Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Rabattens råd-vaske hest i brun s
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 23:23

Den her tråd har sikkert været der før men

Hej jeg så Rabatten...

Sikke nogle skod råd... Altså jeg turder sørme ikke vaske min hest i brun sæbe.. det er da meget basisk så vidt jeg ved? Men har i egtentlog nogle gode råd? ville i vaske puhhhesten i brun sæve;-)

Ho Ho Ho God Jul og Godt Nytår... Giv din hest et kys her fra!

kramzer Mette og Greta

Ps. Pas på de små gule du blir afhængig men, de er også skønne!

0
0
Svar på denne tråd

nej da...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 23:25
nej, men bare køb noget billigt hår shampoo i supermakedere

TA PÅ LANDET!

TA PÅ LANDBRUGSSKOLE!

OG bliv STALDMESTER.

0
0
Svar på denne tråd

Der er ikke noget galt
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 23:29

i at vaske hesten i brunt sæbe du skal bare være helt sikker på at du får vasket det hele ud igen.

Vi vasker altid sår og skrammer i brun sæbe eller spåner. Det fungerer perfekt.

Pia Nielsen

Oldenborg hoppeføl købes. Gerne forædlet.

Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

jo man kan
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 23:38
sagtens vaske hesten i brun sæbe, men den bliver møg, fedet så jeg kan ikke se nogen fidus der.

med venlig hilsen Susanne.

s.n.o.b

sød, nussende, omhyggelig, brede rytter.

Din uderskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

Bare ALDRIG
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 00:00

Bare ALDRIG bruge den flydende form for brun sæbe, den er der tilfæjet det der noget, der gør den flydende.. Det er IKKE godt til sår, der skal hele.. :) :)

Derimod vil jeg altid anbefale, at man bruger spåner i stedet for.. til sår... :) :)

Hvorfor skal en hest og en hund for den sags skyld, vaskes i andet end shampoo... Hvorfor det der p... dyre noget, specielt til hest eller hund eller kat eller kanariefugl.. ???

Det eneste der er specielt ved det, er at der er et eller andet dyr uden på.. Indholdet lige som shampooen fra brugsen.. Til mennesker... :) :) :)

Mkh.
Else.

Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :) :)

HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

HELT kulsort hankilling søges.. Har du en sådan, så kender jeg en aftager af den.. Ring: 23324987

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 01:05
Mine heste bliver vasket i skumbad - det er lidt lettere at vaske ud.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 08:16

Førhen da jeg havde en næsten hvid pinto, blev han altid vasket i brun sæbe, før et stævne. Jeg har aldrig fundet noget andet som kan tage gule pletter lige så godt, selvom jeg har brugt mange dyre skimmelshampooer. Hesten bliver blændende hvid, og den har aldrig taget skade af det.

Ved også at det er det, som mange fåreavlere vasker deres får i, når de skal på dyrskue.

Stald Hedevang

Salg af gode kat. I ponyer,
til fornuftige priser.

Lige nu haves: Keeton, 3-års DSP-vallak på 147 cm i stg.

Billeder og flere oplysninger på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 10:57

...jeg krummede også lige tæerne en ekstra gang da jeg så det i tv.

Sådan noget bruger man sgu da ikke på levende dyr. Der er en grund til at man skal have handsker på når man bruger brun sæbe.

Brun sæbe (krystalsæben altså det faste) har en PHværdi på 11 som er stærk basisk og er derfor ætsende.

Brun sæbe i flydende form er ikke meget bedre med en PHværdi på 9.

Ihh jeg håber godt nok at vedkommende som har givet DR dette tip skammer sig meget!

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

i mange
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 16:13

i mange kommuner er det faktisk ikke tilladt at hjemmehjælperen skal bruge brun sæbe. Kun spåner...

Helle

Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!

Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd

brunsæbe
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 17:12

Samtlige dyrlæge rjeg kender, fraråder brugen af brun sæbe til sårrens, det gjorde man i gamle dage og det er MEGET misforstået!

derimod anbefales blå biotex og sæbespåner!

Brunsæbe er stærkt basiskt og skaber derfor ubalance i hestens hud og kan endda gøre ondt værre ved brug til større sår.

Flydende brun sæbe er BIG NONO det indeholder en masse tilsætning og er direkte skadeligt

0
0
Svar på denne tråd

Sæbe...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 19:02

Jeg kunne aldrig finde på og vaske mine heste i brun sæbe.

Hvis jeg mener den har behov for bad bliver det naturligvis i en hesteshampoo hvor ph værdien passer til hesten, det er måske dyrere men nu er det jo ikke naturligt for en hest og blive vasket med shampoo hvor man fjerne den fedtlag mv, så jeg syntes at man som det mindste man kunne bruge en shampoo til heste.

Mine hunde bruger en dyrere shampoo end mig, det er pelshunde, og man ville ødelægge pelsen og huden hvis jeg ikke brugte en ordentlig shampoo.

Men hvis de, som mener heste sagtens kan vaskes med brun sæbe burde menneskerne jo også kunne vaske sit hår og sig selv i brun sæbe..

Hilsner fra

Christine

<3 med de fantasiske fjordmuler <3

Ågerupgårs Diva & Ågerupgårds Oliver

0
0
Svar på denne tråd

Hej med jer...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 19:09

På vores brune sæbe står der at man skal bruge hansker, og det irriterer huden.

Så nej det ville jeg ikke bruge, så hellere bruge en 50`er på noget godt heste shampoo.

Venlig hilsen mig og guld hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Rabatten
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 20:34
Nogen der tager kontakt til DR? Synes da næsten de skulle have det atvide, så de evt. kunne sige det i en af de næste udsendelser, hvis det er så dårligt at bruge?

MVH Louise

.
Super gaveidé:
Tilbyder tegning af din hest/pony; skriv til mig.
0
0
Svar på denne tråd

KONTAKT RABATTEN
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 22:05

jeg opfordrer ALLE til at skrive til rabatten og gøre opmærksom på deres fejl!

www.dr.dk/DR1/Rabatten/kontakt.htm

jeg har ige gjort det og det er jo meget nemt, det er bare at skrive en mail...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 22:48

Jeg bruger linimentshampoo fra Emin, 2,5L koster 80kr ved bla rideudstyrslagret. Det er helt fantantisk, og til den pris ser jeg virkelig ikke nogen grund til at prøve alt muligt mærkeligt!

0
0
Svar på denne tråd

Linajannek
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 09:51

Jeg har arbejdet med rengøring for en kommune og der har der været lidt postyr ang. brun sæbe. Først måtte vi ikke bruge brun sæbe og det tog en evighed at få de ældre til at købe noget andet, for de har jo altid brugt brun sæbe. Efter ca 3/4 år fik vi så nye retningslinier. Der skulle vi vaske med brun sæbe, men fra et bestemt firma. Jeg synes det var noget pjat, til sidst. Jeg stoppede ikke så længe efter. (Dog af andre årsager).

Jeg har heller aldrig tænkt mig at bruge brun sæbe til hestene. På stutteriet jeg arbejdede på brugte de sanex. Og det synes jeg er fint.

Før kendt som Vibs(Marengo)

Se min hjemmeside.

Sadel sælges: Sadel

0
0
Svar på denne tråd

pH værdi brun sæbe >< hesteshampoo
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 12:34

Må nok erkende at Rabattens sammenligningsgrundlag mellem brun sæbe og de to shampoo'er der blev fremvist i programmet er helt ved siden af.

Brun sæbe har en pH værdi på helt op til omkring 13-14 afhængig af om det er flydende eller fast brun sæbe (typisk ligger brun sæbe mellem 10 og 13) og dermed alkalisk (basisk) hvilket gør den uegnet til hestehud da heste har en normal pH værdi på omkring 6,8 (menneskehud har til sammenligning en pH værdi på omkring 5,5).

Den første af de to shampoo'er der blev fremvist (Horsessentials - det i den klare flaske) er netop udviklet specielt til hestens pH værdi hvad angår hud og hårlag, ligesom den er lavet af naturlige ingredienser via essentielle olier se mere på www.scan-horse.com/?page=314. Denne shampoo har derfor en væsentligt lavere pH værdi end den brune sæbe som blev fremvist i indslaget.

Den anden shampoo står der desværre ikke noget om pH værdien om på Blue Hors hjemmeside, men jeg er overbevist om at det samme er gældende for den - nemlig at pH værdien her er væsentligt lavere end i den brune sæbe ud fra det der står om den:

www.bluehors.dk/pleje/...spleje.htm

Samtlige dyrlæger jeg kender FRARÅDER at man bruger brun sæbe da det netop har en stærkt irriterende og affedtene effekt på huden og hårlaget..

Det er derfor også grotesk at en rideskoleejer og et TV program kan sammenligne to så forskellige ting som brun sæbe og shampoo udviklet specielt til heste og deres særlige behov...

Pia

Dækken sælges.
Se min præsentation.
...................

0
0
Svar på denne tråd

Sådan...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 17:07
...nu har jeg også skrevet til rabatten

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

vibs (staldlindskov)
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 14:49

Ja tænke sig, det er over 10 år siden at jeg var elev, og der kendte man da helt klart konsekvensen ved brug af brun sæbe.

I vores kommune var der ingen "problemer", det blev simpelthen påbudt, at ville man have vasket gulv, ja så var det frem med spånerne eller et andet rengøringsmiddel. 0 brun sæbe!!!

Helle

Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!

Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider