Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ingen hov-vækst
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 11:14

Min 4-årige hoppes hove vokser praktisk talt ikke, eller i hvert fald ekstremt langsomt - og det er pt. et problem da hun går 'på sålerne'. Hovene er bitte små, men samtidig fine og ikke flossede. Mht. hendes pels og man er det klart her alt 'energien' går til, da hun (hvis hun ikke havde fået dækken på) ville ligne den sødeste tykpelsede bjørn ! :-)

Jeg sikrer, at hun altid går på blød bund, og ikke er på fold på steder, hvor hun kan slide sine hove unødigt.

Er der nogen af Jer der har gode erfaringer med tilskudsfoder, el.lign ? Eller hvad har I ellers gjort ? Special-sko ? Ingen fold ? Eller... ??

Hvis du vil se regnbuen,

er du nødt til at kunne klare, at det regner !!

----------------------...----------

Kig ind på min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/a...en/4816421

0
0
Svar på denne tråd

hove, ja de hove
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 12:48

Allerførst må jeg sige at det er en god ting at se kritisk på sin foderplan/fodersammensætning.

Hovproblmer og især manglene vækst af hove hænger ofte sammen med en dårlig tarmflora. Derfor er det vigtigt at man sørger for godt med grovfoder, og evt. understøttet med Yea-sacc (bakteriekultur til at optimere de vigtige tarmbakterier.

Grunden til dette er at netop de tarmbakterier er dem der danner de for bla. hove så vigtige B-vitaminer (herunder Biotin).

Endelig har jeg set med egne øjne på flere heste en markant forøget vækst af horn ved at give hesten MSM

Endelig findes der flere gode og noget dyre tilskud. Og pas på du kke falder foor de "billige" biotinprodukter. Flere af dem er næsten udelukkende frugtsukker. Optagelsen af biotin kræver tilsætning af mehtionin og zink.

Men nok så meget tilskud vil kun hjælpe i en periode, men hvis du ikke finder ud af hvad problemet egentlig er, vil den manglende vækst af hove være et tilvendende problem.

jeg vil gerne hjælpe dig med at se kritisk på din foderplan hvis du selv synes det er svært.

0
0
Svar på denne tråd

Hoof Maker
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 17:48

er et rigtig godt produkt som kan hjælpe dig med dit problem. Først vil jeg sige at det er rigtigt at du skal kigge på din foderplan også, for det er vigtigt at den fungerer optimalt. Men Hoof Maker er et biotinprodukt fra Irland og ja det er ret dyrt, men det er og ret effektivt.det er først lige nu det så småt er begyndt at virke men min smed kan allerede se forandring på min hoppes hove og han kan se at det nye horn som vokser frem ser rigtig godt ud. Når det er sagt er det også enormt vigtig at du får smed tit og ofte, så det ikk er der problemet ligger.

Håber du finder en løsning

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

Takker...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 19:19

Tak for de gode råd.

Jeg er helt med på, at jeg skal være opmærksom på foderet, og der er også allerede sat ind.

Men den ringe hornvækst er vist 'genetisk', har jeg ladet mig fortælle. Min hoppe er efter Milan, som efter sigende også skulle have disse små/'fine' hove.

Til Neizse: Hvad er dette MSM ? Hvor købes det ? Hvad koster det ?

Vedr. Hoof Maker har jeg set tænkt på om dette kunne være en mulighed. Er der andre, der har gode erfaringer med dette, eller noget lignende ?

Er der andre med heste, med ringe hornvækst ? Hvad gør i mht. sko ? For mig at se, er der jo ganske lidt at 'slå' i for smeden ?

Vh.

Jeanette

Hvis du vil se regnbuen,

0
0
Svar på denne tråd

problembarn
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 01:21

msm glem det, det styrker bestemt ikke hornkvaliteten men derimod imunforsvaret.det er et stof vi og heste selv danner, men kan tage et tilskud af. det koster en formue hvis du skal have det rigtige, for du skal være forsigtig. det laves både i asien og amerika hold dig fra det asiatiske det virker som luft..

du kan dog prøve kisel der er et naturligt minerallag i jorden. ved der er en forhandler på fyn men kan ikke huske navnet han sælger der under navnet kiselgür.jeg gav min hest det der havde tosset hornkvalitet i 6 mdr en spiseske m top hver dag. og der var en klar forbedring. du kan også spørge din smed om han/hun har nogle ideer.

0
0
Svar på denne tråd

Pas på
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 19:32

Længere varig brug af kiselgur kan give stendannelse i urinvejene.

Et gammelt ordsprog siger at

"Man strigler i krybben"

0
0
Svar på denne tråd

MSM link
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 23:15

www.helsenyt.com/frame...8/menu=10/

Nederst i artiklen står der noget om vækst af hår, og negle og ikke mindst hestehove.

Jeg er sikker på at du kan finde flere artikler.

Og som jeg allerede har skrevet...har jeg ved eget selvsyn set på flere heste en markant hovvækst.

lenatatiana: Det er nu lidt surt at blive beskyldt for at forsøge at fylde andre med løgn.

Hvad med at dokumentere dine påstande inden du farer så bombastisk frem.

0
0
Svar på denne tråd

vil skam ikke beskylde nogen
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 00:15

undskyld hvis mit svar var lidt hårdt, det var ikke min mening. mødte i usa en mand der har forsket i bla virkning af msm, glucosamin osv og kender en pige der arbejder m helseprodukter og har studeret i div forskellige gennem flere år fra japan, de siger begge uafhængigt af hinanden hvad jeg før skrev. at msm styrker dit imunforsvar, det kan dog ikke måles på nogen måde så vidt jeg husker. men en styrkelse af imunforsvaret kan jo også gøre at dyr eller menneske selv bliver istand til at optage de mineraler vitaminer man har brug for og måske mere til. kiselgür skønt produkt, men nej det skal selvfølgelig tages i en periode som andre tilskud. brugte det også selv efter en knæoperation og kom mig en del hurtigere end forventet.

mvh lena

0
0
Svar på denne tråd

Hov-vækst..
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 10:19

Hej Albert..

Jeg vil også lige give de andre ret i at foderplanen er meget vigtig, men som du også selv har skrevet at så er du opmærksom på dette..

Du spørger efter om nogen har erfaringer med Hoof maker, lige det produkt kender jeg ikke noget til, men har selv brugt et produkt fra Eggersmann der hedder Biotin Plus.

Det brugte jeg til min hest der havde lidt af samme problem med at hovene ikke rigtig vil vokse.

Og på min hest der virkede det faktisk rigtig godt..

Man kan købe det i 1kg dåse og 4kg spand.

Kan ikke lige huske hvad det koster..

Hilsen

0
0
Svar på denne tråd

små hove
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 11:15

Kan I ikke sætte billeder ind af Jeres hestes hove når I har spørgsmål dertil?

Ellers skal man ude i lange gæt, små hvor, i forhold til hvad osv. Vokser ikke, vokser men den forkerte vej, vokser men sliddes lige så hurtigt igen. Går på sålen, men hvilke dele af sålen osv.

Hvis din hest har små hove så er det bestemt af hovkapslens form. Spinkle ben har spinkle knogler, små hove har et lille hovben. Thats that og det kan du jo ikke ændre på.. Hovkapslen omslutter jo hovbenet og skulle gerne gøre det uden vinger og separationer så er lameltilhæftningen god. De fleste heste i dagens DK har nærmere det omvendte problem, klokkeformede, overgroede hove, man skal bare tage et kig i Hooks kataloget...

Hvis heste har fået sko inden hovbenet er færdig udviklet i størrelse, dvs inden hesten er fyldt 5 år, så kan det godt give mindre forsnævrede hove.

Manglende vækst eller skal vi sige for stort slid, kommer som regel af svamp eller for lidt hovmekanisme. Hvordan ser den hvide linie og den upigmenteret del af hovvæggen ud? Er den sort og ujævn? Så skal det fixes og så gror hoven igen.

Men har vi en situation med forsnævret hove, dvs forsnævret i forhold til den fysiologiske form for den hest, så skal det jo også fixes. I reglen skal man først kigge på strålen om den er sund og bred nok. Er hovvæggene så stejle, at de er mere snævre ved hovrand end ved kronrand så har den negativt hovspil og hoven vokser ikke.

Går på sålen, hvilke dele af sålen, er sålen helt flad? Det er ikke smart for hesten og den vil være øm uden sko på hårdt underlag. Som regel skyldes flade hove at der er separationer i den hvide linie i siderne eller tå, ses som vinger eller lange tæer (klokkeform eller andefødder).

Hvis hestens sål er konkav, dvs hvælver op og den nederste del af strålen er fri fra underlaget, så er det ikke noget problem at den går på dele af sålen ude mod hovranden, det er faktisk helt ok hvis sålen ellers er tyk nok og hærder op.

Tag et kig på hjemmesiden om hove, der kan I se de forskellige hovformer og problemer. Undermenuen hovens opbygning og den sunde hov, kan man se billedet af en sund hov på et Schwradroneur afkom.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Til Keppie / Christina
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 11:35

Rigtig god idé, med at sætte billeder ind, så vi alle ved hvad der reelt spørges ind til.

Jeg forsøger at tage et par billeder, så I kan få 'syn for sagen'...

Hvis du vil se regnbuen,

0
0
Svar på denne tråd

super fint
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 12:52

Tag billederne på plan bund, lige fra siden, såleflade, bagfra på jorden bagfra løftet og lige forfra. Også lige hvor man kan se benstillingen evt (måske ikke så relevant idette tilfælde med alligevel) Du kan se nogen af projektionerne på hjemmesiden.

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider