|
|
| hovbyld igen |
| Forfatter:  |
stelzner |
| Dato:  |
02-10-2006 22:44 |
|
Er der nogen der har erfaring med selv at behandle en hovbyld. Min dejlige Welsh Cob hoppe på 3 år, har nu for 3. gang en hovbyld. De første to var i foråret, en i hver baghov. Hun var let halt i ca. to dage, der var intet at mærke på hverken hovene eller benene. Så gik der hul oppe i kronranden og der kom sort puds ud og haltheden forsvandt. Alligevel valgte dyrlægen at skære hul i sålen og sagde at det skulle vaskes i sæbevand dagligt i 2-3 uger. Såret / revnen i kronranden helede hurtigt op, hvorimod det tog ret lang tid for "hullet" i sålen at hele op igen. Nå, men mit spørgsmål er, er det nødvendigt hvergang at skære hul i sålen for at en hovbyld heler rigtigt op, eller er det nok hvis det kommer ud i kronranden? Den hovbyld hun har nu, i venstre forhov, er også gået ovenud og det er ikke fordi at jeg lader min hest gå at halte i flere uger. Denne her gang var hun ret hævet i benet og meget halt i to dage, jeg troede bestemt at hun havde vredet koden el. ligende, men så 3. dag var der ingen halthed men et hul i kronranden. Så, ja hovbyld igen. Hun er flink til at stå med hoven i sæbevand så det er vi igang med nu. Hesten går uden sko og har ellers nogle fine sunde hove. Hun går stadig ude hele døgnet. STELZNER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
lotte h |
04-10-2006 12:08 |
|
Jeg tror helt bestemt det bedste er at få skåret hul, jeg har ihvertfald ikke hørt om nogen der har gode erfaringer med hovbyld uden der er blevet skåret hul. Noget helt andet er at det undre mig lidt at din hyp ikke står med omslag om hoven. De to gange min har haft hovbyld er der blevet skåret hul og jeg har så vasket 1-2 gange dagligt i en spand sæbevand. Efter vask fik han en masse jod i hullet, vat rullet rundt om hele hoven, en pose over og derefter sådan noget tape jeg købte hos smeden. Begge gange har hovbylden været helt væk inden for en lille uge og jeg har kunnet forsætte ridningen. Held og lykke med det. MvH Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
jeps det er bedste at få skåret den ud. også rens med sæbe vand og kom jod i som lotte skriver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld |
stelzner |
04-10-2006 17:28 |
|
Ok, mange tak for jeres svar. Min dyrlæge sagde at hun bare kunne lukkes på fold, hvilket heller ikke virkede helt logisk på mig. Jeg tror at det var fordi, at det ikke var specilt store hovbylder og at hun jo "bare" gik på græs. Der er skåret hul i sålen nu ved den nye hovbyld (den var ikke meget større end en enkrone), hun går på døgnfold, og bliver vasket to gange dagligt i sæbevand. Jeg vil være meget ked af at lukke min hest inde i boxen i en uge, så må det hellere tage en ekstra uge eller to for at hele op. Det helede jo dog sidste gang. Hvis der er stor risiko ved at lade hesten gå ude på fold, undre det mig bare meget at min dyrlæge sagde det? Hvilke råd har i andre fået efter behandling af hovbyld? Lotte du skriver at du kunne fortsætte din ridning efter en uge. Var sålen allerede stærk nok? eller var hesten bare haltfri? går din hest med sko eller special beslag? Min hest er ung og hun er endnu ikke i ridning, hun er barfods hest og det skulle hun helst blive ved med at være. Og nu ingen fordomme om barfodsheste, jeg dømmer bestemt ikke dem der vælger at sko deres heste!. Mvh Stelzner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej Hovbylde er noget skidt. For nogle år siden blev jeg nød til at sætte forsko på en unghest fordi hun fik hovbylde igen og igen. Vupti ikke flere hovbylde. En anden fik skåret hul ud på folden og rask var hun. Sæbebade ja men ingen forbindninger. Har også prøvet at hverken smed eller dyrlæge kunne finde bylden, ingen var i tvivl om at det drejede sig om en hovbyld. Et gammelt råd jeg fik var at koge hørfrø. og når det var koldt pakke hoven ind i opkoget. Hun fik det skiftet daglig i en tre dage (tror jeg) sammen med daglig sæbebad, rask var hoppen. MVH Hanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stelzner |
lotte h |
05-10-2006 17:13 |
|
Jeg kan godt forstå du ikke bryder dig om at lade hende stå inde. Min kan ikke komme på fold uden sko, han bliver meget ømtået, så jeg havde alligevel ikke noget valg. Jeg har så købt sådan en gummisko eller hvad man kalder det som han fik på også gik jeg med ham mindst en time to gange om dagen. Jeg har ved begge hovbylder både haft smed og dyrlæge ude inden jeg stoppede behandlingen for at sikre mig at hoven var helt klar til at starte træningen igen. Han går med almindelige sko. MvH Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stelzner |
|
|
hej jeg kan læse på dit indlæg at du er barfods menneske. Det er jeg også. Derfro synes jeg du skal tage en alvorlig snak med din trimmer. han/hun burde have den ekspertise/kendskab til at kunne forklare hvad der sker inde i hoven af positive og negative ting ved de forskellige former for behandling. Jeg har selv en hest som har haft to bylder, og de har været væk igen efter maks en uge. Allerede efter et par dage har jeg kunne genoptage min træning fra jorden. Mine heste går i løsdrift og den omtalte hoppe blev ude. hun kunne selv mærke hvor meget eller hvor lidt hun kunne tåle at bevæge sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svaret |
stelzner |
06-10-2006 11:05 |
|
Hej Nicole. Når du skriver at hovbylderne var væk igen efter max en uge, forstår jeg det ikke helt. Blev bylden ikke skåret ud i sålen? Hvis dette var tilfældet måtte der da stadig være hul i sålen efter en uge. Når der er skåret hul i sålen føler jeg ikke at det er ansvarligt at tage min hest ud på vej o.l. Måske er det bare noget pjat, men jeg har som sagt ikke rigtig nogen erfaring med behandling af hovbylder (selvom jeg da ikke er helt grøn mere, efter at jeg har fået hende her). På deres fold er der heldigvis ingen sten eller andet der trykke op i sålen, det tror jeg desværre også er grunden til at hun så får hovbylder når hun kommer ud på hård grund, hendes såler er simpelthen for bløde. De første to hovbylder var i det tidlige forår, lige efter lang tid med bar frost og denne gang havde hun været en tur på grusvej. Så noget kunne tyde på at jeg skal arbejde på at få hendes hove/såler stærkere, nogen der her et par gode råd og erfaring med dette? MVH STELZNER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bløde såler |
LeneG |
06-10-2006 15:46 |
|
Min erfaring er, at nogle heste bare har blødere såler end andre - nogen får tit hovbylder, andre får det aldrig. Heste med sko på får såmænd også hovbylder, men det er muligt, at det ikke sker lige så tit. Sko med såler er jo nok det eneste, som helt kan forhindre hovbylder, medmindre hovbylden så kommer fra et sømstik e.lign. Kunne det tænkes, at nogle heste bare ikke egner sig til at være barfodsheste? Men som sagt... en hest med bløde såler får også hovbylder, selvom den har sko på, og jeg har selv haft en af slagsen. Stærkere hove kan med tiden opnåes gennem korrekt fodring med meget grovfoder, evt. med tilskud af et godt biotinprodukt. Jeg vil også mene, at dagligt tilskud af et Yea-Sacc-produkt ville være godt, f.eks. Suplex Yea-Sacc Topmix fra DLG. Men en stærk hov kan stadigvæk godt have bløde, sårbare såler...
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hovbylder er noget møg |
|
|
Vi har en hoppe der tidligere har døjet rigtig meget med hovbylder. Hun har al tid gået med forsko, og er hun i træning, så skal der sko på alle 4. Hun får biotin året rundt. Da hun havde hovbylder blev hun behandlet med sæbevand, men hun blev også behandlet med en "grød" af jod og sukker. Det blev øset ud i hoven, og hoven pakket ind. Det skulle trække betændelsen ud.  Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hovbyld |
|
|
Da jeg havde hovbyld skulle jeg bare fodbade den i sæbevand en gang om dagen i fire dage, og proppe vat i hullet. Han gik bare på fold. Jeg tror de skære hul i sålen for at betændelse og sæbevand kan sive ud. Hovbylden var en smule dyb. Men der må jo være forskel fra dyrlæge til dyrlæge hvordan sådan en behandles.
~ Grev Axell ~
Man skal aldrig sige nej til en fristelse, man ved jo ikke hvornår den kommer igen! -Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| abc-pulver |
|
|
Min hoppe havde for lidt over en måned siden en hovbyld og var pænt halt fra den ene dag til den anden. Dyrlægen kom så og gav den et par sprøjter og den skulle så stå med hoven i en opløsning af varmt vand og abc-pulver to gange dagligt i 15-30 min. den første uge. Ugen efter en gang dagligt og der måtte ikke gå mere end 9 dage før den var ok igen. Den var ikke ok nok efter min mening og jeg fik dyrlægen ud igen og den fik så noget mere pencilin og besked om badning dagligt resten af dagene op til 14 dage og siden så hver anden dag. Efter de tre uger tjekkede smeden den så og den fik sko på igen og vi er nu igang igen med ridningen. Den skulle så gå på blødt underlag de første 14 dage. Så min hest blev ikke skåret i hoven, men abc-opløsningen skulle både rense og trække blodkarene sammen, så det kunne hele op af sig selv. Den gik i hele perioden på fold. mvh. Britta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld |
|
|
Hvorfor få dyrlægen til at skære hovbylden ud, når smeden er meget bedre. Det er dem der dagligt har med hove at gøre, ja faktisk laver de ikke andet  og så er det jo en hel del billigere at få smeden til det!!! Bare en lille bemærkning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smed el. dyrlæge |
stelzner |
20-10-2006 21:24 |
|
Tja, det er vel en smagsag, jeg havde mest tillid til min dyrlæge, derfor.
MVH STELZNER. Roselina og Charell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|