Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller vs speedy beet
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 21:45

Hej.

Er lige lidt nysgerrig. Har en hest der ikke må tage noget på og jeg fodre derfor med speedy beet, da der ikke er særlig meget sukker i. Men hvor meget sukker er der egentlig i roepiller. ??Der er jo en væsentlig forskel på prisen på henholdsvis speedy beet og roepiller.

RC

Rina-Den heldige ejer af 2 friesere.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 21:53

Håber for dig, at der ikke er meget sukker i alm. roepiller... det er jo DIG som har lokket mig til at bruge dyrt speedybeet.. hi hi..

Trine

0
0
Svar på denne tråd

sukkerindhold
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 22:23

speedybeets indeholder 5% , hvor alm indeholder 7-10% sukker.

www.heste-nettet.dk/forum/

Bokse udlejes se præsentation.......

0
0
Svar på denne tråd

kjbciub
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 22:26

ja det gik lige galt med linket *GG* men det er bare at google speedybeet og det er det første der kommer frem...

Så kan du læse lidt mere der hvis du har lyst...

0
0
Svar på denne tråd

Trine...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 22:45

Ja, ja ja, men blev bare lige lidt nysgerrig.Det kunne jo tænkes der var blevet lavet nogle billige roepiller uden så meget sukker.

Nå, men vi snakkes jo.

RC

Rina-Den heldige ejer af 2 friesere.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 22:55

dem jeg køber er der 7% sukker og 5% måske aske ???kan ikke huske det.

Mine vil ikke æde det ? vá kan jeg gøre ved det ?

OO

7

^> i den nordiske mytologi blev hesten tilbedt som et frugtbarhedsymbol.

0
0
Svar på denne tråd

hvidløg
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 23:06
jeg propper hvidløget sammen med roepillerne og så ryger det fin ned...

0
0
Svar på denne tråd

Speedy Beet
Forfatter: 
Dato:  25-08-2006 23:10

I Speedy Beet er der som nævnt 5 % sukker og i de alm er der omkring 10 %. Jeg bruger normalt de almindelige fordi de er billigere, men pt bruger jeg Speedy Beet, da jeg ikke har turdet have dem til at stå i blød her i varmen.

Donnika: Prøv at blive ved med at tilbyde dem roepillerne. De fleste plejer gerne at ville have dem efter lidt tid. Man kan også blande dem med lucerne eller bare det andet foder - det plejer også at hjælpe.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Du kan
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 17:08

få umelaserede roepiller, der er intet sukker i, eller ihvertfald meget lidt...

Min kan ikke tåle nogen form form sukker og jeg har fået testet Speedy Beat på ham, og dem var der for meget sukker i

Men umelaserede roepiller købt på den lokale grovvare er super til ham

0
0
Svar på denne tråd

Umelasserede
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 18:16

Så vidt jeg ved så er der faktisk op til 10 % sukker i de roepiller der sælges som umelasserede! Det kan man se på www.infosvin.dk - deres server er åbenbart nede pt så jeg kan ikke selv gå ind og se efter lige nu.

Så efter hvad jeg har læst mig frem til, så er Speedy Beet faktisk de roepiller der er mindst sukker i - der er jo kun 5 % i.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

5%-7%..
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 18:41

jeg må give linda rat.

var også nede at få nogle oplysninger i dag...der hvor jeg køber mit foder. der anbefaler de speedy til heste som ikke må få for meget sukker og der stod 5% på speedy og 7% i ders egen vare...

OO

7

^> i den nordiske mytologi blev hesten tilbedt som et frugtbarhedsymbol.

0
0
Svar på denne tråd

Ja men...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 19:57

der er åbentbart forskel på hvor man køber det henne!

Fik en prøve af Bettina(Pirello) af nogle der skulle være umelaserede, jeg fik også en prøve af Speedy Beat af hende

Samt en prøve af SAP's (grovvare) umelaserede roepiller.

Speedy Beat kunne han overhoved ikke tåle

Roepillerne fra Bettina kunne han tåle men var ikke super (de var mørke da de var blødt op)

Roepillerne fra min lokale grovvare var lyse da de var blød op og de var super...

Så der er forskel på hvor man køber sine roepiller henne, desvære. Min hest kan overhoved ikke tåle sukker og kunne ikke tåle Speedy Beaten, så med mindre at der er andet i dem end i roepillerne ja så må jeg jo konkludere at der er mere sukker i Speedy Beat end i umelaserede roepiller.

Speedy Beat i opløst tilstand var også meget sandet og mørke.

Kan kun fortælle hvad min kinosolog sagde om de forskellige produkter da hun testede dem på Mirach...

Men Speedy Beat måtte jeg absolut ikke give ham...

0
0
Svar på denne tråd

Umelaserede =Pulpetter
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 20:38

Hentet fra Danisco´s hjemmeside.

Sugar i Danmark producerer 2 slags roepiller, Pulpetter og Kosetter. Pulpetter er uden melasse og Kosetter indeholder 35% melasse. Pulpetter og Kosetter et fremragende foderstof til såvel malkekvæg som kødkvæg.

Da hovedparten af energien kommer fra den specielle roefiber, som består af letfordøjelige cellevægs stoffer, kan man betragte Pulpetter og Kosetter som det perfekte grovfoder i kraftfoderform. Det er lige så let at håndtere som kraftfoder, samtidig med at det har næsten alle grovfoderets fordele. Det omsættes ikke for hurtigt i vommen men giver en balanceret fordøjelse, samtidig med at det er lige så energirigt som meget kraftfoder.
Næringsindholdet i især Kosetter er højt, da de indeholder melasse.

Højt indhold af letfordøjelige fibre og energi
Gennem den unikke kombination af kulhydrater med forskellige nedbrydningshastigheder i Pulpetter og Kosetter, garanteres et stabilt vommiljø, når man anvender disse roepiller. Først frigøres det letfordøjelige pektin (og sukker), derefter forsynes mikroorganismerne med energi fra de egentlige fibre.

Da både Pulpetter og Kosetter består af foderpartikler, tilbageholdes disse relativt længe i vommen og giver derfor et godt vommiljø for bakterierne.

Høj AAT-værdi og en stor negativt PBV-værdi
Den høje AAT-værdi og lave PBV-værdi i Pulpetter og Kosetter gør at roepiller passer ekstra godt i foderplaner med meget letfordøjeligt protein. Det er derfor fordelagtigt at anvende roepiller i kombination med græsfoder, som har et højt indhold af protein. På denne måde kan græsfoderets proteinoverskud udnyttes mere effektivt. Den letfordøjelige energi i Pulpetter og Kosetter udgør det vigtige komplement til proteinoverskuddet i græsfoderet.

Kvælstoftabet minimeres, græssets proteinoverskud udnyttes bedre og man kan undgå indkøb af proteinfoder.

Ingen stivelse
Energien i Pulpetter og Kosetter frigøres i mere passende takt end energien i stivelsen. Det betyder en mere stabil pH i vommen. For højtydende malkekvæg og kødkvæg, som kræver store kraftfoderrationer, er dette specielt vigtigt. Det er dette forhold, som gør at nutidens kraftfoder indeholder væsentligt flere roepiller end tidligere. Det er takket være roefibrenes egenskaber.

Det er i denne sammenhæng vigtigt at tænke på, at ikke bare korn, men også majs indeholder store mængder af stivelse. Når der er behov for store kraftfoderrationer, er det meget fordelagtigt at erstatte de sidste kilo kraftfoder med Pulpetter eller Kosetter.

Download brochure Pulpetter® som PDF-fil.

Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Tak Yankee
Forfatter: 
Dato:  26-08-2006 20:44

Så må det vel være Pulpetter jeg køber på min lokale...

For der er minimalt hvis ikke intet sukker tilbage i...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider