...du har fået.
Allerførst vil jeg virkelig anbefale dig at anskaffe en rigtig god bog om hestefodring. Det vil indføre dig i de grundlæggende principper om fodring.
Det grundlæggende i fodring af heste er et godt grovfoder. Det kan være hø af rigtig god kvalitet (pas på med at købe billigt, medmindre du ved hvad du skal se efter. Det kan være Wraphø, og her gælder det det samme, og forlang en analyse så du kan se hvad det indeholder, ikke mindst af vand. Tørstof % i wrap skal helst ligge på omkring 60% eller mere.
Hvad du ellers vil fodre din hest med, afhænger af om du er villig til at betale for et super foder, eller om du udelukkende vil fodre fornuftigt og billigt.
Endelig hænger ens fodring også sammen med dine krav til din hest. Tuller du blot rundt og rider lidt af og til uden et konkret mål, eller er det målrettet træning...
Mange har en forkærlighed for roepiller...det er nok også fint, men jeg har endnu ikke mødt ret mange heste som ikke enten nægtede at spise det, eller blev trætte af det i de mængder de skulle have. Min erfring er at et mindre tilskud af mærket Betfor eller Speedi-bet spiser de fleste i moderate mængder.
men hr du en hest med et labrador-gen (Oldenborg, fjordhest, ponyrace m.fl) ja så spiser den sikkert alt, selv leverpostej.
Men tilbage til principperne...
udover et godt grovfoder i rigelige mængder, skal du have et kraftfoder (fx. korn) og et tilskudsfoder (vitaminer og mineraler). Der findes en jungle af fuldfoder hvor alt påståes at være i foderet som din hest behøver. problemet med den slags foder er at de selvfølgelig er udarbejdet til en gennemsnitshest, og en sådan er vi ikke mange der har. Men det er nemt at fodre med.
Så kan man købe tilskud, som er en lige så stor jungle. De lover at din hest er dækket 100 % ind med ALT...
hmmm og igen er der gennemsnits anvisninger på hvad din hest skal have...hmmm
Så hestefodring har nogle principper...sæt dig ind i dem og fravig dem ikke. Hvilket mærke du vælger er for mange en trossag.
jeg kan fortælle dig hvad jeg gjorde da jeg selv skulle til at fodre hest, efter jeg havde haft hest opstaldet i mange år.
Først fik jeg lavet en analyse af høet.
Fik fat i en konsulent som fik analyse prøverne (jeg anede ikke hvad alle de tal betød, og slet ikke hvad jeg skulle bruge dem til)
Konsulenten lagde foderplaner til mine heste, og jeg kunne med god samvittighed fodre på mine heste, bare den følelse er alle pengene værd...
Jeg blev så grebet af det og blev "fodernørd". jeg læste artikler, gik til fodermøder (efter jeg kunne se kritisk på de velsmurte salgsagenter). Læste 3-4 af de nyeste foderbøger og støttede mig til kvalificerede udsagn, fx. fra dyrlæger (med speciale i hestefodring) og forskere.
Resultatet er i dag at jeg har anskaffet mig et foderprogram med de nyeste normer for fodring.
I dag fodrer jeg på denne måde, og begrundelsen er at det for mig er den eneste måde jeg kan få 100 % balanceret det foder jeg kommer i de heste jeg har. I hvert fald det jeg kender til, og jeg har undersøgt markedet rigtig meget. og mine heste nægter at spise roepiller. Speedi-bet i modrate mængder om sommeren med deres elektrolytter i efter ridning og inden de lukkes ud på fold igen, er det eneste der går an i den retning.
Min vinterfodring ser typisk således ud:
(ca. tal)
Wrap (7,5 kg)
Lucerne (0,5 kg)
1- 1,5 kg fase balancer fra Brogården (tilskudsfoder)
(Evt. suppleret med soyaskrå hvis wrappen er proteinfattig)
Yea-sacc - for at holde maven i topform
Gulerødder 3-5 kg
250-300 g. Speedi-bet med elektrolytter ved særlig hård træning
olie
hel havre hvis nødvendigt
Sommerfodring
Døgngræs
100-150 g fase balancer
150-250 g Lucerne
75-85 g surelimp (mineraler) fra brogården
250 gram speedi-bet efter træning med elektrolytter
den eneste grund til at de får egentlig foder om sommeren, er for at få dem til at spise mineralerne om sommeren, for jeg har næsten altid rigeligt græs.
Så er der overgangsfodringerne som ca forløber fra april til medio juni, her får de både alm. foder i mindre mængde, men forøget tilskud af mineraler, og det samme fra ca. medio august til medio oktober, afhængig af græsmængde.
jeg finjusterer mine fodreplaner i overgangsperioder ca. 2 gange om måneden.
men vil din hest spise roepiller, er det en billig fodring. Evt suppleret med lidt hel havre. Rigelige mængder grovfoder (Hø, wrap, lucerne)mindst 1 1/2% af din hests vægt om dagen. Og Et godt tilskud. Det kunne være Regulator Complete el. Surefoot.
og til sidst vil jeg sige at jeg IKKE er forhandler,er sponsoreret af nogen, eller på anden måde er indvolveret i nogen foder firmaer. Jeg er en alm. lønslave i et helt alm. arbejde der absolut intet med heste har at gøre.
God fornøjelse