Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

I TVIVL OM FODERPLAN+ SALVIMIN.
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 11:14
Min ridehset er Araber/xx/Fr.borger-blanding på 17år, 155 høj og han rides ca. 3 gange om ugen.

Jeg har været i gang med at lave en foderplan til ham, og den ser sådan her ud:

4,65 FE har jeg regnet mig frem til at han skal have pr. dag.

HesteSpark muslifuldfoder:
2,47kg pr. dag.
Salvimin Grøn: 100g pr. dag.
Hvidløgspulver: 20g pr. dag.
Hø: 4,47kg. pr. dag.
Og så skal han have olie...MEN hvor meget giver man ca?

DETTE fordeles ud på to måltider om dagen bortset fra høet som kun gives en gang (om aftenen).

Jeg er meget i tvivl om:

hvorvidt han får nok eller evt. for lidt, da jeg ikke har så meget forstand på foder...

hvor mange Liter 2,47kg HesteSpark muslifuldfoder svare til, da jeg ingen vægt har.

Der er foderenheder i Salvimin Grøn?

Har en mere hest (en welsh Mountain vallak på ca. 135, 12 år, som også rides ca. 3 gange om ugen). Han har fået lidt for meget af det gode sommergræs og det har sat sig på sidebenene og på halsen!

Hvilket foder vil være godt til sådan en overvægtig pony?
Skal lige tilføje at han er UTROLIG let at foder på om vinteren, forstået på den måde at han aldrig taber sig/bliver for tyk der...
Er det evt. nok at give ham udelukkende Salvimin Grøn og hø??

På forhånd TAK

Hilsen Angel_
med verdens dejligste ponyer/hest.

0
0
Svar på denne tråd

vægt på hest
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 11:48

Hejsa.

Har du en anelse om ideal-vægten på din hest? Jeg kan se, at den ikke er så stor, så jeg vil måske skyde på max. 500 kg.

Den er 17 år... hvordan er den at holde i huld? Taber den sig let, bliver den let for tyk?

Umiddelbart ser din foderplan fin ud for mig. Jeg ville nok give 5-6 kg. hø og lidt mindre Hestespark (1,5-2 kg.), hvis det var mig. Suppleret med 100 gram Salvimin Grøn skal hesten nok være dækket ind med både FE, protein, vitaminer og mineraler.

Der er ingen FE i Salvimin Grøn (af betydning).

Nogle heste på 17 år bliver "gamle"...og får tandproblemer og svært ved at holde huld. De har ofte behov for en større andel af foderet som kraftfoder.

Derfor skal du være opmærksom på tandpleje hos din hest og selv vurdere, hvordan fordelingen mellem grovfoder og kraftfoder skal være, så det passer til din hest og dens huld.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 11:51

Hvorfor give både fuldfoder og Salvimin? Hvis den får den anbefalede mængde fuldfoder, burde den jo være dækket ind, det er jo ligesom humlen i et fuldfoder.

Jeg ville give noget mere hø, Salvimin Grøn og roepiller. Hvis den ikke laver noget videre, kan den sagtens leve af det. Få det dog lige regnet igennem i et foderprogram mht. Ca/p osv.

Ponyen ville jeg fodre på samme måde. Roepillerne ville jeg give for at holde ham mæt. Evt ville jeg skifte noget af høet ud med frøgræshalm, så han har noget at tygge på. Hvis han er så nøjsom, skal han ikke have ret meget hø for at blive tyk, og det går jo ikke...

Iøvrigt så kan man ikke regne med hvor mange FE hesten skal have udfra tabeller. Min hest burde ifølge tabellerne ligne en flodhest, men det gør den ikke. Kig på hesten, har den et passende huld? Så fodr den efter det...

Mht hvor mange liter 2,47 kg hestespark fylder... Køb en køkkenvægt (eller hug din mors). Det duer altså ikke, ikke at have en vægt til rådighed...

0
0
Svar på denne tråd

fuldfoder + vitamin-mineral
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 13:13

Rigtig mange supplerer et fuldfoder med et vitamin-mineralprodukt, fordi hesten bliver for fed, hvis den både får vejledende mængde fuldfoder og korrekt mængde stråfoder.

En god måde at omgåes problemet på, er, at give mindre fuldfoder og supplere med et vitamin-mineral-produkt, hvor jeg synes, at Salvimin Grøn er et glimrende valg.

Man kan ikke give de korrekte mængder uden en vægt, som i øvrigt kan købes til forholdsvis små penge i f.eks. Kop og Kande eller en levnedsmiddelbutik - bare en simpel vægt!

Normalt er der ca. 0,5 kg. havre i mine litermål - men det er nok anderledes for en müsliblanding, og derfor er du nødt til at få det vejet!

Din pony kan du sagtens fodre udelukkende med hø, halm og Salvimin Grøn. Den skal sikkert ikke have ret mange kg. hø for at være dækket ind med FE.

Stine - jeg synes, du virker nedladende i dit svar. Jeg er sikker på, at du ikke ønsker, at andre skal tænke sådan om dig. Det er vigtigt, at alle kan kaste de forespørgsler op på HN, som de har lyst til, uden at de skal føle sig "trampet" på.

Ellers vil jeg jo give Stine ret i, at udblødte roepiller var en idé til foderplanen... hvis Angel har lyst til det.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

olien...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 13:32

Hvad er olien til?

ekstra Fe, blank pels, tarmsystemet...?

Jeg vil skyde på omkring 2 dl pr dag, så altså 1 dl pr fodring, men husk at starte langsomt op, fx med 2x½ dl i de fårste 14 dage, så den kan vænne sig til at optage det.

Som de andre skriver, tror jeg også din lille pony vil have gavn af roepiller.

giver du fx 400 gram pr dag, opblødt i vand (2 liter), giver det 2-3 liter krybbefoder pr dag + salvimin sæføli.

Så vil den måske kunne nøjes med 3 kg hø og så halm for resten.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

En hest på 155
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 16:28

kan ikke NØJES med 3 kg hø, og skal heller ikke NØJES med noget i forhold til grovfoder. Min shetter får mere end 3 kg hø, og det burde han godt kunne nøjes med. Men hellere mere grovfoder og mindre krybbefoder.

Det bedste er og fodre med så meget grovfoder som muligt, og så finde et tilskud der passer til hesten og grovfoderet.

Tine

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

bimboe
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 17:38
Det er ponyen hun snakker om... Udfra præs. tror jeg det er en shetter eller tilsvarende str...

-Mia

*** Mangler din hest en dygtig rytter et par gange om ugen?? ***

Bor den i nærheden af København??

-Så vil jeg meget gerne hjælpe dig! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider