Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

den optimale hovpleje?
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 18:45

Jeg vil sige at jeg ikke ved helt vildt meget om emnet, udover at hesten skal have smed.

Nu snakker vi bare om nogle raske hove, der er passet med smed.

Lader i smeden klare den, eller smøre i dem med hovsmøreting ? hovfedt og ligende ? for at hoven eksempelvis ikke tørre ud.

Har i nogle erfaringer med nogle bestemte produkter der er bedre end andre ?

Hvad med vask af strålen ? er det noget i gør i ?

Eller er det noget man skal holde sig fra ?

Nu tænker jeg bare på admindelig brunsæbe-vand og en hovrenser med børste på.

Mvh Heidi ~{nu med part, Jens, 5 år og...traver, men den bedste af slagsen set til dato}~

0
0
Svar på denne tråd

Hovpleje
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 22:28

Jeg bruger:

Mod tørre hove: vand (hele hoven), levertran (hele hoven) og Cornucrescine (kronranden)

Mod bløde hove: hovtjære (undersiden af hoven)

Sur stråle: Thrush Buster (stråle og dragtkløfter)

Decor har en anelse tendens til tørre hove, når det er tørt i vejret, og han får lidt bløde hove om vinteren, hvor det er meget mudret på folden. Han får sur stråle med jævne mellemrum hele året. Han står på spåner og jeg er meget omhyggelig med bokshygiejen. Smeden siger, at jeg ikke kan undgå sur stråle, da han har smalle dragter... (Hesten, ikke smeden! )

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hesten
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 22:39

har sunde, stærke hove er det egentlig ikke nødvendigt med en masse pleje ud over smeden.

Jeg har læst noget om at det slet ik et så godt at smøre hovene ind i alt muligt, da du lugger til for luften. Det eneste det gør er at hovene ser lidt pænere ud når de så skinner

Jeg hart aldrig haft problmer med tørre hove/bløde hove eller andet. Sur stråle havde mine kun i en periode hvor jeg stillede dem på fuldpension... det droppede jeg igen da jeg gangkse enkelt er fro kritisk.. mine heste skal stå ordentlig..

Eller har de aldrig hverken sur ståle dårlige hove.

Tina

Med ny dressurstjerne - Attlantiz Firfod

0
0
Svar på denne tråd

helst ingenting
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 13:36

Min smed siger, at man helst ikke skal gøre ret meget...

En hest med sunde, stærke hove skal man ikke gøre en helt masse ved i hvert fald. Men om sommeren kan jævnlig vask i vand og måske vandbad være godt til tørre hove.

Hvis hovene skal smøres ind, foretrækker jeg absolut levertran. Til sur stråle Thrush Buster. Tjære har jeg brugt til en hest med bløde såler, som let fik hovbylder.

Jeg har smed hver 6.-8. uge, så hestene altid er ordentlig beskåret - det er det allervigtigste.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hovpleje
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 14:42

Det er som de andre skriver ikke nødvendigt at smørre hoven ind i alle former for fedt osv. så længe du ikke har et problem.

Har du problemer med tørre/flækkede hove kan du lade hesten stå i fodbad i alm. vand. Kronranden skal være dækket da det er der hoven optager væsken igennem.

Såfremt du har skuret hovene rene med børste skal du bruge enten levertran eller ganske alm. olivenolie.

Mange af de fine produkter du kan købe lukker for porrerne og gør hoven ikke kan ånde.

Du kan holde hestens hove fri for sur stråle ved at rense hovene hver dag og sørge for hesten ikke står i konstant fugt.

Skulle du dog have fået problemer med sur stråle kan jeg kun sige jeg ville bruge det samme som de andre har skrevet.

Hilsen

Lina

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 09:42

Lina:

Du skriver:

"Du kan holde hestens hove fri for sur stråle ved at rense hovene hver dag og sørge for hesten ikke står i konstant fugt."

Øh, nej, det kan man ikke altid. Decor får renset hove minimum 1 gang dagligt, som oftest to. Han står meget rent i boksen på et tykt lag spåner. Den fold han går på pt er fint tør. Alligevel får han jævnligt sur stråle...

0
0
Svar på denne tråd

Stinedecor
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 09:49

Vi snakker om heste der ikke har nogen form for problemer med sine hove.

Du skriver selv du har jævnlige problemer med sur stråle, da din hest har smalle dragter iflg. din smed, dermed har du jo selv skrevet årsagen:-)

Hilsen

Lina

0
0
Svar på denne tråd

Den med de smalle
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 10:56

dragter kontra surstråle har jeg også hørt før...

Hilsen Eva L

med Lullari fra Lille Skivehus

0
0
Svar på denne tråd

De går på fold
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 11:00

Med duggen som naturlig kilde til fugt, de står på knastør bund i boks natten igennem.

Jeg vasker aldrig hov eller stråle, smør heller aldrig med noget ikke nødvendig og smed er enig.

De har ikke sur stråle eller mug, nogensinde.

Illum

Topmålet af diplomati er at bede nogen om at gå ad H til på en måde så de glæder sig til turen.

Og jeg er IKKE diplomat !!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg renser...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 11:27

... hoven, og ofte børster jeg den også lige HELT ren med en stiv børste - når han skal have sko på, de dage vi går uden sko renser jeg kun med hovrenser.

Ellers gør jeg ikke det store. Der var en peridoe her hvor der regnede meget hvor den ene hov lugtede lidt som om der var noget sur stråle på vej - så fik den tjære (kun på undersiden) et par dage og var fin igen.

Og om vinteren får han et lille tilskud af ølgær - godt for både hove, pels og fordøjelse.

Ellers gør jeg ikke det store.

Hesten er jo sund og rask, og med gode hove :-)

0
0
Svar på denne tråd

Samme som Illum
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 11:28

Jeg gør heller ikke andet end at sørge for at de får smed til tiden. Kanoa har haft sur stråle 1 gang (på 5 1/2 år!), og det klarede vi med noget thrustbuster.

Duggen på folden er nok til at give fugtighed. Hvis det har været knastørt i en længere periode, så spuler jeg dem med vandslangen og smører en god gang hovolie på, men det er yderst sjældent.

Jeg går ikke ind for alverdens hovplejeprodukter.

Hilsen Christina

Smil, det varmer...

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider