Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sadel til araber HJÆÆLP???
Forfatter: 
Dato:  03-11-2006 17:08

hey jeg har en super god araberhoppe med et meget umarkeret sadelleje, vi har købt en lemetex bernina 17 tommer og fået den tilpasset hele 2 GANGE, og den glider stadigvæk frem på skuldrene, og det gør at den bliver øm.

hvilken sadel bruger i???

Hvad kan man ellers gøre?

på forhånd tak hilsen Ida

0
0
Svar på denne tråd

Du skal sandsynligvis...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2006 23:21
...have fat i en meget bred sadel, evt. med specialunderlag.

Arabere er ofte ret BREDE over skuldrene - meget firskårne, lidt ligesom haflingere kan have en tendens til.
Og så kan de være en anelse tøndeformede med ret runde ribben.

Min mand og jeg har ens sadler til hhv min 3/4-araber og hans OX-araber:

En "Nexus Dressage", ekstrabred bomvidde - fra www.balanceinternational.com. Den er bredere end alle sadler, jeg ahr set - inkl "ponysadler" og haflingersadler. Bredere end Wintec's bredeste kopfjern!

Min mangler sadelleje - der er INTET naturligt hest, der kan stoppe sadlen fra at glide ud på nakken af hende.
Det eneste, der har virket HELT godt er ovenstående sadel med disse underlag under:

Et Griffin HiWither m. lammeskindsunderside + Balance Base Pad (et specialskumsunderlag, der er tykkere fortil end bagtil) + en ekstra, lille pude fortil.

Underlagene kompenserer for det "manglende sadelleje" - og sadlen er købt MED underlagene og passer derfor MED dem under.

Sadlen KAN glide frem - men gør det kun i ret ekstreme situationer eller hvis vi laver rigeligt mange nedspring fra fx banketter.
(Jeg har købt dressursadlen "et nummer for stor til min bagdel" for at kunne hyggespringe i den også...)

Jeg VED godt, at der nu sikkert kommer folk, som fabler om at "en sadel skal passe uden andet end et tyndt bomuldsunderlag" - men dén bog har min hest ikke læst.
Og jeg vil hellere have en sadel, der "virker" (hesten går godt med den, får ikke ondt og sadlen ligger nogenlunde hvor den bliver lagt på...) - end en sadel HN-brugerne mener ligger korrekt... :-P

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Parelli Playday i Grønhøj Rideklub
SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 10:15

hej hvor har du købt det underlag , og hvor køber man sadlen?

Er meget nysgerrig...skal nemlig bare finde noget der passer, men hva ville du sige til en lemetex bernina til en ox-araber? sadelmageren har jo tilpasset den hele 2 gange, og nu er vi så ret sure det er jo en sadel til omkring 11000 kroner...???

0
0
Svar på denne tråd

Sadel til arabere
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 11:04

Jeg bruger til min OX-araber og minShagya araber en Windsor Elite Fit 3 (bred) - den ligger optimalt på begge som den er tilpasset til.

Ellers har jeg været glad for Isabell Werth Cair i lædermodellen, og en Albion kan jeg også kun anbefale til araberne.

Held og lykke med sadelvalg.

Med venlig hilsen,

Juliette

Vi tilbyder for sæson 2007 to pragtfulde OX-hingste til bedækning.

Mere information på vores hjemmeside www.richelieu-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

sadel til araber HJÆÆLP???
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 11:56
tak
0
0
Svar på denne tråd

Wintec
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 20:38

Hej

Til min arabervallak på 4 år bruger jeg Wintec Pro Dressage Cair som er rigtig lækker at sidde i, den skal ikke pudses og bomvidden kan reguleres og den er ikke så dyr. Den kan jeg anbefale.

Michelle

Michelle og Basse forever<3

He's the best ever<3

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-11-2006 20:42

der er os noget araber i min hest og jeg bruger en wintec dressur sadel... fik min sadelmager til og tilpasse den og han sagde at den skulle ikke tilspaase for den sidder perfekt... han var 3 ½ dengang og nu er han 4 så og har ændret sig meget isden da, så jeg tror den skal tilpasset igen... held og lykke

Elisabeth på snart 19 og Klepholms Pegasos på 4 år...

En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt....

Søger part til min unghest på 4...

Søger Wintec Spring sadel...

0
0
Svar på denne tråd

Hvis ikke jeg skulle...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 11:10
...have en Balance-sadel (som kun kan købes gennem det firma, jeg linkede til) - underlagene er fra samme sted - ville jeg gå efter en Wintec Cair med udsk. kopfjern, satse på bredeste model og nok et TheraFlex underlag (et luftoppustet sadelunderlag, med udskiftelige indlæg der kan gøre det tykkere fortil).
Alternativt en haflingermodel ell. lign.

Jeg kender ikke den sadel, du taler om - Bernina.

Vi gav mellem 16.000 og 17.000 for vores Balance Nexus, så vidt jeg husker.

(Og hvis man beder pænt om det kan man få sadelmageren til at sy dem i mørkebrun - sådan er det med håndsyet grej...)

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

okay tak
Forfatter: 
Dato:  05-11-2006 14:22
vi har overvejet isabell werth med caair er det en god idé ? hestemassør sagde tidligere idag at min pony ikke har sadeltrykning eller noget som helst der indikerer at de skulle have ondt ,kun nede ved gjordlejet så nu søger vi en super god gjord med elastik.
0
0
Svar på denne tråd

hvor mon
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 01:50

Kunne også godt tænke mig at vide om man kan købe lign. underlag i Danmark.

Mille

MEDLEM AF:

Klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

"Når jeg nu ikke selv kunne, så SKAL min datter på mine vegne".

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke set...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 14:35
...underlag af samme type OG materiale i Danmark - desværre.

Detteher er nemlig noget specielt skum, der lynhurtigt former sig med hesten - også under ridningen - så de hele tiden "fylder ud".
Stift skum eller skum, der former sig laaangsomt kan ikke på samme måde være behagligt og hele tiden følge med hesten.

Men det er jo også det, der er pointen med de hersens luftunderlag. De skifter form lige så hurtigt som hesten.

Gjord med elastik: Vi rider med en gjord fra Thoroughgood. Vores sadler har korte gjordstropper. Det er en neoprenagtig (muligvis sympatex?) gjord med elastik i den ene side.
De er købt i www.horsehouse.dk/ - men de har dem ikke på hjemmesiden.
Ellers kan jeg huske at have set i www.horze.dk 's katalog, at de har nogle billige gjorde med elastik - men dem ved jeg ikke hvor gode er.

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

har du overvejet en bomløs?
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 14:39

jeg kan på det varmeste anbefale en bomløs saddel. den ligger perfekt på alle heste, man sidder super godt og den koster ikke ret meget fra ny.

janne

0
0
Svar på denne tråd

HesteHeks...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 14:51
Nu HAR jeg haft en bomløs sadel - og jeg valgte alligevel at sælge den til fordel for ovenstående sadel.

Og den glider OGSÅ frem på runde tøndeheste - og selvom "man" siger, det ikke gør noget, gør det det svært at sidde hensigtsmæssigt.

Men de er lækre at ride i (y) - og de passer MANGE heste.

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

som araber ejer selv
Forfatter: 
Dato:  06-11-2006 19:37
Har jeg selv ledt med lys og lygte efter en sadel til Matti.. Jeg rider western og vil kun ride den form for ridning eller distance..
Matti er både spring/dressur hest men det er jeg så ikke (mere) som rytter..

Matti er høj over lansemærket og hun er meget markant på skulder partiet, så det er ikke hvad som helst der passer hende og heller ikke de bomløse jeg har prøvet mange sadler også en bomløs Cirkle Y sadel men uden held..

I Torsdags prøvede jeg atter lykken tog ud og hentede en bomløs mere (se nedefor)det er en Barefoot Trail Rider sadel og den passer hende kanont... Jeg har så valgt at tage fleks bommen ud foran da jeg ikke syntes det om det så jeg stopper uld i i stedet for.. Man kan lyne af og tage både for og bag fiberstykket ud efter behag og behov.

Jillow

Venner er stille engle der løfter os op, når vores vinger har
problemer med at flyve

0
0
Svar på denne tråd

hubertus
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 07:43
Jeg har fundet ud af at Hubertus ligger godt på Wision. Wintec duer ikke på ham, de glider frem for et godt ord.

Marlene

0
0
Svar på denne tråd

hubertus, bomløs?
Forfatter: 
Dato:  07-11-2006 13:06

jeg har erfaret det samme det første stk. tid jeg red , men nu søger jeg en der sælger en god bomløs sadel???

nogen HNere der kender nogen???

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider