|
|
| HVID hale - tak! |
| Forfatter:  |
Julie Oest-jacobsen |
| Dato:  |
24-11-2006 14:03 |
|
Hej Jeg er ejer af en skimmel New Forest pony, og jeg vil virkelig have at hendes hale er hvid når vi skal til stævner, men det lykkes bare aldrig!  Har i nogle gode råd til hvad jeg skal gøre? Normalt vasker jeg den 3 - 4 gange med skimmel shampoo, så lægger jeg den i kogt sæbevand, så putter jeg white canter i og når jeg har skilt den kommer jeg kartoffelmel i og fletter den. Men den er stadig gullig næste dag! (Bio-tex er også afprøvet). Mvh.
Julie Oest-jacobsen & Lundmarksgaards Scarlet O´Hara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vask... |
|
|
 Når vi vasker Guffe, står hans hale i blød i ca. 1 eller 2 timer, i en spand varmt vand med sæbespåner, som bliver skiftet undervejs. Bagefter bliver den måske lige vasket engang med brun sæbe. (Halen ligger nede i spanden, som står oppe på en tønde). Så bliver den redt igennem, og får lidt kartoffelmel på.
-carina- med Dunja, Boy & Star Mange ting til salg, se min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan pokker... |
|
|
-får du den til at stå så stille i 2 timer?!? Jeg glæder mig til at jeg kan få halen hvid/grå på min! Hun har stadig brune føl-krøller det nederste af halen!  Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvid hale |
saffy |
24-11-2006 22:22 |
|
Til min hvide mule bruger jeg osse sæbespåner i varmt vand først og skal vi til stævne, kommer jeg kartoffelmel i bagefter. Det er super effektivt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine Gade... |
|
|
Han ELSKER at blive vasket Så derfor kan han både have halen i blød, samt et ben ad gangen nede i en spand  Det tager ca. 3 timer, alt i alt, inden han er helt færdig, og han står bare helt stille og nyder det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvidvask |
|
|
Hvad før I for at få hovskæget så hvidt? Det er mere mit store problem...
Der er ofte kun en gradsforskel mellem "hobby" og "lettere sindssyge"... Gæt hvilken kategori jeg hører til!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hessel... |
|
|
Det står i blød i en spand vand med sæbespåner Og så putter vi kartoffelmel i bagefter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe... |
|
|
Hvad hvis ens hest ikke kan lide at have føderne i en spand vand  chilli er 20 og hun har aldrig lært det . Lige meget hvor meget jeg prøver, og roser hende til skyerne så snart hun gør noget godt Så vil de tossede ben altså ikke ned at stå . Man er vel pony 
// Stine . Med Chilli <3 ogFie <3 , Chil Min lille prinsesse <3 , Elsk På Mine 2 Tøser <33
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvidvask |
|
|
Hvis han skal stå med fusserne i en spand vand i 20 min, kan jeg godt se at vi skal til at træne...
Der er ofte kun en gradsforskel mellem "hobby" og "lettere sindssyge"... Gæt hvilken kategori jeg hører til!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hva så med pelsen? |
|
|
Jeg har en pinto, der mest er hvid, og hans pels kan altså nogle gange godt have nogle pletter :-/ Kan man så stadig godt bruge sæbespåner og derefter kartoffelmel ? Og skal man bare "strø" melet ud og så lade det være eller børste det af senere eller..?? Tak for hjælpen 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Scirrocco Ashk
- Ejer af en broget skønling 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina... |
|
|
Ang. kartoffelmelet, så "dryser" vi det bare over, og så næste dag, bliver han børset igennem. Man skal putte det på imens pelsen er våd, og først børste det af, når hesten er tør igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maling! |
|
|
Jeg har hos en miniature-udstyrs-forhandler købt en dåse "show touch up". Det er en slags show shine man sprayer på, men den er ikke klar som den almindelige finish touch jeg bruger. Der er simpelthen farve i og den fåes så vidt jeg kan huske i sort, hvid, gylden og rød. Den er silikone baseret, og er derfor også smudsafvisende når den først er sprøjtet på. Det er nok ikke det allermest sunde man kan gøre ved sin hest, men en enkelt gang i ny og næ tager den sikkert ikke skade af. Men det der white canter har jeg aldrig hørt om. Hvad er det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Carina.. |
|
|
Okay tusind tak  Og man kan også gøre det i pelsen ? Det ville jo være et godt trick til os med de hvide heste, der sommetider ikke er helt så hvide 
Scirrocco Ashk
- Ejer af en broget skønling 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay,. |
Julie Oest-jacobsen |
27-11-2006 14:39 |
|
Okay tak for svarene! Carina - Må godt nok sige at Guffe har en ret hvid hale og man.. måske skal man bare væbne sig med tålmodighed og lægge halen i blød i længere tid. Ved ikke om Scarlet er med på den, men det skal hvertfald afprøves!  Dorthe - Hvad hedder den butik du har købt "malingen" i? White canter er til heste med hvide aftegninger, det er nærmest en slags tør shampoo på spray. Den virker ret godt ved mindre pletter. Kartoffelmel lyder stadig som et hit - men hvor meget bruger i til en hale? taler vi om en halv pakke eller to pakker eller hvad?
Julie Oest-jacobsen & Lundmarksgaards Scarlet O´Hara
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvid hale |
Laura S |
27-11-2006 15:24 |
|
Jeg bruger den lilla shampoo fra Mustang som hedder: White Shampoo. Den synes jeg er meget effektiv. Man skal lade det sidde i halen/pelsen ca. 10 min. inden man vasker det ud ellers virker det ikke.
Cowboy Magic har et produkt det hedder green spot remover. Det er en tørshampoo. Det fungerer godt, til at fjerne mindre grønne pletter fra pelsen.
Den "maling" som Dorthe omtaler hedder: Shapley's Show Touch Up. Jeg har det både i hvid og red sorrel (lys rød farve) det er købt i Tyskland. Man kan købe Shapley's i mange forskellige farver. Det er meget vigtigt at man køber en farve, der ligger så tæt på hestens farve som overhovedet muligt. Hvis farve forskellen er for stor, så duer det ikke.
Jeg ved ikke hvor/om man kan købe det i Danmark.
Show Touch fungerer fint, til fx at at dække hvis hesten har en plet som man ikke kan få helt væk med shampoo, til at få farven tydeligere både pels og hale eller dække sår og skrammer.
Men det er ikke sådan, at man lige kan spraye benene eller halen hvid i stedet for at vaske. Den går ikke! Den hvide spary er "helt hvid", så man skal passe på ikke at spraye for meget på på et lille område af pelsen eller fx en plet på en hvid sok. Hvis området omkring, der hvor man sprayer, ikke er helt hvidt/rent, så kommer det til at se dumt ud. Når man først har sprayet det på, så kan man ikke bare lige tørre af, hvis man fik for meget på! Skal man have det af, kræver det en del vand og sæbe!
Men en god spray, som helt klart kan anbefales, når bare man bruger den med måde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan ved |
|
|
en hundefrisør få noget man vasker hvide hunde inden show. De bliver helt rene. Den koster 80 kr. flasken. nemt og simpelt. hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Touch up |
|
|
Den "farvede" Touch Up kan købes hos Malene fra 5-star miniatures: www.5-starminiatures.d...ommen.html Men det er rigtignok at man skal passe lidt på når man sprayer den på. Den giver farve, så hvis du holder for tæt på hesten vil den lave en tydelig plet, nøjagtig som maling på dåse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina... |
|
|
Ja, du kan også godt putte det på kroppen - På samme måde, altså når den er våd, og så børste den over når den er tør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|