Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HØR STRØELSE
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 13:00

Jeg vil se om der er nogen af jer derude som bruger Hørstrøelse.

hvad er jeres erfaring med dette.

jeg overvejer selv at bruge det men ved ikke rigtitg kan ikke finde så meget om det på nettet.

håber at der nogen som vil komme med deres erfanring.

0
0
Svar på denne tråd

Hørstrøelse
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 18:28

Jeg bruger hørstrøelse til mine, og er godt tilfreds med det. Der er dog flere i stalden, der har forsøgt det, som er skiftet tilbage til halm. Hør ser ikke så lækkert ud som rent halm, og man skal lige finde ud af, hvor meget/lidt man skal muge ud. Jeg tager klatter dagligt og tager det rene fra kanten og smider ind på midten. To gange om ugen tager jeg de mest våde pletter, og giver ½ balle hør. Det fungerer fint ved mine fire.

Mvh.

Rebecca.

Dejligt hingsteføl fra 2006 sælges
0
0
Svar på denne tråd

her virker det ikke
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 19:07
vi har eksperimenteret med hør her på det seneste. Konklution ... her virker det ikke efter hensigten. Selv om vi har fulgt anvisningerne til punkt og prikke. Forbruget var ca dobbelt så stort som angivet og der lugtede fælt af ammoniak efter 14 dage. Vi vil dog lave endnu et forsøg, når det ikke regner helt så meget. Da den øgede mængde af fugt kan have påvirket vores eksperiment :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg er godt
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 08:53

tilfreds med hørstrøelsen.

Min erfaring er, at det er uhyre vigtigt at sørge for, at starte op med et meget tykt lag - her kan det absolut ikke svare sig at spare. Jeg har en foleboks og jeg starter op med 4-5 baller.

Hernæst tages alle klatter ud hver dag og tis tages ud en gang om ugen. Når der er en tyk madras vil tisset ligge sig i bunden og der er altid tørt i toppen. Når der skal tages tis ud - skraber jeg det tørre toplag væk og tager kun det våde tishør ud. Lugter der af ammoniak i bunden strør jeg med stalosan inden gulvet igen dækkes af det gamle hør (det gjorde der mens de stadig gik på græs i dagtimerne). Dernæst støes med en hel ny balle i toppen.

Og selv om man synes, at laget er rimeligt tykt, så skal der suppleres med en ny balle - ellers er det, at bunden pludselig ikke er så absorberende længere og så bliver det for ulækkert og kan komme til at lugte af ammoniak. Dette har jeg set i hørbokse, hvor der spares på madrastykkelsen.

På et tidspunkt er høren mættet af fugt fra omgivelser mv og så bør hele bunden skiftes, da den ikke længere suger effektivt. Det har endnu ikke været nødvendig for mig i år - den fungerer stadig meget fint. Og hesten har stået inde siden starten af september. Men i sidste vintersæcon tog jeg hele bunden ud ca. hver 3 måned.

Vær meget opmærksom på ballernes størrelse - der er stor forskel på vægten fra de forskellige leverandører.

Sidste år købte jeg ved en leverandør. Ballerne var annonceret til at veje ca. 20 kg, men de vejede kun gennemsnitligt 17,4 kg. I år har jeg derfor skiftet leverandør og fra denne er der 3-4 kg mere i pr. balle og det betyder jo en hel del for rentabiliteten. I år har jeg handlet med: www.mblohm.dk

0
0
Svar på denne tråd

Erfaring
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 13:08

Vi er en del i stalden, som har forsøgt med hør, men næsten alle er gået tilbage til halm. Min står p.t. på spåner i stedet, som jeg synes fungerer meget bedre end hør.

Hilsen Hanne

Connemara selvfølgelig

0
0
Svar på denne tråd

SUPER GODT
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 15:33

Hej.

Min erfaring er også et super godt resultat!

Er helt enig med Heidi Frederiksen!

Jeg har dog ikke haft brug for at tømme boksen helt før efter der var gået 6 mdr. min er også almindelig renlig, ikke et vildt bokssvin... Jeg købte 33 baller og har brugt 29... På 6 mdr... Det syntes jeg er billigt og super godt samt meget effektivt!

Mvh. Tanja

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  12-12-2006 20:34

jeg er nu sikker på at jeg give det en chance.

hører gerne fra andre og deres erfaring.

På forhånd tak..

0
0
Svar på denne tråd

hørstrøelse
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 17:05

Har jeg brugt gennem 2 år.Er yderst tilfreds med produktet.

Eneste man skal vænne sig til er at det hurtigt mister den lyse farve-hvilket dog ikke har nogen betydning.

Hestene står altid tørt og det suger godt.

Jeg fjerner pærer og klatter hver dag og bruger 1 balle til den store og ½ balle til den lille om ugen.

Annette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider