Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fugtighed til hoven.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 10:09

Hejsa...

Jeg kunne se at Milans hove de belv rigtig tørre i sommers, da vi havde den tørre, tørre periode. De flækkede og flossede, og var slet ikke pæne at se på, til trods for at smeden kom ofte.

Så snart at de begyndte at regne, og blive fugtigt igen, blev hans hove fine og pæne, uden at de flossede eller lign.

Jeg vil selvfølgelig gerne kunne forebygge dette til næste år.

Men er det nok at smørge hovene med fedt/olie? Eller findes der noget andet jeg kan gøre, fx før sommeren, som kan forebygge de ultra tørre hove?

På forhånd tak.

Mvh

Trine og Mr. Milan

Afkom efter Imagic PIH 50 søges.
Se her:
www.mrmilan.webbyen.dk/ under SØGES!!!

En pony er et barns drøm.

En hest er den voksnes eventyr.

0
0
Svar på denne tråd

vand...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:38

Hej.

Du har selv givet svaret... regne= ikke flossede hove. Så hvis jeg var dig ville jeg vande dem dagligt i tørre perioder. Evt lade dem stå i en spand med vand 5 minutter hver dag, men hvandslangen kan også gøre det... eller et "fodbad" ved drikkekarret i folden.

Du behøver ikke at smørre noget på hovene - det kan bare gå hen og ødelægge hovens egen naturlige balance. Hør evt. smeden og han ikke lige kan runde kanterne lidt, det modvirker at de flosser. Og så gror hovene lidt mere om sommeren så det kan også hjælpe at få smeden ud 1-2 uger tidligere end i vinterperioden.

0
0
Svar på denne tråd

Vi gør altid dét
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 12:09
- at når de tørre perioder indtræder, så overvander vi i folden, når hestene får vand. Dette forstået sådan, at når vi fylder baljerne med vand, så lader vi vandet løbe godt over i et stykke tid. På denne måde får hestene fugtet deres hove hver gang de går hen for at drikke. Det hjælper ganske effektivt, men koster naturligvis lidt penge. Set i forhold til hyppigere smedebesøg, div. fodertilskud, div. plejemidler m.v., og en hest, som stadig har dårlige hove, så er det trods alt en billig løsning. Vi har egen brønd ved hestene, så vandet koster hos os ikke noget.

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det...

Tjek hjemmesiden: www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Waterboots
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 12:09

Jeg har haft gode erfaringer med waterboots. (Klokker til formålet, der dyppes i vand og sættes på hesten)

En halv til en hel times tid dagligt med dem på, så forebygger du godt...

MVH Sussie :-D

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 12:30

Mange tak for svarene. Jeg må vist igang med vandet. Håber at kunne få lov til at lave lidt oversvømmelse på folden til sommer så.

Smeden har netop lavet kanterne mere runde, og været på besøg lidt oftere, end min pengepung syntes var sjovt, så på den kant, er der ikke noget at komme efter.

Men vand... den bliver Milan da helt plattet med ... not... han hader at få våde fusser. Men det må han jo så vænne sig til ;)

Mvh

Trine og Mr. Milan

Se her:

0
0
Svar på denne tråd

trine...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 12:42
De skal selvfølgelig ikke igennem en "sø" for at komme til at drikke, men bare så der er godt pløret - det giver fugtighed nok. Samtidig kan det være en god træning, hvis de er vandskrække - men hold naturligvis øje med, at han også "tør" at gå hen og drikke. Det skulle jo nødig ende med, at han fravælger vandet og dehydrerer. Min egen distancevallak er også bange for vand, men har nu aldrig haft noget problem med pløren, heller ikke selvom der har været temmelig fugtigt, og stået vand i "hullerne", så mon ikke det går. Det er jo ikke værre, end en fugtig fold en god efterårsdag. Held og lykke med projektet.

Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det...

Tjek hjemmesiden: www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 12:50

Man kan starte med at vandbade hovene i en spand vand eller med en vandslange og så købe en billig mad lavnings olie rapsolie fx og smøre det på med en pensel og så har man nogle gode sunde hove og der går lang tid før de bliver tøre igen. Det er ikke godt at bruge hovfedt da det holder fugten ude.

Det er det jeg plejer at gøre og det anbefaler smedene også.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 17:12
Husk ikke at bruge fedt eller olie på en tør hov da det forhindre fugten i at trænge ind.

2 skønne han chinchillaer sælges

"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"

0
0
Svar på denne tråd

Tak for...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 17:41
... alle rådene. De vil klart blive fulgt næste år :)

Mvh

Trine og Mr. Milan

Se her:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider