Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvordan måler man str. på biddet?
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 16:41
Hej

Jeg vil gerne købe et nyt bid til min hest, men ved ikke helt hvordan jeg måler det...?
Skal jeg måle det hele længden på biddet eller er det fra indvendige side af bidringene?
Hendes bid måler 13 cm fra indvendige side af bidringene...

Knus Anita

Lykkelige ejer af:

3 skønne katte ;O)
25 fisk...hehe
0
0
Svar på denne tråd

Lige en ting mere...;O)
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 16:43
Når biddet har den rigtige str. til hestens mund skal man så ikke kunne have en lillefinger på hver side af biddet når det ligger i hestens mund??

Lykkelige ejer af:

3 skønne katte ;O)
25 fisk...hehe
0
0
Svar på denne tråd

Når biddet har den rette størrelse..
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 16:47

... så er der en smule plads i begge sider - om det lige netop er en lillefinger, må vist afhænge af fingrenes størrelse :)

Man måler ganske rigtigt størrelsen på biddet mellem bidringene, men er du ikke helt sikker, så tager du bare biddet med i rideudstyrsbutikken.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Takker :O)
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 17:18
Hej Sif

Tak for svaret
Synes bare det er vildt at en hest på 1.52 skal have et bid i str. 14-14,5...

Men jeg målte det hun går med og det er 13 cm og det sidder helt ude i mundvigerne på hende og røre "næsten" mundvigerne..
Kan det passe?

Lykkelige ejer af:

3 skønne katte ;O)
25 fisk...hehe
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 19:55

...om det er et tre-delt eller to-delt bid.

Bidringene i et tredelt bid skal ligge op ad hestens mundvige (selvfølgelig uden at trykke eller klemme mundvigene, ringene skal bare lige flugte med mundvigene), ellers ligger bidet ikke stabilt i munden. Med et todelt skal der dog være lidt mere plads.

Det kan sagtens være at din "lille" hest skal have en størrelse 14, heststørrelse og bidstørrelse hænger ikke altid helt sammen!

Men spørg dem til råds i rideudstyrsbutikken, de skulle gerne ha helt styr på det. Ofte må man aflevere bidet tilbage, hvis det ikke passer...hvis det vel og mærket IKKE har fået nogen ridser.

Håber du finder et der passer!

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke ...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2006 12:34

... hestens stangmål der bestemmer bidstørrelsen - det er bredden på mulen ;)

Vi har f.eks. en fjordhest (1.44) der bruger str. 14 i kørebid.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

jdjckcknkf
Forfatter: 
Dato:  02-10-2006 18:57
Tine Baden Sørensen:

Hvad så hvis jeg nu har et 2-delt på 13 cm til hende, som ligger lige tæt nok på mundvigen og jeg gerne vil have et 3-delt til hende?
Hvilken str. ville du så købe? Havde selv tænkt på 14 cm...

Lykkelige ejer af:

3 skønne katte ;O)
25 fisk...hehe
0
0
Svar på denne tråd

Anini...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 12:01

Tror ikke du skal helt op i 14, men nærmere 13 eller 13,5 tredelte bid skal normalt være lidt mindre i størrelsen end de todelte, netop for at de ikke kan "køre" fra side til side i hestens mund.

Men forklar i forretningen, hvordan det bid du har ligger, så vil de kunne vejlede dig til en rigtig størrelse.

0
0
Svar på denne tråd

djdkjkdkk
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 16:21
Jeg kan bare ikke ridtig tillade mig at gå i rideudstyrsforretningerne da jeg ikke har råd til et helt nyt bid, men gerne vil købe et brugt

Derfor skal jeg være rimelig sikker på hvilken str. jeg skal købe for så kan jeg jo ikke bytte...hehe.
Det bid jeg rider med lige nu er et 3-delt kuglebid som jeg synes sidder for tæt, men jeg havde ikke lige tænkt på det her med at det skal ligge stabilt i munden? Men det må jo heller ikke være for lille... Det ikke nemt...!

Lykkelige ejer af:

3 skønne katte ;O)
25 fisk...hehe
0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2006 18:59

...det er bestemt ikke nemt

Men hvis det er et tredelt bid, du har nu, og du synes det trykker på/sidder for tæt op ad mundvigene, så prøv ½ cm større. Hvis du synes det sidder meget tæt, så må du helt op i 1 cm større.

Bidringene skal bare ligge lige op ad mundvigene uden at trykke ind i mundvigene. Giver det mening???

Håber du finder et bid, der passer!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider