Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Har du en engelsk fuldblod uden dækken?
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 09:40

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen HN'er, der har en engelsk fuldblod (XX), der ikke behøver vinterdækken ?

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender mange!
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 10:07

Hverken avlshopper eller åringer har hos mine forældre aldrig gået med dækner ,og de går ude 8 timer om dagen. De har aldrig haft problemer med forkølelser eller lignende.

Så vidt jeg ved går avlsdyrerne på andre fuldblodsstutterier heller ikke med dækken. Selvfølgelig er der undtagelser men generelt er det ikke nødvendigt.

Da jeg belv bekendt med hestenettet blev jeg faktisk meget overrasket over de mange skriverier om ,at fuldblods ikke kunne gå uden dækken om vinteren!

Der er jo kun èn ting at gøre, og det er at prøve det af på din egen hest.

Èn gang fuldblod - altid fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

yessir
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 11:16

Pt. går min fuldblodshoppe ude døgnet rundt uden dækken... kommer dog på stald om ca en uge (afhængig af vejret), men vil fortsat gå ude i døgnets lyse timer uden dækken. Hun vil så heller ikke blive redet andet end skridtture hele vinteren. Jeg holder selvfølgelig øje med om hun bliver kold eller om hun taber sig, tror det eneste du kan gøre er at prøve og så bare være obs på den...

Sisse

0
0
Svar på denne tråd

til dels...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 11:17

Min gamle lånehest var fuldblod, og han satte bjørnepels. Kunne sagtens gå uden dækken.

Min nuværrende er ½ fuldblod og klarer sig fint i løsdrift uden dækken.

Så ja det kan de godt. Det der er vigtigt er at de har adgang til godt stråfoder på folden og at de kan gå i læ hvis de har behov for det - men det er jo ens for alle heste...

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblods
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 11:27

Mine 3 xx går uden dækken og har gjort det hele tiden. Den første gik kun med dækken det første år fordi jeg fik hende da hun havde dækken på. Vallakken går i løsdrift uden dækken og hopperne går ude 11 timer om dagen uden dækken. De skal bare helst have noget grovfoder de kan gå og spise af.

Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Min fuldblod
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 12:03

har altid brugt dækken om vinteren. Tidligere 300-400 gram, nok mere eller mindre præget af de andres dækkenforbrug i stalden :-)

Sidste havde han dog ikke mere end 200 gram på. Han var altid meget lun.

Han sætter minimal vinterpels og er altid slank - uanset hvad han spiser af fibre m.v.

Men han HADER at få dækken på og jeg ville også helst have han kunne gå uden vinterdækken (evt. regndækken ved heldagsregn).

De kom på stald for natten d. 1/10 og er udendørs dagligt fra kl. 7.15 - 18-19 tiden - d.d stadig uden dækken.

Om morgen lægger jeg 2*2 kg. hø + to bunker halm ud til deling mellem de to heste jeg har. Resten får de i boksen (8 kg. til fuldblodshesten og 4 kg. til blandingshesten). Årsagen til den lave portion hø på folden er at min anden hest er en ædedolk :-) Min fuldblod spiser langsomt og kan sagtens finde på at gå fra høet og f.eks. hvile, kigge på omgivelserne eller nippe til det græs, der stadig er på folden. Alt imens den anden æder rub og stub og den mangler bestemt ikke huld :-).

Ovenstående giver mig derfor problemer med at de skal have fri adgang til godt grovfoder udendørs.

Men jeg vil, som jeg allerede havde planlagt inden jeg skrev, trække det så længe som muligt inden dækkenet kommer på og se om vi evt. helt kan undvære det.

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

de kan få mere pels
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 12:19

Jeg har selv en fuldblods, der er vist 25 % af noget andet i. Hun er mere kuldskær end ponyerne, helt klart, men da hun har adgang til sin løsdrift når hun vil, så ser jeg hende ikke fryse. Det første år jeg flyttede hende ud i løsdrift lagde hun ikke så meget vinterpels og var mere inde i løsdriften (hængte plasgardiner op for en sikkerheds skyld), men anden vinter lagde hun mærkbart mere pels og tilbragte mere tid ude. Hendes huld er god og hun får mere foder nu, da hun er 21 år. Hun sætter også pels tidligere og fælder senere end sine yngre kollegaer.

Så jeg vil sige det må komme an på forholdene og hestens pels. Da jeg havde hende traditionelt opstaldet i en ikke varm stald og folden var uden læ, brugte jeg regndækken til de dage hvor det sneede eller regnede, ellers klarede hun sig fint uden. Der hvor jeg tror det går galt er hvis stalden er meget varm, så er det et chock at komme ud i vinterlignende vejr, uden dækken.

I Månedsmagasinet Hest er der blevet skrevet at hestens pels er mere effektiv end selv det bedste dækken. Det kræver bare at hesten får grovfoder nok fordelt over døgnet og mulighed for læ.

MVH

Christina

Barfodskursus og foredrag med Dan Guerrera den 5-8 oktober i Hillerød tjek på www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 21:34
vores XX har den vildeste bamsepels. Han ligner mere en shetlænder om vinteren end en XX her er et billede taget af ham i maj måned. selvom han har smidt en stor del af pelsen der giver det alligevel et indtryk:

-Jane

Arrangerer Ute Lehmann weekendkursus i Aalborg Foråret 07

Venter guldfølle i juli 2007

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside www.hms4life.dk
0
0
Svar på denne tråd

Engelsk fuldblod.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 10:14

Hej.

Min søster har en engelsk fuldblod, som ikke har gået med dækken de sidste 3 år og det på trods af hun havde den med til Sverige, hvor det kunne blive ned til -25 grader. Men pga at hesten er blevet ældre, tror jeg hun skal til at gå med dækken nu. Men det kan sagtens lade sig gøre. Selvfølgelig hvis det er meget vådt med regn og sne, kan det godt blive koldt, men det kan det jo for alle heste.

Horses don't care how much you know
until they know how much you care!
0
0
Svar på denne tråd

Engelsk fuldblod
Forfatter: 
Dato:  17-10-2006 13:00

Min fuldblodsdame på 18 år går for første gang i sit liv i løsdrift. Hun har gået på døgnfold siden juni hvor jeg fik hende, og hjemme i løsdriften siden sidst i september.

Hun er allerede begyndt at sætte den fineste pels, og jeg tror klart at der kommer mere. Hun har stået ved en galopbane hele sit liv og har ikke haft for meget foldtid.

Jeg har selvfølgelig både dækken og boks klar til hende hvis det bliver et problem senere, men jeg tror afgjort at hun allerede er begyndt at indrette sig efter forholdene.

Helle

Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!

Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider