|
|
| Træpiller ? |
|
|
Nogen der ved om det er bedre at have en hest på træpiller end halm eller i det hel taget om det er godt at bruge træpiller? (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller... |
| Forfatter:  |
katsp |
| Dato:  |
31-10-2006 19:35 |
|
Jeg vil skyde træpillerne til at være 5 gange bedre end halm! Undersøgelser viser at spåner er 3 gange bedre end halm, og egne erfaringer siger mig at træpillerne er mindst dobbelt så gode som spåner!! Det er helt vildt nemt at have med træpiller at gøre, MINIMAL ammoniaklugt, blød bund osv... Det kan slet ikke sammenlignes me halm, kan varmt anbefale det- udmugningstiden bliver mindst halveret og du skal kun muge i bund en gang om måneden. Det skal lige siges,at til heste der er nogle rigtig grisebasser, altså nogle der sviner helt sindssygt, der har vi haft bedre erfaringer med Easy Strø (min søsters!) Den står pænt i en uge på 3 sække Easy strø, hvor den brugte mindst en hel balle halm og kæmpe meget arbejde med mugningen.. Kan varmt anbefale ordentlig strøelse.. Vi skal jo også have tid til at ride hestene ikke, det skal ikke alt sammen være hårdt arbejde:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Træpiller |
|
|
Kan også anbefale træpiller! Min hest har stået på dem et par måneder nu, og det er bare helt fantastisk. Det er altid tørt, ingen dårlig lugt, blød bund som de ikke får skrabt ud til siderne, udmugningen er MANGE gange nemmere.. Ja, man kunne fortsætte. Kun herfra...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan? |
|
|
Jeg har en eller anden forestilling om at de må skøjte noget rundt lige når man fylder træpiller ind. Er det helt forkert, eller er det bare noget der hurtigt går over når pillerne knuses og suger fugt? Hvor mange piller bruger I? - ved godt der er forskel på boksstørrelse, men hvis I nu fortæller kg-træpiller omg omtrendtlig boksstørrelse, så kan jeg jo let regne om;o) Venligst Julie
Part på stor pony tilbydes til voksen rytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe tjooo |
|
|
Hehe min hest skøjter ikk li pt rundt (: Det tror jeg ingen hest gør og der findes jo også træpiller der næsten er som savsmuld og nogen der er rimlig tykke (: men det er dejligt at der er så mange der mener det er godt, så bliver man Glad (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skulle lige |
|
|
til at starte en ny tråd med emnet. Hvor har i erfaring med at købe dem billigst? Og hvor meget bruger i ca til en boks både til opstart og løbende.
Kærlig Hilsen Ronja, Julie, Khidara og Sannie Sød ponyhoppe blanding på 1½ år sælges. Se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller... |
|
|
Jeg er træpillefan  Jeg har pt. 3 heste på træpiller, og stod det til mig kom alle staldens heste over på dem. De er nemme at muge i, binder ammoniakken helt utroligt godt, suger godt så boksen altid er tør og ren, hvilket betyder utrolig meget for bl.a. hestenes hove og de støver ikke. Træpillerne suger omkring 5 gange bedre end halm gør, som en anden også skriver. Og det gør en enorm forskel! I vores stald kan man tydeligt lugte ammoniakken ved halmboksene, hvor i mod man intet kan lugte ved træpille eller tørveboksene  Jeg bruger omkring 10 sække (16 kg. i hver sæk) til at starte en boks på 3 gange 4 op med. Hestene skøjter ikke rundt overhovede(som en spørger om) når der kommer så mange piller ind på en gang. Jeg fjerner klatter hver dag grundigt, strør nogle træpiller ovenpå og det er det. Der bliver ikke muget i bund hele vinteren, bare strøet ovenpå, og der er altid fint og rent. Madrassen bliver trampet godt fast, den er stadig fjedrene, men ikke blød som en halmmadras, hvilket jeg ser som en klar fordel, da hestenes ben har bedre af et mere jævnt og fast underlag. Mht. prisen vil jeg tro at det under alle omstændigheder er billigst at købe dem løse eller i sække med 500 kg. Spørg hos den lokale forhandler hvor billigt de kan gøre det.
Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det
Piet Hein Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fylde efter |
|
|
Ciller (og andre): Hvor meget fylder I så på med løbende?.. Jeg synes godt nok træpiller lyder spændende - og vi har dem i forvejen til fyret, så burde kunne få dem til en god pris. Venligst Julie
Part på stor pony tilbydes til voksen rytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie... |
|
|
Det kommer an på hvor meget hesten sviner. Vi har tre meget forskellige: en der sviner meget lidt, en der sviner "normalt" og en der sviner MEGET  Hos den der sviner lidt strør jeg som regel omkring 4-5 liter (jeg tager dem med en foderskovl og strør ud) om dagen. Hos den "normale" strør jeg omkring 8 liter ud om dagen, svarer til en lille sort spand (10 liters) der er fyldt næsten op. Hos "svinet" strør jeg de fleste dage omkring 10 liter, men en gang imellem får den så en hel sæk eller to ind på en gang. Hun har i dag fået to sække ind, da jeg syntes bunden begyndte at blive lidt for mørk...
Husk at glemme bagateller, Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det, Husk at leve, mens du gør det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blander med spåner |
Annette1512 |
03-11-2006 17:27 |
|
Der hvor jeg har opstaldet min, er der 2 sække spåner med i prisen så jeg muger boksen helt i bund og smider 2 sække á 25 kg. træpiller i og med en balle spåner over. Når jeg så når midtvejs i måneden tager jeg hul på balle nr. 2 som holder resten af måneden. Og min hest er et kæmpe bokssvin... Og som en bonus så var han på vej til at have sur stråle i baghovene og det er helt forsvundet af sig selv og jeg har fået stor ros af smeden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad gør i så med møddingen? |
|
|
Har hørt at man kan brænde møddingen af i stokerfyret, er der nogen som har kendskab til det?? Eller hvad gør i af møddingen efter træpiller/spåner? Hilsen Annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Form for træpiller? |
|
|
hvilken form for træpiller er det i bruger??? sådan nogen som man bruger i et pille fyr? eller? Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller.. |
|
|
Ved at flere rideskoler er gået over til at bruge træpiller, da det kan være svært at komme af med en halmmødding.. Men.. min bror som er ansat hos et størrere foderfirma, som sælger disse træpiller til rideskoler, kan slet ikke forstå at hestefolk vil bruge dem.. Det er oftest affaldstræ og dermed diverse mere eller mindre miljøvenlige stoffer i træet, desuden er der så meget støv fastbundet i træpiller.. Han nævnte sidste dag, at det er mærkeligt at netop hestefolk, som er så hysteriske overfor støv til deres heste, anvender træpiller.. Og klart nok er de billigste piller, som oftest er produceret i østeuropa, væsentlig ringere end de dyre HP-piller.. hilsener Bianca..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nysgerrig |
|
|
Hej alle træpillebruger. Ja, se nu bliver jeg jo nysgerrig. Der er blevet skrevet så mange rosende ord i denne tråd om træpiller og jeg overvejer kraftigt at skifte mit halm ud med træpiller, hvis det er så nemt som i skriver, men jeg har lige nogle spørgsmål som jeg håber i vil svare på da jeg er total grøn på træpillemarket. Der bliver skrevet at der skal ca 10 sække a 16 kg til opstart af en boks, så bliver der fjernet klatter og tis dagligt, men hvor meget i kg efterfylder i så med dagligt??Det er for at få et overblik over hvad man bruger på en sæson ca til en hest?? Kan man virkelig lade vær at muge i bund en hel vinter? Håber der er en venlig sjæl der vil bruge 5 min på at svare på mine spørgsmål... RC
Rina-Den heldige ejer af 2 friesere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afbrænding af træpiller |
|
|
Jeg brugte træpiller i boksene sidste vinter, der blev taget klatter dagligt, men bunden blev ellers liggende i boksen hele vinteren. da hestene kom på sommergræs blev boksene så muget ud og træpillesmuldet blev lagt i en dynge i garagen hvor der var gennemtræk, men der ikke regner. Så efter det har lagt der hele sommeren, ef jeg nu begyndt at fyre med i stockeren, jeg blander det halv med de tørre træpiller og det fungere udmærket. Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| janni dalsgaard |
|
|
Da du brugte træpillersidste vinter, hvor meget brugte du pr uge og hvor mange træpillerpå en sæson prhest ca? Rina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støv... |
katsp |
05-11-2006 20:30 |
|
Kommentar til tråd angående støv ved anvendelse af træpiller. - Der er absolut ingen støv forbundet med brugen af træpiller hvis man køber nogen af ordentlig kvalitet vel at mærke! Min far er brændselshandler, så jeg har adgang til nogle rigtig gode, halvmørke og faste piller, hvor der absolut ingen støv er i! Angående alle de spørgsmål om hvor meget der bruges kan jeg kun sige- Prøv Jer frem.. Der er kæmpe forskel på hvor meget der bliver brugt pr. hest, alt afhængig hvor meget hesten sviner/ hvordan man selv ønsker boksen skal se ud.. Kan kun varmt anbefale det, men prøv Jer frem.. Der er ingen heste der er ens at strø hos.. Mvh Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hele vinteren |
|
|
Hvis man læser herinde så skal man ikke muge i bund hele vinteren: www.hjaltelin.dk/hestestroelse.php Jeg vil gerne vide om der er nogen chance for at hesten æder det. Jeg bliver jo straks nervøs for spiserørsforstoppelse og tænker på om høet stadig kan ligge på strøelsen i boksen??
Se min hjemmeside Tror på en vej frem uden vold! Klassisk/akademisk ridekunst Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mig igen |
|
|
Priser:: Jeg faldt lige over denne side www.dr.dk/DR1/Rabatten...133433.htm Og så tænker jeg hvad er den store forskel på de billige og de dyre?? For der er jo enorm forskel på prisen. Er der noget der er midt i mellem?? og hvordan ved man hvilken kvalitet man anskaffer FØR man står med et tons piller, er det kvalitet = dyre pris, altså top kvali til top pris eller hvad?? Jeg tror jeg vil teste det på smådyrene, er der nogle af jer der har erfaring med det til gnavere?
Se min hjemmeside Tror på en vej frem uden vold! Klassisk/akademisk ridekunst Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også gode erfaringer med piller |
TatiannaM |
07-11-2006 09:55 |
|
Vi bruger også en del træpiller, og det virker optimalt, både mht fugt, lugt. også er det nemt at håndterer. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Awina... |
|
|
Jeg har prøvet at strø både med de dyreste vi brugte til fyret, og med de billigste vi kunne finde. Der var stor forskel på prisen, og de billigste var åbenbart billige fordi de var for dårlige til at fyre med. Som strøelse virkede de præcis lige så godt som de dyre. Jeg kunne ingen forskel mærke. Mht. spiserørsforstoppelse, så ja, det vil give spiserørsforstoppelse hvis hesten grovæder af dem, da det jo er piller der udvider sig voldsomt. Alle de heste jeg har haft på træpiller, har taget en lille mundsmag den første dag, og så snart de smager at det er træ, spytter de pillerne ud igen. De smager jo ikke ligefrem godt! Så jeg er absolut ikke nervøs for spiserørsforstoppelse, men hvis jeg en dag møder en hest der foretræker at spise store mængder træ fremfor hø, så kan den ikke stå på træpiller. Eller spåner for den sags skyld 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priser på træpiller |
|
|
Ciller. Du skriver der strøgelsesmassigt ikk er forskel på de dyre og de billige piller. Men hvad er forskellen prismæssigt på de dyre og de billige. Jeg har set priser på 1850 kr med moms for 1 ton, er det så de dyre eller billige. Hvor mange bruger man ca på en sæson pr hest ca? RC
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris... |
|
|
Rina hvis man skal regne med den artikel jeg har linket til (rabatten) så koster de billige 1 kr. pr. kg. og de dyre 5,69 pr. kg...det er jo en forskel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Awina Anja |
|
|
Har siddet og søgt og søgt på priser på træpiller og de billigste jeg kan finde er til 2,50 kr pr kg og det er statolie, resten ligger derfra og opefter. Har ikke kunne finde nogen til 1 kr pr kg. Måske er det kun i meget små mængder man kan finde dem til 1 kr pr kg.??? Rina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller |
|
|
Hej Jeg har lige været ved at regne lidt, jeg brugte for 500 kr pr hest pr. måned sidste vinter på strøgelse, så jeg syntes ikke det har været så slemt, det er vel næsten det samme man ville bruge på halm, hvis man ikke har mulighed for at lave haml selv. Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 500 pr. måned... |
|
|
...Det syntes jeg altså er meget dyrt!!  Hvad bruger i andre pr. måned, altså ligegyldig hvad i bruger, hvad koster strøelse jer så pr. boks??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
Ja, 500 kr pr hest pr mdr er da godt nok kun for de rige. Hvis jeg skulle bruge 500 kr pr hest om mdr ville jeg ikke være den lykkelige ejer af 3 heste det er da sikkert og vist. Jeg bruger ca 60 kr pr hest pr mdr ,og hvis jeg flotter mig en mdr ryger jeg højest op på 70 kr pr hest pr mdr for halm...Det er da en forskel der vil noget hva..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billigst... |
|
|
Hvis man går efter den billigste strøelse, skal man holde sig til halmen, for jeg tror ikke at der findes noget der er billigere. Til gengæld får man svært ved at finde noget der er DÅRLIGERE end halmen, så man må overveje om man vil betale mere til gengæld for bedre strøelse. Jeg syntes bestemt at pengene er givet godt ud: Min hest står altid tørt og rent, hvilket hendes hove er særdeles glade for, indeklimaet er super da træpillerne binder ammoniakken meget bedre end halmen. Madrassen er mere fast og jævn, og derfor meget sundere for hendes ben. Og så er mugningen 100 gange lettere. Jeg syntes at det er pengene værd! Præcist hvor meget jeg betaler om månenden pr. boks, har jeg intet overblik over pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger til 2 af hestene |
|
|
4 sække (træpiller) pr. mdr. Jeg giver 50 kr. pr sæk med 25 kg. Min datters pony bruger kun 2 sække pr. mdr. En sjælden gang 3 sække.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fgdsgds |
|
|
Jeg er også begyndt at bruge træpiller siden okt. Og det er bare dejligt, minimal udmugningstid, god bund, ingen lugt osv.  Jeg gør det at inden jeg strør med nye træpiller vander jeg dem lidt i trillebøren, så de udvider sig lidt, og blir bløde - men kun hos den ene. Jeg bruger det også i vores løsdrift, og der fungerer det fint uden at vande dem. Vi gir ca. 1.75 kr kg for træpillerne, men det er fordi vi også fyrer med det, så vi får store mængder adgangen. En jeg kender har fundet et sted hvor man kan købe dem til 1 kr kg, men så skal man købe meget meget store mængder adgangen, og det er ikke så pillet, men vist allerede lidt som savsmuld (det er nu ikke dårligt). Vi planlægger heller ikke at muge i bund, men tager kun klatter. Indtil videre bruger jeg ca. 100 kg pr boks (3 x 3m) pr mnd, så det er knap 200 kr om mnd, jeg strør så også med Fair Horse Bedding Complete (pulver der binder ammoniak). Oveni det er der selvfølgelig opstarten, der brugte jeg vist ca. 150 kg, kan ikke huske det helt nøjagtig, men det skal jo så kun gøres en gang, på en vinter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billig - dyr |
|
|
Ciller: Det er jo ikke et spørgsmål om at vi absolut går efter den billigste form for strøelse, men der skal jo også lige være penge til at have hesten 
Halmen beholdt jeg hjertens gerne, men desværre ændrer tiderne sig og årsagen til et skift er at vi ikke kan få halm som i "de gode gamle dage"!! vindskovgaard: Jeg har lagt mærke til jeres sted tidligere, skøønt sted  som halmbruger lyder det jo vildt at man slet ikke skal muge i bund hele vinteren, står de ikke med konstant fugtige hove? Det der Fair Horse bedding complete, hvor tit bruger du det??? Har i nogen der forsøger at æde det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der ingen |
|
|
Det er en meget interresant tråd denne.  Jeg skal have mine heste hjem til foråret, og er allerede nu gået igang med at finde de bedste og nemmenste til dem. Jeg har altid haft dem stående på halm. Da jeg havde dem hjemme ved mine forældre var det jo nemt og billigt da vi lavede det selv. Nu er de kommet på spåner hvilket er rigtig godt til især den enes hove. Han døjede med surstråle, og det er blevet meget bedre siden han er kommet på spåner. På gården er der nu olie fyr, men planen er at der skal et andet form for fyr ind. Og nu ser jeg jo det smarte i at få et pille fyr, og så købe hjem til både den og hestenes bokse. Men først er jeg jo også usikker på om dyrene ikke vil spise det??? Dernæst tænker jeg om ikke der er en masse forurening i piller fremfor spåner. Tænker her på lim og andet mærkelig affald??? Og til sidste et måske mærkelig spørgsmål, men ruller hestene ikke på dem?? Lidt ala os på en stak kugler.  Er der ikke nogen der kan lægge et billed ind så man kan se hvordan det ser ud. Både opstart og efter noget tid. På forhånd tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fdgfds |
|
|
Awina: Træpiller har en meget bedre sugeevne end halm, toppen er næsten altid tør, hvilket er super for hovene, så de ikke står i amoniak mm. Fair horsee bedding bruger jeg en gang om ugen, når jeg strøger nye træpiller ind. Ingen af vores heste forsøger at æde træpillerne. Vi sørger så også for at de har adgang til wrap og ´frøgræs hele natten. Glemte lige at nævne før, at ved opstarten, der vandende vi træpillerne, syntes at på betongulvet blev det lidt glat. Kalaki: Træpillerne bliver efterhånden opløst til savsmuld. I kan se billeder her*: www.jmc-quarter-horses.dk/ Under hestestrøelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vindskovgaard |
|
|
Har været inde og læse i det link du har sat ind, det lyder ret tiltalende, en god udførlig anvsining om hvordan og hvor meget, tak for det. RC: Tjek lige det link 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| deler da lige.. |
|
|
mine erfaringer ud. Mine heste står på træpiller. Til opstart bruger jeg 1½ pakke spåner og 1-2 sække træpiller med 16 kg i. Jeg starter med spåner iblandet, da jeg ikke bryder mig om de første par dage i en ren pilleboks. Til at vedligeholde boksen gør jeg følgende: 1.tager klatter hver dag (nogen gange 2 gange om dagen) 2. river uspist stråfoder sammen også hver dag. 3. i gang om ugen vender jeg hele boksen, og det der er meget vådt bliver kørt ud. Herefter blander jeg 1 sæk nye piller i boksen. (16 kg) Jeg mener vi giver omkring 35 kr pr sæk, og der går så en til om ugen. Hvis man aldrig tager tis ud, vil jeg tro at der går mere end en sæk til, men da mine heste tisser samme sted altid er det let bare det våde ud + man får luftet "madressen" samt jeg ikke gider at de kommer til at stå højere og højere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten... |
|
|
Pillerne bliver presset ved hjælp af damp, og indeholder derfor ikke lim. Jeg har vel haft en 6-7 forskellige heste på piller, og INGEN har smagt på dem. Jeg går som regel efter de billigste på markedet, men dog siger erfaringen mig at de skal være lyse, da de ellers ikke suger særlig godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiser... |
|
|
Jeg er ikke nervøs for, at min hest vælger træpiller i stedet for hø, men jeg har hidtil fravalgt træpiller, fordi det bekymrer mig, om han kunne finde på at æde træpillerne, når han har spist sit hø op. Dyrlægen gav mig det råd at bruge tørv i stedet for træpiller, fordi det er nogenlunde sikkert, at han ikke spiser det. Det gør han da heller ikke. Men tørv er desværre blevet både svært at skaffe og dyrt, så nu er jeg nødt til at kigge på træpillerne igen. Er der andre med et forslugent madøre, som ville blive alt, alt for fed, hvis han fik ad lib hø hele natten, og som har erfaring med træpiller? Han kan ikke få halm, da han spiser alt for meget af det og får kolik.
Part søges til skøn bamsehest under genoptræning Hygge * nusse * passe * gå ture * skridtture i skov Nymølle mellem Lynge og Farum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine muler |
|
|
får 2 skiver halm til natten i deres bokse, så har de til beskæftigelse når roepillerne og wrappen er spist. Der ligger en del tilbage næste morgen, og så ved jeg jo at de ikke har kedet sig i løbet af natten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| til de små |
|
|
Awina (Amon) Da jeg havde rotter, hamstre og kaniner brugte jeg træpiller, dyrene lod til at være rigtig glade for dem og de støvede ikke, ligesom spåner kan gøre... Der var ingen gener mht lugt og udmugningen gik meget nemt... forbruget af strøelse var minimalt i forhold til fx spåner og halm... jeg har også overvejet at bruge træpiller til hestene, men kan bare ikke lige regne ud hvordan jeg undgår at de kære rodehoveder ikke får alt grovfoderet rundt i hele boksen??? mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MagicDragon |
|
|
Mine heste står også på træpiller. Hver dag når jeg muger ud så fejer jeg ca. ½ meter væk ved den væg hvor døren til boksen er. På denne væg er der også krybbe og vand. Dvs. at der er rent beton ½ meter inde i boksen og på dette lægger jeg høet. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
for ganske kort tid siden prøvet træpiller, og jeg må sige at jeg er solgt. Jeg har dog blandet det lidt med spåner for at få det lidt blødere. Jeg fylder normalt en trillebør med top når jeg muger ud på rene spåner, men nu kan jeg nøjes med det halve. Så det må siges at være mere økonomisk 
Kærlig Hilsen Julie, Khidara og Sannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Helle Kuntz ok... men de roder ikke i det? mit problem er lidt at min ene hoppe stikker hovedet ned i høet/wrappen og ryster det = det bliver spredt rimeligt meget... -..-..-..- men må lige til at regne lidt på det hele - har 5-6 bokse der skal strøes og lige nu får vi halmen næsten gratis... så bunden kan kun blive dyrere  men men men... hvis det sparer en stor mødding og det suger bedre kunne det jo være en mulighed... hvordan kommer I egentlig af med møddingen??? tager landmændene også dette eller skal de leveres/afhentes af specielle vogne? mvh Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Jeg tror da også lige jeg vil undersøge sagen nærmere...jeg bor til leje på en ejendom og vi fyrer da med træpiller i stor stil... Og de 2 baller halm jeg har købt indtil nu, har da ikke været noget at råbe hurra for...er bare glad for at hestene ikke vil æde det - høsten gik jo ikke for godt i år. Så jeg tror da lige jeg vil tale med udlejer om at bruge træpiller...he he han sparer jo momsen.. Mvh May.
Vores sorte perler Frieseren Thundra & Shetlandsponyen Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overrasket |
d-light |
13-11-2006 11:47 |
|
wauw jeg er noget overrasket over at i har gode oplevelser med træpiller... tror jeg vil undersøge det lidt mere inden jeg skifter... tak for en god tråd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller IKKE 5 tons af gangen |
|
|
Jeg har nu hørt/læst meget om træpiller som strøelse og har besluttet mig for at prøve det... Men Er der nogen der ved hvor man kan købe sække enkeltvis for jeg kan kun finde steder hvor man kan købe 800-1000 kg af gangen og da det kun er for at prøve det er det jo lidt voldsomt. Jeg har en mellem str boks ca 9 kvadratmeter. Har regnet med ca 80-100 kg til opstart, er det helt hen i vejret eller? Lena Ps: bor i nordsjælland så hvis nogen kender nogle gode steder i nærheden ville jeg blive glad...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lena... |
|
|
Giv mig lige en enkelt dag, så skal jeg med glæde spørge min udlejer hvor han køber vores træpiller. Jeg bor nemlig også i nordsjælland  Vi får dem både i små sække med 16 kg, og i store med 500 kg. Vi bruger et sted mellem 180-200 kg. til opstart til en boks 3 gange 4.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super. |
|
|
OK tak skal du ha. Så må jeg nok regne med at bruge lidt mere til opstart, men havde bare hørt fra andre at de lagde ca 100 kg ind. Men må jo prøve at se... Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min erfaring med træpiller |
|
|
Jeg har i omkring et år anvendt træpiller. Og vi er alle meget meget glade for det. Vi køber hjem alligevel til fyret. Det ligger på loftet over stalden. Vi henter det ned i flexispande. Intet problem i det. Vi henter ned i en ca 3/4 fyldt flexispand (blå, stor med hank). Tager vandslangen og sprøjter lidt henover det. dette gør vi for at få dem til at "poppe" op og for at undgå støvet. Det er bare helt pefekt. Vi gør nu det at vi fjerner gødning hver dag og det meget våde hver eller hver anden dag. 1-2 gange om ugen bliver bunden "luftet" og stalosan strøet i bunden. Kan ikke helt forstå dem der ikke fjerner urin eller "lufter" bund. Er det måske fordi i har rigtig meget materiale inde som bund? Da jeg anvendte spåner, gjorde jeg nøjagtig det samme. Andet finder jeg ulækkert. Men er det fordi jeg gør det forkert, eller? Vi har aldrig haft problemer med at hestene spiser pillerne. De er slet ikke interesseret i dem. Spånerne kunne de finde på at smage på, men tabte meget hurtigt interessen. Har dog netop hørt at det nye strøelse "easy strø" som er halmbaseret. Er desværre tillokkende for ret mange hest. De spiser simpelt hen af det. om det så skyldes for lidt tildeling af godt grovfoder eller ren kedsomhed...ja det ved jeg ikke. Tilbage til pillerne... Det er nemmere at muge. Møddingen er markant mindre. Koster det samme eller lidt mindre end spåner (for os) Ligger bedre i boksen hvis man har en hest der har tendens til på halm og spåner at stå på beton efter en halv dag, med strøelsen spredt ud til siderne. Ingen problemer med sur stråle, overhovedet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| niezse.. |
|
|
Vil det sige du har brugt det en hel vintersæson?? Kan du sige hvad en hel sæson kostede dig pr. boks??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åhhh, nej |
|
|
det har jeg ikke regnet på. desværre. Men om vinteren i den mørkeste tid bruger jeg i gns. vel omkring for 250-350 kr.om måneden. Når de går mere ude og vejret ikke er så pokkers vådt, bruger jeg noget mindre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|