Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forbenet dragtbrusk
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 13:25
Øv så kom jeg hjem fra Ansager med min 4 års vallak. Diagnosen lyder på meget slem forbenet dragtbrusk. Jeg skla nu få lagt ringsko med såler på ham og han skal være haltfri om 14 dage. problemet med min mule er at han kun er 4 år og som røntgen viste har han haft det i nogle år nu. Erfaringer (gode som dårlige) modtages gerne. Ligeså råd.. Det ser ret sort ud lige nu, da jeg skal bruge ham på højt plan og det kommer jeg nok aldrig til på ham.. hvordan forholder man sig i forbindelse med forsikring osv mhb på aflivning hvis det kommer til det.. Øv for en trist dag
0
0
Svar på denne tråd

jeg kiggede på
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 15:33

Hej

Da jeg kiggede på hest, var jeg ude og prøve en lækker sag der havde forbenet dragtbrusk. Det var også noget der var blevet opdaget i forbindelse med tilridningen. Den havde dog siden gået dressurstævner på landsplan og den var da jeg kiggede på den 9 år. Det var ikke pga det forbenede dragtbrusk at jeg ikke købte hende, men fordi hun var meget vågen, og det er ikke optimalt når jeg har 3 små børn...

Så den kan altså godt blive en god ridehest, hvis det "går i ro" og den ikke er halt.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 09:19

Tak for dit svar, det giver mig et lille bitte håb at klynge mig til.. Min hests forbenet dragtbrusk er meget slemt og dr. dyr gav mig intet håb.. Min smed som lagde ringsko på ham i går, kendte dog en som også var helt haltfri efter at have fået special sko.

Desværre skal min elskede hyp være rengåenden om to uger, ellers er der intet håb for ham iflg dyrlægen.

Vh Marlene

0
0
Svar på denne tråd

så må vi krydse fingre
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 10:39

Jeg skal krydes fingre for ham. Det er ikke rart at få sådan en dom over sin hest...

Ved desværre ikke om der er noget man selv kan gøre eller give dem...

0
0
Svar på denne tråd

Rolig nu
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 08:54

Selvfølgelig er det en tidlig alder at din hest har fået konstateret FD i, men der er mange heste som kan gå med selv meget svære FD'er. Min er bla. en af dem har haft det siden jeg købte ham som 5 års. Går alle øvelser til middelsvær nu og starter LA5 på distriktsplan. Ikke højt plan iht. mig.

Men ved jo selvfølgelig ikke hvad du mener med højt plan (mener du landsstævner eller internationalt)

Min har lige været halt og jeg troede at det var FD der gjorde ham halt men nix ingen problemer (har været den store tur igennem med blokade og røntgen)

Min går med ringsko og shocktamers. Nogle har også gode erfaringer med flapsko (led lidt rundt herinde efter nogle indlæg)

Fat mod det behøver ikke være en aflivning fordi den har FD.

Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Min skimmel...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 09:27

Da min skimmel med elendig benstilling, snævre hove og mangel på ordentlig smed mm for mange år siden blev halt pga forbenet dragtbrusk, tog det noget længere end 14 dage at få hende haltfri. Jeg husker det ikke nøjagtig, men tror da der gik nogle måneder, og vi havde egentlig opgivet hende, men pludselig var hun gående igen. Og hun holdt da 2-3 år før en grim forvridning i den kode, hun i forvejen vred meget i pga indfodethed, skæv hov og knæskade, i kombination med dragtbrusken fik mig til at opgive at ride hende. Hun fik ringsko og plastiksåler samt riller i hoven. Dyrlægen sagde skridt på blødt underlag, smedene trav på hårdt for at få banket gang i det, og de sagde, at hun som en spathest skulle holdes igang og ikke måtte få ferie/fri. Hun fik et par perioder (kunne bl.a ikke tåle at træde op i ballen på sig selv og en lærling, der lagde bløde såler, der ikke kunne holde til den belastning hun lægger på udvendige side af hoven), hvor hun haltede, men så red jeg ture på vejen en uges tid, og så var hun klar igen. Hun har så også et temperament, der holder hende oppe og får hende til at glemme, at det gør ondt. Min nuværende smed foretrækker Öllöv sko fremfor ringsko og såler. Men nu hvor hun ikke har været redet i mange år går hun uden sko.

Men altså du behøver ikke nødvendigvis give op, hvis han ikke bliver rengående på 14 dage. Men min havde det så måske ikke i så alvorlig grad, men var så hæmmet pga sin indfodethed og totalt deforme hov og et stort overben under knæet fra et spark, da hun var 4.

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 09:42

Tak for jeres svar igen.. Jeg håber jo det bedste. I dag syntes jeg ikke han haltede så vildt igen, men han ligner en hest i smerter og traver kun hvis jeg tvinger ham. Selv løs i hallen går han bare rundt. Jeg skal kontakte dyrlægen i dag igen og må så se hvad han siger. Min super msed er i dag igang med at ringe rundt til en smede han kender, som han noget speciale i netop forbenet dragtbrusk, for at vi kan gøre det bedste for ham. Hvis han bare kan gå de høje LA klasser på distrikt er jeg glad, men hans smerter nager mig. Han vil gå gennem ild og vand for mig, men hans ellers så dejlige elastiske gang er som forsvundet som dug for solen. Det fortæller mig at han har ondt. Jeg vil helst ikke trække pinen ud for ham og hive ham igennem alt muligt for min skyld. Derimod vil jeh ej heller sælge ham som skovturshest, set nu han sku sælges og sælges og ende hos en hestehandler som ville sælge ham som en super hest. Nixen, det kan jeg ikke byde ham. Hans avler vil gerne have ham stående hvis han ikke har smerter. Men stånede for hvad?? For at jeg slipper for hjertesorg ved at aflive ham.. Så egoistisk kan jeg ikke være. Men jeg håber da han kan blive en solskinshistorie. Et lille håb, som min dyrlæge bestemt ikke gav mig

Igen tak for svar

Triste hilsner Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Hej Marlene
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 14:55

Jeg synes også det er en kort lunte (14 dage) men det er din dyrlæge der har tolket røngten billederne. Hvis du er tvivl så hør dog en anden dyrlæge ad. Der er nemlig stor forskel på hvornår dyrlægerne synes en tilstand er håbløs. men du skal selvfølgelig ikek spilde penge på noget der ingen udsigter har. Det bliver hverken du eller hesten lykkeligere af..

En god støddæmpning er alfa og omega i behandling (afhjælpning) af tilstanden. Er hovene forsnævrede? Er der nogen skævbelastning? Er de forbenede i begge sider? Flere hove? Er der et skævt slid? Er der et bud på hvorfor det er opstået? Jeg mener at få det som 2 års er da noget tidligt?

MVH

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Unge heste...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 15:31

Min var så ikke særlig halt af det, og har som sagt et temperament, der gør der skal lidt mere til, før hun piver.

Den smed jeg brugte dengang var ved at etablere et samarbejde med Allan Riis (det blev så ikke til noget), så han var ude ved hende nogle gange, og det var faktisk ham, der gættede på FD, før dyrlægen tog billeder (første talentløse (ikke bare pga dette tilfælde) dyrlæge mente, det var en hovbyld, pga hoven var en lille smule varmere end den anden hov). Men Allan Riis havde været med i noget forsøgsværk på Foulum med jyske heste, der har store problemer med FD, og da fortalte han, at en rigtig stor procentdel af dem havde det allerede som 2-års. Husker ikke procenten, men mener det ihvertfald var 25%.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 18:57

håber virkelig din lille hest kommer sig helt...

havde engang selv en der havde det og hun blev halt, først der fandt vi ud af at hun havde det... hun stod i 3 måneder før hun var okay og derefter aldrig set halt siden (nu med ringsko), pt går hun M-klasser...'s*

håber din historie ender lige så godt...

FULDBLOD/TRAKHENER FOREVER ;o)
0
0
Svar på denne tråd

camilla k
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 19:19

Hvilken grad havde din hest det i??

Håber også bare på det bedste og kan næsten ikke vente til de næste uger er gået og jeg kan få vished. Har overvejet om han skal ud til avler og stå, for at få ro. Men må vente og se hvad dyrlægen siger og to uger..

0
0
Svar på denne tråd

camilla k
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 19:24

Hvilken grad havde din hest det i??

Håber også bare på det bedste og kan næsten ikke vente til de næste uger er gået og jeg kan få vished. Har overvejet om han skal ud til avler og stå, for at få ro. Men må vente og se hvad dyrlægen siger og to uger..

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 21:39

hvad graden hed ved jeg dog ikke men dyrlægen mente hun sku skydes men jeg gav hende en chance og 3 måneder efter med ringsko var hun tip top igen... så det med de 14 dage ville jeg nok ikke læne mig så meget op af...'s*

håber det bedste for din pru og krydser ingre for jer...

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2006 22:10

hvad graden hed ved jeg dog ikke men dyrlægen mente hun sku skydes men jeg gav hende en chance og 3 måneder efter med ringsko var hun tip top igen... så det med de 14 dage ville jeg nok ikke læne mig så meget op af...'s*

håber det bedste for din pru og krydser ingre for jer...

0
0
Svar på denne tråd

forbening
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 08:02

Min fik det konstateret da han var 4½ - og da havde jeg gået og kigget på ham næsten et år og spurgt diverse fagfolk hvorfor han satte tåen i før dragten. Han dannede også store vinger. Så han er nok også "født" med dem. 4 ens, ikke ret store. Han har aldrig været halt men jeg fik taget i forbindelse med billeder af bagenden pga andre problemer. (som i øvrigt ikke skyldtes knogleproblemer)

Han blev dog omgående mere fremadgående med en mere "åben" bevægelse, og taber han den ene ringsko kan jeg se tydelig forskel på de to ben. Han går også med shock tamers.

Ved at beskære hver 6-7 uge har vi også næsten fået bugt med vingerne, i starten måtte jeg file dem mellem smedebesøg fordi de væltede ud over kanten på skoene. Så det har helt klart givet støtte til hovens form og funktion.

Men at vente i månedsvis på hesten bliver haltfri lyder ikke godt, jeg mener at jeg fik besked på, enten hjalp det med det samme, eller også hjalp det slet ikke. I min verden skal hesten blive helt (så meget som man nu kan teste dette) smertefri, ikke blot næsten. Ellers vil jeg ikke forlange noget af den.

Den ene smed sagde dog, at der kan være off perioder hvor forbeningsprocessen er aktiv, men gode når den står stille. Jeg har lidt motivationsproblemer med min, som ikke behøver være smerterelateret, men jeg kunne godt finde på at få taget nye billeder når jeg løber tør for andre undskyldninger, for at se om de er blevet større.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

flere måneder
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 09:48
ja men hvis valget er mellem at hesten skal slåes ned eller give den 2-3 måneder på smertestillende med ringsko og ro og se derefter om den kan blive hest så ved jeg jo godt hvad jeg ville gøre igen... ingen tvivl om det...

0
0
Svar på denne tråd

ro eller ej
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 11:35

Naturligvis har man 3 måneder at give hesten. Man prøver jo til det sidste.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  24-09-2006 21:59

Ja han er stadig øm benet og stadig halt på højre volte. Jeg har besluttet at jeg vil tage året ud med ham. Hvis min dyrlæge siger god for at han må gå på fold og få nogle måneder, sætter jeg ham ud til avler hvor jeg har købt ham. Jeg kan ikke bare opgive ham, selvom dyrlægen siger to uger. Jeg talte med dyrlægen i fredags og han siger at han vil ikke skrive en aflivningsseddel, men en uanvendelig hvis han ikke bliver rengående. Og som det ser ud nu, vil avler have ham stående så længe jeg ønsker det og han ikke lider og har smerter. Så det er bare så dejligt ikke at sku aflive ham.

Tak for alle jeres svar.

Det varmer at høre de positive oplevelser i har haft og giver mig et lille håb at klynge mig til..

Vh Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Min var...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 16:37
...nogle måneder om at være haltfri - og gik derefter fint med EasyWalker (En slags ringsko i plastik).

Hun blev halt en gang i løbet af sommeren - jeg gætter på juli - og jeg red stævne på hende i slutningen af november/starten af december.
Hun var ikke på smertestillende, men gik og hyggede sig på en dejlig græsfold (og blev temmeligt tyk...).

Det er en nogle år siden efterhånden, så jeg må indrømme, jeg ikke husker det så nøje.

Men min dyrlæge sagde, det bare skulle have lov at passe sig selv til det var "forbenet færdigt" og at jeg skulle lade være med at springe.

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Parelli Playday i Grønhøj Rideklub
SE VIDEO HER:
www.patparelli.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider