap og beholde hans vitamier.. Du kan jo kigge på maxen.. ham syntes jeg er i fin stand nu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unghest |
|
|
Jeg ville sige han bare skulle have lov til at gå på fold. det har de unge heste bare rigtig godt af også har man ikke alle de problemer med at de bliver for fede fordi de står i en boks og kigger. når de går ude bevæger de sig også. det er ikke kun til dig men generelt. Mvh. Birgitte (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problem |
smukke-ped |
12-12-2006 16:31 |
|
jeg kan ikke se det store problem... ja spåner er dyrt,men så må du skære ned på noget et andet sted... min står på spåner som den eneste i stalden,jeg køber en pakke af gangen,et par gange i ugen... han vi køber af har butik i nærheden af stalden,så det er ikke noget problem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Mange tak for svarene. Rikke Pedersen: Jeg vil ikke tvinge min hest til at spise noget han for ikke engang 3-4 mdr siden ikke kunne lidt. Så roepiller er udelukket. Birgotte: Milan kommer på fold dagligt. Stod det til mig fandt jeg også en løsdrift til ham, men jeg har måtte sande at min hest er mærkelig. Jeg har aldrig mødt en hest der var ulykkelig for at gå på døgngræs og i løsdrift. Men Milan trives ikke. Han har brug for tydeligt afgrænset plads, der er HANS. Og det er ikke noget jeg digter op... han blev disideret ulykkelig og meget nedtrykt i løsdrift. Og jeg lod ham selvfølgelig gå et stykke tid, men nej... smukke-ped: Hvor meget jeg end gerne ville lade Milan overgå til spåner, så har jeg en partner som jeg deler økonomi med. Og han mener at hesten bestemt koster rigeligt i forvejen. Uden at jeg kan ride eller lign. på den. Så der er ikke noget at komme efter. Måske engang til foråret, men ikke før. Mette Andersen: Jeg tror jeg holde rmig til dit forslag. I hvert fald for en periode. Lade ham komme af korn og kraft, og kun lader ham få Salvimin Grøn, wrap og halm. Om ikke andet, så for en periode, så han kan komme ned i vægt, og så se om det er nødvendigt, at sætte lidt på til ham senere. Kan forresten fortælle at Marys mave vokser. vi er rigtig spændt. Vivian håber selvfølgelig på et hoppeføl. Vi må håbe at hun får det, når hun nu har bøvlet så meget med at få hende ifolet. Vi regner med et rødt hoppeføl med lange ben 
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville fjerne |
lytzenstein |
12-12-2006 18:10 |
|
havren og kraftfoderet.. det har en så ung hest slet ikke brug for,hvis han må få alt det gode wrap han gider at æde.. jeg ville nøjes med vit.min. blandingen.. wrap ad lib. og halm... så skulle han være dækket godt ind... plus du sparer penge,hvis du betaler særskilt for foder... ikke dårligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
lytzenstein: Jeg har også valgt at tage havre og kraftfoder fra ham. Og kun give ham en lille håndfuld får at få Salvimin Grøn ned. Desværre er foder med i prisen, så spare gør jeg ikke Men bare Milan har det godt, og kommer lidt ned i vægt, så er jeg tilfreds.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har haft samme problem.. |
|
|
Hej Trine.. Jeg har en 2 års hoppe, der også var alt alt for tyk.. hun var og er stadig et ædedyr, der ikke gider bevæge sig mere end højst nødvendigt.. Jeg fik lavet foderplan på hende, og det ser ud til at virke.. hun er begyndt at tabe sig, samt få mere energi.. hun får så roepiller, som du siger din ikke vil spise.. Giv det et forsøg mere, for det er virkelig godt.. Havre skal han ikke bruge til en dyt, så væk med det.. Min 2 års lever af følgende: 9 kg hø 0,5 kg roepiller, Tørvægt 200 gram salvamin grøn, ( hun er i underskud af Selen) ellers skulle hun have 150 g. 1 kg gulerødder. Hun har nu været på planen i små 3 måneder, og jeg begynder at kunne se, at hun taber sig.. Jeg har pga årstiden heller ikke de store muligheder for at motionere hende, andet end de 10 timers fold dagligt.. Så overvej Roepillerne igen, og få evt. lagt en foderplan til ham, der tager hensyn til, at han skal tabe sig.. JEg har brugt Foderplan.dk. hun er rigtig sød til at svare på alle ens spørgsmål, og revurdere gerne planen inden for 6 måneder.
MONICA & ROSSO nu også med Sussi Solskin {> Boks udlejes i Odense NV. Pris 730 kr. inkl. halm. Skriv gerne for mere info..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller eller forfangenhed? |
|
|
Tja... Jeg er nu stor fan af roepiller, og ja, den første uge æder de ikke op. Altså hvis hesten var min. ville den stadig være på halm, når spåner ikke er en mulighed. Så ville jeg give den roepiller og starte med at blande det op i hans kraft foder måske 500 g kraft evt. blandet med korn, og så 100 gram roepiller(skal opblødes), og så langsomt give mere og mere roepiller. og mindre og mindre kraft/korn. brug evt. melasse til at snyde. og selvfølgelig mineraler osv. Må nok indrømme at jeg ikke kan bruge den holdning: min hest kan ikke lide roepiller til noget. Hellere det end en forfangen hest, og tro mig jeg VED hvad jeg taler om. Når du har set en hest, forsøge at støtte kun på bagbenene, så er man ligeglad med om den kan lide roepiller. Et andet fif. hesten skal ikke have adgang til wrap den første time efter den er startet på roepiller, ellers er det klart at den vælger. Bare min holdning. Spoo
*Horses are like potatochips, you just can´t have one!!!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det er pjat |
Eva Lydeking-Olsen |
13-12-2006 07:55 |
|
de kan SAGTENS lære at spise roepiller.Det ER det bedste til de fleste. Eva
Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm... |
|
|
Jeg kan ikke helt se, hvad det skulle hjælpe at stille den på spåner? Halm feder vel ikke alverden, men giver vom, der ikke er lig med fedt. Min 1½års hoppeplag, der vist har passeret de 160, får 325g Regulator Complete, roepiller (vel omkring 1kg, har ikke lige vejet det) og tjah wrappen har jeg faktisk heller ikke vejet, men det er nok pt omkring 5kg tør wrap. Er dog lige skiftet til noget andet wrap, der er grovere og lidt mere fugtigt. Og hun er meget fornærmet. Ville meget hellere have det mørkegrønne, fine 2.slet, fremfor 1.slet med mange stængler. Men det fine er i små og dyre baller og de skal gemmes til foråret, hvor de nok ikke kan nå at spise de store baller. Men skal lige have hørt min leverandør, om han også lavede store baller af 2.slet. Men det fine kan de jo sluge på ingen tid, så til den gamle tykke, er det fint med det mere grove. Spørgsmålet er bare om følle og følhoppen, kan få nok af det indenbords. Ifølge foderplanen skulle hun have 9 kg wrap, 0.7kg roepiller, 1kg havre, 325g RC og 1dl olie. Men indtil nu har der åbenbart stadig været så meget græs på marken, at hun absolut ikke har behøvet mere end ovenfor nævnt, har dog på det sidste øget wrapmængden. Halm spiser hun ikke alverden af. Hun er faktisk næsten lidt for pæn. Dyrlægen mener dog ikke, hun er for tyk. Men hun har aldrig lignet en plag (mht vom, uharmonisk bygning og lang pels) Angående tilvænning til roepiller har føllet og plagen lært det ved at spise af mors mad, mens de to gamle, der aldrig før havde fået vådt foder, var MEGET skeptiske. Følhoppen måtte nøjes med et par små håndfulde opblødte roepiller i starten (startede dog med Betfor, hvor de så også blev fornærmede, da jeg skiftede) Plagen vil faktisk ikke spise RC'en, før roepillerne kommer oveni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har snakket... |
|
|
... med en der har væsentlig mere forstand på foder end jeg har, og aftalen er at vi i første omgang tager ham af korn og kraft. Han vil få en håndfuld til at dække over Salviminen 2 gange dagligt, når den anden får spisen. Det er den plan vi går ud fra i første omgang. Hvis det ikke virker af den ene eller anden grund, så må vi tage det derfra. Men jeg kan selvfølgelig godt sætte ham på roepiller. Jeg er sikker på han taber sig. For spise det gør han ikke. Og så når jeg jo mit mål alligevel. Men syntes det er utrolig at en hest ikke må have noget den ikke kan lide. Der er jo også ting vi mennesker ikke spiser, selvom det ville være nok så sundt for os. Men skidt. Vi har taget en beslutning, og den bliver afprøvet først.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste må da godt have noget de ikke kan |
Eva Lydeking-Olsen |
13-12-2006 12:32 |
|
lide, bare det ikke er de vigtige ting, som roepiller- smil.
Vi får HVERT år varmblodsheste opstaldet som IKKE er vant til hø/wrap: De er fodret på HALM og HAVRE (jae, du læste rigtigt)og det tager op til flere måneder at få dem til at spise NOK wrap/ hø. Skulle jeg så bare trække på skulderen og sige de ikke kan lide wrap/ hø ?? og lade dem leve på halm ??? NIX, ikke her.
Samme med roepiller - det er så godt og så vigtigt til de fleste, så det må de lære her i huset - og de lærer det. Det kan også tage 2-3 mdr, men det kommer.
Min ene kan IKKE lide lucerne og den anden ikke olie - og det retter jeg mig efter, for det betyder ikke noget. Jeg kan fodre dem på masser af måder uden de to ting.
Eva
Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Eva jeg vil give dig ret i at en hest kan vænnes til at spise roeiller. Ligesom vi kan vænnes til at spise det vi ikke kan lide. Hvis jeg aldrig fik andet end kogte grønsager (og jeg kan ikke fordrage dem), så ville da også spise dem til sidst. Fordi jeg ikke fik andet. Men igen, nå prøver jeg at tage Milan af korn og kraft og lader ham få wrap, halm og evt. hø. Om ikke andet, så må det være det der kommer tættest på deres naturlige spisen. Jeg ved at roepiller er godt. Men jeg vil ikke tvinge min hest til at spise det, hvis der er andre muligheder. Og det er der i dette tilfælde. Hvis de ikke fungere, så vil jeg selvfølgelig overveje at prøve igen. Men tror mig... forsøget er gjort, uden held.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet |
bimboe |
13-12-2006 17:50 |
|
er jo, at din hest ganske enkelt er sulten! Når du så tager korn og kraftfoder fra ham, ja, så får han ikke den energi, men han bliver jo ikke mindre sulten. HVis han får fri wrap, vil han stadig være overvægtig, så du bliver nød til og mætte ham, og det gør du bedst ved roepiller, så vil han spise det mindre wrap eller halm, som vil spare på vommen eller huldet. Ganske enkelt. Tine
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm hmm |
|
|
hej ja nu må jeg give Trine & Mr. Milan ret hvorfor tvinge den helt ærligt.. min hest kan ikke tåle warp skal jeg så fordi i vil og syntes det bedst blive ved . og det der ja undskyld jeg siger det det ulækkert roe piller ligner affald bare fordi i syntes det så i og åh tvinge min hest til at æde det når han som jeg syntes ad.. bare fordi det moderne nu .. jeg vil heller ikke tvinge min hest og lade den sulte fordi jeg syntes den bare skal æde det affald ja nu bliver jeg skuffet.. så Trine & Mr. Milan, syntes det godt du ikke bare vil tvinge din hest og prøver noget andet og ja jeg ved jeg får på tasterne nu .. men ved i hvad jeg er lige glad..jeg spiser også kun det jeg kan lide .. mvh helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helle v |
|
|
Tak for din opbakning. Jeg tror at roepiller er lidt på mode nu her. Dermed bestemt ikke sagt at de ikke er gode. Jeg har set flere heste der trives kanont på dem. Men jeg har også oplevet flere der simpelthen ikke vil det. Og ja, roepiller er nok rigtig godt (er ikke selv helt inde i foder), men der må være alternativer. Roepiller har trods alt ikke eksiteret altid, og Milans "problem" er jo ikke noget der kun eksistere i dag. Det gjorde det også i gamle dage. Tak for alle jeres svar. Jeg gemmer tråden, for hvis det valgt "forsøg" ikke skulle være virksomt, så må jeg jo prøve noget nyt 
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I gamle dage... |
|
|
Tjah i gamle dage havde man nok skåret ned på høet og så ladet hesten æde sig en vom til i halm istedet, men tyndere ville den nok blive... Hvordan forløb det, da du prøvede med roepiller? Prøvede du med ganske lidt til at starte på? Min hoppe ville slet ikke nærme sig krybben første gang hun fik Betfor serveret (gulerodsskræl fra når min mor havde skrællet gulerødder kunne sørme heller ikke spises, sådan noget snask). Men efter nogle dage, hvor mængden blev øget fra nærmest ingenting, dvs foderet blev ikke vådt, ja så blev hun helt vild med det. Den gamle ville foretrække havre, men så ville hun kun få en håndfuld i krybben...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte H. |
|
|
Jeg er startet ud med næsten intet, og prøvet mig stille og rolig frem. Men nej. Han går fra. Rører det ikke. De første 2-3 dag spiser han lidt af det, men når han finder ud af at det er det han skal ha, så nej. Så går han helt fra.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rettelse |
|
|
Roepiller = roeaffald, og jo det eksistere også i gamle dage, hvor hestene sikkert også har fået det, det nye i det er at det er blevet tørret og presset i pilleform. Ret mig hvis jeg tager fejl. Mine heste kunne da heller ikke lide det, da jeg gav dem det første gang, men jeg var stædig, og nu står de og vrisker og skraber i gulvet når jeg kommer med det. De er vilde med roepillerne. Mange heste har en mani med ikke at ville spise nye ting, og de tror nærmest det er gift man vil give dem, og så finder de lige pludselig ud af det faktisk smager godt, det er mine ihvertfald eksperter i. Nu får jeg nok hug - i mange tilfælde tror jeg det er ejeren der synes roepiller er ulækker og lugter, og ikke altid giver hesten en chance for at, lade den få smag for dem.
Mvh Rikke Islænderbl. søger voksenrytter. se mere på præsentation, i 4200 området.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller gennem tiden.. |
|
|
Nej roepiller har måske ikke eksisteret altid, men for år tilbage da min gamle hyp levede der fik ejer af stalden ofte foderroer hjem om vinterne - hestene elskede at gnave af roerne, og det gav mæthed og tidsbeskæftigelse. Men det er et arbejde at rengøre dem, så roepiller er trods alt nemmere selvom at det ikke tager dem lige så lang tid at spise som at gnave sig gennem en roe i krybben...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grov wrap... |
|
|
En mulighed var måske også at se, om du kan skaffe noget grovere mere "kedeligt" wrap eller hø. Det tager noget længere tid at spise de lange seje stængler end noget fint med mange blade. Og stænglerne er der vist heller ikke så meget energi i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg ikke læst |
|
|
Alle indlægene, men kun dit det første og det der slå mig, er at du skriver wrap ad libitum, hvordan kan det så være at han spiser sin halm, vælger han sin wrap fra til fordel for halm? Ad libitum er jo ubegrænset. Jeg forstår ikke hvorfor han får havre, når han er 1 1/2 år har han jo ikke nødvendigvis brug for det, så det ville jeg vælge fra, hvis jeg skulle have en plag ned i foder. Du skriver at han ikke rører sig på fold, har han ikke jævnaldrende at lege med? For ellers ville det måske være en mulighed, for at få ham igang på folden  Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Milan er ikke kræsen. Han spiser alt hvad jeg byder ham. Bare ikke roepiller. Jeg kan stort set give ham medicin uden at skulle "gemme" det. Han spiser det bare. Derfor ved jeg at han ikke kan lide det. En hest der spiser alt, må jo vitterligt ikke kunne lide det, hvis den nægter. Og hvor mange heste går 100 % fra fodret i længere perioder? Har overvejet at prøve at skaffe et par hele roer, for at se om han kan lide dem. For hvis han kunne det, så kunne jeg måske den vej få ham over på roepiller. Men jeg har ikke kunne skaffe dem nogle steder endnu. Nu er det wrap Milan får forholdsvist groft. Det er jeg godt tilfreds med. For det andet, det ryger ned på 0,5. Det her tager noget længere tid.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alternativer |
|
|
Min hoppe er frygteligt glad for Hippolyt´s Irish Mash - det mener jeg er et glimrende alternativ til roepillerne - det skal også opblødes i vand (trække i varmt vand i ca 15 min.) og har en tarmaktiverende effekt. På den måde får han lidt mad - lækker varm suppe i denne kolde tid - og det er ikke fedende men fyldende. Har aldrig set en hest der ikke ville have det. Jeg er selv oprindeligt fra Bolderslev i nærheden af Aabenraa - og kommer dertil i julen - Så hvis du vil have en lille smagsprøve, må du endeligt sige til  Pøj pøj med det - og glædelig Jul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CavansOwn |
|
|
Jeg har overvejet at prøve Irish Mach til ham. Om ikke andet, så et par gange i ugen, så det hele ikke blev så kedeligt. Måske 1 kg 3 gange om ugen eller der omkring. Har ikke lige sat mig ind i det endnu. Men jeg vil utrolig gerne have en smagsprøve. Det er surt at købe 15 kg. og hesten så ikke vil spise det. Men sig endelig til når du kommer, så kan vi finde ud af noget. Her er lige et billeder af Milan fra i dag. Er lidt skræmmende. Syntes slet ikkehan ligner det han er. En 1½ års plag. Han ligner jo en unghest. Men i kan se hans vom. 
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vommet... |
|
|
For mig at se ser han ikke for tyk (fed) ud. Det ligner en vom pga for meget halm el. evt orm. Så at skære på foderet tror jeg da bare vil gøre det værre, da han så vil spise endnu mere halm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Juledagene |
|
|
Hejsa - Jeg er dernede i alle mellemdagene - du kan bare skrive besked på profil med adresse - så skal jeg nok poppe forbi med smagsprøve:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange bruger |
bimboe |
16-12-2006 15:56 |
|
irish mash i forbindelse med tynde heste, der skal tage på. SÅ overvej lige en ekstra gang om 3 kg om ugen, vil være godt, hvis han er for tyk. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bimboe |
|
|
Grunden til at man bruger Mash i det hele taget er for at give hesten et velfungerende tarmsystem - Hvis du går ind på Hippolyts hjemmeside, vil du kunne se at der ikke er belæg for at bruge Mash´en til undervægtige heste - andet end at få et velfungerende tarmsystem - som er vigtigt både hvis hesten skal tage på og tabe sig... Der er jo også stor forskel i hvordan man kan udfodre det - hvilket igen gør den optimal til flere formål. Min egen hoppe får fx. 1/2 kg. Mash ca hver anden dag efter ridning udover sin normale fodringsplan - Og hun er hverken tyk eller tynd! Hesten i dette indlæg skal ikke have Mash for at tabe sig - Men for at få lidt ekstra ved siden af mineraler og vitaminer!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så et eller |
bimboe |
17-12-2006 16:56 |
|
andet sted, gør mashen nøjagtig det samme som roepiller, som bare ikke er spækket med korn, sukker og stivelse... Og hvor roepiller er billigere. Er der ikke det i mashen? Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er godt nok mange der har svaret, me |
|
|
.. du får lige mit bud alligevel ! For ca. en måned siden skulle min hoppe til kåring og havde i den forbindelse brug for at tabe sig. Jeg gjorde derfor følgende: Jeg skiftede for det første al havren ud med lucerne for at have nogle "tomme kalorier" hun kunne få når de andre fik mad samt lidt gulerøder og hendes dosis af Salvimin for at holde vitaminerne ved lige. Dette var hun meget glad for og med lucerne kan du regulere kalorierne meget nemt ved at sætte en lille smule havre til eller fjerne det. Lucernen øger deslige ædetiden og giver derfor mere mæthedsfornemmelse for hesten. Lucerne er som sagt også stråfoder som er vigtigt. Dertil blev hun KUN fodret med stråfoder i form af en smule wrap og god frøgræs, som heller ikke har den store værdi. Du skal ligeledes være opmærksom på, at en hest som ikke motioneres stort set kan leve udelukkende på god wrap. Jeg vil derfor ikke anbefale dig total frihed til wrappen. Dertil kom opskriften, som vi ligeledes keder fra mennesket af: MOTION!!! Havde jeg ikke tid til at ride, så blev hun longeret i bare 20 minutter et par gange om ugen, og vupti så havde hun smidt en masse kilo uden det store besvær. Det er svært både at slanke mennesker og dyr ved at ændre fodret. Jeg synes kun du bør skifte halmen ud med spåner, såfremt din hest tømmer boksen hver nat. Min er ikke interesseret i halm, så derfor havde jeg ikke de spekulationer. Det billede du viser, viser en hest med meget vom og ikke meget fedt omkring rygraden. Dette tyder ligeledes på en muskelfattig hest, så du kan få "fordelt" fedtet ved at sætte den i træning. Som sagt behøves det ikke være meget - lidt gør underværker ! Hilsen Irene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irene Friedrichsen |
|
|
Mange tak for dit svar. Alle svar er mere end velkommende  Jeg vil aller først sige at Milan kun er 1½ år, så det er begrænset hvor meget jeg kan træne med ham. Jeg går ture og træner alt hvad jeg har mulihed for, men alt kræver jo at jeg altid har en hjælpende hånd, fordi jeg går sygemeldt på ubestemt tid, og under ingen omstændigheder må bruge den ene arm. Jeg har dog valgt at benytte mig af at jeg går sygemeldt. Jeg har nemlig sagt at jeg står for udlukningen, så de får endnu flere timer ude. Så skal jeg bare finde ud af hvordan man håndtere 2 heste med en arm  Jeg vil utrolig gerne have Milan på spåner. Men jeg kan ikke. Ikke nu i hvert fald. For jeg har ikke muligheden for at holde det rent dagligt. Min kæreste står for udmugningen lige pt. og få ham med ud hver dag får jeg aldrig. Hans er faktisk først begyndt at spise halm efter at han er flyttet stald. Jeg ved ikke om det er fordi at dette halm han får nu er så meget bedre, men har har aldrig spist halm før. Heller ikke hvis han var sulten  Nå... jeg må se hvad der sker. Det med fodret er der taget hånd om, og så har jeg tilsat lidt gulerødder og så overvejer jeg så at give ham Irish Mash et par gange om ugen.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Jeg legede engang i nogle timer med det dér foderplanlægningsprogram, og det viste, at hvis hesten får hø/wrap nok + vitaminer/mineraler, er det flintrende ligegyldigt, hvad man "fylder op" med: havre, majs, roepiller eller andet. Jeg synes det lyder til at Milan får alt for meget at æde helt generelt: Jeg har en opløben hoppeplag på 1½ år og 160 cm. Hun får vel 8-10 kilo hø, 500 g betfor, 1 kilo havre + salvimin grøn i alt pr. dag. Det er hun blevet pæn på (hun var for tynd, da jeg købte hende for tre måneder siden). Jeg synes du gør det rigtige i at tage korn og kraftfoder fra ham. Er det ikke nok, må du også skære ned på wrappen, og så lade ham æde sig en halmvom til. (Det har han jo i forvejen, så vidt jeg kan se ) At du ikke har råd til spåner, er da en ærlig sag. Og når hesten sviner sådan bliver det også alt for dyrt. Min vallak sviner ligeså meget, så han ryger på halm igen. Græsset feder i øvrigt også stadig. Ikke så meget som i sommers, men noget. Ud fra dit billede synes jeg nu ikke han ser fed ud, bare vommet. Men hvis dyrlægen siger han er for fed, må det jo være rigtigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone Beck |
|
|
Mange tak for dit indlæg. Jeg er glad for lidt støtte  Jeg vil godt give dig, og andre ret i at han ikke ser fed ud, men har den der halmvom. Men den har han nu haft siden i sommers. Når man ser på disse to billeder så kan man se at hans mave er en "græsvom". Fra den 03/09-06  Fra den 15/12-06  Er det mig, eller er der ikke den store forske? Ja jeg syntes jo også at det er en ærlig sag at være lidt nede i den lavvandet del af pungen. For sådan er det jo nu engang. Men det er nu ikke det der holder mig mest tilbage ifh til spåner. Det er hans svineri. Jeg kan af ærlige årsager ikke gøre rent ved ham hverdag. For kunne jeg det (selvom det er prøvet) så kunne jeg godt finde på at prøve det. Jeg mistænker bare Milan for at kunne finde på at spise spånerne  Hvor "farligt" er en halmvom? Og hvordan kommer han bedst af med den? Til alle: Mange mange tak for alle jeres svar. Tråden bliver gemt og muligvis også printet, når der ikke kommer flere svar Alt er taget til efterretning.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan... |
|
|
...heller ikke se den store forskel på vommen, på de to billeder. Jeg synes stadig ikke han ser fed ud - lidt til den runde side, men det tager han næppe skade af. Men hvad SIGER dyrlægen egentlig om hans foderstand? Halmvommen er mig bekendt ikke spor farlig. Den er bare grim  Jeg har lavet lidt "forsøg" med spånerne efteråret igennem for at finde den renligste/mest praktiske/mest økonomiske måde at bruge dem på, og resultatet er - desværre - at min vallak er og bliver et svin uanset, hvor tit jeg muger i bund. Skal der se nogenlunde ud i hans boks, skal han have to baller spåner om ugen (udover madrassen på 4 baller) - og det er jeg sgu for nærig til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone Beck |
|
|
Hmm hvad sagde Dr. Dyr. Det er et godt spørgsmål. Sagde at jeg syntes han var blevet lidt buttet, eller at han havde været det et stykke tid, og tog dækkenet af for at vise hende det. Hun sagde at hun godt kunne se at han havde vom, og at hun syntes han skulle på spåner. Dit forbrug af spåner, lyder sådan cirka som det jeg skulle bruge. Og jeg ser på det på helt samme måde som dig.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aha haha |
|
|
jamen, det lyder da ikke som om Dr. Dyr var ved at gå til af bekymring over den små Milans foderstand? Ud fra det jeg kan se på billederne, ville jeg ikke være bekymret overhovedet. Han bliver pæn til sommer og kommer til at ligne en rigtig hest. Forresten - inden du får alt for dårlig samvittighed over ikke at ville ofre spåner på grislingen: Plage kan skam sagtens udvikle vom, selv om de står på spåner. Min den forrige kunne i hvert fald 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lone Beck... |
|
|
Du er en ved juletid  Jeg er rigtig glad for det du siger. Det beroliger mig rigtig meget. Og jeg kan jo ikke rigtig gøre så meget lige pt. Så under alle omstændigheder, så må jeg se tiden lidt an 
Mvh
Trine, Frosti og Mr. Milan En pony er et barns drøm. En hest er den voksnes eventyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
|
|
Udfra dit første indlæg får man (det gjorde jeg ihvertfald) det indtryk, at dyrlægen mener, han er for fed, hvilket jeg ikke kunne få til at hænge sammen med, at dyrlægen mener, han skal på spåner. Men udfra billedet og at du nu siger, at dyrlægen sagde, han er vommet, ja så vil jeg da ikke mene, at han skal sættes ned i foder. Det vil jeg som tidligere nævnt mene, gør det værre, da han så bare vil spise mere halm. Og jeg synes iøvrigt, han ser tyndere og mere vommet ud nu end på sommerbillederne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte H. |
|
|
Mvh
Trine, Frosti og Mr. Milan En pony er et barns drøm. En hest er den voksnes eventyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for... |
|
|
...de pæne ord  Kan du ikke bare affinde dig med dén vom? Den skal nok forsvinde, når han får noget mere motion (hvis du skal til at arbejde med ham i longen til foråret, f.eks.) Du kan evt. tage havren væk (plage har ikke godt af for meget korn), og hvis han taber sig, så giv ham mere wrap? Mere wrap må logisk set betyde at han æder mindre halm, og så kan det da være at vommen aftager lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej ekspert |
|
|
Jeg er ikke foderekspert, så jeg ville få professionel hjælp f.eks på www.foderplan.dk. Eller evt prøve, om han vil spise Betfor, der jo er noget sødere og dermed sjovere end roepiller og erstatte/supplere havren med det. Hvis han vil spise det, kan det være du efterhånden kan blande lidt roepiller i, så det f.eks bliver halvt af hver. Men ja ellers må du affinde dig med vommen. Jeg har da før set 1- og 2-årsplage, der har lignet noget, der var løgn (meget værre end din), men som ½-1 år efter så super-duper godt ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hamvom... |
|
|
Jeg kan nu godt leve med halmvom. Bare han ikke er fed, og det kan jeg jo høre på jer at han ikke er. Så jeg er mere rolig. Nu må jeg se hvordan det går på denne måde. Han få som før beskrevet, så det er meget begrænset hvad han får af korn. Kun en lille håndfuld. Og det er kun for at få Salvimin ned. Mange tak for alle rådene. God jul til jer alle.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha... |
|
|
Jeg tror måske jeg var en lille smule for hurtigt ude  I lørdags mugede kæresten fuldstændig i bund (som vi gør hver uge), og siden har Milan stort set ikke spis halm. Mandag, behøvede jeg ikke at give ekstra. Tirsdag, fik han n 2-3 skiver, mod normalt næsten en hel balle. Onsdag, igen ingen halm. Mon jeg tør krydse fingre for at det fortsætter sådan? Kan det tænkes at det har været en periode hvor han har haft brug for ekstra spise, for at vokse eller lign? Men i hvert fald... halm har han masser af. Men stadig den største svinemikkel 
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering ;o) |
|
|
Jeg har lokket Milan til at spise roepiller. Det holdt hårdt i starten, men nu går det. Bare der ikke er alt for meget vand med i krybben Skøre hest. Så lige pt lever Milan af: 500 g roepiller (tørvægt) En håndfuld korn 150 g Salvimin Grøn 10-15 kg wrap Og han trives. Han spiser slet ikke så meget halm mere. Nu skal jeg kun give en ordenlig gang halm hver tredje dag, hvor jeg før skulle dagligt. Nu kan han nøjes med et par skiver de andre dage. Og hans boks ser noget bedre ud  Så jeg tog jeres råd til mig, og prøvede roepiller igen. Og det virkede 
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - hustyranen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt... |
bimboe |
25-01-2007 17:28 |
|
Tillykke med din kamp, du sejrede  Roepiller er bare det bedste, sådan er det.. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt... |
bimboe |
25-01-2007 17:28 |
|
Tillykke med din kamp, du sejrede  Roepiller er bare det bedste, sådan er det.. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Ja det er godt Det kommer jeg jo ikke helt udenom mere!
** Trine ** Ejer af: Nydam's Mr. Milan Ejet af: Frosti - hustyranen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|