Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

billigt fodder ?
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 18:37
hej....

jeg har nu to hopper og de spiser begge temmelig, godt jeg vil ikke gå på kompromis med hensyn til fodder, men det kunne jo godt tænkes der var nogen der kendte eller selv fodrede med noget fodder der måske var billigere end det jeg bruger, jeg skal jo bruge temmelig store mængder.

det skal være noget der skal i blandes havre, da jeg mener at en hest SKAL have havre.

Mette
Smil det smitter :-D
Hilsen Mette, og de to heste-Chanel og Dixie
0
0
Svar på denne tråd

Fiber lux.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 19:04
Hejsa Mette.

jeg fodre min hest med Fiber Lux Champ. en sæk koster ca. 200,- og den holder næsten en måned.

til morgenmad får hun 1½ skovlfuld havre.

til aften får hun 1 skovfuld havre, en skovlfuld fiber lux, 2 skefulde hvidløgspulver og 3 dl rabs olie.

hun er en hest på 165 og i fin foder stand og hun har en flodt pels.

hilsen Dorthe.
0
0
Svar på denne tråd

Havre.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:01

> det skal være noget der skal i blandes havre, da jeg
> mener at en hest SKAL have havre.

Hvorfor skal den havde det?
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

TAF præmiehoppe sælges
0
0
Svar på denne tråd

Havre...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:16
Nu du snakker om havre...

Jeg læste en artikkel på en engelsk site fornylig, hvor der stod at nye forskningsresultater viser at heste ikke behøver havre, og at føl/plage samt hopper i fol ligefrem ikke har godt af det.

Havre er ikke et naturligt foder for hesten. Istedet bør man focusere meget mere på god hø og en simpel vitamin/mineral blanding. Tænk bare på hvad hesten ville spise i naturen: græs og urter. Man finder ikke en vildhest midt inde i en kornmark, hvis den kunne vælge mellem græs og korn.

Dorte Rebbe Schou fra HorseConsult påtager sig at lave en foderplan til enhver type hest hvori der ikke indgår havre.

Mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid"
Søren Kierkegaard

Se de nye billeder i min præs fra mit seneste fotojob
0
0
Svar på denne tråd

nå jamen....
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:40
nu har heste fået havre i ja gud ved hvor mange år, vil det sige man heller ikke skal give sin hest fulfodder med majs etc. de står jo heller ikke i en majsmark ude i det vilde.

der er jo desuden vidt forskel på hvordan du bruger en hest til ridning og en vildhest ( VIL JEG MENE)
da du jo rent faktisk ikke bruger dem på samme måde.

Jeg fodrer mine heste med havre og sådan er det, så hvis nogen ellers vil komme med et forslag til et fodder produkt i stedet?

0
0
Svar på denne tråd

hej rikke
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:45
jamen jeg er også en af dem der ikke kan se ide'en i at fylde en hest med havre. dog får min lidt af det alligevel.

er du sikker på at man kan få en gratis foderplan hvis den bare ikke indeholder havre ? skal man så bare ringe til hende ? har lige set deres hjemmeside men der står ikke rigtigt noget om at de er "imod" havre.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:49
Jeg spurgte jo bare af nysgerrighed - men det må man måske heller ikke?

Hvis du gerne vil have hjælp, skal du nok ikke bruge den tone..
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

TAF præmiehoppe sælges
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 23:25
Jeg fodrer også med havre, og desuden bruger jeg kosetter/roepiller, som SKAL opblødes i vand.(hestene er utrolig glæde for det) Men det er jo let at sætte i blød ved hvert måltid, så der er en potion klar til næste måltid. Det er et billigt foderprodukt (giver 1 kr. pr. kg.). Der er ikke den vilde nærring i men der er fibre, og selvfølgelig lidt næring. Derudover btuger jeg knækkede majs, kun en lille smugle, og så ellers foderkridt, mineraler, og vitaminer.

Hilsen Britta

Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed man når længst.

0
0
Svar på denne tråd

Lige netop....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 00:15
...pga frygten for det svar skrev jeg ikek noget om min mening til havren. Men nu kommer den alligevel!

Heste har ikke sønderlig godt af stivelse og korn er udelukkende stivelse. Det er ikke naturligt for en hest at spise en masse ting, men der er visse ting man kan fodre godt med og andre man skal passe på med. Havre er efterhånden blevet bevist mindre godt mange gange og det er bevist at alt for mange bruger alt for meget!

Stof til eftertanke.

Men ud over det, så tror jeg at det er billigt at fodre med Fiberlux fra Dangrønt (ikke en personlig favorit) eller Phase Balancer eller Phase III Dodson & Horrel hvis du vil blande havre i!
-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

>> miki<<
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 00:35
Var det mit svar du mente?? Så vil jeg da gerne have uddybet det :-D

Hilsen Britta

Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed man når længst.

0
0
Svar på denne tråd

raket/salut
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 07:09
er et prisbilligt tilskudsfoder..

men husk at du skriver at de pt skal have store mængder/spriser temlig meget..... det er usundt!

selv heste der er i hård træning (GP eller lig) bør ikke få mere end max 4 kg foder pr dag. Så gælder det bare om at give noget der er energirigt. Hestens mave/tarmsystem er ikke bygget til store mængder kraftfoder men til grovfoder, så husk at give 6-10 kg hø/wrap pr dag til store ehste.... det er også langt billigere end kraftfoder og dyret trives bedre.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Sjanna...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 13:44
De er ikke imod havre, det kan bare lade sig gøre at de laver foderplan uden det *S*

Det kan godt være det kunne misforståes, men de tilbyder ikke gratis foderplaner...

Mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid"
Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Ro på...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 13:51
Det kan godt være der er forskel på hvad du bruger en ridehest og en vildhelst til, men deres biologiske system er nu engang ens. Her snakker jeg cellernes opbygning m.m., og det er nøjagtig de samme processer der sker dér uanset vild eller tamhest, og dermed de samme stoffer de har gavn af.
Og basisstofferne i havre har heste INGEN gavn af, ialt fald ikke i den form som havre kan levere dem.

Så tilbage til dit eksempel med at heste har fået havre i gud ved hvor mange år. Har du hørt om forskning, og at det kan bringe nye resultater på banen??
Hvis din dyrlæge vil give din hest en indsprøjtning mod betændelse, vil du så stadig stå og putte en forbinding på lavet af varmt vand, havregryn, honning og sennep - fordi sådan gjorde de i gamle dage ved betændelse??

Iøvrigt må du meget undskylde jeg kom med lidt information - det skal aldrig ske igen....

Rikke L
hesteterapeuten.dk

Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Som Dorthe H
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 13:56
vil jeg anbefale....
Fiberlux Champ og havre!
Det er en genial kombination - min hest fungerer fantastisk på det....
Det er nu heller ikke en GP hest, men den arbejder temmelig hårdt alligevel.....
Så i mit tilfælde er havre en udmærket energikilde...
den får kun 1,2 kg om dagen + 2 dl olie....

Hilsen Mette
0
0
Svar på denne tråd

hej....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 14:26
hej ville lige fortælle hvad min hest får at spise

jeg bruger:

valset havre
Fiberlux Champ
byg
møllers vitamin/mineral

så min får lidt af hvert.....
{> {>
0
0
Svar på denne tråd

britta....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 14:30
Nej det var ikke dit, men Mettes eget indlæg længere oppe... der hvor tråden er linket til *gg*

Og nej det er jo ikke noget i dit indlæg, men synes nok at Mette lige fik noget ud mellem sidebenene der!!
-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

tak til mette 71 og....
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 19:11
dem som gad at svare på mit egentlige spørgsmål!

der er jo manmge forskellige måder at passe sin hest på, og jeg bliver så... iriteret når nogen, siger at det ene eller det andte ikek er rigtigt, forddi noegn ridder med stangbid og andre med alm. bid er det ene ikke mere forkert end det andet!

vi har 1000000 forskellige måder at fodre passe hetsen på, så lad os hver især gøre hvad vi syntes er mest rigtigt, er desuden blevet riget op af et par stykker der nærmest ikek har turdet skrive deres indlæg herinde i frygt for sådan nogen bemærkninger, fordi de bruger havre-så.... Rikke L. tænk lige over den.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Miki.
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 19:24
Der er altså mere stivelse i majs og byg/hvede/rug. Men det nævner du/i ikke.

Hvad skal hesten så have efter din mening???

Med minder du foder med havre i kæmpemængder, så er det altså ikke noget problem med stivelsen.

Min hest får da også lidt havre og det har hun altid fået i sine 9 lange år.

;-)

http://www.alexander-mads.webbyen.dk

Se min dejlige hest og søn på min præsentation og hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

Havre/korn
Forfatter: 
Dato:  08-11-2003 13:13
Korn er altså også en form for græs.Min vil hellere æde de sidste aks på marken ,der står op under hegnet end sit græs.
OLDENBORG KAN OG VIL
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Lene....
Forfatter: 
Dato:  08-11-2003 13:53
Jeg har aldrig sagt at der ikke er stivelse i majs og andre former for byg, men nu faldt snakken lige på havre og derfor skrev jeg som jeg skrev!

Min hest får godt nok majs (i små mængder) for det er der i fuldfoderet, men den får ingen korn! Jeg har det bedst med det! Og hesten tilmed.

Nej der er nok ingen problemer i at du udfodre havre, men mange har ikek lagt foderplaner og derfor får deres krikker snildt op mod 3-4 kg havre daglig og rent faktisk er det påvist at mange heste får mavesår og mavelidelser pga for meget korn. Det er "gammelmandsfodring" at fodre på den led, men hvem gider da også sætte sig ind i ny forskning indenfor fodring.... det tager jo bare tid!

-miki-

0
0
Svar på denne tråd

bland selv!
Forfatter: 
Dato:  08-11-2003 16:59
Vi bruger også FiberLux. Det er et lækkert foder, men på ingen måde billigt!

Det kan sagtens lade sig gøre selv at blande en lækker og billig foderkombination til sin hest, men man skal vide HVAD man gør.
Derfor ville jeg foreslå at du finder priser på de fodermidler du har til rådighed til en fornuftig pris – Hø, havre, byg, majs, olie, roepiller, vitamin osv – og så kontakter HorseConsult og får Dorthe Rebbe til at lægge en korrekt sammensat foderplan til din hest.

Fodring med Müsliblandinger vil altid være dyrere end at blande foderet selv, men du skal også tage højde for besværet med at hente fodermidler flere forskellige steder (det er billigere med havre fra en lokal bonde end fra foderstoffen – men han har ikke Vitaminblanding). Og har du kun EN hest på blandingen, skal du også tage højde for at nogen af tingene har begrænset holdbarhed, så det KAN være dyrt at købe i små mængder.

Så det er spørgsmålet hvornår prisen og besværet udligner hinanden.
Fuldfoder/Müsliblandinger er lette at bruge, men dyrere
Selvblandet foder er billigere, men tager længere tid at blande og hente
£isbeth & Baloo
It takes 43 Muscles to Frown and 17 to Smile
But it Doesn’t take Any to Just Sit There with a Dumb Look on Your Face

Passier sadel m.m. sælges
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan man læser et indlæg...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2003 08:58
Jeg har aldrig haft til hensigt at "beordre" nogen til ikke at bruge havre - min eneste hensigt var at fortælle noget om havre som ikke mange ved (dette er egen erfaring). Til din information får min egen hest selv havre, men det er ikke hovedbestanddelen i hendes foder.
Jeg har bare hørt så mange gange fra folk at deres hest æder 8-10 kg havre om dagen, og de kan ikke forstå hvorfor hesten ikke trives. Det er der en forklaring på (som jeg har givet), og jeg syntes det er værd at tænke på sin hest først inden man tænker over om man føler sig krænket, presset...

Hvis man mellem - lad os sige - 10 svar, får et enkelt der er af informativ karakter, og p.g.a. det føler sig nedvurderet, rakket ned på eller hvad ved jeg (kan slet ikke sætte mig ind i den situation, da jeg selv tager imod med kyshånd al information der er veldokumenteret og sagligt præsenteret - det er da fedt at lære noget nyt!!), så er det da én selv der har et problem, og ikke personen der (så venligt) har gjort opmærksom på et faktum vedrørende emnet.
Hvis ikke man vil tage imod viden...så ignorer det da.
Hvis du kigger denne tråd igennem, hvem er det så der startede den dårlige stemning - som du og dine venner over telefonen snakker om...??

Mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Ang. mavesår...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2003 09:04
I landsbladet hest (det nyeste nummer), findes en ganske udenmærket - og let læselig - artikkel vedrørende mavesår hos heste, hvor der bl.a. snakkes kornprodukter vs. grovfoder.

Rigtig mange heste - skræmmende mange faktisk - går rundt med mavesår der i mange (ikke alle!!) tilfælde er foderets skyld.
Jeg syntes oprigtigt man skylder sit dyr, som man har ansvaret for, at sætte sig ind i så vigtige ting som fx. foderprodukter...man kan da ikke tillade sig andet, når man har påtaget sig noget så vigtigt som et individs liv og velbefindende.

Mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Korn er kort, græs er græs...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2003 09:08
Korn og græs har intet med hinanden at gøre, det er 2 vidt forskellige energikilder.

At din hest hellere vil æde aks end græs kan have mange forklaringer. Der er også heste der æder deres egen afføring selvom de har mad i krybben eller halm/hø i boxen at spise.
Dette er absolut ikke fordi de hellere vil æde deres egen afføring, men fordi de mangler noget vigtigt i deres foder, som de prøver at få andet sted fra.

mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Forresten Mette...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2003 10:48
Du har ikke fortalt hvorfor du mener heste SKAL have havre. Det kunne jeg godt tænke mig at høre en - saglig - begrundelse for.

Mvh...

Rikke L
hesteterapeuten.dk

Søren Kierkegaard

0
0
Svar på denne tråd

Rikke L
Forfatter: 
Dato:  13-11-2003 10:39
Hej Rikke L

En kollega sagde engang : Skynd dig at spise det idag,
imorgen er det giftigt.
Hun snakkede godt nok om menneskeføde,men her i denne verden er det vist endnu mere aktuelt.
Der forskes meget i disse år indenfor ALT.
Og menigmand har ikke en chance for at følge med.
Mange gange kan man stille 2 ekspertpaneler det samme spørgsmål og få 2 fuldstændige forskellige svar.
Da er det så ,man som den ganske uvidende må prøve, at bevare begge ben på jorden,og så følge ens egen logiske sans.
Om havre er godt eller dårligt,jeg ved det ikke.Men som en skrev nu har man fodret med det i mange år...........
Alt gammelt behøver ikke at være skidt,og alt nyt ikke godt.
Og så til sidst;hvis ikke korn er græs ,hvad er det så ?
OLDENBORG KAN OG VIL
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider