Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

RC og dårlig lugt i boksen...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 09:43
Jeg har gennem noget tid syntes, at der lugtede grimt i boksen hos min hoppe og dennes føl. Jeg troede, det var pga madrassen, der trængte til at blive muget ud, og pga de er to til at dele boksen. Dog har jeg tidligere, da hun stod alene ventet meget længere uden at muge ud uden lugtgener. Men der begyndte hurtigt at lugte igen, selvom jeg havde muget i bund og brugt Stalosan. Jeg har så lagt mærke til, at der også lugtede, når jeg blandede foder, og troede til at starte på, at det var møddingen på den anden side af væggen, hvor fodertønderne står. Men nej det er når jeg åbner låget på tønden med Regulator Complete. Boksen har lugtet længe (og nu synes jeg også der lugter ved plagen og den gamle skimmel), men jeg har ikke lagt mærke til lugten i tønden før for nylig, hvor jeg har hentet et par nye sække fra et nyt parti. De tre første sække var af ældre dato. Andre der har lugtproblemer? Kan ikke helt beskrive lugten, men god er den ikke. Sådan lidt rådden/sød.
0
0
Svar på denne tråd

Ikke her
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 15:19
hele stalden får RC og to af hopperne har en anderledes lugt på tisset (men det havde de også før de fik RC) og den ene er lidt hormonelt sær og der har nogle andre urter hjulpet, også på lugten i boksen.

Vi køber RC i hele paller - 33 sække som vi bruger på 2-3 mdr og opbevarer HELT tørt i sadelrummet.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

desværre heller ikke her...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 20:54

Mine stalde lugter fint også selv om der kun bliver muget i bund 1 * om ugen.

Jeg kan da godt lugte at jeg har drenge i stalden, og at homonere nogel tager lidt over. Men det er sjældent.. Er du sikker på at der ikke er noget galt med det RC du har fået. Støver det eler noget?? Det er jo super vigtigt med ALT foder at det er i orden. *S*

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Lugt...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 23:34
Er det en sød skarp lugt?

**Stutteri Birkedal**

Hest, du er i sandheden et væsen uden lige.

For du flyver uden vinger,

og erobrer uden at bruge sværd.

Foderplan laves se hjemmeside for info

0
0
Svar på denne tråd

Lugt...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 23:35

Nej jeg tror bestemt ikke, foderet fejler noget. Det lugter nok bare stærkere, fordi det er nyt, hvor de første sække jeg fik vist havde sidste salgsdato i oktober. Og der lugtede som sagt i boksen, før jeg fik de nye sække, men ikke så meget i fodertønden.

Ja kuk i hormonerne, det har hoppen vel, men det er der jo ikke noget nyt i. Hun er og bliver småsær. Men der har da ikke været problemer med at ifole hende.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke skarp lugt...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:32
Nej jeg synes ikke, lugten er skarp (hvis du dermed mener stærk som f.eks ammoniak?).
0
0
Svar på denne tråd

Kunne det være
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:43

at dine heste måske fik for meget protein??

Jeg ruger også RC, synes foderet dufter godt, og har ikke oplevet ændringer i dette. Boksen lugter da af ammoniak, fordi alle tre tisser inde(løsdrift pt), men ikke anderledes lugt en normalt.

Tine

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Du skal regne med at
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:38
* urin lugter af ammoniak og det bliver værre hvis de får rigeligt protein (fri adgang til wrap, fx)
* klatter trådt sammen med det øvrige lugter ikke ammoniak, men der kommer noget forrådnelsesbakterier fra tarmen ( de findes naturligt der) og det kan godt lugte sødt/stærkt/ anderledes

- og det er HAMMER svært at holde bokse med føl rene og pæne.

Jeg har tre stk føl-dyr (to sammen i meget stor boks og en alene) og selvom jeg muger klatter TO gange hver eneste dag, bruger de relativt meget strøelse, der lugter lidt spøjst, der ser ikke så pænt ud...håber de lærer det.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Ikke ammoniak...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:57

Det er ikke ammoniaklugt. Ikke hos hoppen og føllet ihvertfald. Hun har jo behov for en del protein til mælkeproduktionen, men jeg giver hende faktisk mindre sojaskrå, end hun ifølge foderplanen skulle have, er faktisk først lige begyndt at give hende en smule. De andre to lugtede der af protein hos for et stykke tid siden pga græsset, men det er næsten ovre nu. Men for min skyld måtte de godt lade være med at tilsætte protein til RC, da mine pensionister/invalider ikke behøver så meget. Hoppen er et svin, der skider overalt og jokker rundt i det. Men jeg fjerner klatter om morgenen og igen til den sene aftenfodring. Følle tisser overalt, men klatter egentlig pænt nede bagved. Han bliver vist nem nok at gøre renlig, der skal nok bare lægges en klat, der hvor jeg vil have ham til at gøde. Har storesøster lavet en pære på staldgangen, skal han da fluks hen og lave en samme sted. Hun er heldigvis blevet mere renlig, for hun var som sin mor en værre gris, selvom de kun delte boks de første 2-3uger af hendes liv. Nu er hun næsten for renlig, da hun går så tæt på væggen, at den er helt grøn... Hvis hun så bare kunne lade være med at flytte så meget rundt på strøelsen.

Nej de kunne lære noget af den gamle skimmel. Der er udmugningen en leg. Klatterne ligger rimelig samlet og er ikke jokket ned i strøelsen eller dækket af denne. Og det våde er også samlet et sted og ikke rodet op til overfladen. Hvis hun så bare kunne lade være med at lægge sig i klatterne. Og lade være med at ramme halen også. Det er selvfølgelig skimlen, der gør det ikke de andre med sorte haler.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider