Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bomløs og letridning
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 11:04

Da jeg har lidt problemer med at finde en sadel til min hest, der ud over at være meget rund, også har en følsom ryg, overvejer jeg lidt om en bomløs sadel måske kan være en løsning.

Meeen så er det jo lige det at jeg endnu ikke har set en bomløs man kan ride letridning i, da stigbøjlerne jo er hæftet fast således at trykket kommer til at ligge på et enkelt punkt af hestens ryg.

Er der nogen der kender til en model bomløs som rent faktisk er designet til at ride letridning i ?

Jeg under mig nemlig lidt over alle dem der f.eks rider distance i en bomløs - de kan vel næsten ikke sidde ned 30-50 km ? Så der må vel være nogen modeller man kan ride letridning i eller ?

Mvh. Louise O.P.

Den heldige ejer af Shamona Mellemgård

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider let ridning i min...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 11:40

bomløse sadel, og der har ikke været nogle problemer endnu med det.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

hmmm ja det
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 12:15
har jeg også tænkt på om jeg ikke også bare skulle prøve, men jeg må indrømme at jeg er lidt nervøs for at det måske er noget der kan skade ryggen på længere sigt, og at skaden er noget der kommer gradvist, dvs. der går et stykke tid før belastningen af ryggen viser sig...

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

Letridning
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 19:36

Hos naturhesten har vi jo efterhånden en del erfaring med bomløse fra os selv og vores kunder.

Letridning i en bomløs er, ligesom i en almindelig sadel noget man skal afpasse efter rytterens vægt, hestens rygs anatomi og evt. rygproblemer. Hvis man rider med et trykfordelende underlag kan man efter ridning se af ryggen er tør langs rygsøjlen, mens der er brede svedflader langs med siderne. Disse svedflader er typisk større og mere ensartede end ved ridning i en sadel med bom. Også hvis man rider letridning. Det er jo et tydeligt tegn på at trykket liver ledt væk fra rygsøjlen.

Nogle typer bomløse sadler (fx trekker) har nu også paneler under sadlen, så der dannes et kammer (ligesom i en bomsadel - de er bare fleksible). Så kan man ride uden trykfordelende underlag. Og her er der ihvertfald ingen grund til at være mere bekymret for at ride letridning end i en bomsadel. Tværtimod, da fleksibiliteten vil gøre at trykket fordeles bedre, også når hesten er i bevægelse. Der kan en sadel uden bom nemlig følge hesten, og det kan én med ikke.

Vi har mange distanceryttere blandt vores kunder. Også dem på de helt lange distancer. De rider også letridning, - uden problemer. Flere af vores kunders heste bliver også regelmæssigt tjekket af kiropraktorer, uden anmærkninger. Altså mener jeg ikke der er grund til at være bekymret for at ride letridning i en bomløs, medmindre man er tung, eller hesten har en øm ryg. Og i de tilfælde synes jeg man skal være ligeså påpasselig med at begrænse letridning i en bomsadel.

Mvh Katrine

- naturhesten.dk

venlige hilsener

Katrine Barnekow Rasmussen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 20:02

Katrine :og hvor meget skal man veje for at være en tung rytter ?

Det er ikke et fornærmet spørgsmål.Men jeg er i tvivl om det er noget jeg vil kunne bruge.

Dorte.

Må jeg låne et billede af dit æsel Jeg vil gerne låne et billede af dit æsel til at sætte på min hjemmeside .Du kan sende billede til f.amdi@os.dk
0
0
Svar på denne tråd

øhhh ups
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 20:04

den smilie havde jeg da vist ikke placeret(ihvertfald ikke med vilje)

Dorte.

Må jeg låne et billede af dit æsel Jeg vil gerne låne et billede af dit æsel til at sætte på min hjemmeside .Du kan sende billede til f.amdi@os.dk
0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 09:21

Grunden til min "bekymring" er at jeg har fået at vide at stigremmene er fæstet til sadlen, ligesom på en lammeskindssadel, dvs. i en rem der ligger tværs hen over ryggen, men det er måske ikke korrekt ? Man hører jo så meget, og nogen gange hører man jo også forkert

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

stigremme
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 19:28

På dem fra naturhesten er remmen over ryggen ikke en rem, men et ruderformet læderstykket som fylder hele sædeoverfladen, trækket fra bøjlerne formoder jeg altså bliver fordelt over hele dette stykke og ikke kun midt på. Der skal selvfølgelig stadig være et underlag med "kammer", så der ikke er vægt på selve rygraden og det er nok også smart at bruge sine benmuskler lidt. Man kan i øvrigt godt ride letridning uden at løfte sig mere end et par cm fra ryggen, det er jo ikke nødvendigt at komme helt op at stå, det er en vanesag. Jeg vil tro at Knights Bareback og Torsion er konstrueret ligesådan, men har ikke set dem.

I en lammefætter derimod ville jeg ikke bryde mig om at ride letridning. Jeg har hidtil været meget skeptisk omkring bomløs, men har måttet omprioritere fordi min hest i perioder står stille og dette gør at han bliver lidt skæv i sin skulder og derfor ikke kan have normal sadel på før han er genoptrænet. Og da jeg ikke synes jeg sidder godt nok fast ude i trafikken uden bøjler, og han har for meget manke til en ponypude (som jeg heller ikke vil ride letridning i), så blev det alligevel til en bomløs til sidst. Og jeg er faktisk positivt overrasket over komforten.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

aha det lyder
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 19:37
mere fornuftigt. Det kunne godt være at jeg alligevel skal prøve en bomløs hvis jeg ikke kan få de sadler jeg har til at fungere. Jeg havde ellers næsten afskrevet dem, da Shamona ikke er stærk nok i sin ryg til at jeg sidder ned konstant, men det behøver jeg jo så heller ikke kan jeg høre.

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

en tung rytter
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 16:15

Med tung rytter mener vi normalt over 80 kg.

Men det afhænger jo igen meget af hestens bygning. Har den, som min haflinger, en dybt liggende rygsøjle skal der jo mere til end med en fuldblodstype med meget markeret ryg.

Men altså, vi siger at vejer man over 80 kg, skal man tage nogle ekstra forholdsregler - begrænse letridning, og tænke på specialunderlag med ekstra padding. Men det vil jeg igen mene gælder for bomsadler også.

Og Pia her ret i an stigremsophænget på bomløse, ihvertfald på dem vi har, er lavet så trykket/trækket fordeles meget bredere end med fx ridegjord eller lammeskindssadel.

Mvh Katrine

- Naturhesten.dk

venlige hilsener

0
0
Svar på denne tråd

Når der nu er
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 18:33

...en tråd om bomløse, har jeg lige to spørgsmål - håber det er ok :-)

Glider en bomløs nemmere frem end gængse sadler? Hvis man har en hest med problematisk sadelleje (=sadlen glider frem), ville det så være helt godnat at investere i en bomløs?

Hvad med opstillingen? Får man tendens til stolesæde i en bomløs - eller er det en and?

Lea

...nu med hest!! :)

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lea du skal
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 18:54

være så hjerteligt velkommen

Katrine B, jeg vil lige høre dig hvilken model du evt. vil anbefale til min hest. Jeg har en shagya araber, som er meget rund og umarkeret ved manken. Jeg skal primært bruge den til turridning, og evt. lidt dressur.

Derudover har vi to problemer, min hest er lidt muskelfattig på højre side i forhold til venstre side, er det noget med at man kan stoppe lidt ekstra fyld ind i nogle af underlagene for at kompensere for dette ?

Derudover er jeg skæv i mit bækken, hvilket bevirker at jeg let kommer til at sidde skævt. Jeg skal i gang med fysioterapi imorgen og min læge mener at det kan rettes helt, men i tilfælde af at jeg bliver ved med at være lidt skæv er jeg jo lidt nervøs for om en bomløs sadel ligger stabilt nok til at den ikke glider rundt ?

Mvh. Louise O.P.

0
0
Svar på denne tråd

1 spørgsmål mere
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 19:44

Vil det så sige at det godt kan gå at jeg rider letridning (med måde) i sådan en sadel med mine 90-95 kg,hvis jeg bruger det rigtige underlag og støtter godt i knæene.Min hoppe er en fjord/oldenborg blanding der er godt rund,men dog med ret markeret manke.Pt. rider jeg i lammeskindssadel dog minus letridning,og det savner jeg.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

ekspert?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 11:45

Hej alle,

Nu vil jeg jo nødigt lancere mig selv som ekspert - det får man let hug for...

Men jeg vil gerne udtale mig på baggrund af egne erfaringer og erfaringer fra de (efterhånden mange hundrede) kunder vi har haft.

En bomløs vil generelt have mindre tendens til at glide frem end en sadel med bom. Til gengæld kan den lettere glide til siden - derfor anbefales

-en god elastisk gjord

-brug af opstigningshjælp, eller at man ikke holder på sadlen, men på hesten når man sidder op (her skal man huske, at det også bør gælde for bomsadler, da man ellers bare giver hesten et tryk på højre skulder hver gang man sidder op).

Opstillingen afhænger af modellen. Nogle modeller (hos os fx Barefoot Nevada og cheyenne er helt klart mere turmodeller (selvom rigtig mange faktisk rider klassisk i cheyenne). Dvs de forærer ikke rytteren opstillingen, ligesom nogle dressursadler kan gøre det. Derimod er fx barefoot london, trekker master, og trekker dressage desideret lavet til dressur, og giver god støtte i opstillingen - så her er der ikke mere tendens til stolesæde end i andre dressursadler.

Til Louise vil jeg derfor sige - det kommer an på hvor meget dressur, og hvor meget støtte eller frihed du vil have i din sadel. Og så kommer det også an på hvor kort din hests ryg er. Nu er shagya jo normalt lidt 'længere' end ox, men nogle af vores modeller er længere end andre, så det kan også være en faktor. Og så er det også et spørgsmål om hvor meget du synes den skal ligne en almindelig sadel. Af vores sadler kunne det fx være trekker dressage, som er en distance/dressur sadel med paneler under og i lækker kvalitet. Hvis den skal se mere traditionel ud er der barefoot london eller trekker master - de er dog meget dressurorienterede.

Man kan godt 'rette op på hesten' med fyldet i underlaget. Om din 'skævhed' vil betyde noget er svært at svære på - det kommer jo an på hvor meget osv. Men vi har prøvesadler så man kan finde ud af det.

Men kig på vores hjemmeside, eller ring og aftal at komme forbi - det koster ikke noget :-)

Til Dorte -

Nej, jeg vil ikke sige at du ikke kan ride letridning - men som skrevet ovenfor skal der tages særlige hensyn til hestens ryg. Vi har fx et 'dobbeltunderlag' (physiopad) som netop er lavet til tungere ryttere. Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på ømhed. Men med disse forbehold vil jeg mene at du så kan ride helt 'normalt'.

Til alle -

Nu er der jo efterhånden kommet mange modeller og flere forhandlere af bomløse, så der skulle være lidt for enhver smag - til glæde for både heste og ryttere. Kig jer omkring og prøv jer frem, og lad vær med bare blindt at tro på alle fordommende om bomløse. Husk hvor udbredte de er i distance ridning, og større belastning finder man altså ikke.

Mvh Katrine

- naturhesten.dk

venlige hilsener

0
0
Svar på denne tråd

hvad for type bomløs ??
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 13:24

Jeg har en ox der skal tilrides til sommer (2007 ) og jeg vil gerne begynne med en bomløs sadel, iden er at han skal bruges til lidt stævner, hvad for type er god til en ox han er nu 151 cm. og tynd uden muskler i ryg og bag og bringe, så sådan er han nok også til sommer.

Alice og Marco

0
0
Svar på denne tråd

Katrine
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 13:58
Jeg har et spørgsmål til Katrine.. Hvorfor er den master på din præs forskellig fra den på naturhesten??

KIEFFER MARZOG 17" SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

master
Forfatter: 
Dato:  14-11-2006 21:21

rfx - Jeg må indrømme at jeg ikke er så flittig til at opdatere min præsentation. Det er forklaringen på forskellen på billederne. Det billede, der er på min præsentation er af den første prototype på trekker master. Jeg lagde det ind i forbindelse med en gammel tråd, hvor en spurgte efter en bomløs der lignede en 'rigtig' dressursadel. Billedet på hjemmesiden er så sådan som master er kommet til at se ud, nu hvor den er færdigudviklet.

Alice-

Hvis du gerne vil ride stævner, vil jeg anbefale barefoot london eller trekker master. Begge ligner en almindelig dressursadel (master ligner mest, men er også dyrest). London er kortest, hvilket er en fordel hvis din araber er kort i ryggen. Reglerne for brug af bomløs ved stævner er vagt formulerede. Der står noget med 'sadler af engelsk modet' er tilladt, og så nævnes western- og damesadler som undtagelse - i princippet er det så op til den enkelte dommer at skønne. Men idet disse to modeller ligner traditionelle dressursadler så meget, tror jeg ikke man vil få problemer med dommeren.

Mvh Katrine.

venlige hilsener

0
0
Svar på denne tråd

stolesæde
Forfatter: 
Dato:  15-11-2006 08:32

Jeg har købt en kortere model end egentlig anbefalet af producenterne, fordi min hest har en ultrakort ryg. Desuden har jeg tapet lidt og gjort ved så mine stigremme sidder i den bagerste del af "låsen", som er ret bred. Derved har jeg fået en glimrende opstilling - men selvfølgelig ingen støtte til benene, så da min hyp har temmelig runde ribben har han selvfølgelig en tendens til at skubbe mine schenkler fremad. På en slankere hest ville det ikke være et problem. Man skal selvfølgelig heller ikke sidde ude på bagsvidslen.

Jeg har endnu til gode at trave og galoppere så meget i den, da min hest siden jeg fik den har smidt sine sko gentagne gange, og i går da jeg var på tur stod alle græsmarker under vand.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider