|
|
| hjælp - slankekur og vitaminer |
|
|
Hej Dyrlægen har haft den frækhed og antyde at mit kæreste eje skulle tabe sig 50 kg mere. Det går også støt og roligt den rigtige vej. Han er renstammet oldenborger på 180cm og anslået 720kg. Men han kan leve af vandgrød. Han får nu ca 10kg hø om dagen, vitaminer (grøn salvimin) og 2 håndfulde fasebalancer fra brogården (200g om dagen) til at blande vitaminerne lidt op i. Det passer meget fint, han taber sig stille og roligt nu her hvor græsset er væk. Hans pels er flot, humøret højt og masser af energi. Men, nu har herren bestemmt sig for at man ikke kan lide grøn salvimin mere. Niks, nej, han spiser hans håndfuld müsli og levner gerne vitaminerne. Har i en ide til et rigtig godt vitaminprodukt som er meget koncentreret men som heste syntes smager lækkert? Det må ikke overskride 500g om dagen(hvis det feder). Det er udelukket at skære i hørationen. Han får en stor del på folden, så de har noget at gnave i løbet af dagen og så får han 3 kg til natten. Han har brug for fibrene til at holde mavsen igang. Dyrlægen var rigtig godt tilfreds med hans madplan, med det lille men, at krikken ikke vil have sine vitaminer. Hvis i har ideer til kaloriefattigt foder som kunne forlænge hans måltid lidt, ville jeg blive glad. Han er nemlig hellere ikke så glad for hans roepiller mere. Han står ved siden af en drægtig hoppe med en masse fuldblod i som får tonsvis af kraftfoder og han er fæl misundelig.  Tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med at finde et |
|
|
vitamin produkt som han vil æde?? RC er jo et ret godt bud da han kun vil skulle have 350 gram pr dag. Og der er en del heste der æder det uden problemer. Men også enkelte der nægter med mindre det er blandet op med noget. Hvad med at give ham det han får og så evt. blande i roepillerne?? Det er så kalori fattigt som noget næsten bliver og du vil jo kunne nøjes med et par 100 gram pr dag. og så lige en anden tanke. Ville du ikke kunne nøjes med at give ham 7 kg. hø pr dag hvis han virkelig skal tabe sig..?? Ikke den fede løsning. Men hellere skære ham hvor det virker end at han er for tyk. Jeg er selv nødt til at skære min PRE ned til 7 kg. da hun er en tromle. og det er altså ikke sundt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
|
|
Tak for dit svar. Han taber sig jo, så der er ingen grund til at skære ham i høet. Jeg vil i hvertfald ikke skære ham i høet for at kunne skrue op for kraftfoder, som nogle foderproducenter anbefalede mig. Den mængde han får nu er lige i øjet og virker fint, lige bortset fra at vitaminerne tilsyneladende ikke smager godt mere og roepillerne er hellere ikke særlig interessante mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
kan det ikke være fordi han bliver mæt af høet ,at han ikke vil æde rorpillerne ?. Dorte.
For sjov har jeg lavet en hjemmeside om mine æsler.Se den på 123hjemmeside.dk/aesellyst Grimer - trenser mm sælges og sys på bestilling.Se eks. på min hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slankekur |
|
|
min hoppe er i øjeblikket på slankekur, efter sommergræsningen. Hun får hø, og en håndfuld lucerne med sure´n easy i (Brogården)2 gange dagligt Dette er et vitamin, mineral tilskud, der egentlig er udviklet til heste på døgnfold, så der er nærmest sådan nogle små hestebolcher lignende sager. Hun taber sig stødt og pænt, og vil gerne æde dem, og hun er ellers noget kræsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hej... |
|
|
min store dreng er også med på slankebølgen  Han får Happy Dieter fra spillers, han får 1 1/2 kg om dagen, det minder lidt om lucerne i strukturen, så 1 1/2 kg fylder en del, så det er ligesom om de stadig har en del at spise og det forlænger tyggetiden, og der er han dækket ind med vitaminer osv., dertil får han hø ad libertum på fold og i boksen. Han har fået det i 2 mån, og har allerede tabt sig, han er frisk og glad, og er rigtig pæn i pelsen. Det koster 149 kr pr. sæk med 20 kg i, så det er en okay pris i måneden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej da... |
|
|
Jeg ville aldrig sætte ham op i krybbefoder og ned i hø.. Undskyld hvis det jeg skriver kan misforstås.. Jeg vile finde en vitamin blanding han vil æde råt.. og som IKKE indeholder alt muligt sukker snask. Nu ved jeg ikke lige helt hvilke produkter der dækker hestene ordentligt ind udover RC og netop salvamin grøn. Men det er der sikkert en masse andre herinde der kan svare på.. Er ret sikker på at sure´n´easy var en af dem der lå ret godt på listen da de blev testet her i sommer. Mener bare de er rimelige dyre at fodre med i lægnden. Men er som sagt ikke helt sikker..*S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kraüter mineralen |
|
|
Mine er blevet flyttet, og får nu kraüter mineralen og horse lux sport, og stort set wrap og hø ad libitum. Af kraüter mineralen skal en alm. varmblod have 100 gram om dagen. Horse lux er kraft fodder, som man kan give mere eller mindre af, and på mængden af strå foder. Kraûter mineralen kan hvis fårs i to varianter, en "the-agtig" en og i piller. Så vidt jeg ved er det købt i Ikast. Har set din hest ved Lis, og han er jo en dejlig basse, men for pokker hvor er han stor. Sådan ca på størrelse med et hus .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil anbefale |
|
|
dig at bruge Pavo´s liga, der er proteinfattigt og har en høj koncentration at vitamin og mineraler. Mvh. Lotte.
Stald Topaze - Avl af plettede kat. 1 ponyer og heste. FORZA BRØNDBY. FORHANDLER AF PAVO.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sure n' easy... |
| Forfatter:  |
Tanja2 |
| Dato:  |
18-10-2006 14:54 |
|
Hejsa... Vil bare lige sige at sure n' easy er et mineral tilskud og uden vitaminer, så det kan ikke bruges da hesten ikke er dækket ordentligt ind når den kommer på stald. Det er til når de går på græs, for der er vitaminerne i overflod så der er de fint dækket ind og derfor bruger man sure n' easy for at dække dem ind med mineraler da de mangler i græsset... Så du er nødt til at vælge et komplet mineral og vitamin tilskud, ellers går den ikke... Evt. bud kunne være Havens urtemineral, samme princip som salvimin men i pulver form og med bla. mynte... Det sælger vi til dem hvis heste ikke kan lige Racing mineral...(Det er de 2 typer vi kører med hos os) Det sætter sig også fint på müslien så han ikke kan sortere det fra... Du kan finde en forhandler på www.havens.dk Mvh. Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fase Balancer |
LeneG |
18-10-2006 16:12 |
|
Hvad med at skifte Fase Balancer ud med Leisure Mix? Kan din hest ikke blive dækket ind med vitaminer og mineraler på en ret lille mængde Leisure Mix? Det tror jeg, og så er du fri for yderligere vitamin-mineral-tilskud. Lidt mindre hø - f.eks. 8 kg. - og 1 kg. Leisure Mix. Prøv det af i et foderplanprogram. Ellers er Betfor jo god at skjule alt muligt i... en lille smule Betfor (f.eks. 1-200 gram) tror jeg ikke vil skade.
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vitaminer |
pjemm |
18-10-2006 16:14 |
|
Min ene pony kan heller ikke lide Salvimin, men jeg har aldrig mødt en hest som ikke syntes om Travo. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ellereller |
|
|
Raket Racing mineral Travo e sport Krauter mineral fra hippolyt -mine NÆGTER at æde salvimin, også selv om jeg forsøgte at sulte dem fra alt andet næsten
Ved du hvor jeg kan købe en koboltblå forår/sommerjakke, figursyet? -så vær sød at sende en besked til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
|
|
Ville bare lige ind og checke om der var kommet lidt svar og så er der kommet så mange  Tak skal i have allesammen. Jeg dykker lige ned i det undersøger det hele lidt. Er der ikke noget om at det er lidt vigtigt om der er organisk bundet eller ikke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| travo er |
|
|
altid godt. Jeg har netop fået et vitamin tilskud fra dyrlægen, da jeg var lidt i tvivl om hoppen fik nok. Kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, men det var i en kedelig hvis spand. Det er 80 gram om dagen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo organiske |
|
|
mineraler optages bedre end uorganiske
Ved du hvor jeg kan købe en koboltblå forår/sommerjakke, figursyet? -så vær sød at sende en besked til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 20% organisk i Salvimin Grøn |
LeneG |
19-10-2006 23:33 |
|
Der er 20% organiske mineraler (jern, kobber, zink, mangan) i Salvimin Grøn. Travo-E er baseret på uorganiske mineralsalte. Jeg blander Salvimin Grøn i udblødte roepiller og har ingen problemer. Hvad med et flydende vitamin-mineral-tilskud som f.eks. Feed Complex fra Blue Hors?! Jeg tror også, at det er overvejende organiske mineraler. Man kan godt sige, at organiske mineraler er bedre end ikke-organiske, men ikke alle heste har behov for organiske mineraler! Mange heste lever faktisk vældig godt på mineralsalte og har en fin optagelse af dem! Så er organiske mineraler med en bedre optagelse jo ikke nødvendigt!! Sporstoffer, aminosyrer og måske gærekstrakt (altså andre ting end lige vitaminer og mineraler) i mineralblandingerne gør en stor forskel i dag, når man sammenligner de forskellige produkter. Jeg mener, at f.eks. Regulator Complete og Feed Complex fra Blue Hors ligger meget højt, hvad angår sporstoffer og aminosyrer. Feed Complex indeholder ikke (meget) calcium, og man skal tilsætte foderkridt til foderet ved brug af Feed Complex. Jeg bruger selv Salvimin Grøn og tilsætter Suplex Yea-Sacc Topmix (gærkultur) fra DLG til foderet og sojaskrå (protein, aminosyre) efter behov.
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vitaminer |
|
|
Vi bruger VitaBoost til vores heste.. det får vi fra dyrlægen.. det er i pulverform (35 gr. pulver så er vitaminerne hjemme).. som vi blander med to håndfulde musli og skærer nogle gulerødder i stykker samt giver hørfrø (kogt).. så kan sådan en bassehest altså tabe sig...
Stald Skyttehus - hestevelfærden i højsædet! Nu med hesteterapi og massage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| High fibre cubes |
|
|
High fibre cubes fra Spillers er kaloriefattige og giver maven noget at arbejde med... og så indeholder de også de nødvendige vitaminer og mineraler. Det var da værd at kigge på?
Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|