Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

vokseværk!!
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 17:30
Hej :-)
Er der nogen af jer der kender noget til heste med vokseværk? Det har min 3 års dv vallak!! Jeg vil gerne høre lidt om havd i har gjort for at hjælpe jeres hest igennem den periode!
Han får massage af tove filtenborg
:-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft mange
Forfatter: 
Dato:  05-11-2003 21:49
heste med vokseværk
Toftegården blev bare træt og uoplagt voksede3 cm.da han var 4.
Genijus blev træt og øm i hele kadaveret, voksede (ja hold jer lige godt fast) 9 cm. fra han var fire til han var 7år
Oxyn blev rigtig træt og øm bagtil voksede 21 cm. fra han var 2 til han var 5 år
prøvede med massage flere gange uden held, men derfor kan det da godt være ok for din.
det skal lige siges at Genijus kom fr et østland og derfor nok ikke har fået det han skulle have af foder for at vokse.
Oxyn var kun skind og ben da jeg købte ham på et marked.
sidste år var Zacha dårligt gående og meget sløv og uoplagt, dyrlægen kunne ikke finde ud af hvad hun fejlede, så jeg skulle se tiden an en md. eller to
jeg sagde hun vokser nok, og hand sagde ja nu skyder vi vist i blinde, men nej hesten voksede 2 cm
husk der må ikke rides på en hest med vokseværk, den skal være rengående i min 6 uger før den rides.
fold aktivitet hjalp på mine.
det er faktisk meget urealistisk at mine er vokset så meget, for det kan slet ikke lade sig gøre, men det er samme dyrlægen der har målt dem både før og efter.
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Urealistisk???
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 05:40
Det er da meget realistisk at en hest der har været underernæret begynder at vokse når den får mad!!

Jeg har da hørt om op til flere tifælde, den ene voksede 25 cm efter den var fyldt 4, ejeren var meget lille og havde købt hesten af samme årsag.
M.v.h. Charlotte

Opdræt af dressurheste af hannoveransk afstamning Stutteri Lund
0
0
Svar på denne tråd

ikke helt
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 10:10
realistisk når hesten først får ordenlig mad når den er 4 år den vil være gået helt i stå, og vækstzonerne er jo som regel også næsten lukket helt i 4 års alderen ifølge dyrlægen.
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Mener heller...
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 16:31
ikke det er urealistisk.

Min 4 års vallak vokser også nu. Han er træt og uoplagt og viser mig nu her får 4 dage sidendet hvide flag.

Han går ude fra 7 morgen til 16.30 så når han kommer ind og får spist tager vi først på aftenen en lille tur i ridehuset med masser af skridt, lidt trav og en 20 m volte i galop til hver side. Han bliver helt kuller af ikke at lave noget. Jeg tænker vi skridter i 15 min, trav 10 min, galop 2 min, trav 5 min, skridt 10 min. Så er han tilfreds.

Så længe hesten er rengåenende kan man sagtens ride men med omtanke. Så snart hesten viser dig at NU kan jeg bare ikke mere for en periode så skal den også have den tid det tager for den at komme sig igen.

Kirsten
*Se min dejlige, smukke pruhest i min præsentation!*
0
0
Svar på denne tråd

ja........
Forfatter: 
Dato:  06-11-2003 20:16
ja selvfølgelig må hesten gerne motioneres hvis den ikke er øm jeg taler om ømme heste og heste der vokser så meget og er så trætte at de bare står og hænger, den ville jeg da aldrig ride og det er dem jeg taler om.
hvis du bruger en hest i vækst perioden kan den få varige men ifølge dyrlægen, nogle kan faktisk vokse så meget i en sen alder, at de har svært ved at kunne holde til ridebrug senere hvis de ikke får helt ro.
da Genijus begyndte at vokse var han kun træt til at starte med. en blodprøve viste at han voksede så meget at han skulle absolut ikke rides og der skulle tages blodprøve 3 md. efter, for at være sikker på han ikke var i vækst mere. før han måtte tages i brug. det var det samme de andre gange han voksede der skulle han bare stå 6 uger ekstra efter en god blodprøve fordi han havde været så øm. jeg kan jo kun skrive hvad min dyrlæge har fortalt mig (Bjarne fra sneslev dyreklinik)så det er altså bare min mening og erfaring.
i har da ret til at have andre meninger og erfaringer end mig og jeg siger da ikke at jeres mening er forkert.
mine heste har kun haft energi den første time på fold når de har vokset (de sevfolgelig ude hele dagen alligevel), og derfor er de blevet holdt i ro, jeg skal ikke jage afsted for at træne min hest op, det må vente til den er klar. Genijus blev kun redet ca 2- 4 md om året fra han var 4 til han var 7år, pga. vækst. og kom først rigtig igang da han var over 7 år.
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Har også en af de "sene"...
Forfatter: 
Dato:  07-11-2003 01:39
Ja, jeg hører også til en af dem der har en "sen" hest...

Købte min lille DV som 3½ års, da var han 150 i stg. faderen er 166 og moderen 162, så jeg regnede jo med han blev et sted der imellem, men var egentligt lidt overbevist om at han blev lidt mindre da han jo trods alt var 3½ år...

Nå fik ham hjem og begyndte at fodre ham som man nu fodre en ung-hest, legede lidt tilvænning til sadel, longe, trense og den slags...
Faktisk voksede han ikke synderligt, rigtig dejligt synes jeg...

Som 4 års begyndte jeg så småt at ville tilride ham og så skete det, hesten stod pludselig en aften og lignede en der havde fået nyreslag, kunne absolut intet...
Dyrlæge og hele skidtet blev tilkaldt... Han havde vokseværk...

Tja... Idag er han 6 år og faktisk ikke tilredet endnu, tilgengæld er han 182 cm i stg. så nu stopper vokserriet forhåbentligt snart...

Om han har været plaget af vokseværk, jo så aldeles, massage har dog hjulpet ham gennem det værste, samtidig har han absolut ikke lavet andet end at være selskabshest, alt andet har han ikke kunnet holde til.

Måske man skulle købe en shetlænder næste gang, så kan det være den bliver mere pasende størrelse til mig? ;-)

Kitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider