Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vallak der bedækker?
Forfatter: 
Dato:  28-08-2006 17:52

Er det normalt for en vallak at prøve at bedække??

Min Hannibal har hele livet gået på fold med hopper, han blev kastreret som 1års, og har aldrig været hingstet.

Vi har så i nogle måneder haft en skadet hoppe i stalden, som har stået inde. den har ikke fået lov til at komme på fold. Idag, var dyrlægen der så og sagde god for at den må komme på fold.

Hannibal har hele tiden vist at han gdt kunne lide hende, har nusset meget med hende, men ikke på nogen hingstet måde.

Da de så bliver lukket sammen idag, bliver han fuldstændig som en hingst, går og vrinsker og hyler og siger hingstelyde, og han prøvede på at bedække hende flere gange, og hun tillod det. Det lykkedes dog ikke for ham at ramme rigtigt, men han prøver virkelig!

Vi har jo så konstateret at hun er hestegal og har skilt dem ad igen.

Mit spørgsmål er om det er normalt og hvad man skal gøre? Skal man bare ignorere det, eller skal man have dem adskilt altid? Jeg har aldrig oplevet Hannibal på den måde før, så det undrer mig meget at han reagerer sådan

Mvh Pia og hendes superpony Hannibal Skellerød. Se ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

FÅ HAM VÆK
Forfatter: 
Dato:  28-08-2006 18:35

Du skal se at holde dem langt fra hinanden. I fremtiden skal du holde godt øje med din vallak. Hvis vallakker bedækker kan (også ikke hestegale hopper), kan det ende med meget alvorlige skader både indvendig og udvendig.

Du kan evt. søge på det herinde. Ved at flere har oplevet det, med alvorlige skader på deres hopper.

Det skal IKKE ignoreres,

Mvh

Anette Vildal

Lauge's E'jaaz & Wisnu Estopa of Tas

Estacia og Mentha ifolet ved Tamtam.

Lillerøv er blevet kastreret.

0
0
Svar på denne tråd

ENIG!!!
Forfatter: 
Dato:  28-08-2006 22:44

Jeg er HELT enig med Anette!!!

Skil ham fra de andre så hurtigt som muligt.

Der hvor Marisca stod før blev hun også bedækket af en vallak og vi har desværre på fornemmelsen nu at hun er blevet steril eller noget i den stil

Som anette skriver så prøv og søg. det har været oppe nogle gange herinde...

Se evt dette link www.fuldblodsaraber.dk...IC_ID=4160

hilsen

~¤~ Heidi ~¤~
&
*MaRiScA*
.
"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil"
- Citat af Bent Branderup
0
0
Svar på denne tråd

Muligheder
Forfatter: 
Dato:  28-08-2006 23:31

Prøv at snakke med din dyrlæge - det er muligt at give ham en hormonsprøjte som skule få ham til at lade være. Nogle har også succes med urter (mener det er bark fra et kyskhedstræ?!?! der skulle hjælpe her).

Men ellers så hold dem adskilt. Det er nok det nemmeste.

Nogle mener at det udelukkende er vallakkens skyld, men hoppen må jo have en speciel duft og være ekstra tiltrækkende, for ellers villle han jo gøre det på alle hopper.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Man kan da ikke
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 00:26

snakke om, hvis 'skyld' det er ;-D

Andet end at det naturligvis er menneskenes skyld :-D

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig Nina
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 12:10

Det vil jeg jo også mene! Men der er jo nogen der mener at vallakken skal have skylden

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Hoppeglad
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 12:34

Netop derfor har vi valgt at lade de 2 vallakker gå for sig og de 2 hopper for sig.

Taipan, som vist(!) også blev kastreret meget tidligt, véd udmærket godt, hvad det vil sige, når Tai Wahine står dér og gør sig indbydende med "dufte, vrikkende bagpart og hyggelyde" :-)

Det kan da kun blive menneskets "skyld" - hestene følger jo blot deres naturinstinkt...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; har en enkelt

DV = Diverse Varianter; datter har en enkelt

Trakehner = Tragedier; har en enkelt

Troligt medlem af AHNA

0
0
Svar på denne tråd

m,hvsdfsdsf
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:49

De er også skilt nu, men når hoppen ikke længere er hingstegal prøver vi igen. Selvfølgelig bliver de så skilt igen, hvis det samme sker igen.

Men er der nogen der kan svare på hvorfor han gør det nu, når han aldrig har gjort det før? Kan det være fordi lederhoppen er ektrem emsig at han aldrig har gjort det på hende?

Mvh Pia og hendes superpony Hannibal Skellerød. Se ham på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Risiko
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 16:54
Ud over risiko for infektion af hoppen, kan en bedækning - eller forsøg herpå - give hoppen alt fra skævhed til decideret langtidsskader af 'møfferiet' fra vallakken på kryds/lænd.

Jeg ville personligt ikke have min hoppe sammen med en vallak, der havde vist tendens til bedækning.

-¤-

Med venlig hilsen
Pauillacine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider