|
|
| Hungerhuller over øjnene |
| Forfatter:  |
gu-ku-vi |
| Dato:  |
08-10-2006 10:24 |
|
Ja, så er jeg her igen, situationen er jo for mig lidt uvant. Det er igen Ballet det gælder. Hun har jo fået disse hungerhuller over øjnene som er virkelig dybe, så meget at det forandrer hendes ansigt betydeligt. Ligner nærmest en afhornet jerseyko !!!Det øverste af hovedet er blevet så underligt smalt. Jeg har ladet mig fortælle at det aldrig forsvinder, når de først er kommet , er det sandt? Nogen der har erfaring med det? Gunni. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alderdom... |
|
|
Normalt er disse "huller" tegn på almindelig alderdom, (derfor forsvinder de ikke igen)...men hesten ser godtnok meget tynd ud...er den meget gammel.  .
Med venlig hilsen Marsil ........................ Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens Skovvang, 8370 Hadsten * beliggende mellem Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
08-10-2006 10:52 |
|
Nej, hesten har været lånt ud og er blevet misrøgtet, sådan så hun ud da hun kom hjem, hun er ikke gammel, 14 år og jeg har heste på stald på samme aldet, som ikke har de huller. Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Disse huller kan også... |
|
|
komme af stress og depression - hvis man altså tror på sådan noget inden for heste... Jeg ved faktisk ikke om de bliver fyldt ud igen, men jeg tror det ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mareridt... |
|
|
Det er korrekt, Susanne...jeg mener bestemt også at depression/stress kan være en medvirkende årsag...og Gunni, hullerne vil nok reduceres noget når du får hesten tilbage i normal foderstand, men de forsvinder ikke 100% igen når de først er kommet, desværre.  Din hest er ikke specielt gammel nej...men det er jo en "moden" alder...og det er faktisk meget normalt at nogle heste allerede får disse "huller" i dén alder...også med normalt huld.  . Sikke da et mareridt at låne sin hest ud og få den sådan retur...skrækkeligt. Jeg håber du får den tilbage til normal status igen. Al mulig held og lykke med den. 
Med venlig hilsen Marsil ........................ Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens Skovvang, 8370 Hadsten * beliggende mellem Århus og Randers * Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
08-10-2006 15:27 |
|
Jamen er der ingen der kan fortælle mig, hvad det er der sker? Da jeg udlånte Ballet for knapt 1½ år siden havde hun ganske normale huller op over øjnene, i hvert fald ikke noget der var iøjenfaldende eller mere, end på mine andre heste, hvor nogen ligeledes er " modne" Hun er jo så udmagret at hendes muskelmasse er væk, det er vel også det der sidder der ved øjnene? det buler da ud når hun tygger. Hvorfor kommer de muskler ikke igen, jeg håber da på, at hendes øvrige muskler vil indfinde sig lidt efter lidt. Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dybe huller |
Malene(Viktor & Zenobie) |
09-10-2006 11:45 |
|
Min hest har de samme meget dybe huller og da jeg fik ham var han også meget tynd, så derfor spurgte vi en dyrlæge, og han sagde at det både ku komme lidt af at hesten havde været underenæret eller af alderdom og nu er min vallak også kun 12 men nu har jeg haft ham et år og de er ikke forsvundet endnu, og det gør de heller ikke.
Hilsen Malene & Viktor. Min dejlige hest. Nu med Zenobie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske ... |
|
|
Jeg ved det så ikke, men min logik vil da mene at de kommer igen hvis det udelukkende skyldes udmagring, fordi så må det jo være fedt og muskel-depoterne der er tæret væk, og de kommer da igen. Grunden til at man siger de ikke forsvinder, kunne i bedste fald måske skyldes at hvis de kommer af alderdom forsvinder de ikke. Og nogen heste får dem jo også mere og tydeligere og tidligere end andre, så derfor har de vel ry for at være blivende. Personligt tror jeg hesten vil få sin oprindelige ansigstform igen når den får huldet igen... det er bare min teori ihvertfald ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Hej |
|
|
En hel anden kommentar. Det er simpelthen smerte i mine øjne & se en hest i den stand. Hvem havde du lånt den ud til for det kunne jo være meget interessant og vide. Håber den kommer sig igen. Mvh Annemette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min gamle |
linda p |
10-10-2006 16:17 |
|
hoppe på 28 år har også de huller.. men jeg har først købt hende i år så jeg ved ikke så meget om hendes fortid. andet at hun har 13 registrede føl.. hun var dog lidt tynd da jeg fik hende.. hun er islænder og kan ses i min præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
10-10-2006 17:05 |
|
Ok, jeg må nok lige fortælle at Ballet kun er 14 år og ikke har haft mere end fire føl, altid med en pause imellem. Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen erfaring... |
|
|
Jeg har heldigvis ingen personlig erfaring med det. Men jeg husker da en anden tråd herinde, hvor der blev skrevet, at hvis hesten først havde tabt fedtet over øjnene kom det aldrig igen. Men det er da mulig, at det bliver lidt bedre/pænere igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min vallak |
|
|
på nu 16 år har faktisk altid haf sådanne huller og tro mig han har aldrig været mager, nok nærmere det modsatte. han er født hos mig og ser bare sådan ud 
MVH NICOLE -husk indsigt gir ansvar- -ansvar er at søge indsigt og handle på den- -marsvin sælges-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
gu-ku-vi |
10-10-2006 21:27 |
|
Jeg skal ikke bestride, at nogle heste er skabt sådan, men det var min ikke, og ingen af mine andre heste har disse dybe huller. Selvfølgelig kan man da se dem, også at de bevæger sig, når de tygger, men i ro er det ikke ret meget. Ballets er først blivet så slemme efter hun har været misrøgtet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hullerne |
|
|
over øjnene !! der hvor hullerne er sidder der et fedt depot, lige netop det fedt depot er et af de sidste der bliver tømt når hesten afmagres som din dejlige hoppe, de bliver aldrig fyldt ud igen, vores lukas har dem også. det er rigtigt at de bliver dybere med alderen men ikke i den grad. når vi har kigget på heste hvor der har været tvivl om alderen har jeg altid sammenlignet tænder og hullerne over øjnene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|