Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder og kolik
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 01:30

Min hest Paula har efter hun har folet og været meget syg og afmagret, fået en tendens til kolik. Hun har haft det 2 gange siden hun folede, og har ellers aldrig før haft det (hun er 8 år gammel nu).

Er der nogle foder produkter der kan provokere kolik? Og er der nogle der er "forebyggende"?

Vi har skiftet foder så hun nu ikke får det meget energifyldte "derby" (baseret på majs), men mere hø og gulerødder samt et fuldfoder der er baseret på havre + vitaminer.

Hun står på spåner, og spiser også nogle af dem. Hvad er værst for maven - spåner eller halm?

MVH Elsebeth

0
0
Svar på denne tråd

Hej Elsebeth.
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 01:45

Det bedste middel mod kolik er hø hø og atter hø.. Netop for at holde maven igang hele tiden. så den arbejder i alle hestens vågne timer. Jeg ville give hende så meget hø at hun ikke gad æde spånerne.

Hvis hun bevidst vælger at æde spånderne kan det være et udryk for manglende træstop i foderet og det kan nogle gange ændres ved bare at give dem 1.2 kilo hø

Generelt "provokere" meget krybbefoder jo tarmene. Så flere små måltider jo bedere.

Nu ved jeg ikke lige om roepiller er tilgængelige der hvor du befinder dig.. Men de er ganske fortrinlinge til kolik heste. også hørfrøs kure (kogte, meget vigtigt) kan hjælpe en kolik hest. men hvordan er det oftes det udspiller sig med hendes kolik. Er det efter mltider eller er det fordi hun æder jord??

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 08:37

har åbenbart en rigig god virkning mod kolik.

Vi har en pony der havde tendens til kolik. Efter vi begyndte at give ham roepiller 2 gange dagligt har han ikke haft kolik. Dvs. 1½ år. Før var det et par gange om året.

Hilsen Helle

Hvis du ikke vil have en prop
så prøv en Irish Cob
Helles Irish Cobber
0
0
Svar på denne tråd

Lyder underligt
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 11:08

Måske er noget af efterbyrden stadig inde i hende? Det kan nemlig give kolikproblemer. Kontakt hellere dyrlægen :-)

Kolik heste skal have mest mulig grovfoder og næsten ingen havre.

Cecilie Christensen

- Ung hobby avler -

Man er ikke bedre end den hest man rider på

0
0
Svar på denne tråd

kolik og foder
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 11:22

At heste får forstoppelse, skyldes meget ofte at tarmen ikke fungerer optimalt. Det kan skyldes mangel på grovfoder af god kvalitet (hø, wrap, lucerne), som er med til at holde tarmfloraen i orden, hvilket er alfa og omega for at holde hesten sund.

Halm i store mængder er den store synder.

Den næste er er stivelse, idet der nemt sker en fejlgæring.

Fodermidler med højt indold af stivelse er især majs, hvede, byg men også havre.

Majs bør normalt kun tildeles heste hvis de er varmebehandlede eller microniserede. Det er f.eks poppede majs.

Normalt er det ok at give ovenstående i moderate mængder, HVIS ellers hesten får rigeligt godt grovfoder.

Ved grundig gennemgang af din hests foderplan vil man hurtigt kunne se om det er der problemet ligger.

Det er lidt farligt at tro at majs er det enenste der kan opfede sin hest. Det kan gives i moderate mængder. men hø/wrap og lucerne har faktisk en meget bedre virkning. Det samme har olie.

Endelig har Yea-sacc en gunstig indvirkning på maven.

Nu håber jeg ikke at din hest spiser spånerne???

Får din hest salt nok?

Har den altid adgang til rigelig vand.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 18:00

alle svarene

Paula får i øjeblikket 6 måltider om dagen. Primært gulerødder og så lidt fuldfoder. Desuden 1 balle hø.

Uhh, der kom lige et lille jordskælv mens jeg sidder her og skriver - skønt at bo i en jordskælvszone

Nå tilbage til Paula.

Jeg vil finde ud af om der er roepiller tilgængeligt her.

Og lucerne - det kan jeg meget let komme til, da det er almindeligt brugt. Er det okay, at det er frisk lucerne?

Mette: Jeg har også gået og luret lidt på om det kunne være jord, da der ikke har været så meget græs her til sommer, og det Paula har spist, må have indeholdt meget jord. Desuden har hun en fanatisk appetit og spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af. Hun kommer ikke så meget ud mere af samme grund. 2. gang hun havde kolik var vi dog sikre på, at det skyldes det majsholdige "Derby", da dyrlæge tømte hendes mavesæk via en sonde i næsen, og det var ren gæret Derby. Hun bøvsede meget ved denne kolik - har egenligt aldrig hørt en hest bøvse før.

Cecilie: Jeg er næsten 100% sikker på, at hele efterbyrden kom ud, da føllet bogstavligt talt blev hevet ud af Paula. Hun var så syg på det tidspunkt, at hun ikke selv kunne presse. Derfor modtog dyrlægen også moderkagen, og jeg håber da, at han kiggede den efter. Jeg vil nu alligevel for en sikkerheds skyld spørge ham om det.

Neize: Hvad er Yea-sacc?

Jo, Paula spiser nogle af spånerne. Hun er fanatisk når det kommer til mad, og hvis der ikke er noget hun kan spise, så finder hun noget hun kan spise.

Hun har saltsten og der er altid vand hun kan komme til, men om hun drikker nok, det skal jeg ikke kunne sige.

Hvilken type olie kan jeg give Paula? Og hvor meget? Hun vejer vel 5-600 kilo.

MVH Elsebeth

0
0
Svar på denne tråd

Kolik...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 21:28

Hej ...

Jeg ville også anbefale roepiller. Du kan f.eks.gå ind på brogårdens hjemmeside og læse om hvilken indflydelse roepiller har.

www.brogaarden.dk vælg produkter og hest og så står det under grovfoder. Det er faktisk ikke i pille form som man normalt tænker i piller. Det er microniserede roeflager. Hvis du kan skaffe det, så skal det blødes godt op i vand, så evt jordrester bliver renset fra. Fordelen er, at det kun skal blødes op i ti minutter. Andre piller kræver mange timers opblødning. Det er bare et forslag.

Lucerne er også klart at anbefale.Lucerne øger spyt produktionen og dermed de enzymer der hjælper med at nedbryde føden og giver dermed bedre tarmflora. Desuden indeholder lucerne også lysin. et aminosyre, som heste ikke kan producere selv.Du kan gå på www.google.dk og så skriv lucerne. SE Nr tre for neden på listen som hedder "DLG hest 2" (Jeg er desværre ikke nogen haj til at gennemskue det direkte link ). Vælg med olie. jeg ville umiddelbart ikke give frisk lucerne. Kender ikke virkningerne af det. Din hest skal have masser af grovfoder.

Til sidst kan du give loppefrøskaller( håber det staves sådan) hvis din hest har sand og lign. i tarmene...spørg dyrlægen til råds.

Mht olie kan du give rapsolie. f.eks en dl morgen og aften.

Håber noget af dette kan hjælpe dig. Og håber fremfor alt at du kan skaffe nogen af disse fodermidler.

Jeg skulle mene, at det ikke er helt forkert det jeg har skrevet til dig .

Ellers går der sikkert ikke længe før der er nogen der korrigerer mig...

Mange hilsner fra

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Kolik og foder
Forfatter: 
Dato:  15-10-2006 21:39

Vores hest har døjet rigtig meget med kolik.

Vi har også forsøgt med roepiller sammen med havre og gulerødder.

Dét var ikke nogen succes iflg hesten.

Han undlod mere eller mindre at spise.

Istedet fik han masser af hø, vitaminer/mineraler og gulerødder.

Dette trivedes han på.

Han står på spåner.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Kolik...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 00:25

Hvis hun har tendens til at få kolik, så skal hun have ekstra magnesium. Du kan finde et rigtig godt produkt på www.hippolyt.dk det hedder Hesta plus magnesium.

Desuden ville hun nok også have rigtigt godt af en daglig potion Irish Mash også fra Hippolyt- det er suverænt! Det er super hvis man vil forebygge kolik.

Hvis jeg var dig ville jeg skifte hendes spåner ud med alm. halm.

Og i stedet for gulerødder, så ville jeg vælge æbler!

0
0
Svar på denne tråd

Kolik..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2006 01:01

Er hun dækket ind med ormekur ? Bændelorm kan give de samme symptomer som kolik, da ormene ved stort antal simpelthen stopper tarmen til.

Bændelorm kan ikke spottes i en pølleprøve, der skal laves en blodprøve.

Håber at din hest snart er helt frisk igen.

Godnat fra Gitte

Så starter nedtællingen !

01.12.06. overtager vi vores drømmegård

og

25.01.07 er jeg sat til at skulle føde mit 3. barn

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider