Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål ang. bomløs
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 14:26

Jeg overvejer, om jeg skal skifte min dressursadel ud med en bomløs dressursadel.

Men hvad består en bomløs dressursadel af?

Hvad er "indeni"?

Hvad er ulemperne ved en bomløs sadel?

Fordelene?

Har en bomløs sadel forskellige kopfjern? Er der overhovedet kopfjern i?

Er det one size fits all eller?

Jeg er interesseret i en sadel, som jeg kan benytte til stævner, men måske er der nogen af jer, der rider akademisk, der kan hjælpe alligevel.

Jeg har hørt, at bomløse dressursadler kan være brede i sædet - er der nogen, der har erfaringer med det? Jeg har prøvet en Wintec, som var bred i sædet, og jeg syntes desværre at det var yderst ubehageligt at ride i den.

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen
0
0
Svar på denne tråd

Bomløse
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 15:55

Prøv at læse inde på Joras. Der er rigtig mange oplysninger om de forskellge bomløse sadler.

www.joras.dk/MySql/for...asp?FID=13

~~ Hilsen Ditte ~~

nysgerrige folk får ofte løgn at vide

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs sadel
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 16:20

Hej Mette,

Der er to typer af bomløse sadler; dem der ligner alm. sadler og dem der ligner "ponypuder".

Jeg har kun prøvet den type, der ligner en alm. klassisk sadel (baroksadel), og jeg synes absolut ikke, der var meget støtte i den. Men hvis du er en dygtig rytter og har en god balance, kan det godt være, du vil blive glad for den.

En af mine veninder rider p.t. med ponypude-modellen, da hendes hest er for tyk til en alm. sadel, og hun siger også, at den er svær at ride dressur i, da benene rutcher rundt. Og hvis hesten hopper lidt, har man ikke en chance!

Så prøv om ikke du kan låne en, inden du investerer i en bomløs sadel!

Hilsen Lise

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs dressursadel
Forfatter: 
Dato:  07-12-2006 21:31

Faktisk er det en sadel, der ligner en helt almindelig dressur sadel, jeg er på udkig efter, for jeg vil som sagt gerne kunne bruge den til stævner.

Det kan f.eks. være en af følgende sadler:

www.bettersaddles.co.u...ndial.html eller

www.naturhesten.dk/cat...ion=sadler eller

www.klassisk-dressur.dk/ (se under sadler - den 3. sadel)

Hvad med trykfordelingen? For det er vel derfor, at der er en bom i de almindelige sadler - er det ikke?

Med venlig hilsen
0
0
Svar på denne tråd

Karlslund Kari Flex?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 08:22
Kig på hjemmesiden www.softsaddles.info, der kan du læse mere om denne sadel. Jeg har netop selv købt en efter 25 år med almindelige bomsadler. Og det er ikke KUN til islændere

Hilsen Eva L

med Lullari fra Lille Skivehus

0
0
Svar på denne tråd

Har bestilt
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 10:10

Jeg har bestilt denne her:

Jeg har ikke modtaget den endnu, men jeg glæder mig vildt

Jeg var på akademisk kursus, hvor alle havde bomløse, og jeg måtte jo så indse det ikke er optimalt at ride i en traditionel kombisadel når man rider akademisk.

Om jeg kan sidde i den, hm...det kan jeg vel lære

Glæder mig ihvertfald til den kommer

Se min hjemmeside

Tror på en vej frem uden vold!

Klassisk/akademisk ridekunst

Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub

0
0
Svar på denne tråd

bømløse
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 14:11

fra Naturhesten købte jeg en bomløs western, den hedder: Barefoot Trail Rider og jeg er rigtig glad for den, fordi den netop kan bruges til så meget andet en lige western, bl.a. klassisk ridning.

jeg valgte den frem for den normale og klassiske cheyenne, som de fleste vælger, fordi jeg finder den behaligere at sidde i, og ride i skoven i.

sådan ser den ud, fra dem

og sådan ser den ud på min Monty

dejligt at sidde i...

man kan i øvrigt få glasfiber indlæg til den, for heste der er bredere over ryggen...

M.V.H
Katja Gonzalez
Elevplads hos hundefrisør søges. Gerne i KBH.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har prøvet adskillige
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 16:51

af dem, inkl prøvet et par stykker af for Naturhesten og den fra klassisk dressur.

JEG kan sagtens ride i dem (allesammen) men har også gode muskler og balance - intet problem der. Nu har jeg redet i lammepude et halvt år, uden bøjler og det er både dressur på M niveau og lange, lidt vilde skovture.

HESTEN kan ikke lide andet end lammepuden,af de bomløse- til gengæld. Han fungerede FINT med Cheyennen et år og da jeg begyndte på piaffen ændrede han facon og den klemte på manken.

Han er efter flere, dygtige sadelmageres mening IKKE vanskelig, men han kan ikke LIDE faste sadler, selvom de ligger perfekt.Og altså heller ikke de fleste bomløse.

Sadel nummer 25 i prøverækken opfyldte både hans og mine krav og er en læderbomssadel- den er midt imellem.Så nu er den på vej fra Tyskland...jeg har haft lånt en i 14 dage ( i en forkert farve) og redet ALT i den, uden han kørte træt af den.Håber...

Ellers går det OK de første 2-4 gange og så vil han pludselig ikke have sadlen længere.

Jeg var LIGE ved at købe en af de mere engelsk-dressur-lignende bomløse fx Ansur eller den frA BetterSaddles, men synes den blev for dyr at købe ubeset (++ 20t med told og moms og fragt ) og turde ikke, når nu han har sine meget egne meninger om tingene.

Eva

Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.
Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
0
0
Svar på denne tråd

Awina...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 19:18

Wow, hvor den sadel bare lækker.

Du og din hest kommer da til at gøre indtryk på de andre, næste gang i skal på kursus.

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

gffhfdgs
Forfatter: 
Dato:  08-12-2006 19:54

tjaa, der er jo en masse meninger om bomløse sadler...

Bommen i sadlen er jo til for at fordele vægten, så den effekt er der ikke i de bomløse sadler.

Men jo bedre man træner hesten, til at bære rytteren (kan forstå du træner akademisk), jo stærkere er hesten til at bære rytteren.

Jeg rider akademisk i en sadel med bom, som er bygget op fra bunden til mig og min hest, og jeg er rigtig glad for den, ville ikke skifte til en bomløs. Så det med at skrive at man kun kan ride (optimalt) akademisk i en bomløs sadel, syntes jeg ikke holder. Man må finde det der er optimalt for hest og rytter, om det er med eller uden bom (undskyld men måtte lige ud med det ).

Jeg håber du finder en super sadel til din hest og dig

www.vindskovgaard.dk

Kurser for hest og rytter, og hestepension.

www.equidancers.dk - www.caballos.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke akademisk
Forfatter: 
Dato:  10-12-2006 23:14

Jeg træner faktisk ikke akademisk - ikke som udgangspunkt, i hvert fald. De akademiske metoder er blot lidt krydderi på hverdagen. Jeg har været på vindskovgaard, da I havde åbent hus, og har efterfølgende "efterlignet" nogle af øvelserne med min hest. Men det er alt. Derfor er hun heller ikke trænet til at bære rytteren i akademisk forstand. Mon det kan være et problem i forhold til at ride uden bom? Bør man så holde sig til bom-sadlerne, når man ikke træner akademisk? - Langdistance og islænderryttere rider vel også uden bom uden at træne hesten op til at bære rytteren, som de akademiske gør...?

Både min sadelmager og min dyrlæge har godkendt den sadel, jeg rider med nu, også under ridning. Men fornemmelsen er, at hesten ikke kan lide den. Og jeg tror på, at man skal følge fornemmelsen. Det tog mig omkring 3 måneder at finde den sadel, jeg har nu, men det er der ikke noget at gøre ved - jagten må gå ind igen.

Med venlig hilsen
0
0
Svar på denne tråd

Det vigtigste er at den
Forfatter: 
Dato:  10-12-2006 23:38
passer både hest og rytter...Aka ryttere rider i ALT muligt, gamle engelske dressursadler, uden sadel, med et underlag, med et westernunderlag, diverse bomløse og så de barokke modeller.

At mange akademiske rytere bruger bomløse sadler skyldes nok flere ting:

1. At hesten udvikler sig i lang tid og der er ingen grund til at købe en dyr sadel der alligevel snart skal skiftes ud
2. Da vi ikke rider (ret meget) letridning hiver vi ikke i sadlen på den måde, faktisk rider mange uden bøjler i masser af måneder - så det med bøjleophænget er ligegyldigt
3. Da vi skridter meget og rider i rolig trav i laaang tid - betyder vægtfordelingen mindre end hvis hesten gik rundt på volte i højere tempo og belastede indvendige benpar mere = større motorisk udfordring
4. Da der er vægt på BÆRING før afskub i uddannelsen, så lærer hesten at bruge mavemusklerne til at løfte ryggen = musklerne bærer vægten og man rider alligevel ikke fri trav oa hvor vægtfordelingen er spec vigtig før meget sent i uddannelsen
5. Vægt på at kunne se, føle og sanse HELE hesten,i arbejdet- uden en stiv sadel imellem
6. Der er et mere frit sæde i de bomløse og i de barokke - til sammenligning er man mere låst (nogen vil sige bedre støttet) i en engelsk sadel...smag og behag.

Og så når det hele falder i hak, køber rigtig mange en læderbomssadel...og de bliver næsten aldrig til salg brugt, så dem må folk jo være tilfredse med.

Man er ligeså tæt på hesten som i en "ponypude" men har endnu mere præcis signaloverføring fra sædet - og det er jo fikst.

Eva

Sorø:Boks ledig fra nytår.Ridehus, bane, tæt ved skov, super folde. Masser af grovfoder, også på foldene.
Undervisning med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk
0
0
Svar på denne tråd

lånesadel
Forfatter: 
Dato:  11-12-2006 09:47

jeg ved at klassisk-dressur.dk udlåner nogle af sadlerne til købere. så man kan prøve dem i nogle dage. man henter dem enten selv i butikken eller betaler fragten frem og tilbage.

så kan du prøve denne. den er godkendt til konkurrence selvom den er bomløs. den har kopfjern. puderne kan vist flyttes så den stadigt passer selvom hesten vokser. men man kan spørge forhandleren om mere. på siden er der også en udtalelse fra en køber ang størrelse osv. den kan vist fåes i flere farver, størrelser, og med to længder sadelklap.

.Formidling af Lusitano heste. Kontakt til avlere i Portugal.

Se salgsheste på præsentation. Flere på vej.

0
0
Svar på denne tråd

Så kom sadlen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2006 18:32

Så kom sadlen...

og selvfølgelig blev den straks prøvet af.

Den ser nu lækker ud.

Ja den vejer jo ingenting, så han var ok med at få den på ryggen.

Første indtryk. Jeg startede med at ride i den uden bøjler. Jeg syntes faktisk jeg sad fint, var jo forberedt på det værste. Jeg syntes mine fødder var langt væk fra ham, men jeg syntes jeg sad godt.

Så kom bøjlerne på...hvad der er mine ben jo ikke. Ok, det havde jeg dog også læst om, men hold da op, det er svært.

Så blev det pludselig lidt svært at sidde der...håber da bare det er vane.

Se min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Stigbøjler
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 08:05

Er der virkelig ikke én af jer der har erfaring med de stigbøjler der sidder langt tilbage??

eller bare har en kommentar!

Se min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Stigbøjler..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2006 16:31

Det var også lidt svært for mig i starten med bøjlerne så langt tilbage. Men bare rolig det er en vane. Der går ikke ret lang tid så føles det helt rigtigt. Jeg har redet over 2000 km i min barefoot cheyenne, på 2 år, og når den ikke kan mere så bestiller jeg bestemt en magen til..

"At fuldføre er at vinde"

0
0
Svar på denne tråd

Bomløs
Forfatter: 
Dato:  16-12-2006 17:23
Jeg har også en Cheyenne, og følte mig hjemme i den fra første ridt. Jeg har ikke lagt mærke til eller mærket at bøjlerne ligger langt tilbage, så der er vel som det skal være.
0
0
Svar på denne tråd

AnitaL
Forfatter: 
Dato:  17-12-2006 19:24

Anita - det er da en fed sadel du har! Må jeg spørge hvor du har købt den henne? Det ser ud til at den er af "rigtigt" læder? Jeg synes da i hvert fald ikke, at dem de har hos naturhesten, ser helt sådan ud..

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Sadel..
Forfatter: 
Dato:  18-12-2006 19:20
Heidi - Det er skam en barefoot cheyenne fra naturhesten. Da jeg fik den var den også mat og lidt ru. Det er de mange km i al slags vejr der har givet den det "blanke look"..

"At fuldføre er at vinde"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider