Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

SOMMEREKSEM!
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 21:10

Hej!

Jeg leder efter ny islænder, og jeg har fundet en helt perfekt en på 8 år, MEN den har desværre sommereksem. Ikke meget, men nok til at manen og halen ikke er så flot. Men for mig er det ligemeget. Han plages ikke af det nu, da det ikke er så slemt, men min frygt er bare hvis det bliver værre, og det kan det jo godt risicere.

Hvis der nu skulle blive sår og lign. er der så nogen som har nogle gode ideer til hvad man kan smøre dem med? og er der nogen som kender noget godt foder eller andet som hjælper?

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at give den eksem dækken på hele næste sommer.

Han stammer fra Danmark, og har haft eksem i et år nu.

Hvad mener I om at købe en hest med eksem? Nogle gode råd?

Mvh.

Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville aldirg...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 21:36

købe mig en hest, som havde kendt sommereksem.

En ting er at ens højtelskede mule får en kronisk sygdom, når man har haft den i længere tid, og at man så forsøger at behandle den efter alle kunstens regler.

Men at købe sig til problemer - nixen bixen.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en måske to
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 06:19

hopper der har sommereksem. Den ene købte jeg som avls hoppe da hun var 2,5 år gammel og idag er hun 8 - og jeg synes at det er ligesom om at hendes er blevet mindre gemme årene. hun virker i hvertfald mindre irriterret af det nu end hun har været tidligere og i år har hun også stadig det meste af hendes flotte lange man.

Derimod har jeg 2 afkom efter hende hvor ingen af dem tilsyneladende har haft det før sidste sommer... Men jeg har lidt problemer med at finde ud af om det er sommer eksem eller det bare er fordi de gnupper hinanden lidt voldsomt.

Avlshoppen har jo gået sammen med sidste afkom hele tiden og hun er nu 3 år og sidste sommer begyndte de to at gnuppe hinanden - og min tanke er lidt at hoppen gnupper den 3 års på den måde hun gerne selv vil gnuppes i man og hale fordi det klør, så fakta er at hun har ødelagt manen på den unge hoppe totalt - hun har faktisk strit man nu med sårskorper i bunden og i hårgrænsen og og nu klør hun som en sindsyg når hun kommer ind - men om hun efter 2,5 år pludselig har udviklet sommereksem eller det er de sår som moderen har givet hende i manen der er årsag til hun kør sig har jeg ikke fundet ud af endnu... Den eneste måde jeg finder ud af det på er jo nok ved at skille dem ad og se om hun så bare finder en anden til at hive hendes fine man af - men det har jeg ikke lige haft mulighed og plads til pga at jeg også skal have plads til at hingstene gående ude - og de er nødt til at gå hver for sig, for de kan jo ikke enes...

Men jeg vil da sige at jeg synes det er skide træls med det sommereksem - det ser træls ud og ingen tvivl om at det bestemt også er træls for hesten. Hvis din hest skal stå på rideskole eller et andet sted hvor de ikke kommer så meget ud tror jeg ikke du vil få de store problemer. I værste fald kan hestene klø hinanden så meget at de får sår i saddellejet også - og det er sgu ikke smart hvis man har planer om at lægge en saddel på og ride en tur - og hvem har ikke det?

Kh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 17:07

har sommereksem (i moderat grad). I år, har været hendes bedste sommer nogensinde - hun har stadig al man og hale, og ingen sår.

Mit vidundermiddel, har været Bay-O-Fly en gang i måneden, samt et nyt produkt, der hedder Cutalind, som sprayes i man og hale (samt på evt. sår på kroppen) hver 3. dag.

Det har som sagt virket fantastisk på min hest, men med sommereksem, er der desværre ingen garantier for at det også vil virke på din hest. Men jeg synes da det er forsøget værd.

Begge produkter kan købes hos dyrlægen, så jeg synes at du skal tage en snak med dem først, inden du kaster dig ud i alverdens forskellige behandlinger..

Til det andet indlæg, vil jeg bare sige, at jeg ikke synes man skal avle på heste med sommereksem, da det ikke kan afvises, at det er arveligt. Sommereksem er en frygtelig lidelse, for de heste der har det, og derfor mener jeg ikke, at der er nogen grund til at risikere, at afkommet vil få denne lidelse.

Mange hilsner Rina B

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider