|
|
| Hvorfor tage hestene ind... ! ? |
| Forfatter:  |
LoverHorse - L&L |
| Dato:  |
16-10-2006 15:19 |
|
Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille debat. jeg har fjordheste (går ude endnu) og jeg synes ikke de skal ind endnu, de har fået tyk vinterpels og beklager sig bestemt ikke. De får vitaminer og noget foder på folden og hø. normalt kommer de ind i sep/okt. Men synes ikke det har været tid endnu. jeg synes de skal blive ude så længe de har det godt og er raske. Og sådan en race burde kunne holde huld. Hvis de havde et læskur havde jeg intet imod at holde dem ude hele året. Hvad med jer andre - der har de robuste racer.. ? Har I ikke svært ved at lukke hestene ind når de helst vil gå ude??
Heste tager mig som jeg er, men de bedømmer mig ud fra, hvad jeg gør!.. Sometimes, you cant make it on your own. Love Lulle(Luka) & Lisette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min hest går stadig ude om natten. Hun er en araberblanding. Hun er også allerede ret bamset i pelsen, og ser ud til at trives ude. Hun får foder ved siden af. Der er stadig meget græs på marken. Det er der hele året rundt. Så jeg venter med hø, indtil hun kommer ind. Men hvis vi havde et læskur, så kunne jeg dog godt finde på, at lade hende blive ude året rundt, og med dækken på.
Sascha & Sani Cheval Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores kommer i fuld galop |
maxwell |
16-10-2006 16:01 |
|
Da vi lukkede vores ind i fredags (de havde jo lovet koldt vejr og vi har ikke noget skur) skulle de bare se at vi nærmede os folden så kom de alle i fuld galop - så de tog vi som de gerne ville ind. her i weekenden har vi så lukket dem ind omkring skumringstid og allerede kl. 16 står havldelen af dem ved hegnet og venter - til trods for de stadigt går på græs og har frøgræs på folden - så derfor komemr vores ind - de vil gerne - ellers måtte der gerne blive ude for mig (min får nemlig bare tøj på - med de gør de andre ikke så...) Mener også at vi normalt lukker heste ind når det bliver under 10 grader om natten fast. Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine går |
|
|
stadig ude ( fjordhest og shetter). De vil ikke med ind - forsvinder når jeg kommer med snoren  . De bliver også drivvåde af sved de par gange jeg har prøvet at tage dem ind, så nej ikke endnu...
*¨¨* Vores liv begynder at slutte den dag, da vi bliver tavse om de ting, som betyder noget *¨¨* Martin Luther King, jr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Jeg har en islænder og han har såmen ikke noget problem med at stå inde om natten.
Sandra & Tímon Dance like a monkey!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
vores DVér (alt fra 20 år til 1 år) samt 2 ponyer kom ind igår, det var nu mest fordi vi alligevel var nødt til at tage et par af dem ind 2 gange dagligt for at fodre dem.. vi har stadig 2 toårs vallakker gående ude, det får de lov til at gøre indtil slutningen af måneden.. mvh sisse
sælges 3 års RDS hoppe far: solos carex morfar: sorel mørkebrun med 4 sokker og lille stjerne redet 3 md
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhøhøh |
Birgit(Gipsy) |
16-10-2006 17:49 |
|
mine 2 vil gerne ind, men kun for at få krybbefoder, derefter vil de hellere end gerne ud igen, og det kommer de så... men når nu det sidste strøm er lavet kommer de fast "ind" om de vil eller ej, men det er altså også en stor løsdrift, med rummelig indedel og ca. 3000kvm fold...
Birgit (Gipsy&Molly) Ringridning det er noget der rykker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine går ude |
|
|
Mine haflingere går forsat ude døgnet rundt og bliver ved med det, indtil vejret ikke tillader det mere = når det bliver for koldt og/eller vådt. Så længe de er glade for at være ude og ikke fryser, så bliver de ude. Jeg har ikke noget imod at have dem opstaldet i bokse. Så længe de blot ikke skal stå i boksene størstedelen af tiden. De skal ud min. 11-12 timer om dagen i vinterhalvåret - helst endnu mere.
Knus fra Tine og hafferne Flicka & Frigg I solemnly swear that I am up to no good (Harry Potter © J.K. Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| intet at debatere om... |
|
|
... for det er lovpligtigt for dig at have læskur, hvis de skal gå ude hele døgnet rundt efter 1 september (mener jeg nok det er)! Så hvis ikke der er læskur, så er det ikke lovligt! Men hvis du havde haft et skur til dem, så der var noget tørt halm/spåner de kunne ligge i, så synes jeg det er op til den enkelte at bestemmt hvad der er bedst for deres heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skuret skal være der... |
99E |
16-10-2006 18:57 |
|
...i vinterperioden og vinterligt vejr. Ikke noget med datoer, hverken i september, oktover eller november. Vinterperioden og vinterligt vejr - og lige nu har vi efterår og efterårsagtigt vejr. Hvilke regler gælder for udegående dyr? Udegående dyr skal i vinterperioden have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidigt kan hvile på et tørt, strøet leje. Dyrene skal være forberedt på at gå ude i vinterperioden, hvilket betyder at de skal have udviklet et kraftigt og tæt hårlag, og de skal være ved godt huld. Dyrene skal i vinterperioden tilføres supplerende foder, så det gode huld opretholdes. Der skal hele tiden være adgang til frisk drikkevand. De arealer, som udegående dyr opholder sig på i vinterperioden, skal i størrelsen være afpasset efter antallet af dyr samt være så store, at der altid er græsdækkede arealer, som dyrene ikke har trådt op. Det bør sikres at foderpladser og vandingssteder er palceret i en sådan afstand fra dyrenes hvileområde, at arealet mellem disse kan holdes græsdækket. www.netdyredoktor.dk/sw14696.asp Vores heste (fuldblodsaraber + araberblanding) går stadig ude - uden læskur. Der er stadig græs over langt det meste af marken (dvs. IKKE lige foran led + ved vandkar) og "nogenlunde tørt" på i hvert fald over halvdelen.
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PJAT, der er ingen lov |
Eva Lydeking-Olsen |
16-10-2006 18:58 |
|
om læskur. De skal have læskur i VINTERPERIODEN og perioder med VINTERLIGT vejr (medmindre dokumenteret ismule, shette og atnaturligt, tørt læ findes). Datoer findes IKKE. Der har været SÅ mange tråde om det. Der ER ikke nogen datoer. Så længe vejret er fint og nogenlunde tørt bliver mine lipizzanere ude, også føllene.Sidste år kom de ind sidste uge i november. De kommer i fuld galop når jeg kalder, men det gør de også hvis jeg kalder dem op i den anden ende, væk fra leddet... E
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Døgnfold... |
|
|
pretty fancy Det er fra 1. oktober, at det er lovpligtigt, at hestene skal have et læskur  Men jeg vil sige, at med det vejr vi har haft i år, har hestene sagtens kunne gå ude efter den 1. oktober... Alligevel er vores heste kommet ind om natten (og kom det faktisk lige omkring den 1.), Årsagen er, at vi har 2 ældre hopper, hvor den ene lider lidt af gigt og havde derfor problemer med bentøjet om morgenen. Den anden hoppe har dårlige lunger og hvis hun begynder at hoste, koster det med det samme hos dyrlægen (sidste år blev regningen for en omgang hoste hos hende den nette sum af små 10.000 kr ). Mvh Vicky
Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever... Michael Strunge Takket være biblen har vi lært at stille spørgsmålene, men svarene findes i Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læskur |
|
|
Eva Lydeking-Olsen Det står i dyreværnsloven, at heste skal have læskur fra den 1. oktober!!!
Den eneste virkelige død er den du dør hver dag, ved at du ikke lever... Michael Strunge Takket være biblen har vi lært at stille spørgsmålene, men svarene findes i Peter Plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udeheste |
|
|
Vores islændere går ude året rundt og de nyder det. De har selvfølgelig en stor løsdrift og stor fold. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De nyder det... |
|
|
Ingen shetlænderer ind her. Om eftermiddagen stiller alle 12 oppe ved ledet, men det er kun for at få en sæk gulerødder delt ud. De har alt det hø og græs som de kan tygge i sig, men hvor er det dejligt at se, at de i det her vejr ligger og daser midt i solen. Løsdrifts husene, dem har de ikke besøgt endnu, de bruges kun om sommeren som ly for de krapylske insekter, men de har altid tilbudet. Hilsen Merete
God 1 års shetlænderhoppe sælges Opstalding tilbydes Nørholmsvej i Aalborg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle jer, der fabler om LOVEN... |
99E |
16-10-2006 19:19 |
|
...kan I så ikke lige finde det på skrift til os andre, der har dokumenteret vores påstande om VINTER og VINTERLIGT VEJR? Jeg vedjo, at jeg har ret... 
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyreværnsloven... |
|
|
Nu har jeg intet imod at hestene går ude hvis de trives og holder huld, men jeg har jo også hørt devicen "efter 1. okt. skal der være læskur og tørt leje", men ville da lige gå ind og finde dyreværnsloven for at se. Der står så ikke lige umeddelbart noget om det i den,men tilgengæld faldt jeg over denne paragraf § 9. Levende dyr må ikke anvendes som mål ved øvelses- og kapskydninger NÅ!!! Helt ærligt  Nej, inden folk overfalder mig med historier om stakkels katte der er blevet skudt af jægere osv. (som selvf. er frygteligt), så kom jeg altså bare sådan til at grine over denne totalt åbenlyse information (griner endnu). det minder lidt om Amerikanske tilstande hvor alt skal skrives i brugsanvisninger for at undgå sagsanlæg , feks. at man ikke skal stryge sit tøj mens man har det på!!  Nå, fuldstændig afsporing af debatten, sorry!! I fortsætter bare (mens jeg nok skal overveje enten at få noget at spise eller gå i seng, jeg griner endnu) Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest... |
Sabrina Nielsen |
16-10-2006 20:22 |
|
Min hest har et læskur og er ude hele året rundt. Det er både lettere og mere praktisk. Han er ½araber og ½fjorhest og får en ordentlig vinterpels, så han kommer ikke til at lide nogen nød... (OG han klare sig fint uden dækken):) Hilsen Sabrina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tak for go debat |
LoverHorse - L&L |
16-10-2006 21:12 |
|
jeg blev helt overrasket da jeg kom heriind igen. Jeg synes ikke jeg kender en lov om hvornår de skal have læskur?? Men vis de nu kan stå i læ alligenvel er det vel også godt.. Men jeg håber at jeg kan få læskur så de kan gå ude hele året, det er meget mere praktisk og hestene ville helt sikkert klare sig fint. Det der med at hestene kommer nr man kalder - hehe det gør mine også, men det er jo fordi de ved de får mad hvis de kommer ind. hehe
Heste tager mig som jeg er, men de bedømmer mig ud fra, hvad jeg gør!.. Sometimes, you cant make it on your own. Love Lulle(Luka) & Lisette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er ikke nogen lov |
Eva Lydeking-Olsen |
16-10-2006 22:09 |
|
om datoer, det kan der jo ikke være - da det afhænger af vejret. Fødevarestyrelsen, så hut jeg visker.
Så jer der påstår der findes datoer: host op med dokumentation. tak.
Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps - det |
|
|
står her: www.foedevarestyrelsen...e_vejr.htm Der har vist nok tidligere været en dato, men den er altså fraveget - måske pga klimaændringer?  Men vi overvejer i øjeblikket at tage dem ind sidst på ugen, natten er blevet lidt vel lang og duggen begynder at falde tungt, de kan have svært ved at finde et godt og tørt sted at ligge... Men foreløbig er de meget glade og veltilpasse 
fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu bor jeg desværre... |
|
|
sådan at jeg ikke kan lade mine heste gå i løsdrift...men når jeg får mit eget sted, så er det det der skal stå på programmet!! Jeg har en Frieser og en lille shetter...og nej hvor ville sidstnævnte blive glad for at kunne være ude døgnet rundt - året rundt. Friesertøsen vil også sagtens kunne klare det. Mvh May.
Vores sorte perler Frieseren Thundra & Shetlandsponyen Clyed Hestene er vores partner og ledsager gennem livet Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder Vær ydmyg Sig tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej |
|
|
Ja min kom ind for små 14dage siden. Hun frøs, tabte sig, (hun er normalt godt i stand og pæn) hun fældede sådan lidt som vinden blæste, så fældede hun ikke..osv..hun var helt rundforvirret i pelsen..hun fik dækken på men det hjalp ikke på hendes stand. Hun er 18år men frisk og sund ellers. Hun kom ind for at få sine faste måltider og en masse wrap, hun ELSKER at komme ind og stå i boksen og hygge og spise sit wrap.. og når hun kommer ud om morgenen syntes hun også det er fedt, når hun skal ind til aften, ja så kommer hun blæsende til leddet sammen med hendes "mand" Tommy..  Hun står med dækken nu, og hun er blevet klippet, da hun sveder af selv den mindste tur..fordi hun er ret vågen og ser div. bøhmænd i hækkene og andre spændende steder.. Hilsner fra Margit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min pony... |
|
|
min islænder står inde, og det har hun bestemt ikke noget imod. Hun kommer gerne op til leddet flere gange i løbet af eftermiddagen, og "spørger" om hun ikke snart skal ind og have sit hø?(slet ikke fordi folden er fyldt med græs)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne loka |
|
|
anne loka og andre derhar heste der vil ind og have hø, foder og hvad ved jeg, hvis I åbnede boksdøren igen ville de gå ud igen, når de havde spist og muligvis gå ind igen for at finde mad og læ. Man kan faktisk ikke udtale sig om hvorvidt hesten ville være ude eller inde før man har givet dem frit valg. Om morgenen vil de gerne på fold ikke??? Et godt læsskur opfylder reglerne for at være en stald. Fungerer de som hestens opholdsrum, kommer også til at opfylde bestemte arealekrav, højde til loftet osv, vær obs på de nye regler når de engang bliver vedtaget i folketinget! Anbefaling 1. oktober er bortfaldet. Så må de/I gå ind og definere vinterligende vejr. Snestorm er vi enige om? Jeg er også i tvivl om hvorvidt man skal kunne tilbyde læsskur i dagtimeren i vinterperioden, hvis man ikke har læ på folden(det logiske ville være ja, men kan et dækken afveje det??). Man behøver vel ikke sikre dem et tørt leje at ligge i hvis de kun er ude i dagtimerene. At mange heste godt kan lide at fordele deres liggeperioder over hele døgnet, kan jeg observere i min løsdrift. . Der bliver sikkert mange måder at fortolke det på, en dato var mere idiotsikkert (undskyld udtrykket).
Barfodskursus og foredrag med Dan Guerrera den 5-8 oktober i Hillerød tjek på www.sundehove.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2 fjordheste |
bonny |
17-10-2006 11:58 |
|
Vi har 2 fjordheste, de går ude året rundt, de har dog mulighed for at få ind i stalden, hvor et gammelt roe-rum, fungere som boks. De stortrives med at gå ude, men vi kan desværre ikke rigtig ride dem de meste af vinteren, da de så vil komme til at svede, og skal bagefter bruge flere dage på at tøre pga, den tykke pels.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Går ude endnu |
Christensen |
17-10-2006 12:32 |
|
Min DV går stadig ude og hun nyder det i fulde drag. Hun har sat lidt pels og kan sagtens holde varmen. Hun får vitamintilskud og hø - der er græs nok til ½ måneds fuld foderudnyttelse endnu  Jeg er ikke pivet hvad det angår, synes tværtimod det er synd for de heste der allerede får smidt dækner på i september og ryger på stald i 15-20 graders varme 
Cecilie Christensen - Ung hobby avler - Man er ikke bedre end den hest man rider på
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine 3 |
|
|
er kommet hjem i løsdriften og stå. Og de elsker det bare. Da jeg havde de 2 små stående i boks kunne det ikke gå hurtigt nok med at komme ud igen. Ingen af dem bruger stalden ret meget, og jeg undres til stadighed når jeg ser dem stå i en stiv vinter storm, udenfor med #øven mod vinden, selvom de har den dejligste varme nystrøede stald de kan gå ind i. Det fortæller mig bare at det er det helt rigtige jeg har gjort ved at bygge løsdrift. De bliver fodret 2 x dagligt, men har altid fri adgang til hø. keppie: Hvor stort et areal kræves det for at have en løsdrift som din, og hvor mange heste har du i den? Helle
Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!Medlem af DÅHM-sønderjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke til at holde ude |
|
|
Jeg har en fjordhest, og hun vil ikke helst gå ude hun får med og hø vitaminer og alt det her, er robust og fryser bestemt ikke. men hvis jeg ikke sætter hende ind når hun synes nætterne bliver for kolde går hun bare gennem hegnet og ind i stalden om natten:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine robuste ponyer er inde om natten. |
|
|
Ja...jeg har taget både min islænder og shettlænder på stald om natten. Shetlænderen for ca en uge siden da der ikke rigtig var mere gras på hans fold, så han skal have mere foder...og han virker faktisk glad for at stå inde. Islænderen kom ind for snart en måned siden da jeg ikke kunne holde huld på ham og han var helt energiløs, så han måtte ind for at have mere foder, selv om andre heste stadig går på døgnfold på samme fold...
Nu med shetlænder -Lakrids- og stadig de to islændere -Mickey og Lagsi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| november |
|
|
De år vi ikke havde løsdrift, tog jeg først hestene ind når det blev for mudret derude. Ofte omkring november. Indtil da fodrede jeg dem bare på folden. Dog tog jeg dem på stald om natten hvis det virkelig regnede meget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har åbnet |
bimboe |
17-10-2006 16:05 |
|
til min løsdrift, i starten brugte de den om natten, nu bruger de den næsten ikke. De får stadig kun foder én gang dagligt samt hø. Og går på græs fra 8-9 morgen til 17-19 aften. Alle trives rigtig godt, og er ved fint huld. Når boksen til hesten engang bliver færdig(skal lige begynde først), så kommer de på boks om natten, men der gå nok en måned endnu. Tine
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irish og jydeblanding |
|
|
Jeg har to dejlige bamser jeg er begyndt at tage ind den 15. oktober. De kommer ind når der bliver mørkt og ud kl.7.00. De glæder sig til at komme ind om aftenen og begynder at vrinske når de kan høre jeg muger ud, øser mad op og ryster hø ud i boxene. Teknisk set kunne de begge godt gå ude hele året med et læskur, men de nyder at ligge i tørre boxe og sove og jeg synes jo også det er skønt at gå i stalden og nusse om dem om aftenen... De kommer ud på heltids fold fra den 1. maj og til der bliver frost om natten. Og ja - vi havde nattefrost første gang i fredags...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
LoverHorse - L&L |
18-10-2006 10:15 |
|
Det der med hvis hesten selv kunne vælge.. tror jeg faktisk også mange heste ville gå ud igen efter de har fået mad. Hvorfor mon de vrinsker om aftenen når det er ved at være MAD tid... hehe... De vil da have mad. Så man kan vel egnetlig ikke vide hvad hesten helst vil, det har vi jo bestemt for dem!! Jeg håber bare vi når at få et læskur inden de skal til at ind... ellers må de vente til næste år med at gå ude døgnet rundt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine går |
|
|
ihvertfald ud, når de har ædt krybbefoderet og aftenens hø-ration. Jeg vil ikke udelukke, de går derind igen i løbet af natten. Der skal ikke lukkes efter dem foreløbig. Jeg har endnu ikke taget stilling til hvornår, men det bliver noget med frost eller stiv kuling, der står lige ind af indgangsdøren.
Mvh Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst EQUIPAGE-PRINSESSERNE SØGER EN PASSER 8830 Vammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine... |
Katie |
18-10-2006 16:29 |
|
Går også ude døgnet rundt - men de har så også en løsdriftsstald at gå ind i. Jeg ville helst - som den pussenusse hestemor jeg er - have dem ind i en tør, varm boks. Men jeg tror mere, det er for min skyld end for deres. Jeg har haft webcam oppe nede i stalden, og de har ikke sovet inde én nat endnu! Der var en nat, hvor de stod derinde lidt - så tullede de ud igen. Jeg har så også læ på næsten hele folden, som ligger op af tæt og høj skovbeplantning på hele den ene side, og der er stadig masser af græs. De kommer også susende, når jeg kommer med foderspanden om aftenen - men de suser lige så hurtigt ud igen, så jeg tror de har det bedst udenfor!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordbasser... |
Andrina |
19-10-2006 17:41 |
|
Mine er kommet ind, man plejer at sige at når det er under 5gr. eller hvis det regner meget... 
Der er mange meninger og alt skal respekteres. Det der er inden i, betyder alt. Mens det der er uden på, intet er vær. Venlig hilsen Andrina, med den gule stjerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| om at gå ud |
|
|
I dag gik de så IKKE ud efter krybbefoderet - var lige ude at godnatte, og de står tørre og tilfredse og feder den indenfor! Men de har jo stadig muligheden for at gå ud, når de trænger til at se noget andet/ strække benene (og skide, håber jeg!!!)!
Mvh Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst EQUIPAGE-PRINSESSERNE SØGER EN PASSER 8830 Vammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|