Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

TM islænder/pony müsli
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 14:42

Nogen der fodre med det?

Hvad er jeres erfaringer? Både gode og dårlige...

Hvad siger i til at fodre en 21 årig gammel pony-hoppe med det?

(Hun er aktiv, bliver redet flere gange ugentligt, ingen tand eller huld- problemer)

Ved siden af vil hun blive fodret med masser af godt hø/wrap, irish mash et par gange ugentligt og roepiller!

Er hun dækket ind?

Og hvor meget ville i sige hun skulle tildeles dagligt?

(Hun kan ses på min præsentation, det er den hvide)

På forhånd tak..

Mvh. Vita

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes ikke at det er et
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 16:22

særligt godt foder. Min shetlandspony trives ikke på det. Men måske gør din, det er jo forskelligt.

Jeg vil mene at hun skal have 1 kg til 1,5 om dagen.

Hilsen Christina

Smil, det varmer...

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 16:24

lavet en foderberegning på tjørnehøjs side, den er kun vejledende.

Køn: Hoppe/Vallak Race: Pony, blanding Fødselsår (alder): 1985 (21 år) Udvokset vægt: 300-399 kg. Anvendelse: Let arbejde Adfærd: Rolig Status: Udvokset Fodertype: Müeslifuldfoder

Energibehov Foderbehov (Udvokset): 3,4 FE Tillæg (Let arbejde): 25% af 3,4 FE 0,85 FE Tillæg (Adfærd = Rolig): -5% af 3,4 FE -0,17 FE Tillæg (Koldblodshest): -10% af 3,4 FE -0,34 FE Samlet foderbehov 3,74 FE

Blandingsvalg Bl...nder-/Pony Müesli

Fordeling af hø og foderblanding Hø: 65% af 3,74 FE 2,43 FE Islænder-/Pony Müesli: 1,31 FE

Fodermængde Hø: 0,5 FE pr. kg 4,86 kg Islænder-/Pony Müesli: 0,83 FE pr. kg 1,58 kg

Pris pr. dag inkl. moms Hø: 1,25 kr pr. kg 6,08 kr Islænder-/Pony Müesli: 4,85 kr pr. kg 7,65 kr Total: 13,73 kr

Pris pr. mdr. inkl. moms Pris pr. måned: 13,73 kr pr. dag * 30 dage 411,9 kr

Hilsen Christina

Smil, det varmer...

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2006 17:36

Jeg synes heller ikke særlig godt om TM islænder/pony müesli. Mine fungerede ikke på det.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge Hesta Mix müesli fra Hippolyt.

Nu skriver du ikke hvor stor den er og hvor meget den vejer...

Jeg synes det er et virkeligt lækkert produkt!

0
0
Svar på denne tråd

er glad for det
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 16:41
jeg har kun positive erfaringer med det
jeg bruger det til min dartmoor hingst og han trives virkeligt på det og har gjort det i over 2 år. før havede jeg store problemer med at han hade konstant diare men det har han ikke mere.

Trine og hesterne :)

At turde er at miste sig selv for en stund
Ikke at turde er at miste sig selv for altid
0
0
Svar på denne tråd

islænder mysli
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 18:23
min haflinger får det og har det fint har hørt en del der fodre med det vent og se om de holder vægten og har det fint variere meget med foder fra hest til hest syntes det fint foder nogen kan med det ene og ik det andet held lykke

nille bulldog
0
0
Svar på denne tråd

pony/islænder mysli
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 18:40
Jeg har bruger det til mine ponier og til min mors fjordhest og jeg synes det er rigtig godt til dem, for de får alt hvad de har behov for selv om de ikke får så meget, de har jo nemt ved at blive lige tykke nok.
0
0
Svar på denne tråd

Vitamin og mineralunderskud!!
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 19:34

Jeg har også brugt det til min lille tykke hest - i den bedste tro fordi navnet jo er "pony-islændermusli, til trivelige ponyer". Min hest var også RIGTIG glad for det, ingen tvivl om det - men efter at have sat mig lidt mere ind i foder, erfarede jeg at stivelsen som skulle være sparet væk i dette foder bare "ligger" gemt i masser af BYG! Ydermere er fodret fuld af melasse - men ingen tvivl om at hestene elsker det...

Da jeg skulle skifte foder, fik jeg lavet en analyse på den fodermængde jeg havde fået anbefalet på DLG, og den var chokerende! Min hest var i underskud af alle vitaminer og mineraler!!! Så måske skal ens hest ikke have så meget af muslien, men for at være dækket ind med vitaminer og mineraler kan man IKKE skære ned i en musli blanding som denne! Så til dem som har fået at vide at "i behøver ikke give dem så meget, de er dækket ind på lidt! - det PASSER IKKE! Skift produkt, eller giv dem den mængde som dækker dem ind med vitaminer og mineraler.

0
0
Svar på denne tråd

tak for alle jeres svar...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2006 19:56

Der er godt nok stor forskel i jeres erfaringer med dette foder!

Overvejer om jeg skal få lagt en foderplan til hende..

Fodrede hende faktisk på Hesta mix´en før, men vi syns flere af hestene i stalden er blevet tynde i haler og manker! Så vi ville prøve noget nyt..

Hmm... snart træt af den jungle af foder.. og alle skriver at lige DERES foder er det bedste! sq ikke nemt at finde ud af..

Men tror jeg ser tiden lidt an.. og ser hvordan hun fungere på det.. els må jeg jo skifte tilbage igen..!

Men tak for jeres svar indtil nu..

Mvh. Vita

0
0
Svar på denne tråd

Pony hoppe
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 18:04

Nu gik jeg lige ind og kiggede lidt på din præs og fandt din dejlige hoppe =o) Jeg må fejlagtigt sige, at jeg troede hun var en mindre pony... hehe- sorry

Jeg vil virkelig råde dig til, ikke at fodre hende med TM islænder og pony müesli- hun er ikke dækket ind og desuden får hun alt for meget stivelse!

Istedet for Hesta Mix- ville jeg foreslå dig Hippolyt Natur Müesli. Du dækker hendes vitamin og mineral behov på 400 gr. Natur Müesli dagligt. Dertil kan du give hende en smule havre til yderligere energi.

Mine egne får det og de er rigtig flotte i pelsen, og det vigtigste er at de er glad for det.

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 19:57

Har prøvet at fodre med: pony-blanding,

Hvor der vist var musli i.

Det kunne min shetlænder ikke tåle (vi mener det var det), og blev forfangen.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm Hmm,,,
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 18:56

Uhh... bliver ski godt nok mere og mere i tvivl om jeg skal fortsætte med dette foder.. Hun hostede ret meget i morges (har astma som faktisk nærmest har været ikk ekssisterende i de sidste par år) Bange for at det er foderskiftet der gør at hun er begyndt igen.. :(

Jeg vil ikk fodre hende med korn, da hun 1. har rigeligt med energi :) 2. ikk kan tåle korn..

Hvorfor Natur-müslien frem for hesta-mix´en? er natur-müsli´en også tilpasset ponyer?? vil helst finde et foder hvor jeg kan dække hende ind for rimelige penge.. (vil helst ikk til at købe ekstra-vitaminer ved siden af)

Hun er forresten 137 i stang.. og let af bygning!

Hvor mange kg wrap ville være minimum dagligt ?

Mange tak for den forløbige hjælp :)

0
0
Svar på denne tråd

held og lykke
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 22:48

Hvis du ikke vil fodre med korn, skal du da helt holde dig fra diverse musliblandinger..

For at dække en pony/hest ind på vitaminer og mineraler med musli, skal mængden være relativ stor. Lig med dyr fodring.

Hvorfor ikke helt skrotte muslien og i stedet give super grovfoder i form af hø eller wrap, roepiller og en god vitamin og mineralblanding?

Held og lykke i foderjunglen.

0
0
Svar på denne tråd

Meget enig med jannie.
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 23:19

Alle disse fine blandinger er fyldt med korn og sukker. Og man betaler en ret høj kilo pris for kornet. Jeg ville også vælge at finde et vitamin blaning i stedet, Give masser af hø og roepiller evt. supleret med olie hvis den taber sig og så bruge evt. travo E, RC eller lignede.

Så har man muligheden for at regulere på det øvrige foder uden at gå på kompromi med vitamin/mineraler.

Men velkommen til foder junglen.. og husk så på at hvad der fungere eller ikke fungere for andre kan sagtens fungere for dig.. *S*

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Natur Müesli
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 01:28

Mine egne mini muler får natur müeslien. Netop for at de skal være dækket godt ind med vitaminer og mineraler, men samtidig så får de også en foder, med noget "mad" i.

Mange shetlandsponyer er dybt fejl ernæret pga. folk bare tror de kan leve af hø eller havre. Men det kan de ikke. plus at de også skal gå ude i 15 minus grader. Kan godt forstå, at shetlandsponyer hver år er de sidste som smider vinterpelsen- det er pga. et stort vitamin og mineral mangel.

Med Natur müeslien afhængigt af arbejdsniveau, kropsvægt og individuel foderudnyttelse gives 700-1000 gr dagligt. Vedligeholdelsesbehovet for mineraler og vitaminer anses for dækket ved en daglig tildeling af 100gr natur müesli pr. 100 kg kropsvægt. Vedøget arbejde/stress øges mængden med 200 gr dagligt, men kan også suppleres med olie.

Mine får således:

Minimule 1:(vejer 165 kg- 1½ år)- får 200 gr. natur müesli dagligt! Hun er frisk, glad og i fin huld. Pæn blank pels.

Minimule 2:(vejer 180 kg-14 år- ifolet og med føl ved siden)- får 500 gr. natur müesli dagligt! Hende har jeg haft siden 1 okt. og hun så rigtig skidt ud da jeg fik hende. Grim strittende pels og uden energi. Hun er blev så flot, blank pels og er super glad! Hun har også taget det på hun skal nu!

Min travhest som træner hårdt hver anden dag, får 700 gr. dagligt på vedligeholdelses dage og 1 kg på trænings dage! Dertil får hun 250 gr. roepiller tørvægt. På vedligeholdelses dage får hun 500 gr. valset havre og på trænings dage får hun 1 kg valset havre. Hun var letter skør og varm før jeg fik hende og hun er faldt meget ned og hun ser også kanon ud nu! Men træner samtidig godt og med stor lyst og energi.

Har også prøvet at fodre med foder, hvor alle hestene og ponyerne fik træls pels og tynd man og hale. Og det er pga. vitamin og mineral mangel. Det har natur müeslien stoppet i år!

Hvorfor Natur müesli frem for hesta mix ? ja af den simple grund, at jeg før troede det var en mindre pony. Og pga. den har et højere vitamin og mineral indhold. Specilet kigger jeg efter kobber, e-vitamin, jern, zink, selen og ikke mindst B-vitaminerne, som er meget vigtige for en ældre pony, som din!

Synes alt i alt at Natur müesli er et rigtig godt foder! Det kan bruges som all round foder- dog skal plage og voksene heste/ponyer have tildelt ekstra protein. Og jeg vil til en hver tid vælge det frem for andre foder typer! Og jeg er kræsen med mit foder!

0
0
Svar på denne tråd

Icelandic power
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 19:31

Dodson & Horrell (brogaarden)har lavet et nyt pony/islænderfoder, som jeg bruger til min connemarahoppe.

En hest på 375 kg i let træning kan nøjes med 600 g om dagen, så selvom kiloprisen er noget højere end på dit nuværende foder, så gør den lave dosering, at det ikke blver dyrere.

Opstaldning tilbydes i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

Mette Andersen...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2006 20:10

Mette Andersen: "Jeg ville også vælge at finde et vitamin blaning i stedet, Give masser af hø og roepiller evt. supleret med olie hvis den taber sig og så bruge evt. travo E, RC eller lignede."

Er travo E, RC eller lignende det samme som vitamin-blandningen du snakker om.. ?? Jo, må det være.. ;)

Hvis jeg nu vælger den løsning, hvor mange Kg. wrap og roepiller skal hun så ca have om dagen? Vitaminer kommer jo af sig selv.. alt efter hvilke jeg vælger ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider