...have fat i en meget bred sadel, evt. med specialunderlag.
Arabere er ofte ret BREDE over skuldrene - meget firskårne, lidt ligesom haflingere kan have en tendens til.
Og så kan de være en anelse tøndeformede med ret runde ribben.
Min mand og jeg har ens sadler til hhv min 3/4-araber og hans OX-araber:

En "Nexus Dressage", ekstrabred bomvidde - fra
www.balanceinternational.com. Den er bredere end alle sadler, jeg ahr set - inkl "ponysadler" og haflingersadler. Bredere end Wintec's bredeste kopfjern!
Min mangler sadelleje - der er INTET naturligt hest, der kan stoppe sadlen fra at glide ud på nakken af hende.
Det eneste, der har virket HELT godt er ovenstående sadel med disse underlag under:

Et Griffin HiWither m. lammeskindsunderside + Balance Base Pad (et specialskumsunderlag, der er tykkere fortil end bagtil) + en ekstra, lille pude fortil.
Underlagene kompenserer for det "manglende sadelleje" - og sadlen er købt MED underlagene og passer derfor MED dem under.
Sadlen KAN glide frem - men gør det kun i ret ekstreme situationer eller hvis vi laver rigeligt mange nedspring fra fx banketter.
(Jeg har købt dressursadlen "et nummer for stor til min bagdel" for at kunne hyggespringe i den også...)
Jeg VED godt, at der nu sikkert kommer folk, som fabler om at "en sadel skal passe uden andet end et tyndt bomuldsunderlag" - men dén bog har min hest ikke læst.
Og jeg vil hellere have en sadel, der "virker" (hesten går godt med den, får ikke ondt og sadlen ligger nogenlunde hvor den bliver lagt på...) - end en sadel HN-brugerne mener ligger korrekt...