Hej alle,
Nu vil jeg jo nødigt lancere mig selv som ekspert - det får man let hug for...
Men jeg vil gerne udtale mig på baggrund af egne erfaringer og erfaringer fra de (efterhånden mange hundrede) kunder vi har haft.
En bomløs vil generelt have mindre tendens til at glide frem end en sadel med bom. Til gengæld kan den lettere glide til siden - derfor anbefales
-en god elastisk gjord
-brug af opstigningshjælp, eller at man ikke holder på sadlen, men på hesten når man sidder op (her skal man huske, at det også bør gælde for bomsadler, da man ellers bare giver hesten et tryk på højre skulder hver gang man sidder op).
Opstillingen afhænger af modellen. Nogle modeller (hos os fx Barefoot Nevada og cheyenne er helt klart mere turmodeller (selvom rigtig mange faktisk rider klassisk i cheyenne). Dvs de forærer ikke rytteren opstillingen, ligesom nogle dressursadler kan gøre det. Derimod er fx barefoot london, trekker master, og trekker dressage desideret lavet til dressur, og giver god støtte i opstillingen - så her er der ikke mere tendens til stolesæde end i andre dressursadler.
Til Louise vil jeg derfor sige - det kommer an på hvor meget dressur, og hvor meget støtte eller frihed du vil have i din sadel. Og så kommer det også an på hvor kort din hests ryg er. Nu er shagya jo normalt lidt 'længere' end ox, men nogle af vores modeller er længere end andre, så det kan også være en faktor. Og så er det også et spørgsmål om hvor meget du synes den skal ligne en almindelig sadel. Af vores sadler kunne det fx være trekker dressage, som er en distance/dressur sadel med paneler under og i lækker kvalitet. Hvis den skal se mere traditionel ud er der barefoot london eller trekker master - de er dog meget dressurorienterede.
Man kan godt 'rette op på hesten' med fyldet i underlaget. Om din 'skævhed' vil betyde noget er svært at svære på - det kommer jo an på hvor meget osv. Men vi har prøvesadler så man kan finde ud af det.
Men kig på vores hjemmeside, eller ring og aftal at komme forbi - det koster ikke noget 
Til Dorte -
Nej, jeg vil ikke sige at du ikke kan ride letridning - men som skrevet ovenfor skal der tages særlige hensyn til hestens ryg. Vi har fx et 'dobbeltunderlag' (physiopad) som netop er lavet til tungere ryttere. Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på ømhed. Men med disse forbehold vil jeg mene at du så kan ride helt 'normalt'.
Til alle -
Nu er der jo efterhånden kommet mange modeller og flere forhandlere af bomløse, så der skulle være lidt for enhver smag - til glæde for både heste og ryttere. Kig jer omkring og prøv jer frem, og lad vær med bare blindt at tro på alle fordommende om bomløse. Husk hvor udbredte de er i distance ridning, og større belastning finder man altså ikke.
Mvh Katrine
- naturhesten.dk