Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan jeres engelsk fuldblod undvære sko ?
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 10:46

Jeg er meget interesseret i at høre om nogen af jer med 100 % engelsk fuldblod har prøvet/erfaring med at tage skoene af enten bag/eller alle 4 hove ?

Jeg er så træt af det årlige sommerproblem med tabte sko 1-2 gange ugentlig.

Min fuldblod bruges kun til hyggeridning p.t. kun på bane. Havde tænkt på evt. en eller anden form for "boots" til forhove i fbm. ridning.

Min smed siger at det nærmest ikke kan lade sig gøre at undvære sko til en engelsk fuldblod - men lad mig høre om jeres erfaringer...

P.S. Jeg er ikke interesseret i en lang barfootstråd. Har tænkt mig at beholde min nuværende smed.

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Min kan
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 11:17

Min går uden sko og det har han nu gjort i ca. 1½ år, du kan se ham på min præsentation.

Han rides ikke meget, men går på alt underlag uden problemer (gåture m.m..

Mvh

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

jooo
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 11:30

Jo min kan også godt, når jeg rider skovture, og ellers holder mig i rabatten osv.

Den primære årsag til han får sko på er når jeg rider meget, f.eks langs veje osv.

Hele sidste vinter gik han fint uden sko.

men jeg vil mene det kommer meget an hvad underlag du rider på.

mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Uden sko...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 11:35

Nix, 'min' 100% engelske fuldblod kan ikke gå uden sko i mere end et par timer før han bliver halt (selv på fold) og hans hove flosser fuldstændigt op. Heldigvis har jeg en fantastisk smed som kan udrette mirakler med en flosset hov...og skoene bliver siddende i 5-6 uger før de skal skiftes(/falder af).

Smeden lader søm-enderne gå ret langt ud og banker dem så rundt...ved ikke om det er en teknik som hjælper på at skoene bliver siddende lidt bedre (må lige spørge ham næste gang).

Så nej...desværre...på med skoene

Henriette

0
0
Svar på denne tråd

kun på græs...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 12:03

Hej Marlene!

Min har gået på sommergræs uden sko, har redet lidt ture på ham men ikke så meget. Det har hans hove godt kunne holde til. Men når jeg går igang med træning igen bliver han nød til at få skoene på. Vil dog prøve at se om han kan nøjes med forsko...

Hilsen Majbritt

FOREVER FULDBLOD!!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 12:06

Glad for at høre at nogle XX'er kan gå uden sko. Min hest bliver halt efter få dage (også sommerfold), hvis han mister en forsko. En mistet bagsko bliver han umiddelbart ikke halt af.

Smeden sagde at det ikke var nogen fordel at forsøge at undlade bagskoene...havde noget med at gøre med hvor hurtigt han ville flytte baghoven el. lign. (fik ikke helt fat i den).

Han mente at klokker kunne være en løsning. Det er bare lige prøvet, ovenikøbet klokker, der går helt ned bagved. Alligevel holdt skoen kun 3 dage...suk...

Tror heller ikke det er baghovene han træder skoene af med, men derimod den modsatte forhov !

Til Jer der har svaret i tråden: Da I tidl. brugte sko, havde I så de "traditionelle fuldblodsHOVproblemer" (tabte sko, svage hove, lave dragter, smal hornvæg m.v). Bruger/har I brugt biotin ?

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

Allier dig med en dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 14:00

Ja du kommer ikke uden om nogen barfodsråd her, håber du overlever , det er noget din smed sagtens kan hjælpe dig med, men han skal være en af dem der har tid til at komme ofte nok, hesten må ikke gå over 4 uger og i perioder er det bedst hver 2. 3. uge!!! Lange tæer underløbne dragter kræver en hyppig ændring af vækstretningen, det løber stærkt den anden vej.

Jeg har selv en fuldblod som efter 14 år med sko, går rigtig fint uden. Vi red en sommer tur fra Karlebo til Tisvilde, 110 km på tre dage heraf halvdelen på asfalt, men hun har også rigtige gode hove nu. Se billeder på min præsentation under fuldblod. Jeg red turen med en anden rytter på en barfodet fuldblodshest, som har været skoet siden 1½ 2 års alderen. Her har hendes egen smed lavet et rigtigt godt genopretningsarbejde.

Når din hest halter selv på blød bund, så har din hest et dårligt udgangspunkt, der er meget der skal forbedres og meget af det kan gøres vha forskellig skotyper mens hoven får sin rigtige retning tilbage. Evt. firpunktssko, hippogrib sko, imprint horseshoes, sko som tillader dragten af blive bygget op.

Du skal selv gøre en indsats, gøre noget for boksmiljø, foldmiljø og fodringen. Græs er ikke det bedste, du kan risikere småforfangenhed, især iår. Hvis den har sur stråle skal dette rettes inden afskoning så vidt muligt.

Det er helt klart noget du skal have ekspert vurdering af og hovene kan gøres mere klar til det, og du skal have dyrlæge, pads, sandfold, og boots ved hånden.

Din dyrlæge og smed er velkommen til at få råd hos mig, det er om at få den rigtige vækstretning tilbage i hoven og have udviklet den elastiske strålepude og lade hoven få tid til at blive konkav igen.

Læs og kig på vores hjemmeside og få din smed og dyrlæge til at vurdere udfra det.

MVH

C

0
0
Svar på denne tråd

Uden sko
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 14:00

Hej igen,

Ja jeg har haft alle problemerne, flade underløbne dragter, flossede hove, tabte sko, vingedannelser etc. Og han blev stokhalt, når han tabte en sko.

Selv 4-punktsko og ingen bagsko trådte han af.

Men jeg undrer mig lidt over at smeden værgrer sig ved at pille bagskoene af, når hesten godt kan gå uden. Alt andet lige, så har hoven jo bedre af at være uskoet, hvis den kan holde til det.

Mvh

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

Bagsko af
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 14:28

Jeg vil lige sige at der er en udnersøgelse der har vist at hvis man har god kvalitet på baghovene, så smitter det af på forhovene. Så det kan betale sig at få bagsko af først. Det er ulige det bedste.

C

0
0
Svar på denne tråd

fuldblod
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 23:40

Min hoppe på 18 har ikke brugt sko i rigtig mange år, og hun har aldrig været halt eller haft andre problemer.

Bliver brugt som hyggehest, og rider mest på naturlige underlag.

Helle

Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblods hove
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 02:42

Nogle fuldblod behøver sko,og andre ikke.

Jeg er da godt klar over at der er flere eksemplarer på fuldblod som er blevet trimmet,af en barfods trimmer,og går godt efter det. Og det er ikke for at lave tråden til en barfods tråd,men det arbejde der er udført er jo kun almindeligt gammeldags beslagsmede beskære arbejde.

Altså en beskæring som alle smede burde udføre den når hesten ikke skal have sko på.

Tilbage til Malenes problem.

Det kan sagtens lade sig gøre at lægge sko på som både bliver liggende,og retter de evt underløbne dragter.

De fleste fuldblods har jo så lave dragter at det er en gru.

Men med de rigtige sko og beskæring kan de rettes,og efter 6 til 10 mdr.komme til at se pæne ud igen.

Afhængigt af tilfældet,men i de fleste tilfælde er det en ringsko med lettere udpennet dragtender,det vil rette den lave dragt.

MHT tabte sko,skal skoen udstyres med et par ekstra store sideoptog,samt 2 eller 3 søm huller i tåen.

Hverken optog eller søm må sidde længere tilbage end det bredeste sted på hoven.

Det skal vurderes efter hvert enkelt tilfælde.

Den med at lave vejningerne ekstra lange,er vist ikke helt gangbar. De har en tendens til at åbne sig i slutningen af beslagperioden,og vil derfor virke som små knive der let vil kunne skade det modsatte ben.

Jeg fik engang en ny kunde med en fuldblod der kom lige fra galopbanen. Da jeg havde skoet den og kunden ringede efter en 3 -4 dage og fortalte at den havde tabt en forsko,kom jeg selvfølgelig dagen efter og lagde en ny på.

Da historien havde gentaget sig tre gange inden for to uger var jeg træt af det. Så lavde jeg en sko som omtalt og den tabte aldrig en sko mere i den tid jeg skoede den,så det kan lade sig gøre.

Held og lykke

Den Gamle Smed NSW

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider