Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fed hest. Stråfoder...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 12:50

Hejsa.

Min ene hest er blevet lige voldsom fed. Han har stået på godt græs i knap en mdr, og det blev han godt nok stor af. Nu er han blevet sat på en mindre fold med næsten ingen græs, så jeg håber hestene får resten af græsset spist hurtigt, så han kan tabe sig.

Mit spørgsmål er så bare: Hvad med foder til vinter... Han vil komme til at få regulater complete, roepiller, grønpiller og ca 8 kg wraphø. Bør jeg begrænse mængden af wrap? Han er den type der bliver fed bare af at kigge på maden... Men han får jo ikke meget i forvejen, og jeg synes ikke han skal stå uden grovfoder 20 timer i døgnet... Han står i forvejen på savsmuld, fordi at hvis han stod på halm ville han æde det hele...

Sidste vinter var han lettere overvægtig på ovennævnte foderplan. Skal jeg bare acceptere at han er en "stor" hest eller skal jeg lave om på hans foder?

Håber der er nogle der har et godt råd.

Mvh. Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

Motion
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 13:03

Hvad får han af motion? Det er jo en mulighed for at slanke den, at sætte motionsmængden op.

Det vil også være en god ide at begrænse mængden af græs næste år, så du har et bedre udgangspunkt når vinteren starter. Det er ikke sundt for den at blive fed.

Istedet for at begrænse mængden af wrap, kunne du måske udskifte det med hø fra 2. slæt - der er ikke så meget næring i, og det tager længere tid at spise.

0
0
Svar på denne tråd

Bettina.
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 13:46

Tak for dit svar.

Han bliver ikke redet så meget, ca. 2-4 dage om ugen lige nu.

Jeg har ikke så meget tid, og jeg synes det er svært at finde en part...

Det med at begrænse græsset næste år vil jeg helt klart også gøre. Jeg havde ikke troet at han ville blive så fed så hurtigt, men næste år får han kun det han kan tåle!

Han kan desværre ikke tåle hø. Derfor får han wrap. Så det er ikke en mulighed.

Mvh. Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

wrappen
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 13:53

Der er også forskel på, hvor mange foderenheder, der er i wrap. Måske du kan finde noget, der ikke er så godt?

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

God foderplan
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 16:38

Hej Maibrit.

.

Jeg synes nu din foderplan lyder udemærket.

Og mht. wrapén, så er den bedste måde at fodre med det på, ved at fordele portionen over flere gange i døgnet, (3-4 om muligt), det vil fede mindre og give en bedre fordøjelse - kommer hesten dernæst rigeligt på fold hver dag vil jeg nu sige den må have en lav forbrænding hvis den skulle tage på af det du giver den.

.

Med venlig hilsen Marsil

........................

Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens

Skovvang, 8370 Hadsten

* beliggende mellem Århus og Randers *

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 20:11

Tina: Vi har selv fået lavet wrap på vores marker i år,så jeg vil helst ikke ud og købe andre steder. Eller svar det en god ide.

Marsil: Jeg tror han har en lav forbrænding så :0) Sidste år gik han ude alle døgnets lyse timer, wrappen fik han fordelt over tre gange i døgnet og han blev redet som han gør nu. Så ja, Det må være forbrændingen den er gal med :0)

Der er vist ikke andet at gøre end at acceptere at han er lidt overvægtig, når han ikke bliver redet hver dag.

Mvh. Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maibrit
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 19:35

Jeg vil bare lige fortælle dig, at du ikke er alene - hvis det hjælper lidt

Min vallak bliver fed af fire skiver enghø (inkl. brændenælder og andre grove sager) og 500 g. roepiller i døgnet - det er sgu ikke meget... Jeg vil så gerne fodre ham, så han ikke står og sulter det meste af døgnet, men der er grænser for hvor langt høet kan strækkes. Og alligevel er han tyk Han får moderat motion.

Så ja - måske skal vi bare acceptere, at de ser sådan ud

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
'There is no closer secret than that between
a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

Sine..
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 21:11

Dejligt at høre man ikke er alene.

Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

kan leve af wrap og RC
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 21:46

Tag grønpillerne væk og helt eller delvist også roepillerne...

Nu ved jeg ikke, hvor stor hesten er og hvor mange FE, den normalt skal have for at holde huld, men i hvert fald skal den jo have mindre end til vedligehold for at tabe sig...

En god slankekur slanker hesten på flere måneder... så giv hesten ½-1 FE mindre, end den normalt skal have til vedligehold, så vil den tabe sig hen over vinteren!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maibrit
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 21:57

Hej Maibrit :-)

Jeg kan ikke sige andet end velkommen i klubben for ejere af knap så tynde heste ;-)

Bare tænk på Flicka (hvis du da stadig kan huske hende...). Det eneste tidspunkt, hvor det er lykkedes mig at få hende helt tilpas tynd var, da hun fik Frigg. Hverken før eller efter er hun set i så fin form, som hun var i den periode.

I år har jeg for første gang, måttet hive hende på jordfold om dagen og så græs om natten. Havde jeg ikke gjort det, havde hun lignet et ballondyr nu. Men okay 2 haflingere på 4-5 tdr land græs, det er måske også liiige i overkanten ;-)

Mht foderplanen til vinter så synes jeg, at du har lavet en meget fornuftig plan. Begge mine blev fodret efter samme model sidste vinter og bliver det igen her, når de kommer ind fra græs. Reguler wrapmængden efter hestens huld, så godt som det nu kan lade sig gøre.

Hvis du har mulighed for det så giv ham gulerødder også. Det fylder godt i maven og feder ikke, så det er jo perfekt til at supplere foderet med :-)

Håber ellers det går godt hos jer :-)

Knus fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

I solemnly swear

that I am up to no good

(Harry Potter © J.K. Rowling)

0
0
Svar på denne tråd

ja undgå den bliver fed
Forfatter: 
Dato:  04-09-2006 23:31

Ja som skrevet længere oppe du skal undgå den bliver fed i løbet af sommeren. Hvor stor er din hest (normalvægten?) Den kan måske klare sig med 6-7 kg wrap, supplere med et par kg halm, evt lidt frugtgrene og droppe roepiller og grønpiller og give 1 kg gulerødder sammen konc mineraler, feks salvimin Grøn. Så kan du give lidt roepiller de dage han laver noget. Man kan godt komme 1 FE ned på den måde.

Ja fedme er en folkesygdom, også hos vores heste.

PS Jeg tror ikke vi skal forvente lavkalorie hø iår. Første slæt var inden Skt Hans og hvis der bliver et andet slæt, så er næringen i græsset høj nu pga høj genvækst pga regn. Medmindre man lavede noget af bortvisnet græs i juli??

0
0
Svar på denne tråd

ingen græs
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 06:41
du skal bare huske hvis du lader den gå på en fold med næsten ingen græs, skal du give den strå foder ved siden af, ellers kan de ikke holde varmen og bliver syge.

0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 08:57

Lene G: Grunden til at jeg give ham grønpiller/roepiller er for at forsøge at få ham mættet godt... Han får ca 400 g i tørvægt om dagen, så det synes jeg jo ikke er så meget.

Tine: Jeg kan sagtens huske Flicka, og ja, hun var også lidt rund kan jeg huske. Jeg må huske det næste sommer,så han ikke får for meget græs.

Han er ca 157 cm og kraftig af bygning. Jeg vil tro at hans normalvægt ligger mellem 500 og 550 kg, men han aldrig fået ham vejet...

Han æder bare wrappen så hurtigt at han står meget uden stråfoder. Er der nogen måder man kan få det til at vare længere? Ud over selvfølgelig at dele det over flere måltider...

Lige nu står han på en fold med nedbidt græs. Han kan godt gå og spise af det. Bør han så få stråfoder? Så taber han sig vel ikke eller?

Og hvad med vitaminer? er det ikke ved at være årstiden, selvom han er overvægtig? Min ældre meget slanke hoppe er i hvert begyndt at få...

Synes det er lidt svært. Jeg har aldrig før haft en hest der "eksploderer" på den måde af græs.

Mvh. Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

vitaminer
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 09:03

Selvfølgelig skal han have vitaminer selvom han er tyk, de oplagres jo ikke i fedtet.

Jeg synes godt du kunne erstatte fx. et kg. wrap med 2-3 kg halm, så har han længere tyggetid på færre kalorier. Så længe størstedelen af hans strå er græs og wrap, så mener jeg ikke det kan skade en hest som ellers tåler halm uden maveproblemer.

Man kunne evt. lige checke FE indholdet på grøntpiller, droppe dem og kun give roepiller.

Min kraftige 1'er pony som også skal tabe sig en smule får 400 g roepiller om dagen, så din kunne måske godt få 600 g og ingen grøntpiller. Måske en ekstra portion sammen med wrappen, så varer det måske lidt længere?

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

vitamin/mineral hele året
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 09:06

En hest har behov for tilførsel af mineraler hele året også på græs. Der er naturligvis mange vitaminer i græsset, som ikke kan bibeholdes, når vi laver hø og wrap.

Det er vigtigt, at heste som minimum har adgang til en slikbalje, når de er på græs (f.eks. Equipro), men man kan også give dem en vitamin-mineral-blanding/-kiks hele sommeren - enten fodre fra hånd eller i en micro-feeder, som der er fri adgang til.

400 gram roepiller i tørvægt er ca. ½ FE.

Groft hø ville give længere tyggetid end wrap, og der er normalt ikke lige så meget FE i groft hø som i finere hø og wrap. Wrap-rationen må rationeres, og hesten må nøjes med halm for resten. Hvis du evt. kunne skaffe frøgræshalm af god hygiejnisk kvalitet, så er der slet ikke lige så meget FE i det som i hø og wrap.

Mange heste "eksploderer" på græs - nogle mere end andre. Jeg kender rigtig mange, som rationerer adgangen til græs i løbet af sommeren.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

grøntpiller
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 09:06

Jeg gættede forkert, ifølge Foderplan Hest har roepiller højere FE end grøntpiller i tør vægt.

MEN, udvider grøntpillerne sig ligeså meget? (jeg har aldrig prøvet dem)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar..
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 09:33

Det kunne da godt være jeg skulle erstatte noget af wrappen med halm. Han kan desværre ikke tåle hø (hostehest), så det er ikke en mulighed...

Bør jeg give ham stråfoder nu, hvor han står på den nedbidte græsfold? Eller er det nok med ekstra vitaminer?

Jeg har tænkt på at sætte ham på græs bare et par timer om dagen nu, men er det helt dumt?

Tak for jeres hjælp :0)

Mvh. Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

Pia...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 10:20

Du kan tro grønpiller udvider sig meget når de blødes op, Pia...du skal knap og nap opbløde med ligeså meget vand som ved roepiller.

.

Med venlig hilsen Marsil

........................

Skovvang, 8370 Hadsten

0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 10:21

Maibrit...hvad med frøgræs...det er jo en god mellemting mellem halm og hø, blot med mere struktur - og det feder ikke.

.

Med venlig hilsen Marsil

........................

Skovvang, 8370 Hadsten

0
0
Svar på denne tråd

Marsil
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 10:26

Jeg tror ikke han kan tåle frøgræs, når han ikke kan tåle hø. Men jeg er ikke sikker.

Desuden har vi selv fået lavet wrap og halm i år, så jeg ville være lidt træt af at skulle ud og købe andet... Men det kan da være det bliver nødvendigt...

Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

Mange typer frøgræs...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 11:01

Der er mange forskellige typer frøgræs, Maibrit ...vi har også en hest i stalden der ikke tåler hø, men dette års frøgræs-høst er SUPERGODT, og det æder han med vellyst og uden problemer...du bør netop i år kunne finde noget frøgræs der ikke støver pga. høst-tidspunktet !

.

Grunden til at jeg foreslår netop frøgræs er at wrap og halm begge to feder på hver sin måde - her er frøgræsset unikt, både ved den øgede struktur, (der er mere at arbejde med for hesten, både tyggemæssigt og i tarmene) - MEN det er næsten ren luft for dem, rent ernæringsmæssigt - så det er en super-metode at spæde hestens foder op med, hvis den er lidt glubsk.

.

Med venlig hilsen Marsil

........................

Skovvang, 8370 Hadsten

0
0
Svar på denne tråd

Marsil
Forfatter: 
Dato:  05-09-2006 11:07

Hmmm. Det lyder måske til at være en ret god idé så. Kunne være jeg skal teste om han kan tåle det.

Mange tak.

Maibrit.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider