Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spagnum
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:38
Efter at spånepriserne er steget og easystrø kun forhandles af brogården er det blevet endog meget dyrt at have heste stående. Vi har derfor på ridecentret snakket om at skifte strøelsen fra spåner til spagnum. oprindeligt ville vi være gået over til easystrø, men prisen steg for meget og de tre testheste vi havde på det, spiste det.

Men det er nærmest ikke til at drive oplysninger ind om sådan strøelse. forhandlerne er nærmest uvillige til at snakke om det. og der er næsten ingen der bruger det herhjemme. vi fandt dog frem til at det er meget benyttet på klinikkerne i tyskland.

Er der nogen der har erfaringer med brug af spagnum, hvilken pH skal det have og hvor meget plantestof. vi har ikke afløb i boksene, giver det problemer, eller er det ligegyldigt? det betyder vel noget for indholdet af plantestof, samt hvor længe det kan ligge.

Vi er ikke interesserede i at benytte halm, da hestene spiser det og vi ikke har noget sted at gøre af det.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

spåner
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:41

easystrø kan jeg ikke udtale mig om, ej heller spagnum.

men hvad med evt at hive et helt læs spåner hjem fra polen eller sverige selv?

Eller bruge tørv, hamp eller hør?

Blot lidt input

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:56

Omkring Spagnum skal man måske tænke lidt i det miljømæssige.

Spagnum hentes i vore højmoser, som jo er ved at forsvinde.

Meget af det kommer fra Polen, men formidles via Sverige så man tror det kommer derfra.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

vi henter spåner i sverige
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 12:00
eller det vil sige vi har en vognmand til at hente dem, men de er steget kraftigt i pris på det sidste. og der bruges jo mange spåner til 52 heste. så det er ganske ofte der skal hentes.

Jeg har kun kort snakket med ulrich igår, og vi har derfor ikke snakket om andet end spagnum til nu. Denne idé kom efter ulrich sidste besøg til tyskland for at købe heste, hvor han i flere salgsstalde så de stod på spagnum. han skulle jo bare have snakket med dem dernede, men det gjorde han så ikke...

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Halm...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 12:29

Der er et indlæg under ejendomme om en, som bruger kompostorme i sin mødding med stor succes.

Var det en idé?

www.heste-nettet.dk/fo...4231/4231/

DRESSURHOPPE KØBES
Jo mørkere jo bedre, 3-5 år, ca. 165-170 cm. super temperament, hjertet på rette sted.
Godt gående og med mere mellem ørerne end blot en pandelok.
0
0
Svar på denne tråd

tørv...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 13:04

Er det ikke det samme som tørv?! Hvis det er, så kig på www.greenandblue.dk de importerer i hvert fald og har også lidt udregninger af forbrug osv...

Jeg er selv gået igang med at bruge det til vores allergihoppe, men det er kun 1 hest, så mine erfaringer er nok ikke så meget være i dit tilfælde :-)

-Mia

*** Mangler din hest en dygtig rytter et par gange om ugen?? ***

Bor den i nærheden af København??

-Så vil jeg meget gerne hjælpe dig! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Min står på
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 16:37

Spagnum, og det fungerer rigtig godt.

Jeg ved ikke hvad ballepriserne er, så hvor billigt ellerdyrt det er ved jeg ikke, men de står på en god madras der virker tør og elastisk.

Jeg har ikke indtryk af at nogle af hestene spiser det.

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Medlem af SAK & DÅHM

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger sphagnum...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 20:15

på 4. år, og har kun positivt at sige om det.

Jeg bruger ganske almindeligt ugødet sphagnum, som jeg køber i hel-paller på den lokale planteskole, i middel eller grov kvalitet.

Jeg har heller ikke afløb i boksene, og tror iøvrigt ikke det ville fungere med sphagnum strøelse - det ville det formentlig stoppe til eller drysse i afløbet.

Sphagnumbunden skal "pakke"; jeg starter med 2-3 baller pr. boks, afhængig af størrrelsen, og fylder på efterhånden som det sætter sig, til bunden har fået en passende tykkelse.

Alle klatter fjernes dagligt, og hos "vanepisserne", der altid tisser samme sted, spredes den våde plet, og blandes med tørt - faktisk blive bunden bedst, når den har optaget en vis mængde væde.

Er der meget vådt, fjernes det, men ellers er det kun gødningen, der muges.

Inden jeg strør nyt, 1-2 gange om ugen afhængig af hvor stort et svin der bor i pågældende boks, drysser jeg Stalosan/Staldren efter behov; vi har stort set ingen ammoniaklugt i stalden.

Her ligger bunden hele sæsonen; de står så kun i boks om natten 5-6 måneder om året, men faktisk kunne jeg godt køre videre på den gamle bund - jeg plejer dog at tømme boksene, når jeg kalker...

Forbruget udgør, når bunden først er "sat", op til ½ balle om ugen pr. boks, afhængig af boks- og hestestørrelse.

Møddingen bliver minimal, og hurtigt komposteret - min "sphagnum-sælger" mener, jeg bør sælge den i sække som næringsberiget jordforbedringsmiddel...

Og jo, jeg har også hørt miljøargumenterne, men vælger altså at fortsætte med sphagnum pga. de - efter min mening - store fordele...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

ingen af delene
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 23:00

spagnum - gør grå heste sorte... det smitter af.

Easystrø - den værste gang @!#$ der til dags dato er opfundet.

begge dele ser ud af L.O.R.T til - det ser bare uværgeligt ud som om det er uge gammel bund der ligger der.

Når man tømmer en ny sæk easystrø i boksen ligner det at man har smidt en sækfuld hestepærer derind.

Her i stalden holder VI os til spåner - de andere i stalden er tvunget til at stå på easystrø. Men det kan vi simpelthen ikke bruge i en salgsstald - det ser ganske enkelt for klamt ud... ditto spagnum

Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen

STALD NORDAHL

0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 00:59

sphagnum, som er det samme som tørv ;-)

Det har vi gjort i et par år, og vi er vældig glade for det (y)

Det er nemt at muge i, møddingen bliver 'væk' af sig selv og der er slet ingen ammoniaklugt i stalden (y)

Det er heller ikke ret dyrt, jeg kan holde Grandi boks (stor:12 kvm) for under 200 kr om måneden(godt 3 baller)! Og taget i betragtning at det er så nemt at komme af med, så er det billigt.

Det er kun lidt besværligt, når man skal starte en boks op, men min søster og jeg lavede 4 forleden, og det tog vel en halv times tid. Vi sparker tørven op, mens vi overbruser den. Den skal ikke være våd, men kun lige som en god ridehusbund, der ikke støver (y)

Det er rigtigt, at der er miljømæssige problemer med at bruge danske tørv, da højmoserne er truede i Danmark :-( Men det er de ikke i Sverige, så man kan importere selv, eller købe svenske tørv (y)

Når bunden har sat sig, smitter det ikke af, og hestepærerne kan 'skrælles' af med en let jern-spånegreb (y) Det tgaer 2 minutter om dagen. Tissepletten kan flyttes, så boksen holdes lidt fugtig. Tisset bliver omdannet(det bruges i komposteringnsprocessen), så det bliver ikke ulækkert som i almindelige bokse (y)

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

tørv/spagnum
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 07:20

Jeg har brugt spåner i mange år, men ville så prøve tørv i år.

Jeg har ikke været så begejstret for det, da jeg syntes det "sviner" meget, boksvæggene er støvet til og personligt syntes jeg også det støver lidt. Bunden er tilgengæld dejlig fjederne, men det største minus er for mig er at de er så tunge ballerne.

Så jeg skifter over til spåner igen.

Med venlig hilsen

AL

0
0
Svar på denne tråd

lært noget nyt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:04

ok jeg vidste ikke at spaghnum er = tørv.

de tørve pakker jeg har set har været mere "sammenmklumpet" end spaghnum normalt er.

Jeg holder nu også af lyse bunde i boksen det lyser dejligt op i hele stalden(og rene der ikke smitter af), så jeg bliver nok på spåner eller evt hør.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Det støver
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 13:41

meget, hvis man ikke holder det en anelse fugtigt (n) det smitter også mere af (n)

Man kan blande lidt hør - eller noget andet lyst, hamp, easystrø mm. - i, hvis man foretrækker det lysere (y)

Det har jeg set hos Christina Keppie (y)

Sphagnum er en mosplante, som udgør det meste af vegetationen i højmoser 8-) På planteskoler kalder man det spagnum, det udtales faktisk sfagnum (lærte jeg dengang jeg læste biologi) ;-)

Tørv er nok 'det hele' i højmosen(altaså bortset fra vandet, som udgør 90% ). Jeg tror bare, at det er forskellige navne for nogenlunde det samme - og så er der jo lidt forskel på moserne.

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider