Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Overvægt og ømme fusser
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:03
Jeg har været ude og kigge på en pony til min datter. Den var mega tyk, og med en hård halskam. De havde haft smed til hende dagen før vi kom og kiggede på hende, så hun var nybeskåret, da vi skulle prøve hende. Da vi skulle ned af en grusvej, var hun tydeligvis halt og gik forsigtige små stikkende skridt. Sælger fortæller at hendes smed siger at ponyen ikke har været forfangen, og umiddelbart ser hovene også pæne ud. 4 dage efter ser vi igen på ponyen, og den går på samme måde på grusvejen. Har i nogle erfaringer med heste - ponyer der ikke kan tåle at gå på grus - stenet vej, uden at humpe afsted. Det er ellers en sød pony, og vi vil gerne have hende hvis vi bare kunne være sikre på at hun ikke er, eller har været forfangen.

Gør livet til en fest - rid islandsk hest

Westernsadel sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ja da...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:27

Mange hest bryder sig ikke om at gå på stenede grusveje, hvis ikke de har sko på - og slet ikke hvis de er (hårdt) ny-beskåret.

Mht. forfangenhed så skal i snakke med den dyrlæge, som skal handelsundersøge ponien, hvis I vil købe den. han kan vurdere om den har været forfangen.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

se jer godt for
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 22:08

Lette tilfælde af forfangenhed udmønter sig præcist i trippende bevægelse på hårdt underlag: Hvis den har den hårde halskam og går på efterårsgræs, så er der stor sandsynlighed. Hvis hoven ellers bliver passet vil det næppe kunne ses som forandringer, jeg kender en del heste, som har pæne hove men reagerer med ømhed på grus, hvis de får for meget græs. De typiske tegn på forfangehed er ringe i hornvæggen, der aftager i bredde mod tåen, bred hvid linie, flad eller konveks sål.

Så tænk dig om om du vil købe en pony der ikke kan tåle græs og som skal have hyppigere smed end andre heste. Fedtkam er et ret sikkert tegn på insulinresistens, især hvis den er svær at slanke.

Hvis du alligevel overvejer at købe den, så få en dyrlæge ud som har speciel interesse og ekspertise i forfangenhed. På en PB kan jeg give dig et par navne.

Barfodskursus og foredrag med Dan Guerrera den 5-8 oktober i Hillerød tjek på www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

en mega tyk pony
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 06:54

men en fast og tyk halska,. der tripper og er øm ved ridning på hård bund, ja den ville jer holde fingrene væk fra. Smeden kan sagtens ha rettet hoven til, så i ikke kan se den har været forfangen. Min gamle hoppe som også havde været forfangen, kunne smeden ved beskæring få til at stå flot og fin med hove der ikke bar præg af at ha været forfangen.

lad være med at købe jer til problemer, især hvis det er til et barn.

det er bare så svært at skulle forklare et barn, at den lille søde ny indkøbte pony, desværre alligevel ikke kan bruges da den er ømbenet.

IMC.
HESTE TRAILER UDLEJES.
20285450
0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 19:26

Som jeg har forstået det findes der forskellige grader af forfangenhed, hvilket betyder at ponyen sagtens kan bruges til ridning, når den er ovre sit sygdomsforløb.

Desuden går den pænt på asfalt, det er kun når der ligger sten, at den halter.

Keppie: Jeg talte med en dyrlæge der mente at den eneste måde man kunne vide sig sikker, var at tage røngtenbilleder. Men jeg kunne godt tænke mig navn og nr. på de dyrlæger du mener, der er eksperter på det område, men jeg ved ikke hvad en PB er.

Mvh. Tina

0
0
Svar på denne tråd

Ømme fusser
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:05
Er der andre herinde der har erfaringer med heste der humper afsted når de går på grusvej - eller der hvor der ligger sten, men som går fint på asfalt eller blød bund, og som ellers ikke fejler noget i hovene?

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:49

Min den gamle har også været meget forfangen før jeg fik hende. Hun er også ømtået når hun skal gå på bare fusser på grusvejen, men absolut ikke halt...

Her klares problemet med et par forsko i skovturssæsonen, hvilket der i grunden er mange her i områedet, der har behov for, da vi har mange grusveje, at ride på.

Hvis I er seriøst interesseret, synes jeg (ligesom andre) at du skal få en GOD dyrlæge med ud og se på den.

Så har jeg fået en hjemmeside: www.highlandpony.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 23:18

haft en der havde rigtig dårlige hove og var meget fed men efter 14 dage med korekt fodring og selvfølgelig en ormekur da den havde rigtig mange orm så den helt anderledes ud og efter 4 sko var den på toppen og kanont gående...

men få en dyrlæge i stoler på til at gå den grundigt igennem...*s*

Studerer til DAT & er inkaneret dressur rytter!!

1 fuldblod, 1 trakehner og ALDRIG andet. :O)

EN KRONE OG EN BØLGE ER DA EN SELVFØLGE....;o)

0
0
Svar på denne tråd

røngten er ikke sikker
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 00:06

Det er ikke alle heste der har været forfangne eller er det, som har røngten forandringer. PB er en privat besked.

Hvis hesten er øm på grusveje kan der være mange årsager. på grusveje er der sten og de giver et større lokalt tryk, så hvis sålen er blød eller strålen er underudviklet eller sur, dragtstøtten er mangelfuld, den elastiske strålepude er underudviklet, sten i den hvide linie, dårligt hornkvalitet og meget andet kan medføre ømhed... på netop grus. Så skal hesten beskyttes med boots eller sko, når man rider på det underlag. En hest der er forfangen er som regel øm i sålen foran strålespidsen især hvis sålen er tynd eler hovbenet ligger lavt i hovkapslen. På fladt underlag hvis hoven er konkav, så vil den ikke mærke det så meget, som hvis en sten stritter op. Ejeren af hesten skal jo så være ærlig og fortælle om den normalt ømmer sig på grus.

Jeg vil lige sige at man skal være obs på at det kan være svært at se når heste er ømme på begge forben, de vil bare gå kortere end normal og det kræver man kender normal gangen på sin hest.

Det er da rigtig at der er masser af heste der har været forfangne, der kommer tilbage til fuld funktionsdygtighed. Mine alarm klokker ringer dog ved tyk fedtkam, for så er risikoen stor for det vender tilbage og så skal man gøre op med sig selv om man kan tilbyde de forhold der skal til for at forebygge: Restriktiv evt nul græs, speciel foder, masser af motion osv osv.

MVH

Christina

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de gode svar !
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 05:42
Og tak til Christina for de gode og uddybende svar. Du må gerne sende en PB, med et par navne på de dyrlæger du kan anbefale.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 08:15

Hold jer fra problemerne. Det kan koste tårer og penge. Der må findes en pony, som opfylder jeres ønsker og som er lige så sød.

Et liv med en overvægtig pony, der måske har været forfangen betyder et liv med restriktiv fold evt. jordfold eller mundkurv. Mange penge til smed. Ponyen skal måske have specialsko og såler på. Samt evt. udgifter til dyrlæge og røntgen.

Jeg har selv aflivet min pony pga forfangenhed og ved hvor ondt det gør. Ikke mindst at se dyret lide mens den er syg. Det gør så ondt på den, at man ikke kan forestille sig det. Jeg har grædt spandevis af tårer.

Selv hvis ponyen "bare" er en pivskid og ikke kan tåle at gå på grus - og det er der selvfølgelig mange der ikke kan- vil det betyde ekstra udgifter til smed. Og når ponyen er så fed, som I siger skal den på slankekur og tro mig, det er næsten umuligt at få en overvægtig pony ned i vægt.

I øvrigt ville jeg få en uafhængig smed til at kigge på den. De er ofte bedre til at bedømme hovene end en dyrlæge. Dyrlægen kan efter min erfaring kun vurdere noget ud fra et røntgenbillede.

Hestemalerier på Galleri Sandal

Nye hestemalerier er lagt ind d 27/9 - 2006

www.sitecenter.dk/familiensommersko

0
0
Svar på denne tråd

den er sendt nu
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 09:00

Jeg vil lige tilføje at i England har man fundet en metode til at bestemme insulinresistens (sukkersyge)jeg mener via blodprøve.

Jeg har sendt dig besked med navnet på (efter min mening) den bedste dyrlæge.

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider