Det er ikke ammoniaklugt. Ikke hos hoppen og føllet ihvertfald. Hun har jo behov for en del protein til mælkeproduktionen, men jeg giver hende faktisk mindre sojaskrå, end hun ifølge foderplanen skulle have, er faktisk først lige begyndt at give hende en smule. De andre to lugtede der af protein hos for et stykke tid siden pga græsset, men det er næsten ovre nu. Men for min skyld måtte de godt lade være med at tilsætte protein til RC, da mine pensionister/invalider ikke behøver så meget. Hoppen er et svin, der skider overalt og jokker rundt i det. Men jeg fjerner klatter om morgenen og igen til den sene aftenfodring. Følle tisser overalt, men klatter egentlig pænt nede bagved. Han bliver vist nem nok at gøre renlig, der skal nok bare lægges en klat, der hvor jeg vil have ham til at gøde. Har storesøster lavet en pære på staldgangen, skal han da fluks hen og lave en samme sted. Hun er heldigvis blevet mere renlig, for hun var som sin mor en værre gris, selvom de kun delte boks de første 2-3uger af hendes liv. Nu er hun næsten for renlig, da hun går så tæt på væggen, at den er helt grøn... Hvis hun så bare kunne lade være med at flytte så meget rundt på strøelsen.
Nej de kunne lære noget af den gamle skimmel. Der er udmugningen en leg. Klatterne ligger rimelig samlet og er ikke jokket ned i strøelsen eller dækket af denne. Og det våde er også samlet et sted og ikke rodet op til overfladen. Hvis hun så bare kunne lade være med at lægge sig i klatterne. Og lade være med at ramme halen også. Det er selvfølgelig skimlen, der gør det ikke de andre med sorte haler.