|
|
| Min hest væver |
| Forfatter:  |
LiseLotte L |
| Dato:  |
10-11-2003 11:23 |
|
Min hest væver. Han har dog altid haft en smule tendens dertil, men nu er det efterhånden blevet værre. Der er ingen forandring i hans hverdag, som kan have udløst det.
Jeg ved godt, at der er noget i hans hverdag der åbenbart gør ham stresset eller keder ham - derfor vævningen. Men det skal også siges, at det dog ikke er så let at lave om på, idet han er opstaldet på en lille rideskole. Han og de andre heste lukkes på fold hver eftermiddag når skolepigerne kommer fra skole, og han rides ca 4 af ugens dage.
Har I nogle konstruktive forslag, da jeg meget gerne vil hjælpe ham. Det er utrolig synd for ham, idet han jo helt klart er ude af ballance og desuden er det jo heller ikke godt for benene.
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun een løsning |
Tanja C |
10-11-2003 11:47 |
|
Og det er at hesten skal aktiveres mere. Det vil sige mere på fold sammen med andre heste. Med en hest der væver er det katastrofalt at den står i box indtil om eftermiddagen. Det må der laves om på, ellers kan du ikke regne med bedring.
At væve er hestens måde at få afløb fra frustrationer på. Og den er nok frustreret og stresset over at stå så meget inde. Det fratager den fuldstændigt fra at leve som dens instinkter siger den at den skal leve, og derfor prøver den at give en meningsløs tilværelse indhold ved at væve.
Så luk hesten ud fra morgen til aften, så er jeg sikker på at der nok skal ske en bedring.
-Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ofte stress eller kedsomhed |
|
|
Der er skrevet en del artikler om staldunoder. Unoder udvikles typisk som følge af stress, kedsomhed eller traumaer f.eks. i forbindelse med fravænning eller flytning og er symptomer på en psykisk reaktion.
Typisk er det altså et eller andet konkret der gør at symtomet viser sig, og kan man umiddelbart fjerne årsagen hertil eller stimulere hesten på anden vis, er det muligt at stoppe det fra at udvikle sig. Er unoden derimod først etableret (allerede efter 1-2 uger nogengange) frigøres symtomerne fra den oprindelige årsag og unoden er etableret selvom den oprindelige årsag til symtomerne ikke længere eksisterer.
Hvis jeg var dig ville jeg derfor hurtigst muligt observere hesten for hvornår den gør det og forsøge at fjerne årsagen - inden vævningen bliver rigtigt etableret.
Undersøg f.eks. om den kun væver omkring spisetid, eller når den er på stald. Hvis det er tilfældet så tilstræb at hesten kommer mere på fold og anskaf evt. en af de der trumler hvor der kan kommes hesteslik i som den kan lege med. Jeg har set eksempler på hvor dette har hjulpet meget på væverer og hindret at det har udviklet sig videre.
Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste der væver. |
CharlotteF |
10-11-2003 12:11 |
|
Har selv en af slagsen.
Han er ligeledes opstaldet på en rideskole, og trods alt turmulten kan det godt fungere, at have en væver på sådan et sted.
Du må sørge for, at hesten kommer på fold fra morgenstunden. Kan det ikke lade sig gøre at få en speciel aftale med staldpersonalet?
Min erfaring siger, at alverdens plastik dimser, slikkesten,dæk, bolde og andet legetøj ikke afhjælper vanen.
En åben halvdør i boksen, så hesten kan stå med hovedet ude og følge med i hvad der sker udenfor, kan hjælpe meget. Men desværre har man ikke altid mulighed for det.
Jeg sørger for, at min hest har adgang til stråfoder når han er i boksen. De får wrap når de kommer ind, og jeg giver ham så selv hø om aftenen, så han har til natten.
Det at de har stråfoder synes jeg hjælper fint, og det er den bedste aktivering.
Kan det arrangeres, så lad din hest få en bokskammerat der ikke bliver brugt så meget. At nabo hesten konstant tages ud og ind af boksen, kan medføre at din hest føler sig efterladt, og derved står og væver.
Sørg evt. for, at hesten får motion dagligt. Hvis ikke ridning, så lav en fast aftale med en af pigerne på rideskolen om at hun går en tur med den, lukker den i ridehuset e.l. Bare så den kommer ud og får strakt benene dagligt. Daglig motion kan også medføre en hest der er stimuleret mentalt, så den står og hviler i boksen istedet for at væve.
Måske kan din hest få en boks som ligger "først i rækken" ved fodringstid. Hvis den fodres først, påvirkes den mindre af de andres sparken, hvinen og ballade.
Husk på, at vores vævere hører til de mest intelligente heste med højt omløb mellem ørerne. Utilstrækkelig stimulation får dem til at kede sig enormt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Tanja |
LiseLotte L |
10-11-2003 12:20 |
|
Jeg har ofte selv tænkt denne tanke, men ved ikke lige hvordan det skulle praktisk skulle løses til hverdag. Der er der simpelthen ingen til at lukke ud.
I weekenderne er han ganske vist ude fra om morgenenen/formiddagen, men så går der 1-2 timer, så står han ved hegnet og vil ind. (Hvad han jo altså ikke kommer i week-enderne. Der bliver han ude - hvad enten han kan lide det eller ej - hele dagen)
Det kan jo være fordi han i virkeligheden er frustreret og stresset, men han virker som om han egentlig hellere vil ind, idet han jager alle væk fra hegnet, så han kan komme ind først.
Jeg synes det er sært, at han stiller sig an ved hegnet så kort tid efter, at han er kommet ud.
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Charlotte. |
LiseLotte L |
10-11-2003 12:43 |
|
Du har ret m.h.t div. "legetøj". Det gider han slet ikke røre.
Han kan desværre ikke komme tidligere ud til hverdag, for der er ingen staldpersonale som sådan. Vi skal selv passe vore heste, og selv sørge for udlukning. Det eneste ejerne har med privathestene at gøre, er at fodre.
Han er ikke så god til andre heste i stalden. Han kan sagtens enes med andre heste ude, men når han er på stald, kan han slet ikke tolerere andre heste. Han lægger ører og truer bare der går én forbi ham. Han har efter min mening staldens bedste boks, hvor han kan følge med i alting - uden at det kommer bag på ham. Desuden er der vindue i hans boks, men desværre uden mulighed for at lukke mere op, end på klem. Hans boks er en hjørneboks, og hans "nabo" kommer ud på ca. samme tidspunkt som ham selv.
Selvom jeg ikke konkret har lavet en observation, så har jeg indtrykket af, at det først er når der begynder at blive befolket i stalden, for ejerne har aldrig nævnt at han væver, og det ville hun jo egentligt opdage, når hun fodrer.
Hvad mener du om at han stiller sig an og vil ind allerede 1-2 timer efter, at han er lukket ud. Det er da sært?
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mangel på grovfoder |
Lisette |
10-11-2003 19:18 |
|
kan også trigge vævning.
Din hest kan simpelthen også føle sig dårligt tilpas i den stald den står, og sammen med de andre heste. Jeg har også en væver, og den vævede helt vildt i den stald den var i før, men nu er det næsten væk. Den gør det kun når den er alene i stalden og ved spisetid.
Du siger at den står og venter ved hegnet på at komme ind, det lyder som om den ikke befinder sig godt med de andre heste. Er der hø på marken? Det er meget vigtigt at der hele tiden er beskæftigelse til din hest, og hø giver både beskæftigelse og holder maven igang. Mangel på grovfoder, kan nemlig også give sig udslag i vævning!
Prøv også at lægge mærke til om der er nogle heste i flokken den ikke kan med, og prøv at holde din hest adskilt fra dem, og se om den så har lyst til at være mere ude. Som de andre skriver er det vigtigt at den er ude så meget som muligt, det er ikke nok med eftermiddagen.
Det lyder også som om det ville være en god ide at hænge et stævnegardin op på boksen så der ikke er så meget der forstyrrer ham. Når han lægger ører af den andre heste, fortæller han dem at han vil være i fred i sin boks, så måske ville det være bedre hvis han ikke kan kigge så meget ud. Det hjælper i hvert fald meget på min hoppe.
Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, du siger |
LiseLotte L |
10-11-2003 20:02 |
|
noget....
Han får selvfølgelig stråfoder i boksen. Både hø (masser af hø) og halm.
Men folden.... Den har efterhånden ikke mange græsstrå tilbage, så de skal søge og søge.
Vi har tidligere talt om, at sætte en bigballe hø derop, nu da der praktisk talt ikke var græs tilbage.
Det vil jeg sætte i værk hurtigst muligt.
M.h.t. til at have det godt med de andre heste på folden, så er han lidt pudsig. Han vil gerne vil være med til "lege" / nappe lidt i hinandens grimer, og til andre tider vil han bare gå med mulen i jorden. Han er foldens ubestridte herre, og de andre flytter sig for ham. Han er nogle gange lidt en enspænder, for så vil han helst gå for sig selv. Sådan kunne han også være, der hvor jeg havde ham opstaldet for en tre år siden.
Det med gardinet har jeg også tænkt på, men er så lidt bange for, at boksen vil blive alt for lukket. Der er jo vægge på 3 af siderne. Jeg kunne jo selvfølgelig bare skærme af der, hvor hans krybbe sidder. Den vender jo ud mod staldgangen. Det kan vel også stresse ham, hvis andre heste går forbi, mens han spiser. Han har nemlig altid været meget foder-gal. Han står altid med det ene forben løftet truende, når han spiser - også selvom han (tror) han er helt alene.
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boks.... |
|
|
Måske kan den ikke lide at stå i boks? "Min" pony vævede også. Da han fik en skade og skulle stå ½ år, beslutede vi at sætte ham på løsdrift, da han ellers ville kede sig endnu mere, når han ikke måtte rides.
Nu har han gået på løsdrift lidt over et år, og det er det bedste der er sket i hans liv! Han er bare blevet så glad. Gruden til at han vævede før, var også at hans "rigtige" ejer ikke "passede" ham ordentligt. Han blev SÅ stresset og havde ikke tillid til hende.
Nu er det kun min søster og jeg der rider ham, og som sagt er han blevet en helt anden hest, en dengang hans rigtige ejer passede ham.
Han er også sådan en hest der ikke kan tåle at stå stille, der skal hele tiden ske noget
Qnus Carina ♥ Dunja og Boy kan ikke købes for penge - men i mit hjerte er de købt ♥ ~Ha' 1 godt efterår~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
LiseLotte L |
10-11-2003 22:06 |
|
ville jo i sagens natur være ideelt. Det er jo hestens natur, men det kan desværre ikke lade sig gøre, idet der ikke er praktisk mulighed for det i nærheden af mit hjem, og også fordi vi i vinterperiodens mørke jo til dagligt er afhængig af ridehallen. Ellers et godt forslag.
M.h.t. tilliden, så er der bestemt ikke noget i vejen. Han vrinsker når han hører mine skridt. Kender forskel på mine og andres. Har ørerne fremme når jeg er om ham, hvorimod de bliver klasket tilbage i nakken, når andre nærmer sig ham. Der er kun ganske få mennesker han "tillader" at komme ind i hans personlige rum, hvorimod han åbenlyst viser andre, at de skal holde sig væk, hvis de ikke vil "blive ædt".
Han er ikke en hest som ynder "at der sker noget hele tiden", tværtimod.
Alt for meget hurlumhej, mange mennesker og nye ting bryder han sig ikke om. Han bliver vred og aggresiv, når der er uro og alt for mange mennesker / især børn der flintrer rundt omkring ham. Ligeledes hvis der er ret meget mere end 2-3 heste i ridehallen, når vi rider. Så kan jeg mærke en stor ukoncentration og vrede hos ham. Han lægger ører og jeg kan mærke hvordan han spænder op imod dem, når vi rider forbi hinanden - selv med stor afstand i mellem.
Løsdriften var ellers et godt forslag - desværre bare umuligt at praktisere.
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der er forskel på vævere... |
|
|
Først og fremmest skal du lægge mærke til hvornår han gør det. Er det i forbindelse med udlukning på fold? Er det når der skal fodres eller er det på andre tidspunkter??
Dernæst skal du finde ud af hvordan han væver. Er det samme takt han væver i eller er det forskelligt? Er hans væveri hurtigt og stresset eller er det langsomt og nærmest zombie agtigt?
Alle disse ting skal du lige opdage før man kan finde en løsning.
Eksempelvis kan jeg nævnes at en hest der stresser op ved udlukningstid bare skal lukkes ud tidligere end de andre heste eksempelvis. Hvis det er fordi den bliver urolig over at stalden pludselig bliver overfyldt med skolebørn, så er det nok eneste udvej at flytte den og hvis den bare står og keder sig, så er mere hø en ideel løsning.
Så kom med lidt flere facts omkring situationen og så er hjælpen nær!
...og gå nu ikke ud og køb dig fattig i legesager.. det virker ikke en hamrende dyt alligevel i manges tilfælde!!
-miki- Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
Ja...nu hopper jeg altså lige over i en anden grøft!!
Hvad får din hest at spise??
At en hest er så aggressiv, som det lader til at din er, kan også skyldes at der er ubalance i dens mave-/tarmsystem.
For meget kerne og/eller ubalanceret tildeling af vitaminer og mineraler er ofte en stor "skyldner" når heste ikke trives.
Mange varme hilsner
Nete Lauersen
Foderplan?? - Klik ind på http://www.aloenet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LiseLotte |
|
|
Nå, okay, men du må have held og lykke med det
Qnus Carina ♥ Dunja og Boy kan ikke købes for penge - men i mit hjerte er de købt ♥ ~Ha' 1 godt efterår~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I de fleste |
LiseLotte L |
12-11-2003 11:15 |
|
tilfælde er det andre i stalden, som har bemærket hans vævning. D.v.s. når det åbenbart begynder at pusle i stalden. Vil dog lige lave en "rundspørge" for at få det ordentligt belyst.
Jeg selv har kun bemærket det et par gange. Så sent som i går. Det har begge gange været om aftenen efter ridning, hvor han lige stod og ventede, mens jeg ordnede hans boks. Han begyndte at svaje med halsen langsomt fra side til side, og når jeg fløjtede eller kaldte på ham, blev han straks opmærksom. Han fik derpå en stak hø mens han ventede, og så var det væk.
Til Nete:
Hans foder består af:
Morgen: 1,25 kg hel havre, ca. 0,25 kg OBK-fuldfoder (skøn müslieffekt), 2 store håndfulde FiberLux
Middag: 1 kg hel havre, ca. 0,25 kg OBK-fuldfoder, 2 store håndfulde FiberLux
Aften: 1,25 kg hel havre, ca. 0,25 kg OBK-fuldfoder, 2 store håndfulde FiberLux + 75 gram vitamin/mineralblanding fra Salvana.
Derudover hø om morgenen, og hele bokshjørnet fuldt af hø om aftenen. Derforuden selvfølgelig halm.
Håber det kan give et praj.
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fodring |
|
|
Hej igen.
Nu ved jeg jo ikke hvor stor din hest er eller hvad han vejer, men som udgangspunkt er fordelingen HELT skæv!!!!!
Han får jo ca. 4,25 kg. kraftfoder om dagen, og medmindre han vejer på den anden side af 1 ton (shirehest) så kan du ikke give ham hø nok til at opveje den store mængde kraftfoder.
Hvis vi leger at han vejer 500 kg. så skal han have min. 5 kg. godt hø pr. dag.
Får han dét vil hans resterende behov for vedligeholdsfoder i runde tal være 0,7 kg. havre, 2 kg. halm og 75 gr. Salvimin pr. dag.
Dette er selvfølgelig kun en løselig beregning.
Med den umiddelbare overforsyning af energi, vil han helt forståeligt have en masse ophobet energi der bare skal ud på en eller anden måde. Og når ikke han er mere ude, vil det helt naturligt komme til udtryk på andre måder, som f.eks. aggressiv adfærd eller stereotypi.
Jeg tror at du ville gøre meget godt for ham ved at få kigget nærmere på hans foder.
Mange varme hilsner
Nete Lauersen
Foderplan?? - Klik ind på http://www.aloenet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, nu bliver |
LiseLotte L |
12-11-2003 15:00 |
|
jeg da helt forvirret, for tidligere på året fik han ca. 3½ kg kraftfoder. Han havde i længere tid set lidt tynd ud, så jeg fik Salvana til at lave foderplan.
Han fortalte mig, at han skulle sættes op i kraftfoder og at jeg egentligt gav ham "rigeligt" med hø, så det kunne jeg fint sætte lidt ned. Der fik han ca. 3/4 - 1 hel lille balle om dagen. Det eneste der p.t. er ændret i forhold til Salvanas foderplan er, at de ca. 250 gram havre er erstattet med O.B.K. foderet for at give ham urterne deri.
Du kan godt se, at man nu bliver helt rundtosset, for hvad skal man tro på, for KFK har også engang tidligere regnet ud, hvad han skulle have. Dengang skulle han også ligge på 3-4 kg.
Hans hø i dag pr. dag vejer på den gode side af 5 kg. Han får ca. 1 skive af en bigpalle fordelt på de 2 gange. Men hvis jeg nøjes med at give ham knapt 1 kg kraftfoder om dagen, så kan jeg love dig for, at han er et skelet i løbet af no-time. Han bliver hurtigt tynd og streng at se på, og det er ikke til at få på igen. Ved det fra sidste sommer, hvor den "græs"-mark de gik på hele sommeren tilsyneladende ikke indeholdte mere end vand og luft i stråene. Han blev så tynd så jeg måtte køre ud og fodre ved siden af. Da fik han taget godningsprøve af dyrehospital, og han havde så lidt orm, at de næsten ikke ville give ormekur.
Jeg er godt nok blevet noget forvirret over din beregning på knapt 1 kg pr. dag.
PS. Han er ca. 170 men en "ædel" type, så han kan vel være indeni en "Shire" et par gange....:)hi-hi
mvh
LiseLotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et gæt |
|
|
Hej igen, igen.
Som jeg skrev er det kun en anslået beregning da jeg ikke kender din hest eller dens vægt.
Men hvis vi så prøver at lege med at han vejer 600 kg. i stedet (et gæt) vil han i vedligeholdsfoder skulle have min. 6 kg. hø (vi kender jo ikke næringsindholdet i det hø du bruger, så det kan jo kun blive en anslået mængde ud fra en middelværdi), 2. kg. halm, 1 kg. havre og 75 g. Salvimin.
For hver times let arbejde han udfører skal han have 0,75 kg. havre ekstra.
Hvis han så alligevel ikke kan holde sul på kroppen (og han ikke har orm eller tandproblemer), kan du tildele noget rent fedt (raps- eller sojaolie). Det laver ikke ubalance i værdierne og kan tildeles mellem 1 og 5 dl. pr. dag. 3 dl. svarer til en FE.
Bortset fra at denne foderplan kun er vejledende og lavet ud fra de fodermidler du har til rådighed nu, ville jeg meget hellere prøve at lade ham få en foderplan helt uden korn - men det er en helt anden historie.
Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret, men der er lige et par tommelfingerregler som man skal huske at tage højde for: Heste skal MINIMUM have 1% af deres vægt tildelt i kg. grovfoder pr. dag. Og en hest i alm. til moderat arbejde bør MAXIMUM have et 50/50 forhold i grovfoder/kraftfoder.
For lige at gøre "foredraget" fuldstændigt, kan jeg også fortælle dig at for meget kraftfoder øger forbrændingen, da der skal bruges en frygtelig masse energi for at bearbejde det.
Så faktisk kan hesten stå og tabe sig hvis den får for meget kraftfoder!!!
Jeg håber at du nu er lidt mindre forvirret.
Mange varme hilsner
Nete lauersen
Foderplan?? - Klik ind på
http://www.aloenet.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm..... |
Lisette |
12-11-2003 21:30 |
|
Bliver lige nødt til at blande mig igen. Halm er ikke hestefoder, undersøgelser viser at heste kun kan optage 3% af næringen i halm. Med andre ord er det værdiløst at fodre med. Det kan samtidig give mavegener og forstoppelse. Det er rigtigt at din hest skal min. 1 kg hø pr. 100 kg kropsvægt og MEGET gerne mere. Heste kan IKKE få for meget hø, men alt afhængig af hvad arbejde den udfører, skal der være balance mellem hø og kornbaseret kraftfoder.
En anden ting ved din foderplan er mængden af vitaminer og mineraler. Jeg ved ikke hvor meget en stor håndfuld fiberlux er, men hvis din hest får 6-800 g pr. dag er den dækket ind med vitaminer og mineraler. Ekstra tilskud af koncentreret mineralfoder kan i værste fald give forskellige sygdomssymptomer. Nogle forskere hævder at forkert tildeling af mineralsk foder kan have indflydelse på staldunoder som vævning.
Ang. vægtberegning så findes der forskellige formler man kan bruge. Det bedste er selvfølgelig at få vejet hesten. En god og sikker formel til beregning af vægt hos voksne heste er:((gjordmål (cm))^2 x længden (cm)) / 11880 Længden måler man fra bovspids til sædebensknude. Når du så har fundet hestens vægt kan du regne ud hvor mange FE den skal have pr. dag. F.eks skal en hest på 500 kg have 4,3 FE pr dag, og en hest på 600kg skal have 5,0 FE pr.dag. Dertil kommer så tillæg for arbejde, produktion eller tilvækst. Der ér en jungle at finde rundt i, men hvis jeg var dig ville jeg få lavet en foderplan af en uvildig, altså ikke en producent eller forhandler. Jeg laver selv foderplaner til folk, ellers er der Horseconsult. Rigtig fodring er meget vigtigt, og kan måske være en medvirkende faktor til at din hest væver. Hvis du er interesseret i en foderplan kan du skrive til mig via beskedcentret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|