Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

halt hest mystisk hjælp
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 01:11

Min hoppe er ofte halt på det ene bagben, det kommer med jævne mellemrum og nu er det 6. gang jeg har haft dyrlæge i år. Det er altid det samme bagben og det er varmt og lidt hævet og hun kan næsten ikke støtte på det.

Jeg er efterhånden ved at køre sur i dyrlægeregninger og befinder mig i et meget irriterende dilemma, da jeg hver eneste gang har en følelse af at "jeg jo er nød til at tilkalde dyrlægen" for "tænk nu hvis det er noget alvorligt". Dyrlægerne og det er efterhånden tre forskellige kan ikke finde på nogen anden grund end at det er fordi hun skulle have sparket i boksvæggen (jeg har aldrig oplevet hende sparke og heller ikke på boksvæggen) hun er blevet røntgenfotograferet 3 gange i år og er blevet undersøgt med sådan en slags scanner som dyrlægen kører op og ned af benet. jeg har haft smed til hende for at få afkræftet at det skulle være noget med hendes hove. Dyrlægen har udelukket infektion.

Det plejer at vare sådan mellem 3 og 7 dage og så er hun normal igen indtil næste gang.

Skal man bare affinde sig med at ens hest er halt med jævne mellemrum? der er godt nok svært når den tydeligvis har ondt i benet. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro når den ene dyrlæge efter den anden siger at der intet er at se og ingen kan finde årsagen.

Jeg vil gerne høre hvad i andre ville gøre i mit sted? har hun et værdigt hesteliv mon? findes der en mirakelkur? jeg er ærlig talt ved at være meget frustreret, for ikke at nævne alle de penge jeg efterhånden har brugt på at få at vide at der ikke er noget i vejen, dette skal ikke opfattes som nærighed, og jeg betaler gerne for at mine dyr har det godt men det er altså en dyr affære hver gang.

Håber på svar hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Svært ...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 05:36
Det er da noget af et dilemma du er kommet i.

Jeg tror at jeg havde kørt den på et af de respekterede hestehospitaler. Der er mange dyrlæger om sagen som kan snakke sammen, samtidig kan de observere hesten i hverdagen = se om den sparker ind i væggen.

Dyrt det ved jeg godt - men hvad hulen gør man ellers...

Hilsen
Daniela

Opstaldning med ridehal nær 8840 Rødkærsbro tilbydes, se min præsentation

Kig forbi min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Du kunne prøve
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 07:54

at polstre væggen i boksen med gummimåtter, så kan du se om det nu SKULLE være derfor og evt udelukke det hvis hun fortsætter med at blive halt i perioder. Jeg tror hun har en inflammation som ikke kommer helt iorden inden hun laver noget som blusser det op igen. Du kan også prøve med akupunktur og evt en healer som kan teste energibanerne og forstærke hendes helingsevne. Står hun i boksro?

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

Halthed
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 08:15

Jeg havde på et tidspunkt en hoppe, der kunne finde på, at sparke i boksen - og hun fik nøjagtigt de samme symptomer, som du nævner; Varme, hævelse og puls.

Årsagen var i dette tilfælde, at hun stod og sparkede, når hun skulle have mad.

Vi måtte polstre væggen, hvilket hjalp en del, selvom det selvfølgelig ikke løser problemet helt.

Mvh Vicky

Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever...
Michael Strunge

Takket være biblen
har vi lært at
stille spørgsmålene,
men svarene findes

i Peter Plys
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 10:32

Jeg er jo ikke klogerer end dyrlægen, men kan det være at smeden skal gøre noget andet.

Hvis hun ikke går med sko skal hun måske ha sko på.

Går hun med sko, skal skoen på det ben måske sidde lidt anderledes.

Skal hun måske ha såler på.

Bare et forslag.

0
0
Svar på denne tråd

Problemet skal afdækkes
Forfatter: 
Dato:  30-11-2006 13:45

Ja jeg synes altså at du skal få afdækket hvad det er. Hvis ikke hesten har for vane at sparke i væggen (må da kunne ses eller hørers af dem der dagligt har opsyn med hestene) ja så må årsagen jo være noget andet.

Har man prøvet at lokalbedøve benet nedefra og opefter for at se hvornår hesten så holder op med at halte? På den måde kan man ofte få fastslået hvor problemet sidder hvis røngten og ultralyd ikke viser noget.!

Synes at de andres råd med at opsøge en dyrlæge der er ekspert i benproblemer lyder fornuftigt.

Jeg ved godt det er dyrt med alle de dyrlægeregninger, men når man har anskaffet sig et dyr uanset hund/kat/hest el. andet, ja så har man jo også påtaget sig ansvaret for dets sundhed og trivsel. Så hvis hesten regelmæssigt bliver halt, ja så mener jeg altså at du bliver nød til at ofre de penge der skal til for at få afdækket problemet.

Alternativt er jo selvfølgelig at du sælger hesten til meget billige penge (slagtepris) til en der vil tage risikoen og selv finde ud af hvad der er galt med benet.

Anden udvej er jo selvfølgelig også at slagte den selv!

Men i min verden er de to sidste muligheder god nok udelukket så længe problemet ikke er afdækket. Den form for løsning af et halthedsproblem er altså for nemt. Bruger man den udvej når man har hest, ja så kan man ende med at få mange hesteliv på samvittigheden inden man selv sætter træskoene.!

LOJ

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  01-12-2006 01:25

Jeg har prøvet med en ekspert og hun har også været bedøvet med en slags blokade. Indenfor det sidste år har jeg ofret 53.663,00 kr. på dyrlægeregninger og det er mange penge når ingen kan finde ud af hvad det er der er galt. Jeg ofrede gerne meget mere på noget der kunne hjælpe eller give en forklaring for det er ikke sjovt at se sin hest lide uden at kunne hjælpe den. Så sent som idag er der blevet taget røntgen igen som dyrlægen sagde: "så kan vi da ihvertfald udelukke at der skulle være kommet et brud, men det lyder usandsynligt" - Så står jeg bare der og er lige frustreret og 4-5000 fattigere - der var ikke noget brud og jeg fik den besked at hun "er ren i røntgen" hvad jeg så ellers kan bruge det til. Nu skal hun så have boksro en god uges tid og så går der ca. en uge eller to mere inden hun bliver haltfri - sådan plejer det ihvertfald at være. Jeg har købt 2 af de der underlag til trailere og hængt op i boksen - det var ligesom det eneste jeg kunne finde på, for i det mindste at gøre noget. Det er simpelthen bare et rigtigt dumt dilemma dette her og det tærer altså på både nerver og pengepung. Er der nogen herinde der har oplevet noget lignende med en lykkelig udgang, så trænger jeg meget til at høre om det.

Hilsen Linda

0
0
Svar på denne tråd

Göran Ryden
Forfatter: 
Dato:  01-12-2006 14:41
ER en rigtig dygtig halthedsdyrlæge i Sverige, han er meget grundig og omhyggelig og har endnu ikke set en hest han ikke har fundet ud af hvad fejlede.

Jeg ved godt det er dyrt at køre til sverige, men travhestene kører vi nu alligevel derop når dyrlæger i danmark ikke kan finde årsagen.

Jeg mener danske dyrlæger kan det meste, men når det er mystiske tilfælde som dette, ville jeg tage til en ekspert. Og de fleste halthedseksperter findes i sverige. Bla. pga. de mange penge i travindustrien, samt at alle heste stort set er sygdomsforsikret.

Det eneste tilfælde jeg kender, der ligner dit var hos en nuværende avlshoppe, som belastede sit hovseneben skævt. Dette gjorde at når hesten kom i træning og skulle til at bære vegt på bagparten blev den akut halt. Hun var halt i ca. 3 uger, derefter haltfri og kunne rides igen.
Dette skyldtes en akut betændelse i hovsenebenet. Kan desværre ikke huske hvordan diagnosen blev stillet, men mener det var med hjælp af blokader og røntgen.
Som sagt bruges hun nu til avl, let dressur, lidt spring og skovture og det kan hun sagtens holde til.
0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa ...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2006 15:46

Jeg tror jeg ville bruge udelukkelses metoden ...

Køre hesten til dyrehospitalet og få foretaget en grundig undersøgelse og et røntgen billede.

Viser det ikke noget, ville jeg gå videre med gummi måtter i boksen, evt. anden beskæring/sko, uro på folden osv.

Håber du finder årsagen til problemet, for det er da for surt med en periodisk halt hest, ihvert fald når man ikke kender årsagen.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

malloy...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 09:26
Det var dælme en slags penge du har brugt...
Kan godt forstå at du rykker dig i håret.
Håber du finder en løsning.

Hilsen
Daniela

Opstaldning med ridehal nær 8840 Rødkærsbro tilbydes, se min præsentation

Kig forbi min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider