|
|
| Dårlige hove. |
| Forfatter:  |
Randi |
| Dato:  |
11-04-2001 16:07 |
|
Hej alle heste-tøser/heste-gutter. Er der nogen der kender til nogle produkter som kan forbedre hestens hornkvalitet og som virker ud over altså biotin, for det får den lille mand rigeligt af. Der er kun et par mm horn at sømme i, og da han temmeligt tit taber sko, rives der altid noget af hoven med. Lige nu har han fået en flapsko på, og jeg håber at det hjælper. Men hvis nogen har andre gode råd, er jeg absolut modtagelig!!!!
M.v.h. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Dårlige hove. |
£isbeth (monty) |
11-04-2001 16:13 |
|
Jeg har brugt Hovurter fra Askhim - det hjalp på Montys hovkvalitet.
Jeg gav det i 4-5 måneder, og effekten har holdt i knap 2 år - nu skal vi så i gang med en ny kur - for han er begyndt at tabe sko igen.
Der er ikke rigtig noget der kan styrke det horn der ER vokset ud, men det nye der kommer bliver stærkere - så effekten vil først ses efter minimum 4 måneder.
Det hjælper ikke at hælde biotin på hesten hvis den ikke kan optage det - det er det store problem ved at give tilskud i ren form.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BeritH |
11-04-2001 16:24 |
|
Jeg bruger Sure-Foot fra Dodson & Horrel, og ¨det synes jeg også virker ganske godt.
Mht.Biotin, så skal du være sikker på at hesten er dækket ind af (jeg tror det er) E-vitamin for at den kan optage det. Og så er der også forskel på biotin indholdet i de forskellige tilskud.
Måske Tina MJ kan være behjælpelig - hun ved en masse om foder og tilskud.
BeritH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karin |
12-04-2001 01:15 |
|
Hej.
Angående de dårlige hove/kvalitet, vil jeg bare foreslå en billig løsning, som har hjulpet mine heste, inc.en venindes heste: FODERKALK
1 sæk a` 33 kg. koster: 33.00 kr. alle kan deltage, med god effekt. Har også anden gavnlig virkning. Foderkalken er købt hos D.L.G. Hilsen Karin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line (fister) |
12-04-2001 10:58 |
|
hejsa
jeg kender problemet med langsom voksende, flossede og tørre hove i en elendig og smuldrende hornkvalitet alt for godt. min gamle pony havde problemet virkelig slemt. han fik stort set biotin tilskud i alle vores 10 år sammen og først de sidste par år var hovene "normale".
jeg tror jeg har købt mig fattig i samtlige af hestemarkeds biotin produkter - alt fra blue hors til ashkim og sure foot.
jeg må nok erkende, hvis jeg kigger tilbage at jeg er blevet "taget ved næsen" SÅ mange gange...betalt i dyre domme for et eller andet biotin produkt - bare fordi der stod "HEST" på....
jeg fandt nemlig ud af i samråd med min smed og ansager, at et produkt fra "Stormøllen" kaldet B-Kompleks var som skabt til heste - og det til en særdeles fordelagtig pris. det er en mørk gul væske, lugter meget stærk og smager af solcreme...*ss*
det er det mest effektive og økonomiske af alle produkter..og tro mig jeg tror jeg har prøvet dem alle...tænk, hvo mange penge jeg kunne have sparet...griner lidt af mig selv.....*ss*
mvh line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Scarface |
12-04-2001 14:07 |
|
Jeg gentager lige mig selv, endnu en gang;
For at hesten skal kunne optage Ét enkelt B-vitamin korrekt og optimalt skal den tildeles ALLE b-vitaminer, fordi de virker i "symbiose" med hinanden....
(prøvede at finde et bedre ord for det, men desværre er hjernen gået på påskeferie...)
Produktet fra "Stormøllen" er jeg ret sikker på er det samme som jeg altid anbefaler.
Produktet bliver forhandlet af stormøllen men produceret af "Vahto" og det hedder ganske rigtigt B-Complex.
Jeg har også prøvet et hav af forskellige B-vitamin produkter, og erfaret af de fleste af dem langt fra har den virkning som jeg godt kunne tænke mig.
B-Complex er dyrt, -det koster ca. 145,- for en liter og det skal doseres i pænt store mængder.
Men i længden er det billigere at "fylde" dette på hesten og så få en reel virkning, frem for at bruge f.eks Biotin, og så kun få middelmådige resultater.
Jeg er dog ret sikker på at produktet ikke er bedre end andre fordi kvaliteten er bedre, -men fordi det er blandet i det rigtige forhold, og med de rigtige vitaminer.
Jeg kan kun anbefale dig at prøve det.
Jeg sidder og får en tanke, som dog ikke er værd at brygge videre på, før du har fortalt mig:....
Hvad får din hest i øvrigt at spise..??
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi |
13-04-2001 12:22 |
|
Hej Scarface.
Tak for rådet. Ja også tak til alle I andre der har skrevet til mig. Han får 8 kg havre (172 cm høj hest), 1/2 L raket (da han ikke kan tåle mere), 1/3 L klidmelasse som fyldstof, 50 gram af den biotin som foderstoffen har anbefalet efter at have hørt problemet, i perioder hvor han mangler lidt ekstra får han også 1 dL sojaolie, halm, lidt hø og alt det græs han kan spise i løbet af de timer om dagen hvor han går ude.(3-11 timer afhængig af årstiden)
-Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina MJ |
13-04-2001 13:38 |
|
Først og fremmest mangler der hø i foderplanen. Hø bør være basisfoder, ikke havre, da hø ligner hestens naturlige føde, græs, mest. Men om det hjælper på hovkvaliteten skal jeg ikke kunne sige.
Hvilke tilskud der hjælper på den enkelte hest er forskelligt, hvis man rammer akkurat det, den har brug for, så virker det helt perfekt, men det er ikke sikkert, at hesten ved siden af har brug for det samme, men alle de her givne råd er gode, spørgsmålet er bare, hvad du skal prøve først. Kisel (Silika) virker også på hud og hår, så det er også værd at prøve, det kan købes i pulverform hos Matas. Jeg har selv en hest i stalden med "møghove" om sommeren, og da han går med sygebeslag er det yderst vigtigt, at han IKKE smider skoene. Efter råd fra min smed bruger jeg "Hypona Specialolie" som er en slags hovolie, og det er det eneste der virker på ham (har prøvet urter fra Askhim, biotin mm.) - men hans problem er KUN om sommeren, om vinteren er hans hove fine nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line (fister) |
14-04-2001 09:21 |
|
hej scar
jeg tror ikke det er det samme vi snakker om...og hvis det er, giver du godt nok meget for det.
vi køber 5 liter til 285 + moms, jeg mener det ligger omkring 70 kr pr. liter. vi blev anbefalet fra ansager at give hesten 15 ml pr. dag den første måned og så derefter gå ned på 10 ml. resten af tiden.
men det er nemmerlig rigtigt, scar, det er sammensætninge af næsten samtlige b-vitaminer der giver den gunstige effekt på horn kvalitet og vækst, og ikke blot biotin som mange tror.
mvh line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Scarface |
14-04-2001 15:55 |
|
Til Line
-Næh, det lyder godt nok ikke som det samme så...:-)
Hvor køber du produktet..?? (helt eksakt altså... Tlf. nr. ville være fedt...)
Hvis der er penge at spare er jeg da helt klart villig til at prøve noget nyt..
Jeg skal selvfølgelig lige se indholdet af det B-Complex du bruger først...
Der er nemlig masser af produkter på markedet som kun indeholder en del af B-virtaminerne, og dem kan jeg i sagens natur ikke bruge.
Jeg køber dog heller ikke produktet på Stormøllen men gennem forhandlere som jo også skal have en avance. Det er jo altid dyrere at købe små doser....
hmm... skal vist liiige undersøge det nærmere....
Til Randi
Nogle heste har svært ved at producere de stive dækhår (mener jeg det hedder...) altså man hale, og pandelok, pga. utilstrækkelig optagelse af protein i kroppen.
Det er en sjælden defekt.
Da byggestofferne til de stive dækhår og hovene er helt det samme, kunne det jo tænkes, at hesten kunne have godt af et proteintilskud.
Min hoppe menes at lide af denne skavank, og jeg kan (med stor glæde) oplyse at hendes man og hale efter flere års eksperimenteren med mange produkter, nu igen vokser som normalt.
Hun får oven i det normale foder tildelt 200 gr. soyaskrå, (knapt 100 gr. ford. råprotein oven i det, som det normale foder giver..) samt B-Complex,
- per dag og det har altså gjort udslaget.
Hun har dog aldrig haft dårlige hove, men kvaliteten af hornet er alligevel blevet forbedret gennem denne kur.
Har du mulighed for at få beregnet hvor meget protein din hest får, kontra hvor meget den skal have..??
( - I denne forbindelse vil jeg lige forudsige et ramaskrig af de større, fordi "meget" protein i foderet iflg. nogle er aldeles usundt for hesten.....
-Jeg henviser til svenske undersøgelser, der for år tilbage påviste at hestens behov/tolerance for protein er meget større end normalt antaget. Man fastslog faktiskt at mange heste var i proteinunderskud, når de levede på normalt foder plus tilskudsblandinger...
-Iflg min egen dyrlæge kan man uden fare for hestens helbred tildele den op til et kg. soyaskrå om dagen ( ca 420 gr. ford råprotein...) om dagen, hvis den ellers ikke har nogen skavanker der skulle gøre den intolerant for protein.( nyrefejl og lign...)
Det var måske et forsøg værd..?
MVh
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line (fister) |
15-04-2001 07:28 |
|
hej igen scar
det med foderplaner...jo, jeg tror det er en rigtig god ide i mange tilfælde, især hvis man har en "problem-hest", men jeg har aldrig rigtig fået lavet en foderplan selv. jeg har haft hest i over 12 år nu og har 7-9-13 aldrig haft problemer - ud over min pony, der blev over 25 år, som havde 4 hvide og fra naturens side ikke særlig stærke hove. men nå, nok om det........
ang. biotin så er det eneste sted, så vidt jeg er orienteret, her i nærheden (esbjerg) den store minkfoder central ude i tarp. her kan du købe det i 5 liters dunke. deres telefon nr. er 75 16 71 33. måske de vil sende eller faxe dig en indholdsliste for porduktet. jeg mener prisen ligger ret tæt på 285 + moms, men kan ikke lige huske det i kroner og øre.
håber det kan hjælpe lidt, scar
mvh line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Hej Line |
15-04-2001 11:56 |
|
Takker mange gange.
Men nu skriver du "Biotin",.... Og det er jeg lidt ked af, for hvis det er rigtigt kan jeg jo ikke bruge produktet.
Meen, jeg checker lige alligevel.
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line (fister) |
15-04-2001 11:59 |
|
nej, nej...........du skal læse "alle b-vitaminer"....men folk forstår det lige som bedre, når man siger biotin....man kan osse få en rent (tror jeg nok) biotin produkt, men det dur ikke, det skal være det der hedder B-kompleks.... jeg tror vi er enige...;-)
mvh line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mia H |
17-04-2001 14:37 |
|
min pony havde også dårlige hove jeg vaskede hovene dagligt og smurte med torskelevertran og efter et par måneder var hovene begyndt at blive stærkere!
mange hilsner Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi |
20-04-2001 21:16 |
|
Hej Mia. Ja jeg må tilstå at jeg allerede sidste år spugte Peder Hastrup ud om hvad i gjorde for at holde skoene på den,og jeg har forsøgt. Også med 2X klokker udover hinanden. Det hjalp nu ikke. Men tak alligevel.
-Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi |
20-04-2001 21:30 |
|
Hej Scarface.
Ja med hensyn til det med proteinen så lyder det da sandsynligt nok at det kunne være et problem med vækst af man hale/pels i det hele taget. Hans hår vokser ikke så meget, og han har en meget tynd hale. Problemet med at give proteintilskud er, at han åbenbart er en meget følsom hest i den retning. Han får simpelthen proteinforgiftning med det samme. Jeg prøvede for ca. 2 år siden, men hesten stod straks med 4 hævede ben og feber, hvorefter dyrlægen beordrede mig til at holde op med det samme. Så det går nok ikke. M.h.t. havre, tilskud, hø og halm får han hvad dyrlægen anbefaler. Men den med B-compleks er jeg ved at undersøge om jeg kan få i foderstoffen, for det kan da være at det kunne hjælpe. Desuden har jeg prøvet en anti-svamp hovolie fra Brogaarden til 114 kr for en liter, da ejeren af foderstoffen sagde at utroligt mange heste lider af svampeangreb (white-border disease) p.g.a at der ikke er så meget frost om vinteren herhjemme mere. Den skulle også styrke alm hove lidt. Og den virker da også. Hovene flosser ikke så meget som før, men alligevel er det ikke nok. Smeden siger at der kun er ganske få mm horn at sømme i. Og i virkeligheden er det jo tykkelsen af hovvæggen den er gal med, hvilket biotinen m.v. ikke vrker synderligt på, den virker efter sigende på hurtigheden hvormed hoven vokser ud. Men da det vile være en temmelig stor fordel, hvis hoven vokser lidt hurtigere, da der derved er større chance for at der overhovedet er noget tilbage at sømme i hver gang han træder skoene af, vil jeg gøre næsten hvad som helst for at finde noget der hjælper.
-Tak igen.
-Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Scarface |
20-04-2001 22:11 |
|
Jeg har lige i dag ringet til Køge Stormølle, og fået oplyst at man kan købe B-Complex på alle foderstoffer i landet. (Det er det samme som det B-Complex jeg referede til tidligere.)
Hvis de ikke har det kan de bestille det hjem.
Den fås i 0.5 - 5.0 og 25 liters dunke.
Det er MEGET billigere at købe de større portioner.
I Esbjerg Foderstof fik jeg oplyst prisen på 5 L. til 240,- + moms, men det blev de noget fortørnede over at høre i Køge.
Det er nemlig engros prisen, som normalt ikke må oplyses til udenforstående.
Så det bliver nok et lidt for stort skud i tågen at begynde at gætte på hvad foderstofferne skal have for det.
MVH
Scarface
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dorte H. |
21-04-2001 17:13 |
|
Min gamle hest fik et biotin-produkt som bliver fremstillet på Landbohøjskolen og bliver ordineret via dyrlæge.
Dengang jeg begyndte at give den det, kunne man efter nogle måneder tydeligt se, hvornår jeg var begyndt på behandlingen. Der kom simpelthen sådan en slags fuge på tværs af hovene. Det var virkelig noget der rykkede det der biotin. Jeg spiste det også selv og mine negle holdt op med at flække...jubii.
Så det var altså ikke kun hesten det virkede på.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi |
22-04-2001 14:20 |
|
Hej Scarface.
Tak for tippet, jeg vil besøge Stengården ml. Næstved og Sorø og spørge bøje om han kan skaffe en 25 L dunk. Jeg troede ikke at det fandtes i så stor portioner, men der kan man se...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
line fister |
23-04-2001 11:18 |
|
hej scar
ja, jeg tænkte det nok, ...der er jo nogle der har sans for kvalitet....
men jeg er nu ikke så tilfreds hvis prisen bliver sat op nu !!!! forresten hvad kostede det alle de andre steder for 5 liter ??
mvh line fister
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Rikke L |
29-04-2001 13:09 |
|
Hej.
Jeg kender til en hest med store hov problemer, der blev rådet til af smeden at bruge Salvanas biotin produkt, som der iøvrigt er garanti på.
det er en rimelig dyr kur - ca. 1000/1200 for 6 mrd. - men den gav et imponerende godt resultat, og somsagt er der garanti på den. Oven i det, giver man hesten det i velsmagende blokke - 1 om dagen - så det er også en nem måde at dosere på.
Men held og lykke med det.
Mvh. Rikke L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|