Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

dækken
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 19:12

Har hørt det kan være svært at finde et dækken der passer, og kom så til at tænke at jeg engang har læst, at man kan lave sit eget perfekt passende dækken. Mener det var noget med at købe et gråt hundetæppe. Men hvor kan man købe så stort et stykke. For hundetæpper er da normalt ikke så store.

Hvor køber man spænder og nylonbånd?

~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 20:36

.Hvem har dog bildt dig det ind??

Det kræver vist en del at tilpasse et dækken helt efter sin hest, hvorfor ikke bare måle den og finde et dækken der passer, det er altså ikke svært??

Det lyder som om du ikke engang har prøvet det inden du kaster dig ud i kreativitetens verden, hvilket jeg ikke tror er nogen god ide. Et hundetæppe er tyndt og småt, så hvorfor overhovedet give den dækken på hvis ikke tykkelsen på dækkenet skal være mere end tykkelsen på et hundetæppe?

Et fleecedækken er tykkere end hundetæppet og kan ikke holde vind og regn ude, hvorimod et regndækkennovergangsdæ...nterdækken er syet til formålet. Du kan evt. vælge et dækken med forbenskiler for at øge friheden i skulderen samt for at komme gnavemærkerne til livs, og nej, man kan ikke putte gaffatape på skulderen ;-) .

Spørg i en rideudstyrsforretning om hvordan du finder lige præcis størrelsen til din hest, eller nogel stykker med hjem og læg et lagen over hesten og prøåv dem herover, så undgår du skidt osv. og derved kan du som regel levere dem tilbage igen.

Mendacem memorem esse oportere.

Brugen af døde heste hos DAKA:

www.dakabio-industries...sp#arr2573

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 20:47

det er bare og måle og så ved du hvad str. du skal bruge frem over og så køb et... men husk at impreneger det inden du smider det på hesten... for et regndækken uden imprænering holder ikk alt vandet ude... ligesom med fordtøj til os mennersker..

min palomino bruger 135 i dækken og min tidligere hest bruger 165 i dækken (begge heste er på min præs.)

Elisabeth på snart 19 og Klepholms Pegasos på 4 år...

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd

det kan
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 21:30

godt være det ikke var et hundetæppe, men noget andet. JEg kan bare huske at have læst om det i en bog. Men hvis det skal være vandtæt, dur det nok ikke.

Hvad henviser disse størrelsestal sig til.Er det fra manke til halerod??

~ Grev Axell ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
0
0
Svar på denne tråd

prøv at søg herine axel..
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 00:06

der er masser af tråde til dækkener og størrelser og hvordan man finder den rigtige størrelse.

og så kunne det jo være du en dag skulle prøve at spørge i en rideudstyrs butik hvad de har af RELEVANT hesteudstyr inden din hest en dag kommer til skade med hjemmelavede tæpper og gaffa tape om benet..

og så spørger jeg som jeg plejer..

Hvorfor skal den have dækken på?? Er det fordi den er våd når du skal ride?? fordi det er smart?? fordi den fryser og i givet fald ved du så hvornår en hest virkelig fryser og hvad du kan gøre ved det..??

undskyld at jeg altid er så kritisk omkring dine sprøgsmål axell men jeg er ved at være seriøst bekymret omkring dig og dit hestehold.. Beklager.. og vil faktisk i bund og grund gerne hjælpe dig. Har bare nogen gange ret svært ved at se hvordan det kan gøres bedst for både dig og din hest. (som vi stadig ikke har set eller hørt noget om.. og jeg venter stadig spændt på at se hvad du fik købt..*S*)

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

den går
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 00:37

normalt ikke med dækken, men han har det vel bedst med et, hvis det bliver rigtig koldt.

De andre skal vist have dækken på. Hende der lukker dem ud må jo så kunne bedømme om det er nødvendigt.

~ Grev Axell ~

0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 01:04

Det kan du godt glemme, Axell vil ikke fortælle hvad det er for en hest han har fået sig. Også derfor er jeg tilbøjelig til at tro at hans indlæg er en joke...

Fik engang en privat besked fra en pige der vidste at Axell havde halvpart på en nordbagge på en rideskole. Det var altså en af rideskoleponyerne, og derfor var det ikke Axell der stod for pasning af pony og udstyr.

Det var jo meget lettende at få at vide, men om det stadig er tilfældet, kan jeg ikke vide.

Axell: En hest har det ikke bedst med dækken, bare fordi det er koldt. Den kan have det godt med et dækken HVIS DEN FRYSER, eller hvis den bliver redet meget og derfor ikke kan trives med så meget pels. En ganske almindelig sund hest kan sagtens holde varmen uden et dækken, også selvom det er meget koldt.

Vælger man at lægge dækken på sin hest, må man være indstillet på at gøre det ordentligt. Dvs, sørge for at købe de rette dækkener der ligger perfekt uden at slide hesten på nogen måde, sørge for at dækkentykkelsen altid passer med vejr og temperatur (dvs. man skal have flere forskellige tykkelser dækkener til efterår/vinter osv.). Hvis hesten går ude, skal dækkenet være 100% vind - og vandtæt, og man bør alligevel have et ekstra dækken at skifte imellem, da mange dækkener bliver gennemblødt efter mange timers intens regn. Og hesten må aldrig stå med et dækken der er vådt på indersiden, det er logik.

Man skal også huske på at anskaffe sig et skridttæppe, som hesten kan have på indtil man har fået redet den varm. Ellers kan den komme til at fryse når man påbegynder ridningen, og det kan den blive syg af.

Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder

Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det

Piet Hein

Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes.

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hvofor skulle axell
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 08:15

dog ikke selv være hetse ejer ??.

Så længe ingen af os ved det med sikkerhed, kan man da godt svare seriøst på spørgsmålet uden at drage tvivl omkring personen.

Personen har jo på det sidste haft en del indlæg, som jo netop omhandler spørgsmål ang. sadel pasning og andet udstyr til sådan en hest og det bærer da tydeligt præg af, at være stille af en heste ejer, som ikke ved ret meget omkring det forskellige og som derfor søger oplysning i et heste forum.

Ja du kan godt selv lave et dækken til din hest. Men et tæppe er jo ikke vandtæt og vil derfor få den stik modsatte virkning, nemlig at holde hesten endnu mere våd og kold.

Hvis du selv syer sådan et dækken, bliver sygningerne heller ikke vandtætte og prisen på ordentligt vandtæt stof, er så høj at det slet ikke kan betale sig selv at gå igang.

Hvis du går ind på de fleste af de hjemmesider, der her på hn reklamere med rideudstyr, vil du der kunne finde en del billige dækner. Det er ofte muligt at købe dækner til 500 kroner.

Selvf. er kvaliteten ofte = holdbarhed. Mne jeg har en del dækner til alle mine heste, som er flere år gamle og som holder fint, selv om det er billige vinter dækner.

du måler længden på hesten, ved at måle oppe ved manken, lige foran hvor sadlen ligger, mål så længden ned til haleroden og et lille sykke ud over.

Men de fleste af de hjemme sider jeg før skrev om, har også ofte en vejledning ang. mål af dæknet.

det er dog ikke nødvendigt at købe dækken til hesten, hvis den har en fin tyk vinterpels.

Mne ofte er det jo et luksus problem for os ryttere at vores heste bliver for svedige under ridningen og derfor har svært ved igen at blive ordentligt tørre.

de to heste jeg rider, bliver som regel klipper og får vinter dækner på. men de andre tre i stalden, bliver ikke klippet da de ikke bruges til ridning og allerede nu har en fin tyk vinter pels.

IMC.
HESTE TRAILER UDLEJES 20285450
LIVET ER HERLIGT ! ISÆR NÅR DET IKKE ER SÅ FEDT
0
0
Svar på denne tråd

ciller -
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 09:30

Sikke da en gang sladderhistorie, du prøver at sætte i gang. Og hvor Axell har haft part eller hvad hans forhistorie er, hvad vedkommer det nogetsomhelst?

Jeg synes sgu ikke det er helt fair. Tråden handler om et dækken og du sætter rygter igang.

Tror I Axell har så meget fritid, at han vil søge råd om dækkener og behandling af hovbylder hvis han ingen hest har???

Det tror jeg nu altså ikke.

The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.
- W.M Lewis
0
0
Svar på denne tråd

Sladderhistorie?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 13:37

Nej, ikke her. Som jeg netop skriver, kan jeg ikke vide om det er tilfældet med rideskoleponyen mere, men under alle omstændigheder HAR det været tilfældet på daværende tidspunkt.

Og personligt finder jeg det en smule sært at Axell pure nægter at fortælle noget som helst om den hest han har.

Når man virker så mystisk på et offentligt forum, må man tage med at folk begynder at undre sig. Hvis Axell gerne vil undgå dette, må han spille med mere åbne kort.

I øvrigt syntes jeg at jeg har svaret endog meget seriøst på spørgsmålet omkring dækener.

Piet Hein

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

ciller -
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 18:35

Okay, indrømmet - ordet sladderhistorie var nok ikke velvalgt. Jeg mener bare, hvad andre har skrevet til dig over privatbeskeder om en HN'er, det vedkommer vel ikke os andre.

Jeg kan godt se, at Axell er meget anonym, men det står jo enhver frit for at ignorere hans indlæg?

Iøvrigt står det vel enhver frit for, hvor anonym man vil være her på nettet? Min profil vidner da heller ikke om, hvem jeg er, hvor gammel jeg er, hvad jeg laver eller noget andet...?

Og jeg synes da ikke jeg bliver mistænkeliggjort af den grund.

Men ja, dit svar ang dækkener var fyldestgørende og brugbart, synes jeg.

Jeg kan ikke se hvad en hest skal med et dækken, hvis den bare får lov at sætte vinterpels. Tror bestemt ikke det er nødvendigt. Heste fryser jo ikke på samme måde som vi mennesker, de har jo en dejlig pels som "overtøj" :)

The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it.
- W.M Lewis
0
0
Svar på denne tråd

Merhaba...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 22:45

Grunden til at der er så mange der undrer sig over Axells anonymitet, er at han har skrevet mange, kan man kalde dem, besynderlige indlæg herinde igennem de sidste par år.

Mange af dem har vækket foruroligelse hos mange, idet man har frygtet for en evt. hests velbefindene, fordi Axell har virket ekstremt uvidende på hesteområdet, og ikke været modtagelig for gode råd.

Jeg mener at i denne sammenhæng, så vedkommer denne privat besked faktisk mange, idet Axells hemmelighedskræmmeri har været grobund for mange bekymringer hos flere HN´ere.

MEN jeg vil da gerne være den første til at indrømme, at det er noget tid siden vi sidst har set et indlæg fra Axell, der for alvor kunne bringe sindene i kog. Nu handler det mere om gaffatape rundt om koder, eller hjemmelavede hundetæppedækkener. Det er jo ikke just nok til at frygte for hestens ve og vel.

Det går da i den rigtige retning

Piet Hein

Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider