Nogle fuldblod behøver sko,og andre ikke.
Jeg er da godt klar over at der er flere eksemplarer på fuldblod som er blevet trimmet,af en barfods trimmer,og går godt efter det. Og det er ikke for at lave tråden til en barfods tråd,men det arbejde der er udført er jo kun almindeligt gammeldags beslagsmede beskære arbejde.
Altså en beskæring som alle smede burde udføre den når hesten ikke skal have sko på.
Tilbage til Malenes problem.
Det kan sagtens lade sig gøre at lægge sko på som både bliver liggende,og retter de evt underløbne dragter.
De fleste fuldblods har jo så lave dragter at det er en gru.
Men med de rigtige sko og beskæring kan de rettes,og efter 6 til 10 mdr.komme til at se pæne ud igen.
Afhængigt af tilfældet,men i de fleste tilfælde er det en ringsko med lettere udpennet dragtender,det vil rette den lave dragt.
MHT tabte sko,skal skoen udstyres med et par ekstra store sideoptog,samt 2 eller 3 søm huller i tåen.
Hverken optog eller søm må sidde længere tilbage end det bredeste sted på hoven.
Det skal vurderes efter hvert enkelt tilfælde.
Den med at lave vejningerne ekstra lange,er vist ikke helt gangbar. De har en tendens til at åbne sig i slutningen af beslagperioden,og vil derfor virke som små knive der let vil kunne skade det modsatte ben.
Jeg fik engang en ny kunde med en fuldblod der kom lige fra galopbanen. Da jeg havde skoet den og kunden ringede efter en 3 -4 dage og fortalte at den havde tabt en forsko,kom jeg selvfølgelig dagen efter og lagde en ny på.
Da historien havde gentaget sig tre gange inden for to uger var jeg træt af det. Så lavde jeg en sko som omtalt og den tabte aldrig en sko mere i den tid jeg skoede den,så det kan lade sig gøre.
Held og lykke
Den Gamle Smed NSW