Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ormebehandling
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 09:26

Hej

Jeg ville lige høre herinde, hvordan i ville forholde jer i min situation. Jeg har indleveret 6 gødningsprøver, de 4 havde mere end den tilladte mængde og de to sidste havde under. Jeg ville selv mene, at de to der har under ikke skal have en ormekur mht. resistens osv. men min dyrlæge siger, at der ikke sker noget ved de to sidste også får en ormekur. hvad ville i gøre hvis det var jeres heste?

Janni

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 09:46

ikke give de to som har værdier under, nogen ormekur.

Det er der absolut ingen grund til, for hvorfor skulle du ellers få taget gødningsprøve, så kunne dyrlægen da lige så godt have givet dig 6 ormekur først som sidst.

Mvh. Michelle

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 11:30
Jeg ville give dem alle sammen, da jeg flere gange har oplevet at gødningsprøver ikke ligefrem er helt sandfærdige.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

ormebehandling
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 15:04

Jeg syntes jo bare et eller andet sted, at hvis vi alligevel ikke kan regne med dyrlægens undersøgelse af ormeæg, hvad er den så hver. Og hvad er det værd, at vi skal have ormekure på recept, hvis dyrlæger smider dem over disken i flæng?

Janni

0
0
Svar på denne tråd

lyt til din dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 15:35
Jeg synes, at du skal gøre, som din dyrlæge foreslår. Dyrlægen kan have en grund til at ville give ormekur til de to under grænseværdien også.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

kur til alle
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 17:12

Det har jeg også prøvet, der var kun én der havde over, men alligevel blev det anbefalet at alle fik.

Men jeg tror det er fordi de andres prøver ikke viste 0 - de havde en lille smule, og så giver man åbenbart kur når bare der er én i flokken der har for mange ...

Jeg ville også følge dyrlægens råd.

0
0
Svar på denne tråd

Vent til foråret
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:17

Jeg vil mene, at det er for sent at give ormekur nu.

Du kan ikke være sikker på, at der ikke allerede er orme der har forpuppet sig således at de i stedet bliver resistente. På denne tid af året, hvor det er begyndet at bliver køligere i vejert er det de færreste ormemiddler der overhovedet har nogen effekt. Så med mindre dine heste ligefrem er syge af ormene, så ville jeg bestemt vente til foråret.

Det kan også være grunden til at gødningsprøven på de 2, der har orm på acceptabel niveau. Det er desværre ikke er til at stole på, på denne tid af året. Så få lavet en ny gødningsprøve til foråret marts - maj og igen til august - september.

Læs link til forum, hvor Martin Krarup som er førende dyrlæge indenfor orm hos heste fortæller og forklarer om den nyeste viden om ormestrategi/behandling.

www.joras.dk/MySql/for...=7457&PN=2

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur ...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:25
Er det 4 ud af 6 heste der har orm? I så fald skal alle heste da ha´ ormekur for ikke at smitte hinanden. I hvertfald iflg. mit univers
0
0
Svar på denne tråd

ormebehandling
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 19:42

Jamen hvis jeg skal lytte til min dyrlæge på dette område mener hun også, at jeg sagtens kan give ormekur til frosten sætter ind.

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Ormekur
Forfatter: 
Dato:  16-11-2006 20:42
Det er kun de heste der har ormene der skal behandles.

Alt forskning viser at heste der ikke har orm over det tilladte niveau har opbygget en immunitet som gør det dumt at behandle, idet de orm der er der ikke skader.

Dette begrundes i det faktum at når man undersøger en større flok så er det 20% af hestene der har 80% af ormene. Derfor skal man ikke behandle heste med få orm, da man således bare laver plads for nye orm, eller orm hesten ikke er resistent overfor.

Hvis hestene har opnået resistens bliver de ikke smittede. Med mindre græsmarkssmitten er helt ekstrem.

Det vigtigste er at man efter en ormebahandling lader hestene skifte fold ca. en uge efter behandling. Således at de ikke optager smitte igen efter behandling.

Gødningsprøver er pålidelige hvis prøven er opbevaret korrekt. Hvis æggene når at klække inden undersøgelse vil man få et unaturligt lavt tal.

Hvis nogle af hestene har et meget højt ægtal bør man tage en kontrolprøve efter ca. 14 dage. For at sikre sig at behandlingen har virket.

Den eneste årsag til at give de 2 sidste er at det er føl/plage, da det her indimellem kan være en fordel at behandle forebyggende. Jeg ville dog ikke gøre det, hvis hesten ikke havde høje ægtal.
0
0
Svar på denne tråd

De ældste
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 06:44

Hej

Tak for de mange svar, men jeg kan se at vi ikke alle er enige om en ormestrategi, men jeg er stort set enig men mtrine. De to heste, som ikke har orm, hører til blandt de ældste i flokken, og den ene ligger på det samme antal æg hvert eneste år, men dyrlægen bliver ved med at behandle hende. og jeg syntes faktisk det er helt uden mening. Og nej jeg har ikke besluttet mig endnu, men vil stadig gerne høre hvad i ville gøre hvis det var jer.

Janni

0
0
Svar på denne tråd

kan ikke forstå
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 08:52

Hvorfor så gødningsprøver! jeg troede det var fordi, at kun de heste der har påvist æg/orm, skulle behandles. For at undgå resistens, men hvis dyrlægen siger, at alle hestene skal behandles, ja, så falder min tro på gulvet.

Ja, det er lige ved, at jeg er syntes, vi alle er påført en ekstra udgift, til dyrlægen.

hilsen Joan

0
0
Svar på denne tråd

mtrine
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:03

Mht. at skifte fold bør du gå ind og læse debatten på Joras, som der linkes til. At skifte fold er faktisk en årsag til udvikling af resistente orme...

Louise

- med George Kanin og Lukas Hest

0
0
Svar på denne tråd

Mere læsestof
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:21

I kan også læse mere i artiklen her:

www.westernportalen.dk...=0&thold=0

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

penge ud af vinduer???
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:56

Jeg er også på nippet til at give lise/oskar ret, jeg føler også, at vi bare har fået påført en ekstra regning, jeg føler overhovedet ikke at der er nogen grund til at betale for gødningsprøverne, hvis dyrlægen bare udeler ormekurer i flæng, så kan man jo ligeså godt bare købe ormekuren.

Det der med at gå ind og læse de mange link, jamen det er jo netop alt det jeg har siddet og gjort, men min opfatterlse er stadigvæk, at de forskellige steder siges der, at der er heste der er smittede der skal have ormekuren og ikke resten.

Når jeg så sporger dyrlægen hvilken ormekur de skal have, så ved hun det ikke, det vil sige, at der jo ikke bliver ført nogen kontrol med hvad de fik sidste gang(det gør jeg selv), men jeg syntes jo lige som om at kontrollen skulle være ført over på dyrlægerne, igen netop for at undgå resistens. Og det jeg oplever lige nu, ja så kan jeg ligeså godt købe mine ormekurer uden om dyrlægen.

Janni

0
0
Svar på denne tråd

tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 10:18

Jeg ville vente til foråret og se hvad gødningsprøven siger der, selvom der er nogle orm i prøven, føler jeg ikke der er nogen grund til at give en kur nu, vedmindre hestene ikke spiser som de plejer eller udviser andre ændringer i deres adfærd.

Netop pga. resistens ville jeg vente. Hvad mon der sker når der ikke findes nogle midler, der kan hjælpe!? " Ser sikkert alt for meget fjernsyn "

Vi kender alle bedst vores egne heste, læs dem og derudfra brug din sunde fornuft.

0
0
Svar på denne tråd

hvad er prisen?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:15
Hvad er prisen på en gødningsprøve?
0
0
Svar på denne tråd

Ormekur..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 12:39

Hej Janni..

Har lige læst dit indslag omkring orm.

Det er godt nok et meget følsomt emne okring orm.

Det er rigtigt at orm ligger i dvale om efteråret og om foråret vånger de op igen af dvale.

Men alt afhængig af hvilken slags orm det er din hest har, og på hvilket tidspunkt af året det bliver konstateret, forslår dyrlægen forskellige slags ormekur.

Når han siger at alle heste skal have ormekur, er det fordi at de æg der kommer ud af hesten, kan inficere de heste hvis værdier ligger under grænsen. En hest vil aldrig have nul i værdier, da der altid findes æg i heste, ligsom i andre dur.

Så derfor vil jeg råde dig til at følge din dyrlæges råd om at behandle alle heste, så de også kan få slået dem ned de har, ellers bliver det måske bare deres tur til foråret..

Med venlige hilsner fra

Mia Christensen..

0
0
Svar på denne tråd

Værdier
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 14:58

Det kan nu altså sagtens lade sig gøre at have 0 i værdi, ca 6 heste ud af 22 havde hos os iår 0 i værdi, hvor andre af vores ungheste lå helt oppe omkring 1500.

Så ville bare nævne at det godt kan lade sig gøre. Ikke alle heste er jo lige modtagelige.

Dermed ikke sagt at de er helt fri for orm, for det er en anden sag, men har ens hest 0 i værdi, så ville jeg vælge ikke at give den en kur. Men vente og se om det har ændret sig til foråret...

0
0
Svar på denne tråd

jannie
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 02:31

It's at jungle out there :-) Du må i gang med noget kildekritik.

Hvem stoler du mest på: en dyrlæge, der forsker i orm på kvl, andre dyrlæger, hvor du ikke ved, hvor lang tid der er gået siden de sidst var på kursus eller diverse gennemtyggede og fortolkede variantioner af disse to?

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

gødningsprøverne
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 08:43

Hej

Ærligt, så føler jeg faktisk ikke at jeg stoler på dyrlægen i min situation, jeg føler kun det er for at trække penge ud af mig, jeg kunne lige så godt have nøjes med at aflevere en gødningsprøve, hvorfor skal jeg aflevere 6 og så det ømme punkt betale for 6 hvis de alle sammen alligevel skal have orm. Helt ærligt, jeg fråser bestemt ikke med ormekurene, men jeg tror sagtens jeg kan finde på at gå uden om dyrlægerne næste gang. Der er jo ikke nogen af os herinde der bare betaler til dem for sjovt vel. Jeg kan helt ærgeligt ikke se noget formål i min situation. Men alle hestene får ormekur denne gang og for eftertiden får jeg kun lavet en gødningsprøve af hestene hvis jeg syntes det virker som om det er nødvendigt. Det er absolut ikke fordi jeg ikke er interesseret i mine hestes ve og vel, men jeg har altså en bundlinie i min økonomi.

Janni

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider