tilfreds med hørstrøelsen.
Min erfaring er, at det er uhyre vigtigt at sørge for, at starte op med et meget tykt lag - her kan det absolut ikke svare sig at spare. Jeg har en foleboks og jeg starter op med 4-5 baller.
Hernæst tages alle klatter ud hver dag og tis tages ud en gang om ugen. Når der er en tyk madras vil tisset ligge sig i bunden og der er altid tørt i toppen. Når der skal tages tis ud - skraber jeg det tørre toplag væk og tager kun det våde tishør ud. Lugter der af ammoniak i bunden strør jeg med stalosan inden gulvet igen dækkes af det gamle hør (det gjorde der mens de stadig gik på græs i dagtimerne). Dernæst støes med en hel ny balle i toppen.
Og selv om man synes, at laget er rimeligt tykt, så skal der suppleres med en ny balle - ellers er det, at bunden pludselig ikke er så absorberende længere og så bliver det for ulækkert og kan komme til at lugte af ammoniak. Dette har jeg set i hørbokse, hvor der spares på madrastykkelsen.
På et tidspunkt er høren mættet af fugt fra omgivelser mv og så bør hele bunden skiftes, da den ikke længere suger effektivt. Det har endnu ikke været nødvendig for mig i år - den fungerer stadig meget fint. Og hesten har stået inde siden starten af september. Men i sidste vintersæcon tog jeg hele bunden ud ca. hver 3 måned.
Vær meget opmærksom på ballernes størrelse - der er stor forskel på vægten fra de forskellige leverandører.
Sidste år købte jeg ved en leverandør. Ballerne var annonceret til at veje ca. 20 kg, men de vejede kun gennemsnitligt 17,4 kg. I år har jeg derfor skiftet leverandør og fra denne er der 3-4 kg mere i pr. balle og det betyder jo en hel del for rentabiliteten. I år har jeg handlet med: www.mblohm.dk