Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foder der godt for tarmene
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 23:37
hej
jeg har en hest der lider meget af diarre.
lige nu lever han på hø - lucerne - irsk mash.

men skal snart over til at vende ham over på noget foder,
så hvis der nogen der kender eller hørt om noget fuldfoder eller tilskuds foder der godt til en hest med sart mave.
vil jeg blive meget glad for høre om det.
jette
0
0
Svar på denne tråd

Foder...
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 23:46

Gunnar Larsen & søn forhandler Caballo og Spirit Max, som begge er super gode produkter, uden stivelse og sukker og med masser af fibre

Godt for hestemaver

Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det

Piet Hein

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Sart mave
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 00:15

Min plag har også en ret sart mave og har ofte ret vandet afføring. Han får masser af hø (8 kg pr dag), og så fodrer jeg med tilskudsfoder (Hors Balance fra Tjørnehøj Mølle, beregnet til plage), roepiller og olie. Overvejer også grøntpiller og/eller lucerne men skal passe på med proteinen, da der er godt med protein i tilskudsfoderet. I perioder får han Yea-sacc (gærkultur), når det er slemt.

Hans mave er åbenbart så sart at han ikke tåler ændringer - bare det at der er mindre græs på folden end der elelrs har været kan give en omgang tynd mave.

Jeg tror det handler om at undgå "bratte" ændringer (så godt det kan lade sig gøre med græs), undgå stivelse og sukker og så give så meget grovfoder som muligt. At undgå stress har også noget at sige for min plag.

God bedring med den.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

få den ordentligt undersøgt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 10:50

Hejsa...

Se den tråd der hedder Leukæmi hos heste - Jeg kan kun anbefale dig at få den ORDENTLIGT undersøgt- Det er meget muligt at den står med mavesår - det er der rigtig mange heste der gør uden at der bliver taget action på det.

Det kan hurtigt blive mere alvorligt end man regner med. Med det foder du køre med burde den være ok i maven.

Det er bare et rigtigt godt råd fra en der har/haft en hest med samme problem...

Hilsen

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Diarre
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:07

Nå ja, men nu behøver alle diarre heste, jo ikke at have leukæmi, men det er jo selvfølgelig vigtig at få hesten undersøgt...

Jeg har da selv en af slagsen stående, og der er årsagen simpelthen, at den ikke kan tåle lucerne og roepiller(Betfor).

Jeg har fundet 2 slags foder, som min hest kan tåle, og som den ikke får diarre af:

1. Equilibre. Det er et tilskudsfoder i pilleform, som skal fodres sammen med korn m.v. samt naturligvis godt hø/wrap.

2. Fibre Mix fra Dengie. Et fuldfoder i müsliform, som findes i 3 varianter til "varme" heste/vedligehold, rideheste samt i en seniorudgave, der også er god til heste, der er svære at holde i huld.

Fælles for begge er, at der er tilsat gær i foderet, som er med til at stabilisere maven.

Min fungerer godt på begge typerne og der har nu ikke været problemer med diarre i 3 år, hvor det tidligere sprøjtede ud af ham.

Foderet importeres af Equidan, og på deres hjemmeside kan man se flere informationer: www.equidan.dk

Mvh. Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Equilibra
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:16
Jep Equilibra styre, det virkede også på min, men pt. er der intet der hjælper...
0
0
Svar på denne tråd

Dengie Fibremix
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:23

Hej,

Jeg er meget enig I at du bør få din hest undersøgt af en dyrlæge når den lider meget af diarré.

Der findes dog noget foder fra Dengie - Dengie Fibremix (easy, extra & senior) der indeholder XP gærkultur som hjælper med at opformere tarmbakterierne og dermed er medvirkende til at stabilisere hestens afførring. Som anbefaling vil jeg tilråde dig at give min. 1 kg hø pr. 100 kg hest og desuden fodre med et foder med højt fibre indhold og lavt indhold af stivelse & sukker ! Evt suppleret med Lucerne, f.eks Alfa A tilat give længere tykketid og giver stor spyt dannelse og dermed bedre foderudnyttelse !

0
0
Svar på denne tråd

Foder.
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 13:56

Nu kan der jo være flere årsager til diarre, men hvis det "bare" er sart mave, vil det nok være en god ide med noget foder med lavt stivelsesinhold. Jeg har selv brugt Krafft Groov med godt resultat. Det importeres af DanGrønt og du kan finde forhandlere på deres hjemmeside. Ellers er der foder fra Dodson & Horrell og Spillers. Dem kender jeg ikke så godt, men Spillers Coolmix skulle være god. Tjørnehøj Mølle laver en blanding der hedder Heste Müsli Special. Den er unden havre og har et stivelsesinhold på 23%. Det er lidt mere end Krafft Groov og Spillers Coolmix der ligger på 20%, men min kan tilsyneladende godt tåle det.

Ellers er det jo også muligt at fodre med roepiller, hvis din hest vil spise det, og det er praktisk muligt for dig. Så skal den også have noget vitamin/mineral tilskud og evt. lidt korn for ekstra energi.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

kunne prøve
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 15:09

Jeg har samme problem med min unghest. Hele sidste år kæmpede vi med at få styr på maven. Hun fik diverse kure med gær, Probiotics etc. og kun hø ved siden af havre/viaminer - uden effekt.

Jeg fik i år anbefalet at prøve Spillers Coolmix, som en bekendt tilfældigt havde opdaget fik maven i orden hos en diarréhest.

Min hoppe har nu fået det i 14 dage - samt masser af hø (stadig ingen wrap). Hun går på græsfold om dagen.

Maven er nu helt i orden, og jeg krydser fingre for at det holder.

Aner ikke om det er det lave stivelsesindhold der gør udslaget, men tilsyneladende virker det (selvom 14 dage måske nok er lidt for kort tid til at udtale sig skråsikkert).

Men måske alligevel forsøget værd?

/Bluebell

0
0
Svar på denne tråd

Gær...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 15:15

Forøvrigt er det også godt med enten Dia-non eller YSY. Begge dele indeholder gærceller, der hjælper på tarmfloraen.

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider