|
|
| Min unghest skal have 6 kg. havre!! |
|
|
Jeg har en shirehingst på 2½ - og han skal have kraftfoder svarende til 6 kg havre foruden 2 kg roepiller (tør vægt) - Han spiser omkring 20 kg wrap af 1. slet, og kan ikke tage mere. Hvordan skal jeg gribe det an ? Sidste vinter fik han 4 kg havre og 2 kg roepiller (tør vægt), hvilket var det han skulle have. Han kan slet ikke magte at spise bare halvdelen i roepiller. Han ændrer ikke adfærd af al havren. Han får desuden 3 dl olie dagligt og Travo E. Nogle forslag ? Mængden kan ikke ændres - det er det han skal have til hans vækst og huld. Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da helt op... |
|
|
Hvor mange FE skal sådan en lækker mule have?? 12-14 stykker?? Ja jeg har desværre ikke det gode råd til dig. Får det lyder da godt nok HELT vild. 20 kg. wrap pr dag giver vel lavt sat. 6 FE pr dag. Roepillerne giver 2 FE. Olien giver 1. og så skal han yderligere have 6 FE oven i det?? Det giver 15 FE pr dag.. Der er dælme godt nok meget.. Godt nok er han stor.. Men så stor?? Kunne man ikke hæve olien så han kommer op på MAX dosis og så tilføre E- vitamin. Det ville da kunne rede 1 enkelt kilo havre. Og gøre måltiderne mindre. Men jeg kan også godt se det upraktiske i at fodre 6 gange om dagen. desværre.. Hvad med at finde noget hø med højere FE værdi så han ikke skal æde så meget??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Mette > Jeg har råd fra min dyrlæge om ikke at give mere end 3 dl olie om dagen til en hest, og det vil jeg helst holde mig til. Wrappen er analyseret til 0,52 fe/kg - så jeg tror ikke det kan blive meget bedre. Ja de skal have meget at æde, og mængden er rigtig nok. Han får naturligt E vitamin, mine hopper får også pga. drægtighed. Det er lidt svært - måske skal jeg bare give ham havren, når han nu ikke får topenergi af den alligevel. Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op... |
|
|
Det er da en foder udgift der vil noget på sådan en drenge basse. Men han er også en lækker mus. dvs. at han får 10 FE kun på wrappen.. Sjovt regne stykke.. Din ene æder det samme som 3 af mine.. HI HI HI... Nå nej nu skal jeg nok lade være med at gå mere i selvsving.. Men lige en tanke.. Er dyrlægen ikke bange for OCD. osv. ved så "hård" en fodring?? Ikke dåligt ment,, Men der er jo en del stivelse i 6 kg. havre..*S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette... |
|
|
Ifølge de kloge hoveder udvikles OCD i fosterstadiet og frem til at føllet er max et år, dvs på en 2½ års burde det ikke være et problem. Ved heller ikke, om det er et problem for koldblod?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men vækst forstyrrelser |
|
|
er vel relevante helt frem til de er færdige med at vokse. Og en Shire bliver jo ret stor og er vel også rimeligt sent færdig. (ret mig endelig hvis jeg er galt på den) Så der skal man vl også have fokus på det?? og så er der så mange andre ting som stivelse ikke er godt for så selve vægsten er da meget væsentlig men også alt andet.. Men som sagt.. Jeg er ikke ret velbevandret i de store smukke kæmper. Så det kan sagtens være jeg rammer helt ved siden af.. *S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *** |
|
|
Du kan jo godt ændre mængden ved at give den noget andet foder, spillers har lavet noget til ungeheste der er et højt indehold af de forskellige ting som gør at den ikke behøver den samme mængde for at være dækket ind. Jeg vil helt klar skifte foder, find noget der indholder nogen flere vitaminer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roepiller |
|
|
Roepiller er meget fyldfoder, det kunne du måske med fordel fjerne. Derudover vil flere fodringer gøre at han kan optage mere. Jeg ved ikke om det hjælper, men et forsøg værd. Bare husk der skal være min. 4 timer imellem fodringer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mindre havre |
| Forfatter:  |
Anne :-) |
| Dato:  |
14-10-2006 23:01 |
|
Tænk på hvor stor og kraftig en hest han er... det er da klart at den spiser så meget! Den skal jo bruge masser af energi til sådan en stor krop. Jeg ville dog foretrække at fodre med mindre havre, da det ikke er så godt for deres mave med sådan en stor mængde, så hellere give nogle soyaskrå og majs og en masse gulerødder. Soyaskrå indeholder masser af proteiner, og majs feder en del... havre er én stor omgang tomme kalorier, så det er bedre at fodre med noget foder med mere gods i! Du behøver ikke at erstatte havren, bare skære ned på det(eks. 2 kg pr dag) Hvad er sundest for dig franskbrød eller rugbrød? Rugbrød ik? hvorfor? fordi der er masser af fibre, der tager lang tid at fordøje... Netop dette skal du overføre til din hest! Det lyder godt at du fodrer med så meget hø, bliv endelig ved!!!
Anne K.C. "At efterligne er ikke det samme som at forstå!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mindre havre |
Anne :-) |
14-10-2006 23:02 |
|
Tænk på hvor stor og kraftig en hest han er... det er da klart at den spiser så meget! Den skal jo bruge masser af energi til sådan en stor krop. Jeg ville dog foretrække at fordre med mindre havre, da det ikke er så godt for deres mave med sådan en stor mængde, så hellere give nogle soyaskrå og majs og en masse gulerødder. Soyaskrå indeholder masser af proteiner, og majs feder en del... havre er én stor omgang tomme kalorier, så det er bedre at fodre med noget forder med mere gods i! Du behøver ikke at erstatte havren, bare skære ned på det(eks. 2 kg pr dag) Hvad er sundest for dig franskbrød eller rugbrød? Rugbrød ik? hvorfor? fordi der er masser af fibre, der tager lang tid at fordøje... Netop dette skal du overføre til din hest! Det lyder godt at du fodrer med så meget hø, bliv endelig ved!!!
Anne K.C. "At efterligne er ikke det samme som at forstå!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Protein... |
|
|
Hvis han får 20kg wrap, får han vel allerede nok protein, dvs får for meget, hvis han også får sojaskrå?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Hvorfor ikke bare give den de 6 kilo havre!!! mange af vores rideheste er oppe på tilsvarende niveau og de har altså ikke maveproblemer...de store mængder wrap sørger jo også for at hesten hele tide har noget grovfoder i maven så jeg har meget svært ved at se at det skulle være et problem
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
...nok fjerne roepillerne. Den får jo rigeligt grovfoder i wrappen, og roepillerne fylder bare op så der ikke er plads til kraftfoderet. Og så ville jeg erstatte madolien med BioMega 2 pump = 66 mL pr. måltid. Det giver en væsentlig bedre foderudnyttelse, så du vil sikkert opdage at du efter et stykke tid kan sænke havrerationen betragteligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| asjdhajkhak |
Anna-s |
15-10-2006 10:00 |
|
Hmm har du overvejet at give ham noget byg i stedet for noget af havren? Tænkte bare at der skal mindre kg til en foderenhed i byg en i havre. Måske det også kunne være en ide med en form for müesli - bare ca. 1 kg om dagen så er der da lidt anden samg  Hvad med 2 kg byg om dagen (svarer ca. til lidt over 2,5 kg havre) 1 kg müesli (med højt FE indhold ca. 1 pr. kg) Svarer til 1,3 kg havre. Måske en enkelt ekstra dl olie så har du sparet et helt kg havre (men det er nok en dyrere løsning). Han skal da godt nok have meget mad! Godt nok er han stor men så meget havde jeg ikke forestillet mig han skal sætte til livs! (Det passer sikkert kom bare bag på mig). Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er dybt chokeret! |
|
|
Mener du virkelig at din hingstebasse på 2½ år har brug for 17,6 fe dagligt? Efter normal foderberegning har han som unghest (hingst- koldblod) med let træning og en forventet udvokset vægt på 1100 kg, faktisk kun et foderbehov på 7,5 fe. Den mængde du du har opgivet her, giver 17,6 fe, hvilket tyder på, at den der har lavet foderplanen har lavet en kæmpe regnefejl. Så meget foder har ingen heste brug for, og da slet ikke en koldblods. Hilsen
Yankee Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Så kom der gang i debatten  Han får fri adgang til wrap, og det mener jeg han skal have, også selv om han spiser de 10 Fe i grovfoderet. Jeg glemte at nævne at han går i løsdrift, så lidt går til at holde varmen... Jeg vil undgå at give mere protein, da han som flere nævnte, får rigeligt igennem wrappen. Shireheste er proteinfølsomme, de får voldsomme hudirritationer af for meget protein, og oftest i sokkerne som sår og hudinfektioner. Mine personlige erfaringer og foderplaner fra www.foderplan.dk virker bare ikke. Der skal MEGET mere til. Shirekollegaer rundt om i norden bruger de samme retningslinier, og jeg forstod ikke hvorfor mine planer ikke virkede, indtil de alle sammen kunne fortælle at mængderne var for små. For god ordens skyld, skal det nævnes at er han/de ormebehandlet og passet med tænder mv. Jeg ville undgå at give så mange hurtige kulhydrater, men der er nok ikke nogen vej udenom. Roepillerne var jeg ikke meget for at droppe, men det skal jeg måske... Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Germ & Tina (aka. Cheetah) |
15-10-2006 12:04 |
|
Synes også det er meget foder til en koldblods - men hvad ved jeg?! 
"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ikke sikker på at du skal droppe |
|
|
Roepillerne.. For så skal du jo erstatte dem med yderligere 2 kilo havre... og hvis han skal have 6 kg. havre nu skal han jo helt op på 8 kilo havre pr dag.. og det er dælme meget.. *S* Men jeg er også så havre forskrækket som noget kan være. (efterhånden*S*) Ingen tvivl om at han skal have meget foder Men jeg tænker om man måske kommer til at "fodre tynd" at han skal bruge mere energi på at omdanne de 6 kg. havre end han for ud af det?? Som sagt kender jeg ikke meget til de store kæmper. Kun til konsekvenserne af forkert fodring.. *S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Mette jeg kan godt følge din tankegang - og jeg er også ret skeptisk... Jeg kører ikke så hårdt på ham endnu, han har aldrig været hverken tyk eller tynd, og væksten jævn selv om jeg mente han var gået i stå i foråret. Min dyrlæge mener jeg gør det helt korrekt, og at shireheste ikke kan sammenlignes med andre store koldblods som jyder eller belgiere. De har på en måde et meget langsommere stofskifte (belgiere/jyder). Vægtmæssigt er de måske nær hinanden, men shirere har helt andre proportioner, bevægelsesmønstre osv. Blodstrømningerne i kroppen skal laangt længere rundt i en shire end i en "lille" jyde/belgier... Jeg ved ikke hvad jeg skal sige - et eller andet sted kan jeg godt følge tankegangen, men alligevel... Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men det er da HØJST |
Eva Lydeking-Olsen |
15-10-2006 13:34 |
|
besynderligt at han ikke kan spise mere wrap ???
20 kg wrap (og min er endda tør med god tyggetid) er da hvad min oldenborg-type-hoppe på¨600 kg gnasker i sig uden vanskeligheder når det er koldt.
Frieseren (550 kg), frieserplagen (400 kg)og fjordhesten (400 kg) sidste vinter i løsdrift spiste 400 kg MEGET tør og langstået, grov wrap om ugen, UDEN at pive og UDEN at blive særligt fede (de må godt have LIDT mere på sidebenene når de går ude hele tiden) og det er små 20 kg i snit pr mule...så fik de 1 kg roepiller og rc ved siden af. I snestorm og hård frost kunne de tre alene spise 600 kg wrap.
Den normale fordøjelse, når de får mange fibre, er at de danner kortkædede fedtsyrer i stortarmen = masser af energien dannes af bakterier i tarmen, ud fra wrap og roepiller. Når man så fylder en masse havre eller andet stivelse ned, sænker man ph (surhedsgraden) i tarmen. Det har en masse grimme bivirkninger- især forstyrres jo bakteriefloraen- så grovfoderudnyttelsen kan risikere at blive dårligere...man skyder sig selv i foden for kræet får ikke fuld glæde af hverken det ene eller det andet.
Kan han heller ikke klare sig på græs og vitamin-mineralblanding om sommeren ???
Ja, jeg ville ikke bruge alt det havre. Jeg tror du fodrer ham tynd og dårlig i fordøjelsen med den model.Når hesten er dobbelt så stor kan han vel sagtens tåle det dobbelte i olie - ellers er logikken da VÆK ?
20-25 kg wrap (så må han få lært det) 3-6 dl olie vitamin-mineralblanding 2 kg roepiller 2 kg havre eller majs (som har mindre protein end havre,og når nu det er et tema)
så er du omtrent på 10 + 1-2 + 1,6+ 1,6 FE = 14,2-15,2 FE hvis han skal have så meget...
Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg er ikke typen der tvangsfodrer min hest, og med fri adgang til wrap - så kan jeg nok ikke gøre mere der. Min wrap er næsten tør som hø og af meget meget fin kvalitet. Med hensyn til olien, så holder jeg mig til min dyrlæges råd. Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op |
|
|
Det var godt nok meget havre. Christine har du læst Nana Lutherssons "Den store foderbog"? Hun fraråder for store mængder korn og især til ungheste - ud over at ødelægge fordøjelsen som Eva skriver, så virker det (den hurtigt omsættelige stivelse) yderligere som vækstfremmer på ungheste - så de disponeres for div. ledproblemer, fordi væksten forceres. Og det ville jeg da ikke mindst være meget bekymret for med så stor og tung en hesterace som Shiren
Jeg synes Eva´s foderplan lyder rigtig fornuftig - jeg ville måske endda skære havren helt væk.
Han ville jo nok også æde mere wrap, hvis han ikke fik alt det korn. Og han vil jo nok også tage på, hvis fordøjelsen ikke længere bliver forstyrret af de store mængder stivelse (korn).
Jeg fodrer jo selv på en Shire - han får som de andre af vores heste på nuværende tidspunkt blot masser af græs og god wrap og vitamin/mineral tilskud. Og han ser rigtig godt ud.
Jeg ville være bange for at fodre den store dreng i stykker på den menu. Men jeg er ikke ekspert i Shire, så det kan være, at jeg tager helt fejl. Men har dog fodret heste i rigtig mange år og sluger alle de bøger og foredrag, jeg kan komme i nærheden af om emnet.
Og jeg må sige at især Nana Lutherssons foredrag og nu også bog forekommer mig at være særdeles veldokumenteret viden som bygger på mange års interesse og forskning i fodring af heste.
Dette er så absolut ment venligt og som et godt råd. Håber at han må trives og udvikle sig til en stor stærk og holdbar hest den smukke dreng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan altså sagtens... |
99E |
16-10-2006 07:40 |
|
...give mere end 3 dl olie pr. dag - HVIS man tilfører ekstra E-vitamin. Det er desværre min erfaring, at en del dyrlæger ikke ved helt nok om fodring. Jeg synes, Tanja (foderplan.dk) virker vældigt dygtig - men hvis hendes foderplan ikke virker skulle du måske overveje at kontakte en udd. agronom eller en dyrlæge med speciale i hestefodring, fx Christina Keppei (Agronom) eller Nana Luthersson (Dyrlæge, "Den store foderbog"). De har lidt mere viden at jonglere med. Umiddelbart ville mit råd til "afskaffelse" af 6 kg havre være: Et mere energikoncentreret fuldfoder + mere olie. Det er dyrere, ja, men helt sikkert sundere. Jeg er sikker på, både Brogaarden og Spillers har noget af den slags. Bl.a. ved jeg, DOdson & Horrell har en fuldblodsserie foder - det er måske mere energitæt? I øvrigt er jeg enig med Eva - jeg tror, du fodrer den tund med alt det havre... (Måske skulle jeg begynde at hælde 6-8 kg havre i ponykræet - så kunne hun endelig se sporty og smart ud!  )
... - 99E - ... Feel Think Act Play Like A Horse
Parelli Playday i Grønhøj Rideklub SE VIDEO HER: www.patparelli.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har samlet lidt opdaterede foderstrategier fra mine shirekollegaer og det viser sig at flere giver - ja endnu mere end jeg burde gøre... Se bare her: Hejsan vi gav vår hingstar som blev 3 år följande dagligen 4 kg hel havre+ 4 kg kraft groove +2 dl olja detta är frukost och sedan likadant på kvällen + mineraler de har också fri tillgång till hö och hösilage. Det vil sige 8 kg havre dagligt + 8 kg kraftgroove... Desuden benytter man steel joint et vit/min tilskud der hjælper store heste i voldsom vækst. Jeg skal ikke kunne sige om dette er det korrekte at gøre, jeg har aldrig fodret mine heste så hårdt. Men jeg får da også at vide at min unghest ikke er i ordentlig foderstand og at han iøvrigt vokser alt for langsomt. Så jeg er lidt i syv sind... Hestens færdige størrelse bestemmes genetisk, men kan den præges af forkert fodring ? At give det halve af hvad alle shirefolk mener er det rigtige, det kan jo også være forkert fodring. Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirrende |
|
|
Jeg kan godt forstå at det er forvirrende med alle de meldinger. Det er da utrolige mængder dine "shirekolleger" bruger. Men er der ikke også en "trend" i shirekredse om at hestene skal være nærmest overvægtige for at de synes at de ser rigtig godt ud. Det er jo bestemt ikke sundt for en unghest at være for tung - og igen slet ikke en langsomt voksende kæmpe som en shire. Jeg ved ikke om han har tabt sig - men sidst jeg så ham til kåringen i Døjringe og på de billeder du har sat ind, så så han i mine øjne ud til at være i perfekt foderstand ikke for tyk og ikke for tynd og struttende af sundhed. Jeg ville nok som 99E også foreslår at kontakte en professionel foderrådgiver - helst dyrlæge, som kan give dig det rette svar en gang for alle. Igen vil jeg anbefale Nana L. Pøj pøj med det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Winnie du har ret i at shirere skal have de runde lækre former, men det skal ikke være af overvægt! Mange fodrer deres heste overvægtige for at få de runde former, fordi hesten i sig selv ikke har den optimale bygning og smukke proportioner. De prøver simpelthen at fodre sig til en "bedre" hest - og det kan vi godt blive enige om, er helt helt forkert. Jeg vil gruble over det, jeg skal nok finde den rette løsning. Igen vil jeg nævne problemet med den manglende erfaring omkring racen. Desværre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores jyder |
|
|
Hej Har godt nok læst længere oppe om forskellen mellem Shire og jyde, men vil stadigt blande mig lidt  Vores jyde-ungheste får også MEGET havre - præcist hvor meget svinger mellem de enkelte heste, men tonsvis af wrap og 4-5-6kg havre er det eneste der gør at de ikke ligner forsultede dyr. Man (vi) skal bare være meget opmærksom på specielt fosfor-kalcium forholdet, da de ellers kan få lidt problemer... Men som du også skriver så er det næsten alle med store heste der fodre med meget havre - og NEJ, det er ikke godt bare fordi naboen gør det, men lige her vil jeg mene at det er fordi det er det eneste der hjælper... (modbevis mig gerne, vil også gerne fodre optimalt, men hellere meget havre, end skelet-hest) Til sidst vil jeg lige tilføje at de shirere jeg har set, og langt de fleste jydske ungheste ser "spøjske" ud. De vokser meget opad, og først senere i bredden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring |
|
|
Jeg skiftede den alm havre ud med sort havre og bruger også majs. Så nu får min hingst, welsh cob sec d.; 400 gr RC, 700 gr sort havre, 500 gr majs, 3 dl olie og ca. 800 gr. roepiller(tørvægt). Og alt det wrap han kan spise. Før i tiden fik han mange flere kg krybbefoder og var meget svær at holde huld på. Han er nu i rigtig god stand. Held og lykke med at finde det rigtige foder til din "lille" hyp. mvh trine
Glanvyrnwy Squire Kåret welsh cob hingst sec.D tilbydes til avl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjdfkshfks |
Anna-s |
17-10-2006 17:16 |
|
Der er RIGTIG mange som fodrer koldblods runde = "idealformen". Det er der også inden for tinkerne. Jeg var som tilskuer til kåring ved store hestedag i år. Nogle af tinkerne var så snolde fede at det hele hoppede på vomen når de bevægede sig - her taler vi både ungdyr, avlsdyr og voksne dyr!!! Jeg fatter ikke at der ikke gives påtalelser for at "formen" skyldes fedt og IKKE muskler som ville være ideelt! Jeg har lidt nogle koldblodsstutterier mistænkt for at det er nemmere at have fede heste end at skulle bruge meget arbejde og samme mængde foder for at have muskuløse heste. Det er ikke en generalisering - MEN der er en tydelig tendens! Min egen tinker med forv. voksenvægt på 550kg lever pt. af: - 3,5-4 kg wrap (nærmest hø) - 0,35 kg TM müesli super plus - 0,25 kg havre - 50-75 g salvimin grøn - 1 dl olie - Går på en ret nedbidt græsfold fra morgen til aften. Dette er hvad hun får om dagen og hun er lidt for tyk (10-15kg). Hun er ikke på fuld wrap ration endnu da hun stadig æder en masse græs. Jeg må indrømme at jeg også hælder til at du prøver den foderplan en anden har forslået i denne tråd (tror det var EVA?) Jeg har nemlig også hørt om ejere der fodrer deres heste MEGET for at holde huld på dem. Eks. islændervallak 13 år ca. 350 kg vedligehold. Får følgende pr. dag: - 0,5 kg raket - 3 kg havre - 1 kg majs - 4 kg wrap (han æder ikke mere) Dette giver ca. dobbelt så meget energi som han har brug for! Jeg har forgæves forslået ejeren at give ham 50 g salvimin grøn, ½ kg müesli og 1 kg havre og så 5 kg wrap. Du kunne jo evt. give det en chance på 2 mdr? Hvis ikke det fungere kan du jo gå tilbage til hvad andre shirefolk siger. Jeg må bare indrømme at jeg tror en shire er en hest ligesom alle andre og kan fodres som alle andre. (Self. skal der tages højde for vægt, køn osv. Netop som ved alle andre racer.) Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror nu |
|
|
at jeg ville se mig om efter et andet produkt... Om ikke andet til at supplere med... Altså tage noget af havren og roepillerne fra ham, og give han noget der fylder mindre, men har høj foderværdi... der findes jo flere produkter der har ca. 3 fe. pr. kg, og et højt fedtindhold, i stedet for havrens ca. 0,85 fe kg. Eks. skal PAVO gold gives 25% gold til 75% havre... Men det fylder jo knap så meget, så han skulle nemmere kunne overkomme at indtage det, og dermed have det i maven... Ikke at du nødvendigvis skal vælge PAVO, (bare lige det jeg bruger, og kan sammenligne med) men der findes jo mange lignede produkter... Og måske en ide at gå over på hø i stedet for wrap... I wrappen er der jo en mængde vand, som også vejer godt til, men som der jo egentlig ikke rigtig er noget næring i...
Zamangah Enspændervogne sælges. Good Boy og Skawbo's Conrad søger nye hjem, se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder.. |
|
|
6 kg havre lyder meget i mine øre ! Det er jo ekstremt meget stivelse - lige til at give mavesår ! Og 20 kg wrap ? Håber da så sandlig at hesten spiser wrap 24 timer så, for min hyp på 500kg kan ikke nå og spise 7 kg wrap i løbet af en nat . dvs. ca 12-13 timer.. Michelle
At huske en man aldrig har kendt er det samme som at glemme en man har elsket! <3 Pixie - jeg vil altid huske dig! Casiopaya - min nye stjerne !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Nu går der rigtigt HN i den hva! Harvester Hvis du lige gider læse mine indlæg igennem, så vil du vide at hesten går i løsdrift og har adgang til wrappen hele tiden. Zamangah Hvis du også nærlæser det jeg skriver om min wrap, så finder du ud af at den er lige så tør som hø og indeholder 0,52 Fe pr. kg - og det er jo lige så godt som alm. godt hø. Det er nogle gode forslag i alle sammen kommer med, og hvis i lige gider klappe hesten, så fremgår det jo ikke nogen steder at jeg rent faktisk fylder 6 kg havre i min hest om dagen. Jeg leder efter alternativer. Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Harvester... |
|
|
Er du ikke sød at fortælle mig hvilke produkter, der indeholder 3 FE pr. kg. Jeg vil påstå der ikke findes nogen, lige med undtagelse af 1 kg. olie (=1 liter), hvilket nok ikke anbefales at hælde i sin hest om dagen . Hilsen Malene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikken en hest |
|
|
Nu har jeg ikke lige den helt stor forstand på din hests race i forhold til foderenheder...men den mængde havre du giver ham virker på mig som rigtigt meget... Min DV vallak som ganske vist ikke kan sammenlignes med din, måtte ikke få havre til han var min 3 år, pga stivelsen i havren kunne forstyrre/bremse væksten...(kan se ovenfor at der er andre som med meget finere ord kan beskrive det måske bedre) Så det fik han ikke og han har vokset til han var 6 år...3 cm i hans 5 år hvor han stod 7 mdr og fik kun 1 kg havre om dagen + alt det andet tilskudsfoder og wrap... Men da han var mindre fik jeg Brogaarden til at lave et foderprogram til ham for han var på tynd og voksede så meget...og efter 3 mdr ville han ikke have den store mængde hø og lusserne...så hjalp Brogaarden mig igen...GRATIS oveni købet. Held og lykke med din meget flotte hest...inpornerende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor mange |
Jannie Tornvig |
19-10-2006 14:28 |
|
gange om dagen fodre du? - Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jannie Gimli bliver fodret 4 gange om dagen når de ikke er på græs mere. Det er de stadig mange timer i døgnet, derfor får han kun 2 gange i øjeblikket - men selvfølgelig kun en begrænset mængde. Jeg er så heldig at min kæreste arbejder hjemme i svineproduktionen, så han kan lige stikke hovedet ud i løsdriften og lukke ham inde og fodre. Christine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|