Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hopper/ vallakker
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 20:39

Hos mig går hopper og vallakker delt op i to flokke, altså en flok for hopper og en flok for vallakker.

Hvad gør de hos jer?

Hvilke ulemper/fordele ser I ved at skille dem fra hinanden eller sætte dem sammen i en stor blandet flok?

0
0
Svar på denne tråd

hoppe...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 20:59

før var det blandet men de hopper der var i blande, er ALT for dominert.

de "bevogtet" hegns åbningen, så vi ikke kunne komme forbi med hvors vallaker som var hundereg og en gang imellem kunne de finde på at sparke ud efter os.

så vi tog en snak med ejern af stedet + hopperne...der var en del små piger der var bange og jeg var træt af det vær gang gik op i hat og briller, så de fik ders egen fold/sommergræs og vallakerne kunne få ro. Men en hoppe på folden gør noget ved vallakerne sikke en masse sjov når de lige viser sig frem for hende

Der er så kommet en ny hoppe til på vallak folden og hun er bare så sød, hun gider ikke være sur

Hopper er ikke ens og en hoppe eller 2, er guld vær for en hesteflok hvis hoppen ikke er total sur på alle de ander.

og mvh Annika.

7

^> i den nordiske mytologi blev hesten tilbedt som et frugtbarhedsymbol.

0
0
Svar på denne tråd

Hos os
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 22:23

har hopper og vallakker altid gået sammen. Det ser jeg absolut ikke noget problem i. Tværtimod har de megen gavn af at gå sammen med hinanden, og opbygge et fornuftigt hieraki, ligesom de ville skulle gøre det i naturen.

Lige nu har jeg dog kun to hingste på 1½ år og en vallak på 7 år gående. Meget snart får jeg mit hoppeføl fra i år hjem, og så bliver jeg jo nok nødt til at dele foldene op til foråret. Jeg har det dog sådan, at hingstene SKAL lære, at stå i samme stald og gå på fold lige ved siden af "tøsen", for ellers går det da aldrig, når de skal med "ud i byen" hvor det vrimler med "kvindfolk".

Jeg holder på, at heste skal være heste, og et naturligt hieraki er kun sundt - vel at mærke, at de ikke slås på liv og død naturligvis.

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det...

Tjek hjemmesiden: www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hos os
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 00:13

går de sammen. Der er 6 hopper og indtil i forgårs 3, nu 4 vallaker. Det har både gode og dårlige sider ;-)

Flokken bliver meget mere 'flok' af det, og når der er ro på, så er det pragtfuldt (y)

Men det kan være svært for en nytilkommen hest at komme ind, og det giver altså nogle problemer om foråret/sommeren, hvis nogle af hopperne er lidt (eller meget ) hestegale (n)

I forsommeren gik Grandi rundt og rundt og rundt efter den mest lokkende hoppe - de fik trampet hele stier!

Men så behøver man selvfølgelig ikke nogen skridtmaskine :-P

Vallakkerne 'bedækkede' også ind i mellem hopperne, og det var der altså nogle, der fik nogle hudafskrabninger af :-(

Men de er meget glade for hinanden, og det er dejligt at Grandi og førerhoppen, Chili er superglade for hinanden

I sommer kom der kortvarigt en ny vallak, en stor flot fyr, og det var ikke så godt, for han blev meget hingstet af det :-(

Det gik ud over hele flokken - damerne tænkte kun på én ting :-P og vallakkerne blev jaget væk

Han blev heldigvis hurtigt flyttet, selv om det var ærgerligt, for ejeren var så sød :-(

Nu er der kommet en ny vallak, så det bliver spændende. Han virker dog klog og fredelig, så det tegner foreløbig godt.

Vi vil gerne have dem sammen(medmindre det altså går helt skidt), for Grandi er så glad for Annuschka og følpigerne(som altså bliver 3 til næste år :-D )

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

hos os
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 08:19

Hejsa..

Her går vores tre hopper(2belgiere+1dartmoor) sammen med en vallak(traver)..

Det fungerer fint.. men når de skal i byen (stævne osv.) er det vigtigt for vallakken at han er sammen med sine damer..

-Og dengang hvor der stod andre vallakker på "nabo" folden løb vores vallak rundt og legede hingst.. høj hale og hoved.. rundt om hans tøsser... han har ellers altid været ret så tøsset..

De har selvfølgelig et naturligt hiaraki, som de ville have i naturen.. men de fungerer fint sammen!

Knus Ulla Nielsen

se vores hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/p...densevej80

Nu også Forhandler af REGULATOR COMPLETE hestefoder... På fyn!!

0
0
Svar på denne tråd

vi har blandet
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 08:47

Vi har 6 hopper og 12 vallakker gående samen i løsdrift i "alle" aldre og racer, og vi har haft en blandet hesteflok i nu 5 år, med forskellige heste (hestepension så der er lidt udskiftning). Jeg har kun mødt en vallak der ikke kunne passe ind i det system, den havde gået alene fra fravænning til den var tre år som hingst. Den havde dels ikke det sociale sprog samtidig med at den ville have hopperne hele tiden. De nød nu hans opmæksomhed og aldrig havde hopperne været så meget i brunst!! Men vallalkkkerne flænsede han rygskindet af, øv. Så han måtte finde et andet sted at bo.

Årsagerne til nogen foretrækker adskillelse, er så at der ikke rivalisering om det andet køn og så undgår man at vallakker springer op på hopper man ønsker i fol.

Jeg synes nu nok det kan fungere blandet og vi har en rimelig ro i flokken og nye heste får i reglen lov at komme ind ret hurtigt. Jeg har heller ikke oplevet urene hopper, selvom jeg ved fænomenet findes, men er det ikke sjældent??

MVH

C

0
0
Svar på denne tråd

Vi har ...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 09:10

... 6 hopper og 1 vallak gående, så de går naturligvis sammen - og jeg ville da nødigt skille dem ad. Felix holder orden på flokken. Han går forrest igennem de store vandpytter og han går imellem, hvis der er optakt til surmuleri.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Her går de også sammen
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 09:45

En stor DV vallak på 12

En stor kat 1 hoppe på 17

En shetlænderplag på 2

En ponyhoppe på 4

En hingsteplag på 1½

Grunden til at Castelliano (hingsteplagen) går sammen med de tre hopper er at de formodentligt er ifol. Milano (hans mor) er ifol og de to udefra må være ifolet fra da jeg fik dem. Twiggy var godt nok hestegal da jeg købte hende, men må være blevet bedækket hos den forrige ejer; Cookie har slet ikke vist brunst.

Jeg synes det fungerer rigtigt godt og det er i mine øjne den optimale måde for en unghest at vokse op. Det eneste jeg dog godt kunne tænke mig var en anden vallak/hingsteplag, der gad lege med ham - så var det helt perfekt. Derfor regner jeg også med at finde en børnehave til ham hvis ikke han bliver solgt.

Belgiske hyrdehundehvalpe (malinois) med DKK-stambog søger absolut gode hjem.

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Hver sin fold
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 10:19

Her er hopper og vallakker på hver sin fold.

Har forsøgt med at lade alle 4 gå sammen, men det kostede desværre for mange spark på nogle uheldige steder...

Og ja - forsøgsordningen var mere end 2 dage.

Der er ro på begge folde ved at de er adskilt.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Hopper og vallakker
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 10:32

Hos os går de faktisk både sammen og hver for sig

Vi har 4 heste gående 2 hopper og 2 vallakker. Normalt går de sammen, men vi har deværre været nødt til, at skille dem, hver gang den ene hoppe er hingstegal, fordi hun finder på, at slå fra. Hun er ret så utilregnelig, hvilket har kostet en del dyrlægeregninger til vores vallak. - det vil kunne komme til at koste mere end bare dyrlægeregninger, så det kan ikke være anderledes, end at de må skilles, når hun er hingstegal (hvilket desværre er oftere end de fleste hopper er det).

Det spark, der afgjorde adskillelsen i den kritiske periode sad, millimeter fra hovedpulsåren

Mvh Vicky

Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever...
Michael Strunge

Takket være biblen
har vi lært at
stille spørgsmålene,
men svarene findes

i Peter Plys
0
0
Svar på denne tråd

Hver for sig
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 11:35

Jeg vil aldrig have hopper/vallakker gående sammen, jeg kan ikke se formålet med det. Når man som os avler vil man kun få problemer ud af at have "åndsvage" vallakker til at hoppe rundt på ryggen af brunstige hopper.

Så vores er delt i 3 flokke hopper med føl, hopper uden føl og vallakker/hingste.

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 13:20

Rigtig dejligt at se, at så mange af jer har en mening om mit lille indlæg. Jeg synes det er spændende at læse de forskellige argumenter for at holde dem adskilt eller sammen. Tusind tak til jer alle

Jeg har dem adskilt af to grunde. Jeg har haft problemer med en vallak der troede, at han ejede flokken af hopper, og blev derfor helt bims når han skulle rides og ikke var sammen med sine hopper. Han faldt helt ned, da han kom ind i en ren vallak flok.

Den anden grund er, at jeg har et par meget hidsige hopper, og jeg er altså bange for vallakkernes helbrede, selvom de har muligheden for at løbe væk på foldene.

Nu har jeg så to harmoniske flokke, en med vallakker og en med hopper. Og de virker alle glade.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 13:41
CharlotteGC: vi har haft mange vallakker igennem årene, og de har altså aldrig været så dumme, at de har hoppet rundt på ryggen af brunstige hopper. Tværtimod har det været enormt givtigt for bl.a. føllene, at kunne lege med vallakkerne - hvilket hopperne sjældent gider. Derfor tror jeg altså, at du skal være meget forsigtig med din generalisering.

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det...

Tjek hjemmesiden: www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vallakker
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 13:46

Jeg har så oplevet flere vallakker der har muntret sig hvis de har haft muligheden, selvfølgelig ikke alle. Men nok til at jeg ikke har tænkt mig at give dem muligheden.

Sidst vi prøvede kom den ene hoppe ind med et dækken der var totalt flænset af vallakkens forsko. Det var ret afslørende.

Nu har jeg flere føl så de har rigelig mulighed for at lege med andre i samme størrelse, hvilket er meget sundere.

0
0
Svar på denne tråd

venskab på tværs af køn
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 14:17

Min vallak gik i sin tidligere pension sammen med en hinsteplag i en fold adskildt fra hopperne. Deres daglige beskæftigelse gik ud på at rende frem og tilbage foran hegnet for at se hvad de lavede på "den anden side". Det stressede ham temmeligt meget. Det sidste år har han gåeti en flok på 15-16 stk af begge køn i alle størrelser. Det foregår fuldstændigt problemfrit -også når der kommer nye pensionærer eller gæster. Han er faldet helt til ro og har endda fået en kæreste som han går rundt med side og side hver dag. Heste danner venskaber og ofte på tværs af køn. Det er som udgangspunkt min mening at heste selv skal have lov at vælge deres venner og at de skal have en flok at fungere i.

Jeg har iøvrigt flere gange set dominante hopper bedække andre hopper i folde/besætninger hvor der kun er hopper.

med venlig hilsen katrunte

0
0
Svar på denne tråd

hehmm...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 17:39

nu har jeg jo kun 2 heste, og det er en hoppe og en vallak...

de går fint sammen, ulempen er at de klistrer - hvilket dog normalt kun kommer til udtryk, når den ene bliver taget ud, kalder den anden...

men hvis der var flere, tror jeg ikke det var et problem...

Birgit (Gipsy&Molly)

Ringridning det er noget der rykker

Mor til Scott

Snart mor til en lille "Djævel"

Og Molly snart mor for første gang

0
0
Svar på denne tråd

hoppenr skal der til
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 19:38
det er dejligt med hopper på folden og mine 2 ungheste(vallaker) har virkelig lært noget, med hopper i blandt de kan enes med alle heste og en blandet flok er det bedste itf heste hieraki osv.

og mvh Annika.

7

^> i den nordiske mytologi blev hesten tilbedt som et frugtbarhedsymbol.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 21:32
Min oldenborg vallak hygger sig fint med en lille 3`er hoppe og hendes føl . Så trods køn og størelse fungere det fint..
0
0
Svar på denne tråd

hos os...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 21:36

På den gård, jeg har mine heste opstaldet går de i en samlet flok. Stalden har 8 bokse, lige pt en ledig boks, og består af 4 vallaker og 3 hopper.

Tidligere har de gået opdelt, men vi havde en masse bøvl med ødelagt hegn hele tiden, fordi de løb ind til hinanden.. Derfor besluttede vi at lade det komme an på en prøve med at lukke dem sammen...

Og det gik over al forventning... Vi havde dog en hoppe opstaldet som var meget hestegal, og det fik den ene vallak til at hoppe på hende.. men siden hun er flyttet, har vi ikke set noget til den slags.. Vi har en harmonisk flok, hvor der er knyttet venskaber mellem kønnene.. men vi kan da også se,at damerne holder sammen mod vallakerne i nogle situationer..

Men vi har ikke haft fold skader, siden de blev lukket sammen.. før var der af og til nogle, der stod med sår fra hegnet, når de endnu engang havde revet det over..

MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin
{>
0
0
Svar på denne tråd

hver for sig
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 09:07
jeg mener det er bedst at hopper og vallakker går hver for sig. Har flere steder haft bøvl med vallakker der bedækker, og det er absolut ikke ønsket hos mig :(
0
0
Svar på denne tråd

hvordan bedækker ??
Forfatter: 
Dato:  08-11-2006 21:47

Bare lige et nysgerrigt spørgsmål: Når I siger at vallakkerne bedækker jeres hopper, mener I så at de springer op på hopperne og står der og lufter "snablen" eller er det en reel gennemført bedækning bare minus udløsning som I ser.

med venlig hilsen katrunte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider