Hej
Det er mht. FE, at udblødte roepiller kan erstatte havre - 1 kg. tørre roepiller (vejes tørt) svarer ca. til 1 kg. havre i FE. Men 1 kg. tørre roepiller bliver jo til en ½ spandfuld roemos opblødt, så der er "mere" for hesten at æde.
Havre indeholder mere fosfor end roepiller, og roepiller indeholder mere calcium end havre. Derudover indeholder roepiller letfordøjelige fibre, som er godt for fordøjelsen. Havre indeholder stivelse.
Alt efter hvordan man ellers fodrer (andre fodermidler), så kan calcium-indholdet i den totale foderration blive lidt højt eller fosfor-indholdet i den totale foderration kan blive lidt lavt, når man erstatter havre med roepiller - det kan reguleres ved at tilsætte klid til roepillerne.
Jeg har selv brugt foderplaner, hvis calcium/fosfor-forhold lå på ca. 2,3 med fodring af roepiller. Det synes jeg ikke er kritisk - ved forhold på 2,5 og derover ville jeg tage affære. Jeg har derfor ingen erfaring med klid i roepillerne, men det skulle eftersigende give god smag.
Det er altid en god idé at få lavet foderplan for at få en fornemmelse af, at calcium/fosfor-forholdet samt proteinindholdet og indholdet af vitaminer og mineraler er rimeligt.