|
|
| Øv - øjenbetændelse! |
|
|
Min mini har fået øjenbetændelse. Hvad gør jeg? Jeg har fjernet en del med fingrene ( ) og tørt med lidt lunkent vand, men det hjælper ikke. Til kattene plejer jeg at bruge kamillethe - kan jeg også gøre den på minien? Eller er der evt. et produkt man kan købe i "håndkøb"? Håber snarligt at høre jeres kloge svar 
Håber det bedste, men frygter det værste...:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øjenbetændelse |
|
|
Du vasker øjet med kogt lunken vand På mandag køre du til dyrlægen, og får noget salve som den skal smørres med 2 * daglig i 5 dage
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok - jamen |
|
|
så fortsætter jeg med vandet og væbner mig med tålmodighed til mandag, hvor jeg kan få noget salve. Måske jeg prøver med kamilleteen. Tænker bare at når det virker på kattene?? Køber nu salven alligevel altså... Men tak for svaret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| okay så... |
|
|
Det forstår jeg ikke - men lader bare være... Og tak igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kamillete |
|
|
Min araber havde øjenbetændelse her i eftersommeren. Jeg badede det med kamillete, og det hjalp, efter godt en uges tid var det helt væk, - jeg ved jo så selvfølgelig ikke hvordan det var gået hvis jeg IKKE havde badet det, men det virkede i hvert fald som om det lindrede det. Der kommer jo ikke korn i hvis du taget et kamillete-brev og taget brevet op når det har trukket. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har også brugt kamillethe |
| Forfatter:  |
LeneG |
| Dato:  |
16-09-2006 12:23 |
|
Jeg har også brugt kamillethe med succes. Jeg bruger også kamillethebreve og lader det trække godt og vasker så omkring øjet med en ren klud. Har også hørt om "urenheder" i kamillethe, men man skal jo ikke putte det helt ind i øjet... Det kan man derimod gøre med Blue Hors Øjenrens, som kan dryppes i øjet, og det har jeg også brugt. Kontakt dyrlægen, hvis det bliver ved. Får hesten mineraler nok? Det er meget vigtigt, at hestens mineralbalance og immunforsvar er i orden - også mhp. øjenbetændelse. Jeg har erfaring med, at øjenbetændelse kan være en forløber for forkølelse eller kan komme i forbindelse med en forkølelse. Men det kan jo også være pga. insekter.
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo - |
|
|
ja, det er også det jeg ikke forstår - altså at der skulle være korn i . ... så skulle hesteøjne være mere følsomme end katte- og menneskeøjne? Men det er de måske også? Men det må jo være pga. af de lede fluer, da de stadig er på døgnfold - anden årsag kan jeg ikke se... Hm - jeg har i hvertfald sendt kærensten afsted efter noget stads fra Blue Hors, som måske kan lindre det til mandag... Men er noget forvirret over det kamille nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ihh altså |
|
|
mistede lige det jeg havde skrevet ...prøver igen  Ja, hun er dækket ind - får salvimin grøn, roepiller, hvedeklid, lidt betfor og wrap. Pt. også lidt slopper mash om aftenen... Hun virker frisk ellers (har lige lavet en serie bukkespring på vej tværs over folden - jeg have lige åbnet for nyt græs ). Det eneste jeg kan se er at hun om morgenen ikke har så meget appetit, men hun indhenter det i løbet af dagen og er ved godt huld. Men hvis det er forkølelse der er på vej - skal jeg så lukke dem ind? De burde da bare kunne være ude 24/7 endnu? ( fjordhest og shetter) Jeg prøver det kamillete - det andet blue Hors-tjavs er åbenbart ikke til at få fat i (kæresten har lige ringet)...Og får fat i noget salve mandag hvis det ikke er bedre... Takker for svarene...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 24-7... |
LeneG |
16-09-2006 12:58 |
|
Jeg synes kun, at du skal lukke din fjordhest og shetlænder ind om natten, hvis de rent faktisk BLIVER forkølede!! Ellers ikke. Jeg fik en meget forkølet unghest hjem fra tilridning 1. september, og derfor kom mine på stald om natten. Hun er nu blevet bedre og er næsten ovre sin forkølelse, men har ikke helt undgået at smitte en anden unghest på folden, som nu snotter lidt. Desuden har min ridehest også lige haft antydningen af noget øjenbetændelse, så jeg er spændt på, om det bliver til mere... Det er klart forkølelsernes årstid, så det kan du holde øje med i de kommende dage. Jeg vil klart anbefale dig at bruge lidt kamillethe rundt om øjnene frem til mandag - gennemvæd en klud eller vat med kamillethe og tør rundt om øjnene. Desuden vil jeg anbefale dig at give dine heste lidt mere Salvimin Grøn end normalt (måske ½ dosis oveni), så de får ekstra vitaminer og mineraler. Da min hest VAR blevet forkølet, fik den tilskud af hvidløgspulver, levertran og hybenpulver foruden ½ gange mere Salvimin Grøn i en periode. BH øjenrens fåes i langt de fleste rideudstyrsbutikker. Du kan også overveje hvidløg - det kan have afskrækkende effekt på insekter foruden positiv indvirkning på immunforsvaret.
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LeneG- |
|
|
tak for dit udførlige svar. De får allerede hvidløg - det får de fast. Havde bare glemt at skrive det på... Men jeg sætter deres dosis af salvimin op, laver noget kamillete, holder godt øje og ser hvad der sker. Levertran og hybenpulver vil jeg overveje... Jeg havde også sendt kæresten afsted til de to rideudstyrsforretninger, der ligger i området. De har det normalt, men var begge netop udgået. Og da vi bor på lars tyndsk* ds marker, hvor alting stænger tidligt, må vi bare vente... Takker endnu engang...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering... |
|
|
Synes bare lige jeg ville fortælle at kamilleteen rent faktisk hjalp... Jeg tørrede af 5 gange i døgnet... Læste det så faktisk også efterfølgende i equipage under gode råd... Så skulle den der med korn i kamilleteen være aflivet ( altså hvis man bruger teposer ) Og den er ikke blevet forkølet, så det har nok været de forbandede fluer, nu hvor de ikke har fluemasker på mere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke Kamillethe! |
RikkeL |
22-09-2006 09:55 |
|
Min dyrlæge fraråder vask med kamillethe - lige meget om det er til hund, hest, kat eller dig selv - da kamille giver de bedste vækstbetingelser for bakterier! Kog 1 liter vand og opløs 1 tsk. salt i det. Når det er kølet af, er det det bedste at vaske øjne i, med en tot vat. Min oldenborg har også øjenbetændelse lige nu. Jeg vasker i ovenstående 2 gange daglig, og smører med øjensalve bagefter. Det er nu næsten væk efter 3 dage. Mvh Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min hoppe har også lige haft øjenbetændelse, det er også blevet vasket to gange dagligt med kamille the, og bagefter har jeg smurt det mede Blue Horse Alovera gel, det er noget der har hjulpet. Fra at hun søndag dårlig kunne åbne hendes øje, var hun allerede igår torsdag næsten helt normal og se på igen. Mvh Louise Kåret & ifolet oldenborghoppe sælges se min HN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også læst at |
|
|
det kunne være farligt at brueg kamillethe, og spurgte derfor min dyrlæge - som fortalte JA, det er farligt men kun hvis du lader det stå, for så har bakterierne frit løb.. Altså skal man blot huske at lave nyt kamillethe hverdag..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Ditte |
RikkeL |
23-09-2006 12:24 |
|
Tak for en god fornuftig afklaring af brugen af kamillethe. Der blev jeg i hvert fald lidt klogere. Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|