Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Knopper på mulen!
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 23:24

Min 2-års vallak har fået en masse knopper på mulen. Nogle er helt indtørede og skorpe-agtige, mens andre virker mere "friske".
Er der nogen der ved, hvad det kan være og hvad man kan gøre ved det??
Katrine
0
0
Svar på denne tråd

Knopper
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 23:38

Hej,

Kan det være vorter? Min 2 års har også nogle ungheste vorter på sin mule, men de går væk igen. Det er vidst meget normalt at unge heste får det.

Mvh Ditte

0
0
Svar på denne tråd

Her er et link til
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 10:27

En tråd, som jeg oprette for noget tid siden www.heste-nettet.dk/fo...18/352518/

og her er hvad netdyredoktor skriver om emnet..

Vorter

Af dyrlæge Paul Clausen

Hvad er vorter hos heste?
Vorter er 0,5-2 cm store grå, hårløse, blomkålsagtige og forhornede gevækster, som stikker ud over hestens normale hud. De forårsages af et papomavirus.

Vorter er et æstetisk problem, da heste med vorter kan være mindre attraktive for ejerne. Dette er specielt udtalt i forbindelse med udstilling og eventuelt afkomstkåring.

Hvordan behandles vorter?
Det har været forsøgt at behandle vorter ved at påsmøre humane vortemidler, men effekten er ikke altid lige god. Vorterne kan fjernes kirurgisk eller brændes væk, hvis de har en placering, der bevirker, at de er til gene for hesten. Nogle undersøgelser viser, at hvis enkelte store vorter fjernes, forsvinder de øvrige hurtigere af sig selv.

Hvis hesten ikke har mange vorter, og de ikke er til gene, kan behandling undlades, da vorterne forsvinder af sig selv med alderen.

Samme hest som ovenfor, men nu er vorterne forsvundet.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har vorter?
Vorter har ikke indflydelse på hestens sundhedstilstand, det er udelukkende en æstetisk lidelse. Da vorterne forsvinder af sig selv i 3-4 års alderen, har det ikke nogen indflydelse på fremtiden.

Hvorfor får heste vorter?
Hesten smittes med papomavirus ved direkte kontakt med inficerede heste. Virus angriber hud, der i forvejen er beskadiget med småsår. Virus etablerer sig inde i huden, og i løbet af 2 måneder vokser vorten frem. Hesten kan smitte sig selv, og det er derfor ikke ualmindeligt, at heste har mange vorter i hovedet.

Hvad er risikoen for, at din hest får vorter?
Risikoen afhænger af, om din hest er opstaldet eller går på fold med andre ungheste, som har vorter. Småsår og rifter fra f.eks. krat eller insektstik øger risikoen for, at virus kan etablere sig.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får vorter?
Hesten bør ikke have direkte kontakt med inficerede heste. Dette er undertiden svært, da inkubationstiden er 2 måneder. Det betyder, at hesten kan være meget sammen med andre heste, som er inficerede, men ikke har vorter i synligt udbrud.

Det er vigtigt at have egne strigler og børster, da virus kan overføres med disse. Almindelig hygiejne og rengøring nedbringer risikoen for at overføre virus fra hest til hest.

Anden viden om vorter.
Papomavirus, som er årsagen til vorterne, er artsspecifik. Det betyder, at det ikke kan smitte til mennesker. Man skal således ikke være bange for at strigle og passe en hest med virusvorter.

Læs mere: Sarcoider

Hvad er symptomerne på vorter?

• Vorterne er grå blomkålsagtige forhornede gevækster på ungheste.
  • Hyppigste placering er mulen, ved næseborene, munden, ansigtet, på ørerne og ved øjnene, men de kan også sidde ned langs benene, på penis eller ved skedeåbningen.
  • Vorterne er ikke i sig selv farlige, men kan have en sådan placering, at der slides hul på dem.
  • Heste over 4 år har sjældent vorter.
  • Vorterne forsvinder af sig selv, når hesten bliver 3-4 år.
  • Den enkelte vorte kan vare i op til18 måneder, før den forsvinder af sig selv.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Dyrlægen kan som regel stille diagnosen ved at undersøge hesten. Nogle vorter, specielt på benene kan minde om equine sarcoider, og der kan det komme på tale at tage en biopsi, for at undersøge hvilket væv gevæksten stammer fra.

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Mine har også knopper
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 13:14

Mine ponyer har også haft en tur med knopper på næseryggen/mulen, de er alle fire "angrebet" men på forskellig måde. To af dem har en 10-12 knopper, der bare er tørret ud, og næsten gået i sig selv igen. En af dem fik et sammenhængende sår på næseryggen, der hvor knopperne var, såret var tørt, og skallede af i store flager, og der er nu frisk ny hud indenunder. Den sidste har haft mange knopper hele vejen rundt om mulen, og de er nu ved at være tørret ud som en slags sår, der nu slipper huden, og der er også ny fin hud inden under. Så det mine har / har haft, er ikke vorter. Var i starten bange for at det var en slags infektion, stafylokokker, eller lign., men det udviklede sig ikke med betændelse.

Jeg har valgt ikke at røre ved dem, da de jo ikke har været betændte og ponyerne ikke har virket generet af det, - men har selvfølgelig holdt øje med dem.

Ved ikke hvad de skyldes, men hælder til enten insektstik, tidsler eller solskoldning. Det passer med at det startede, da de var så godt vejr og sol i forrige uge...men hvor der også var en frygtelig masse stikdyr. Og tidslerne ja, dem har de også ædt en del af, da de blev lukke på en fold, der havde mange af dem.

Er også interesseret i at høre, om nogle ved hvad det kan være...

Mvh MetteTM

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarerne
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 23:53
Det lyder desværre ikke som ungheste-vorter. De er vist ikke store nok til at gå ind under kategorien, til gengæld er der rigtig mange og de sidder tæt... øv. Tror måske det er en slags alergisk reaktion. Han er kommet på ny fold, så måske der er nogle planter han ikke helt kan tåle
0
0
Svar på denne tråd

som du selv
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 08:47
skriver skyldes det garenteret foldskift. Det ser jeg ofte når jeg har andre heste her hjemme. Pt har jeg 2 der kom for 3 uger siden og de har begge fået det. Det er helt aftaget ved den ene og på den anden er det ved at aftage nu. Hun har normalt en lysrød mule så den er nok mere følsom. Jeg har bare smurt den med helosan og nu er det da blevet mindre.

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

Palominoaraber sælges.

variant hestetrailer sælges

0
0
Svar på denne tråd

min pony har
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 17:02
vabler på mulen... det er fordi at den er vindsluger... hehe skal passe på med næsebåndet

Vind hestens respekt!

Vind hestens tillid!

Vind hestens kærlighed,

og du vil vind *e!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider