Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Lucerne/lucerne light/betfor
Forfatter: 
Dato:  28-10-2003 10:07
Jeg fodrer efter en fodeplan fra brogaarden og der står så at jeg skal give lucerne. Pt får han alm. green power lucerne. Har så lige været inde og læse om de forskellige produkter. Der står at den alm. lucerne er godt til havre mens lucerne light er godt sammen med fuldfoder. Han får jo Fase II som er fuldfoder... bør jeg så skifte til Light?

Derudover læste jeg lidt om betfor... Synes det lyder meget interessant. Hvordan er det at fodre med ved plage?

Helle
Smuk... smukkere..... Solli!
0
0
Svar på denne tråd

kan kun anbefale
Forfatter: 
Dato:  28-10-2003 10:26
Betfor.
Her er kopi fra Dangrønts hjemmeside.
"BETFOR er et energi-rigt basisfoder med lavt protein- indhold. BETFOR består af snittede roefibre og melasse afpasset efter hestens næringsbehov. Den vigtige del af roefibre er øget samtidig med at kaliumindholdet er sænket.
Hesten tilføres energi i skånsom og velsmagende form og får desuden effektiv hjælp til at bevare væskebalancen og en problemfri fordøjelse. BETFOR virker nemlig på flere måder - den styrker præstationsevnen og øger hestens velbefindende.

I princippet bearbejder hesten sin føde i to "afdelinger". Den første består af mavesæk og tyndtarm, som har en ganske lille volumen. Her nedbrydes foderet vha enzymer (kemiske substanser), som gør, at tarmen kan optage næringsstofferne. Det er først og fremmest i tyktarmen, at protein og letopløselige kulhydrater optages. Mineraler og vitaminer absorberes også her.

Den anden "afdeling" består af blind- og tyktarm. Her er det forskellige mikroorganismer, som sørger for nedbrydning af foderet. De bearbejder tungtopløselige kulhydrater, som f.eks. cellulose, der blandt andet er en bestanddel i hø.

En god foderration skal udnytte begge "afdelinger" i hestens fordøjelses- system. Den skal således indeholde både let- og tungtopløselige kulhydrater. Den bidrager til at skabe et godt miljø for de mikro-organismer, som arbejder med fodernedbrydning. Hvis man forsøger at tilføre et øget energibehov med en større havreration, er risikoen stor for negative bivirkninger såsom surt maveindhold, proteinoverskud, forstyrret tarmflora, og det bliver sværere for de nyttige mikro-organismer at trives.

BETFOR tilfører hesten energi uden at tilføre stivelse, og melassedelen i BETFOR giver et hurtigt og rent energitilsskud, idet det for halvdelens vedkommende består af druesukker (glucose). Samtidig virker roe-fibrene i BETFOR stabiliserende på den flora af mikroorganismer, som tager sig af "energiproduktionen" i hestens tyktarm. Ca. 60 % af den energi, som hesten anvender"fremstilles" her. Fibrene er i sig selv en fornem energikilde og udgør et stabiliserende indslag i foderrationen, hvilket er værdifuldt for alle typer af heste.

I forbindelse med f.eks. konkurrencer, transport og hård konkurrence mister hesten en del kropsvæske gennem øget svedning og vejrtrækning samt blødere afførring. Fibrerne i BETFOR binder væske, så det holdes tilgængeligt for hurtig kompensering for det tabte. Da BETFOR er og altid skal være opblødt i vand inden udfodring, får hestene automatisk tilført ekstra vand, når de æder BETFOR . Mange fremstående trænerer, avlere og ryttere giver også derfor BETFOR til højtydende heste."

Hanne
0
0
Svar på denne tråd

betfor............
Forfatter: 
Dato:  28-10-2003 10:32
er et dyrt roepille produkt.

Jeg syens det er besværligt at skulle huske at opbløde i vand, så jeg bruger det ikke i min foderplan.

Har brogården ikke indregnet havd slags lucerne du skal bruge i din foderplan ?

Ellers så ring til dem... de forhandler også betfor......

Karina
søger du en hestejendom på midtsjælland: så tjek
dette link
0
0
Svar på denne tråd

Brogaardens foderplaner...
Forfatter: 
Dato:  28-10-2003 11:48
...indeholder temmelig ofte Hartogg Lucerne. Det er hvad de selv sælger og anbafaler.

Betfor er virkelig godt at fodre med, synes jeg, og det er altså temmelig nemt når man bare får det ind i en rutine med at det skal opblødes. Jeg har gjort det til en vane at når der bliver fodret til aften, så bliver der sat nyt over og det er så klar til om morgenen og aftenen efter og så laver vi nyt igen osv osv...

Betfor har gjort virkelig godt for min gamle hest, da han var så tynd at se på og han behøvede noget ekstra. Betfor var virkelig godt og så kan jeg godt lide at man også kan lave det varmt til dem. Du kan tro de sætter pris på at få noget varmt betfor på en kold vinter dag!

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Betfor
Forfatter: 
Dato:  28-10-2003 13:02
Bare pas på med Betofr hvis hesten har været forfangen. Der er et rimli h'jt sukkerindhold i, så i de tilfælde bør Betfor undgåes
0
0
Svar på denne tråd

Pris på Betfor
Forfatter: 
Dato:  28-10-2003 13:31
Jeg betaler kr. 90,00 for en sæk på 25 kg. hos en forhandler i Birkerød, måske er det dyrt, men Brogården er dyrere, de tager vist over kr. 100,00.

Min hest for 1½ krus som opblødes i vand pr. dag (kun til aften), så sækken vare i god tid.

Jeg har i øvrigt hørt noget om at Betfor afhjælper kolik. Det mad forfangenhed, har jeg så først læst mig til nu, så det siger vel noget om mængde af fodringen skal tilpasses til den forfangne hest.

Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider