Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

C/P roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 08:36

er der nogle der ved hvad roepiller indeholder af de forskellige mineraler og evt. andet??

det siges at roepiller kan erstatte havre.. men C/P forholdet er jo ikke særlig godt.. men hvad med roepiller?

jeg sad nemlig og snakkede foderplaner med en veninde igår og hun ville regne på det, men spurgte til netop dette forhold.. er der nogle der kan hjælpe

på forhånd tak

Skimmel 4 års tilredet allround hoppe på 164cm i stg sælges

Velgående hingsteføl efter Blue Hors Leredo sælges

0
0
Svar på denne tråd

calcium i roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 09:35

Hej

Det er mht. FE, at udblødte roepiller kan erstatte havre - 1 kg. tørre roepiller (vejes tørt) svarer ca. til 1 kg. havre i FE. Men 1 kg. tørre roepiller bliver jo til en ½ spandfuld roemos opblødt, så der er "mere" for hesten at æde.

Havre indeholder mere fosfor end roepiller, og roepiller indeholder mere calcium end havre. Derudover indeholder roepiller letfordøjelige fibre, som er godt for fordøjelsen. Havre indeholder stivelse.

Alt efter hvordan man ellers fodrer (andre fodermidler), så kan calcium-indholdet i den totale foderration blive lidt højt eller fosfor-indholdet i den totale foderration kan blive lidt lavt, når man erstatter havre med roepiller - det kan reguleres ved at tilsætte klid til roepillerne.

Jeg har selv brugt foderplaner, hvis calcium/fosfor-forhold lå på ca. 2,3 med fodring af roepiller. Det synes jeg ikke er kritisk - ved forhold på 2,5 og derover ville jeg tage affære. Jeg har derfor ingen erfaring med klid i roepillerne, men det skulle eftersigende give god smag.

Det er altid en god idé at få lavet foderplan for at få en fornemmelse af, at calcium/fosfor-forholdet samt proteinindholdet og indholdet af vitaminer og mineraler er rimeligt.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 09:54

jeg takker.

Jeg har selv i vinters brugt roepiller og været rigtig glad for dem. den gamle pony på 21 år var let at fodre på og holde i huld. hun fik så godt nok spillers ved siden af også (til gamle heste) også hø selvf.

men min veninde der er træner sidder selv og udregner sine foderplaner og derfor ville hun have nogle fakta

0
0
Svar på denne tråd

Foderprogram?
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 10:00
Har hun eller du ikke et foderprogram? Så har man jo alle værdierne med. Jeg laver selv mine foderplaner i Foderplan Hest fra Landscentret (LR).

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Lene.-..
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 11:26

nej jeg har ikke..

og hun ej heller, hun udregner selv sine foderplaner, da hun er uddannet træner og der fik de undervisning i fodring af heste og hun siger efter hun selv er begyndt at lave sin egen foderplan ser hende gamle vallak på 22 år bedre ud og er blevet helt "ung" igen..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider