Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kamp mellem mine Shettere...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 11:19

Åhh altså..hvad gør jeg lige...??

Jeg købte en lille hoppeplag for en god måned siden...som opmuntring til min vallak som tilsyneladene bliver depri af at stå inde i boksen alene...

Han blev også vældig glad for hende, derefter begyndte han at blive lidt strid overfor hende, nappede og virkede noget dominerende...ikke noget voldsomt.

NU er slut - NU er HUN så strid overfor ham...han står bagerst i boksen nu og bare han ser forkert på hende, vender hun røven til og slår ham flere gange i træk..

Han er efterhånden ved at få nervøse trækninger...det lille pus.

Hvad fanden gør jeg? Skal jeg skille dem ad - hvilket jo ikke var meningen, idet det var for at han skulle have selskab, så han ikke bliver depri... Eller er det kun en kort overgang...indtil rangordenen er på plads?

Han er 7 år og hun er kun 2½...hun er tilsyneladende en dame med en stærk psyke...

Boksen de går sammen i om natten er ca 4 x 3½ meter, så den burde være stor nok til dem begge...??

Og normalt vil shettere jo gerne gå sammen...?

Jeg ville ønske jeg kunne lave det sådan at de kunne gå ude døgnet rundt, men foldene er ikke til det...og så vil min Friesertøs jo også komme til at stå alene inde om natten.

Hvad mener i?

Mvh May.

Vores sorte perler

Frieseren Thundra & Shetlandsponyen Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Giv tid...giv tid...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 11:28

Hej May.

.

Jah, jeg vil sige giv tid, giv tid...hav tålmodighed - de 2 knallerter skal nok finde ud af det med tiden...der er helt klart nogle kanter der lige slibes af og nogle positioner der skal på plads lige nu - men de skal nok finde melodien med tiden, det tror jeg !

.

Når de går alene sammen, og forøvrigt også kan dele box uden problemer, synes jeg det vil være lidt dumt at begynde at skille dem ad...prøv at se tiden an - og forsøg ikke at gøre forskel på dem sådan så den ene vænner sig til at være for meget i første række, du ved...

.

Så op med modet...det skal nok falde til ro helt af sig selv.

.

Med venlig hilsen Marsil
Stald Skovvang - Østjylland
www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Shettere er nogen gange nogen små
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 11:34
stride sataner overfor hinanden. Kender mange som er sådan.
Vi havde to som eeelskede at gå samme i stoore boks nogle måneder og pludselig sloges de så væggene rystede: Røv mod røv SKUBBEDE de hinanden og så BRØLEDE DE - aldrig hørt andre heste sige sådan.

Der skete aldrig noget, men når damerne havde sådan en periode skilte vi dem ad med en bom sat i 70 cm højde, så kunne de stadig snakke og boksen havde to udgange...Så gik der nogle måneder igen og de kom sammen og enedes fint i lang til, til næste runde.
De gjorde det også på fold: elskede og hadede hinaden, men fik aldrig en skramme selvom det kunne se VILDT ud.

Lige nu har vi to små- den ene af de gamle shetter og så en lille pletmule med et noget blidere temperament og jeg tør ikke sætte dem sammen: shetten er skrap.

Så de har en lav væg imellem.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg håber i har ret...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 12:18

jeg får jo ret ondt af min lille Clyed, da han intet gør for at forsvare sig, han forsøger blot at komme væk fra hendes bagdel...flyvede bagben.

Han virker bange for hende nu...

Det der nok skræmmer mig mest, er om han vil kunne finde på, at springe over bokslågen som ikke er så høj, da jeg gerne vil at de skal kunne stikke hovedet ud...??

Men hvordan kan en 2½ årig være så strid? Jeg synes hun er vældig ung til at skulle bestemme...

På folden går de sammen med Friesertøsen og hende er de begge meget glade for, hun er rar overfor dem - men bestemmer.

May.

Vores sorte perler

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Strid shetter
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 17:26

Hmmm...ville du sætte en hoppe og en vallak i samme boks hvis de var store DV'er???

En shetter er altså en hest på samme vilkår, instinkter og temperament som de store, så jeg kan da godt forstå hun ikke gider ham...Sæt dog en lille skillevæg mellem dem, så han kan få lov at slappe af og hun ikke forvolder skade på ham...

Nogle kan sagtens gå i samme boks, hvad enten de er store heste eller små shettere...men det er altså bare ikke alle.

Når din boks er så stor, kan du sagtens dele den i to og så lave det, så de kan se hinanden og evt. nusse hinanden...men ikke forvolde skade fysisk som psykisk

lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Pladsmangel
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 17:41

Det er for lidt plads til 2 hvis de ikke kan komme væk.

Opdel boksen i 2 og lad dem have hver deres halvdel, men lav det, så de kan klø hinanden over adskillelsen.

De kan formentlig godt gå på fold sammen. At tvinge dem til at være sammen i boksen svarer til at hele familien skulle leve sammen i et rum... Selvom man sikkert elsker sine børn og sin mand, så kan pladsen altså godt blive for trang.

Er hestene på fold om dagen?

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

De går på fold fra...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 17:47

Tidlig morgen og til ca kl. 17.30

Hvorfor skulle en hoppe og en vallak ikke kunne gå sammen? Jeg har da altid haft sådanne sammen...uden problemer.

Det går bedre med dem nu, vallakken er begyndt at sige fra og hun slår ikke mere - lige pt.

Håber de bliver gode venner igen...

Mvh May.

Vores sorte perler

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Hopper og vallakker
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 08:41

Kan da sagtens gå sammen - og det bedst for deres trivsel at de gør det...

Hopper og hingste kan også gå sammen, de får bare "børn" af det...

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Men de skal nok lige finde deres
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 09:45
rytme og afgrænsninger. Jeg har haft fire i en stor fællesboks:

pony 130 cm
unghoppe 148 cm, 2 1/2 år - strid banan
shette 104 cm
fornuftig vallak 157 cm, 7 år.

Alt gik fint- men tog jeg vallakken ud for at ride, var den unge hoppe strid ved de to ponyer. Så byttede vi hende ud med en anden pony og så gik det fint, alle fire i fred og fordragelighed.

Så jo, nogen unge hopper er ikke så underdanige som andre.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Shetter
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 01:20

Jeg havde på et tidspunkt 2 af mine shetter til at gå sammen i samme boks. De gik til dagligt på fold sammen, hvor de var kærester! Men da de så skulle dele seng en enkelt nat, ja, så var kærligheden over. Den ældre holdt simpelthen den unge væk. Slog og bed! Det var så grældt at jeg måtte skilde dem ad. Dagen efter på folden igen- var de kærester igen.

MEN den unge har nu vendt sind- efter denne ene dårlige oplevelse er hun nu, den som holder de andre væk. Hun er generelt den sødeste og blideste pony og hun er super til de unge føl på folden. Hun er en rigtig god baby sitter. Så da jeg tog et føl fra- fik hun lov at bo sammen med føllet, som støtte pædagog. Men nu har hun påtaget sig den grumme rolle og holder følle væk Hun Lægger ørene og slår/bider.

Måske har din vallak været slem ved hende, når du ikke har set det...? der er nok en grund til hendes pludselige sind.

Men hopper bestemmer generelt over han hestene, sådan er det i deres natur.

**Stutteri Birkedal**

Hest, du er i sandheden et væsen uden lige.

For du flyver uden vinger,

og erobrer uden at bruge sværd.

Foderplan laves se hjemmeside for info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider