Mine egne mini muler får natur müeslien. Netop for at de skal være dækket godt ind med vitaminer og mineraler, men samtidig så får de også en foder, med noget "mad" i.
Mange shetlandsponyer er dybt fejl ernæret pga. folk bare tror de kan leve af hø eller havre. Men det kan de ikke. plus at de også skal gå ude i 15 minus grader. Kan godt forstå, at shetlandsponyer hver år er de sidste som smider vinterpelsen- det er pga. et stort vitamin og mineral mangel.
Med Natur müeslien afhængigt af arbejdsniveau, kropsvægt og individuel foderudnyttelse gives 700-1000 gr dagligt. Vedligeholdelsesbehovet for mineraler og vitaminer anses for dækket ved en daglig tildeling af 100gr natur müesli pr. 100 kg kropsvægt. Vedøget arbejde/stress øges mængden med 200 gr dagligt, men kan også suppleres med olie.
Mine får således:
Minimule 1:(vejer 165 kg- 1½ år)- får 200 gr. natur müesli dagligt! Hun er frisk, glad og i fin huld. Pæn blank pels.
Minimule 2:(vejer 180 kg-14 år- ifolet og med føl ved siden)- får 500 gr. natur müesli dagligt! Hende har jeg haft siden 1 okt. og hun så rigtig skidt ud da jeg fik hende. Grim strittende pels og uden energi. Hun er blev så flot, blank pels og er super glad! Hun har også taget det på hun skal nu!
Min travhest som træner hårdt hver anden dag, får 700 gr. dagligt på vedligeholdelses dage og 1 kg på trænings dage! Dertil får hun 250 gr. roepiller tørvægt. På vedligeholdelses dage får hun 500 gr. valset havre og på trænings dage får hun 1 kg valset havre. Hun var letter skør og varm før jeg fik hende og hun er faldt meget ned og hun ser også kanon ud nu! Men træner samtidig godt og med stor lyst og energi.
Har også prøvet at fodre med foder, hvor alle hestene og ponyerne fik træls pels og tynd man og hale. Og det er pga. vitamin og mineral mangel. Det har natur müeslien stoppet i år!
Hvorfor Natur müesli frem for hesta mix ? ja af den simple grund, at jeg før troede det var en mindre pony. Og pga. den har et højere vitamin og mineral indhold. Specilet kigger jeg efter kobber, e-vitamin, jern, zink, selen og ikke mindst B-vitaminerne, som er meget vigtige for en ældre pony, som din!
Synes alt i alt at Natur müesli er et rigtig godt foder! Det kan bruges som all round foder- dog skal plage og voksene heste/ponyer have tildelt ekstra protein. Og jeg vil til en hver tid vælge det frem for andre foder typer! Og jeg er kræsen med mit foder!