|
|
| Wobbler syndrom |
|
|
Er der nogen der kan fortælle mig noget om denne sygdom, wobbler syndrom eller slingerhed hos plage. Kender i til en evt. behandling, for jeg synes da godt nok at det er trist hvis jeg skal aflive min 2 års plag. Så pleace hjælp. Mvh. Malene Møller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 4 års... |
|
|
Jeg ville købe lillebroren til min 5 års carano. Da vi havde den i dyrlægen, fandt han ud af, at han havde Wobbler. Vi snakkede med sælger, som vi kender godt og besluttede at han skulle aflives. Hun ville prøve at få forsikringen, men det er en noget længere historie. Men det kunne hun ikke. Efter et stykke tid begyndte han at få nogle tics (hovedrøsten) og han gik nogle gange ind i væggen. Han begyndte også at slingere og lige pludselig kunne han stoppe op og stejle. Vi vidste så godt at det var sygdommen, der fik ham til at gøre alt dette. Dyrlægen havde sagt at han aldrig ville blive ridehest, men at han nok godt ville kunne gå som hyggehest, men man skulle bare have i hovedet at lige pludselig blev det så slemt, at man blev nød til at aflive ham. Men vi havde valgt at han skulle aflives, så selvom vi ikke ejede han, så blev han aflivet hjemme hos os, så han ikke skulle ud og køre. Men din dyrlæge må da kunne fortælle dig, hvad der er bedst for din hest.
Hilsen Carina Hesten skal være din medspiller, ikke din modspiller. Sørg for at din hest går glad på arbejd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wobbler |
|
|
Min dyrlæge mener at den nok skal aflives på et tidspunkt, men så længe den har det godt nok får den lov at leve. Men jeg håber jo på at der kan gøres et eller andet, og jeg vil gerne høre fra nogen der har prøvet med alternativ behandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
de er begyndt at operere for det på landbohøjskole, prøv at ringe og få en snak og lidt viden fra dem. pris og hvordan chancerne er for den.held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wobbler |
|
|
Wobbler skyldes enten en forsnævring af rygmarvskanalen som trykker på nerverne og derfor gør hesten ude af stand til at styre sine bevægelser.
Den anden type skyldes instabilitet af nakkehvirvlerne, som igen gør at hvirvlerne trykker på rygmarven. Denne type ses dog primært når hesten bøjes og er knap så slem når den slapper af.
Hvad de er begyndt at operere på KVL ved jeg ikke, men det lyder da spændende. Hvis nogen ved det må de meget gerne skrive...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kvl... |
|
|
Vi ringede og snakkede med kvl om en evt operation, men de havde desværre ikke nogle gode resultater med det. Så vi besluttede at han ikke skulle igennem flere anfald også fordi de var blevet så slemme og fordi det var kommet så hurtigt.
Hilsen Carina Hesten skal være din medspiller, ikke din modspiller. Sørg for at din hest går glad på arbejd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wobbler/slinger |
|
|
Hej Carine m.fl. Kan du beskrive hvordan din hest gjorde, gik m.v. pga. wobbler. Jeg er nemlig bange for at mit føl har det. Den skal undersøges på mandag, men vil jo gerne være forberedt på en dårlig nyhed. Så kan du el. andre forklare hvordan en wobbel hest arter sig??? På forhånd tak. LOJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores hoppeplag |
|
|
Vi fik aflivet en unghoppe sidste forår. Det jeg egentligt lagde mest mærke til var at hun i perioder lå meget ned på fold, og at hun var begyndt at græsse som et føl igen altså med adskilte forben. I den sidste periode havde hun problemer med at stoppe når hun havde løbet stærkt. Hun lignede mest en bil hvor man lavede en håndbremsevending. Hun bremsede nemlig kun på forparten. Og så var selve galoppen meget utaktet. Vi havde hende gående i 10 mdr. efter den skade som fremprovokerede slingerheden. Hun blev behandlet med kiropraktik, som faktisk hjalp meget. Akupunktur/massage som holdt hende stabil. Kranio-sakral terapi og claivoyance som fik hende til at tro på sig selv og i en periode gjorde hende symptomfri. Men da hun pludselig voksede 3 cm på en måned så var der intet af det der havde givet en afgørende forskel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undersøge for slingerhed |
|
|
Det dyrlægen sandsynligvis gør er at undersøge hestens balance. Om den kan styre sin bagpart. Den mest typiske test man vil lave er at trække hesten i en lige linie, mens en går ved siden af heste med fat i halen.
Den der har fat i halen, trækker jævnt i denne, således at hesten mister balancen. Normale heste vil træde et par skridt sidelæns og genvinde balancen. Wobbler heste derimod vil ikke genvinde balancen og falder derfor eller går mange skridt sidelæns før den genvinder balancen.
Et andet tegn er inkoordination af bagpart og forpart. Eller manglende hudfølsomhed i bagparten. Grunden til at hudfølsomhed og bagpart rammes først er at det er disse nervefibre der ligger yderst i rygraden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for opl. |
|
|
Tusinde tak for de gode opl. Kan fortælle at mit føl nærmest er lidt stiv i bagbene når den går, den ligesom svinger bagbenen lidt ud til siden i stedet for at bøje haseled og føre benet frem, og derved virker den lidt usikker i sine gangarter, dog umiddelbart mest i skridt. Den kan ellers fint bøje benene og har ingen smerter, hævelser el. andet nogle steder. Nu vil jeg prøve metoden m. halen her i weekenden, så jeg er forberedt på hvordan den vil gøre på mandag når dyrlægen helt sikkert vil lave en sådan test. Synes ikke den er mindre følsom i huden end ellers, men det kan jo være svært at bedømme. Men det kan nu godt virke som om der momentvis er lidt problemer med at kordinere for og bagparts bevægelse med hinanden. Håber jo på at det ikke er slinger/woppler, men at det er noget der kan løses på anden vis, f.eks. v. kiropraktik el. lign. Håber stadig det bedste. Desværre er der for mig stadig lang tid til mandag hvor undersøgelse skal finde sted. Det giver sørme mange søvnløse nætter endnu. LOJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også haft |
|
|
en wobbler - hun begyndte at have svært ved at kontrollere bagparten og mistede derved balancen. Det sås specielt, når den skulle dreje hurtigt på fold eller når den skulle dreje for at gå ind af boksdøren. Desuden havde hun svært ved at bakke. Det så nærmest ud som om, at bagparten reagerede lidt for langsomt i forhold til normal bevægelse. Som om hun havde tænkt bevægelsen og så alligevel undrede sig over, at bagparten kom lidt for sent med hende. Efter et styrt på folden om sommeren, blev hendes wobblers kraftigt forværret, og hun blev efter sommergræssæconen aflivet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wobbler.. |
|
|
Jeg så en hest for et par mdr siden, som efter sigende skulle have haft wobbler sidste år, og skulle ha været aflivet ved forværring. Nu her et år efter, er der intet der viser at den har været tæt på at forlade denne jord, eller i det hele taget at den har været syg. Jeg kender ikke pigen der har den, men jeg ved hvor den står, og det er en utrolig dejlig unghest. Jeg ved ikke hvad hun har gjort, for at få hesten "hel" igen. Desværre tror jeg heller ikke at der er mange som bliver erklæret rask igen, men denne historie gør dog at man har lov at håbe. Jeg vil blot ønske jer held og lykke med jeres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stive bagben |
|
|
Det med de stive bagben har jeg aldrig set i forbindelse med wobbler heste, men en gang skal jo være den første. Vil du være sød at skrive hvad dyrlægen finder ud af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slinger/wobblers?? |
|
|
Næh, nu har jeg jo også løbende læst jeres andres oplevelser med denne kedelige sygdom, og jeg synes heller ikke umiddelbart at hans symtomer passer helt ind, noget af det måske - det med at virke usikker i balancen, men ikke så meget som I andre har oplevet - men ellers ikke. Men hvad i alverden kan det så være??? Han kan jo måske have lavet noget forstrækning i nogle muskler i rumpen, eller ryggen eller være faldet på folden i dette glatte og lidt smattede føre så han måske har lavet en rygskade eller forskubbelse af nogle ryghvivler el. andet i bækkenet der giver denne lidt stive og sjove måde at føre sine bagben på. Men synes jo så bare at han så burde have ondt eller være hævet el. andet. Og det er han jo ikke. Alt ser faktisk fint ud - altså spiselyst, vandladning, afgivelse af gødning, stå, ligge, rejse sig, løbe på folden og lege, humør m.v. - Intet er der at bemærke altså ud over denne nu mærkelig måde at gå på. Surt med et føl der ellers har fået tre 9 taller og 2 8 taller i sin bedømmelse med bemærkning om at formentligt at være et fremtidiget avlshigsteemne. Og endnu mere surt, fordi han bare er SÅ sød nem at have med at gøre. Så håber virkelig at det er noget der kan ordnes. Men forbereder mig altså på det værste tænkelige må jeg nok indrømme. Skal nok give en brifing når jeg ved mere fra dyrlægens undersøgelse. LOJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoften... |
|
|
Lad dyrlægen undersøge ham og se hvad han kommer frem til. Det kan være han har fået hoften slået skævt, eller lign. der ses ikke hævelser. Eller at hans knæskal låser, kan han bakke?? Især op ad bakke. Det er nrmlig et af symptomerne på låst knæskal... Glæder mig til at høre hvad dyrlægen finder ud af og held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wobler |
|
|
Min plag fik for nogle år siden wobler som et års og måtte aflives. Han gik usikkert. Stavrede nærnest afsted som en fuld mand med 4 ben. Når man trak ham kunne han pludsligt slå et slag til siden for at holde ballancen. Dyrlægens diagnose var ved hjælp af træk i halen mens han stod stille. Dalton måtte da gå to skridt til siden for ikke at vælte. Han var følelsesløs omkring haleroden. Han kunne af og til ikke rejse sig når han havde ligget ned. og han holdt helt op med at trave og gallopere. Dalton blev tjekket for virus. Den samme virus som giver abort ved drægtige hopper, men prøven var negativ. Vi prøvede med kiropraktor, nogen gange virkede det som om det hjalp , andre gange blev det værrer af det. Da han var 16 mdr aflivede vi ham, for udsigterne for ham var at han en dag ville ligge lammet på folden og ikke kunne rejse sig, og det ville jeg ikke byde min hest at opleve. Wobler er en rigtg led sygdom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wobler |
|
|
Ja du har ret i at det er en led sygdom. En rigtig trist historie med jeres plag. Har -endnu- ikke oplevet at der er problemer med at bakke, løbe trav og galop el. at rejse sig. Har prøvet at bakke ham og det kan han godt dog sviner han som sagt bagbenen udad og bagud. Har også tænk på det med knæskallerne, men jeg kan sagtens løfte og bøje hans bagben, så det tror jeg ikke det er og har før set og haft hest med det problem så det ved jeg godt hvordan gør og føles, og sådan virker det ikke her. Men det kunne sagtens være noget i hoften. Vil som sagt prøve det med halen her om lidt når jeg går i stalden, og så må vi ellers se hvad dr.dyr siger på mandag. Frygter jo virkelig dommen på wobbler da det helt korrekt er en led sygdom kun med dårlige udsigter, og det vil f... være ærgerligt. Men hvor er det rart at høre om andres oplevelser så man har noget at gå ud fra, og også at få "læsse" sin bekymring af på. Så tak fordi i gider hjælpe med råd og oplevelser. Det hjælper mig i disse triste dage. LOJ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wobbler |
|
|
Det eneste jeg kan se på min plag, er at han ikke løfter hans højre bagben så højt, når han går slæber spidsen af hoven hen over jorden. Da dyrlægen var her prøvede han at skubbe til ham, og der reagerede han lidt langsomt. Vi er blevet enige om at se tiden an med ham, for han virker ikke ikke generet af det som det er nu. Jeg ville vældig gerne have en kiropraktor ud at se på ham, men der er ingen af dem jeg har haft ringet til som vil komme herud når de får at vide at han har wobbler. Hvis der er nogen der kender en kiropraktor som kører her i vestjylland så vil jeg vældig gerne have nummeret. MVH. Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god nyhed |
|
|
Hejsa Jeg har en hoppe der idag er tre et halvt år gammel, hun har haft det i svær grad,med næsten totalt lammelse i bagparten, og meget meget følsom omkring bagpartiet. Man kunne ikke rør hende overhovedet i over et halvt år. Hun er i dag i ridning og har meget lidt men af det. Hvis i gerne vil høre mere om det er i velkommen til at ringe til mig, i finder mit nummer på vores hjemmeside som er www.dbwk.dk jeg har gjort mange ting træningsmæssigt med hende. Men er en solstråle historie, en kanon sød og nem hest idag. pøj pøj med det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv ... |
| Forfatter:  |
Anja Stenør Mortensen |
| Dato:  |
12-11-2006 00:55 |
|
Øv, for en lidelse, jeg kender en god kiropraktor/akupunktør, men om hun kører helt til vest jylland ved jeg ikke ... det kommer vel også an på betalingen ... Jeg bor i Fredericia og har brugt hende. www.tovedue.dk Håber det kan hjælpe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaring med wobbler syndrom |
|
|
Jeg har fået et hoppeføl aflivet pga. wobbler forrige sommer og stor nu muligvis med en hoppeplag der også udviser symptomerne.. Har virkelig været hele møllen igennem og har ofret mange midler på udredning. Har så meget på hjerte om sagen, men pga. de svære omstændigheder er det umuligt for mig at begrænse mig til kun at forklare kort her på forum. Jeg vil blot sige, at jeg føler med jer som stor i en situation lignende min. Wobbler er en frygtelig sygdom!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var så det! |
|
|
Hej alle. Ja var jo så til dr. dyr i går med mit føl. Og desvære måtte han bekræfte min antagelse. Han er typisk "slinger". Fik taget røngten af hals, og der var også et par steder hvor knoglerne trykkede på rygmarven. Men på grund af hans endnu unge alder og for at være 100% sikker og fordi han endnu ikke er så dårlig at han ikke kan bevæge sig, ja så anbefalede dr. dyr at vi lod ham gå endnu et par mdr. - med mindre han selvfølgelig blev meget dårligere - for helt at kunne udelukke at slingeren skyldes virussen Herpes. Han er dog ikke selv særlig overbevist om at det skulle være årsagen, når nu foto også viser trykninger af marven, men som han siger, så har vi i alt fald givet det en chance. Så mit lille føl står så at sige i graven med alle 4 ben. ØVØØVØVØVØVØVVØVØVVØ hvor er jeg ked... Og Jeg sender mine bedste tanker til alle jer andre der også har været det her igennem og især til dig JO som måske nu står med nr. 2 af den slags. Det er altså bare for meget. En trist LOJ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ked af at høre |
|
|
Træls træls træls, føler med dig, det er altså aldrig sjovt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lottej... |
|
|
Åh hvor jeg føler med dig. Du går en ganske forfærdelig tid i møde med dage hvor det går bedre og man håber og dage hvor håbet tages bort igen. Nyd tiden med din plag, og lav de ting med ham i begge holder af sammen. Feks stoppede jeg med at rense hove, for Dalton havde så svært ved at holde ballancen når jeg tog et af hans ben, så jeg så ingen mening i at risikere han skulle falde. Stakkels jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wobbler |
|
|
Til jer andre der har wobbler heste, prøv at ring til Helle Dahl Nielsen, det har jeg gjort og er nu igang med at træne med min plag. Jeg synes helt klart at det er et forsøg værd, istedet for at give op på forhånd, og man har da lov at håbe at det kan blive ligeså godt som med Helles plag, så held og lykke. MVH. Malene Møller
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slinger (wobbler) |
| Forfatter:  |
Marianne Brodersen |
| Dato:  |
24-11-2006 20:21 |
|
Hej har lige været med min hest til Falk Rønne. Han konstaterede slinger. Min hest er 8 år og har ikke fået diagnosen før. Falk Rønne sagde at jeg gerne måtte ride skovtur, men ingen spring eller dressur. Han advarede også mod at hesten kunne falde. Er der andre der har erfaringer med at ride på deres heste med slinger. Her på siden lyder det meget trist da mange bliver aflivet. Marianne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slinger er mange ting |
|
|
der er et utal forskellige symptomer på slinger. Netop fordi at det skyldes en forsnævring af nervebanerne, er det forskelligt hvordan det viser sig da det er forskelligt hvilke nerver der bliver påvirket. Hvis lidelsen udvikler sig, og det har jeg set i flere tilfælde, kan hestene blive direkte farlige for sig selv og andre. nogle gange går det rigtig stærkt, andre gange går det langsomt. Nogle kan man tydeligt se det på bevægelsen, andre har en bare en lidt besynderlig træghed. Nogle ændrer fuldstændig adfærd,og/eller bliver hypersensitive på f.eks lyde. jeg har desværre aldig set positive udfald med slinger. men jeg har set en enkelt med mistanke om slinger, som viste sig at have en virus, og som kom sig fuldstændig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havde... |
|
|
Jeg havde en dejlig sort PRE hingst på 2 år mens jeg boede i Spanien,han blev syg af hvad jeg nu ved er slinger,dernede kunne dyrlægen (en dansk hestedyrlæge ) ikke stille en diagnose! Han gik i en løsdrift og jeg måtte få døren til stalden lavet større for han kunne ikke gå ud og ind uden at støde hofterne på kanten så han var altid skrammet,den stakkel. Han havde indimellem de tegn med at han ikke kunne få for- og bagpart til at samarbejde. Han går nu hos en veninde i Spanien og hygger og har et godt liv som selskabs- og hygge hest. Ærgeligt med dit føl, det er en grim sygdom.
Formidling af spanske heste direkte fra avler. Pt. tre lækre føl fra i år til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|