Jeg har lavet et par foderplaner med Kirstinedals Complete Plus - der er et fuldfoder mere fra samme sted, så spørgsmålet er, hvilken slags, I vil bruge?
Kirstinedals foder bliver også billigere ved store indkøb - er du sikker på prisen ved køb af 400 kg.? Tjek holdbarhed på foderet, så du ikke får større mængde, end I kan nå at bruge inden for holdbarheden.
F.eks. en DV-hest på 600 kg. i let træning skal have ca. 6 FE om dagen. Hvis man giver den 6 kg. hø og 4 kg. KCP, så er hesten utilfredsstillende dækket ind med selen og ligger "low" på zink, som dog kan udlignes en del, hvis hesten æder noget halm. Ved tildeling af 4,5 kg. KCP ser det naturligvis bedre ud, men så får hesten knap 6,5 FE (kan blive for tyk).
En almindelig stor varmblodshest skal op på 4-6 kg. KCP om dagen for at være nogenlunde dækket ind med vitaminer og mineraler, og så er der ikke mange FE tilbage i foderplanen til grovfoder (hvis man regner den vej). Der er 0,84 FE pr. kg. KCP.
På store steder, hvor hestene ikke får ret meget grovfoder, kan KCP måske være et udmærket foder for at holde hestene i passende huld - men har man mulighed for at give en stor grovfoderandel, er det ikke et velegnet foder.
De foderplaner til private, som jeg har lavet, med større grovfodertildeling end 1 kg. pr. 100 kg. hest, har været med ekstra tilskud af et vitamin-mineral-produkt.
F.eks. til hesten ovenfor: 8 kg. hø, 3 kg. KCP, 50-75 gr. Salvimin Grøn.
KCP er baseret på mineralsalte. Der er organiske mineraler i Salvimin Grøn (kobber, zink, mangan og jern). Mange heste optager mineralsaltene bedre, hvis de tildeles lidt organiske mineraler.
Jeg kender et større sted, hvor de fodrer med KCP, og jeg synes faktisk, at hestene ser godt ud og flere går på middel-intensiv niveau.