Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sol eksem.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2006 23:23

Hej derude.

Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer med sol eksem ved jeres hest og hvad i har gjort for at bekæmpe det.

Min veninde har en jysk hest, og de har jo en meget tæt pels+ der er ret meget af det over det hele, og hun døjer meget med sol eksem og skæl i pelsen på ham.

hun har prøvet stort set alt nu syndes jeg, og hun har flue dækken på ham på fold, for at besytte ham fra solen.

Det er selvfølgelig blevet mindre her hen på efteråret, men det kunne være rart at være på forkandt med det til næste år.

Hun har vasket ham i div. salte og hvad hun ellers kunne finde, men hvis en af jer har en mirakel kur, så endelig si' til og vi vil være meget glade.

Hilsen Tina.

0
0
Svar på denne tråd

soleksem?
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 12:48

Jeg synes nu mere det lyder som sommereksem end som soleksem. Normalt får de kun soleksem på områder uden pels, hvor huden er upigmenteret...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror også
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 13:48

det nærmere det er sommereksem eller måske mug?

Sommereksem er forårsaget at en mide som suger på pattedyr for at få protein, det er især ved manen og haleroden det viser sig. knopper og skæl tegner på mug og jeg synes ofte koldblodshestene døjer med mug.

Salvana har noget forskelligt pelspleje produkter som lindrer kløe og opløser flagerne og skællet og derefter gnubber man med noget olie. De siger det har overraskende god effekt på sommereksem. Jeg er også blevet anbefalet det mod soleksem fordi det lindrer. Det skulle være rene naturprodukter og urter som de bruger, men vist liidt dyrt.

knus og hestegnubser fra Christina og Jazz.........
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 17:12

For jeres råd. det vil jeg sige videre. han døjer også en del med mug, men det er mest om vinteren, for han har jo så meget pels. men vil prøve at sige det med sommer eksem til hende.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-10-2006 20:50

hebrana: ikke en mide, men en mitte! En mide er en parasit, som lever i huden. En mitte er en "mini-myg", som stikker hesten ligesom almindelige myg. Heste med sommereksem er allergiske overfor det sekret, som mitten "spytter" ned i stiksåret for at holde blodet flydende mens de suger.

TinaP: jeg syne din veninde skal ringe til dyrlægen, så hun kan få konstateret, hvad hesten virkelig fejler. Det er jo gevaldig svært at behandle noget, man ikke har en sikker diagnose på...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider