Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvor meget wrap???
Forfatter: 
Dato:  29-10-2003 16:23
Hejsa

Hvor meget wrap kan en hest tåle? Evt i % af totalfodervægt. Selvfølgelig forudsat den KAN tåle wrap...

Bliver de ikke "tunge", ligesom hvis de får meget hø? Har en konkurrence hest/pony godt af meget wrap? Ifht, at det jo er længere tid om at blive fordøjet end kraftfoder, og den jo skal bruge en del energi på at få energien ud af wrappen?

Jeg ved ikke så meget om wrap, men har bare snart hørt så meget forskelligt.
Vi har i stalden overvejet at begynde at fodre med wrap, men kan vi nå at bruge en balle? De vejer ca 500kg stk, og jeg har (igen fra forskellige) hørt sådan nogle kun kan holde sig ca 14 dage...

Der er 2 plage (DV str) på 2½ år, 1 konkurrence etter-pony, 1 konkurrence 2´er pony og min hoppe, som vejer ca 650kg og er/skal starte på genoptræning. Altså 5 heste med meget forskellige behov.
Hvor meget må de ca få hver især og kan vi nå at bruge en bigballe på 500 kg?

Så er der opbevaring...
Vi kan ikke få dem ind i tørvejr og ligge, da det er en meget stædig mand vi er op staldet ved :-( Men kan den åbne ligge under en pressening? Skal den pakkes helt ud og spredes eller skal den bare åbnes i den ene ende?

Det var vidst nok spørgsmål til denne gang... ;-D
Hav en god dag
Trine
0
0
Svar på denne tråd

søg ...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2003 18:33
hejsa
prøv at søg på wrap her i dette forum - det har været diskuteret virkelig mange gange, og der er helt sikkert svar på dine spørgsmål også!
-husk at en hest skal ha mindst 1% af sin vægt i grovfoder- det er en god regel at ha i baghovedet.

held og lykke
/bente

- rid klassisk og rid frederiksborg -
0
0
Svar på denne tråd

jo da..........
Forfatter: 
Dato:  30-10-2003 07:26
du kan sagtens nå at bruge en bigballe med 5 dyr. Blot køb nogle hvor vand% er lav....... dvs at wrappen ikke ret våd nærmere fugtigt hø.

jeg har en plag på 1,5 år (DV) han får ca 5-7 kg pr dag + foder

MIn ene hoppe der ikke rides pt lever stort set af wrap og får 8-10 kg pr dag

Min anden hoppe som går springnstævner får foder + 5-7 kg wrap.

Og jeg bruger en bigballe på 14-20 dage.......uden problemer og jeg spiltter ikke ballen op.

Jeg skærer blot hul i plastikken i den ene ende og tager så det antal flager jeg har behov for pr dag.

Nogen er tilhængere af at splitte ballen op andre ikke, det er en smags sag.
Men da min ene hest er allergiker kan jeg ikke splitte ballen op da den så vil tørre og dyret har bedst af at få wrappen fugtigt pga sine luftveje. Jeg syens og det er vildt besværligt at splitten ballen op..... den fylde enormt.

Karina

.
0
0
Svar på denne tråd

På den her
Forfatter: 
Dato:  30-10-2003 07:44

.. tid af året behøver man ikke at splitte den op i "atomer " men kan nøjes med at tage den fra hinanden i skiverne , hvis det er nødvendigt .

Illum
som bruger 500 kg på 14 dage til 1 Smuk Ganger
0
0
Svar på denne tråd

Det var ikke så lidt...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2003 09:20
Hej Illum!

Får din hest virkelig ca. 35 kg wrap om dagen -
men så får den da heller ikke andet, vel?

MVH
Kirsten
0
0
Svar på denne tråd

Illum og Kirsten.
Forfatter: 
Dato:  30-10-2003 09:29

Ja jeg har også noget svært ved at forestille mig, at hesten får 36kg wrap om dagen. Der er da vist en lille tryk-/regnefejl. Eller også vejer ballerne Illum bruger ikke 500kg. Ellers skal de godtnok være MEGET våde og hesten skal strøs i det (i et godt tykt lag).
0
0
Svar på denne tråd

Meget Warp
Forfatter: 
Dato:  30-10-2003 12:15
Min fjordhest lever næsten udelukket af Warp, I foderplanen har jeg regnet ud, at han skal have 10 kg. Men der fungere ikke i praksis, er er i hverfald oppe på 12-13 kg + 2 spempelslag hø. Der ud over får han olie og vitaminer/mineraler og ca. ½ kg. lurcerne.

Det fungere rigtig godt. Jeg har betydelig mere energi nu, end da jeg fodrede traditionelt, dvs. korn + fuldfoder, og 3 kg. warp.

Han er så blevet en lille smule mere wommet, men det håber jeg at kunne ride væk. Det skal så siges at han har stået længe, uden rigtig at blive brugt, (har kun redet dressur i en måned nu) Samtidig med at han er 16, så det medvirker jo også til at mavemusklerne bliver mere slappe.

Vi har en fjordhest mere, og iflg foderplan skulle han have ca. 7-8 kg. warp, og så meget får han ikke, for han er kugle rund. Han udnytter åbenbart Warpen betydelig bedre end den anden.

Så min pointe, Få dig udregnet en foderplan, men den gamledagsfoderplan (fodermesterens øje) skal du have i baghovedet.
0
0
Svar på denne tråd

Undskyld :-) i overkanten
Forfatter: 
Dato:  30-10-2003 13:14
Ja det var vist lige i overkanten :-)

De vejer mellem 450 - 500 kg og han spiser en på 25 dage .
Så han er oppe på ca 20 kg om dagen ,han får det når han kommer ind til aften og det holder stort set til næste morgen ( han er jo 15 timer i boksen ).

Det er med en tørstof % på ca. 70 %

Nej han får kun 3 kg havre fordelt på 3 x om dagen + vitaminer og mineraler + stærk biotin .

Han bruges hver dag i min. en time og han er ikke fed men ser rigtig godt ud .

Illum
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider